{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.605 visninger | Oprettet:

Pessoa training system: Jeres mening. {{forumTopicSubject}}

Godaften HG! :))

Nu har jeg siddet og surfet lidt rundt på nettet, for at lære mere om pessoa systemet og som altid har jeg lidt svært ved at danne mig en mening om tingene smiley
Derfor vil jeg rigtig gerne høre jeres mening om den? Gerne med saglige argumenter, der enten forklare hvordan den ikke virker optimalt eller hvorfor den gør. Men også, hvilken type hest I ville bruge den på: Unghest, stiv hest osv osv smiley

Kom med jeres tanker og meninger! Det er altid spændende og lærerigt at høre andres meninger.

Til jer der ikke ved hvad der er:
https://www.youtube.com/watch?v=V23UV6E_dhc
- En film der forklare hvordan systemet fungerer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pessoa training system: Jeres mening.
  • #1   18. okt 2014 Jeg brugte systemet til min pony, da hun var ung. Den fik opbygget de muskler, som jeg ikke selv ville kunne, da jeg på det tidspunkt ikke var særlig gammel og vi brugte den som en form for afveksling i ridningen.
    Nu bruger jeg den, hvis jeg skal træne op til et stort stævne, for den opbygge mange flotte muskler.


  • #2   18. okt 2014 Så du vil altså mene at systemet fungerer godt? smiley

  • #3   18. okt 2014 Ja det vil jeg mene smiley

  • #4   18. okt 2014 Jeg har absolut kun gode erfaringer med det smiley

  • #5   18. okt 2014 Og i hvilken forbindelse har du brugt det MN HORSES? smiley


  • #6   18. okt 2014 Jeg har brugt det, fordi min pony har haft nogen problemer med ryggen. Dyrlægen lavede et helt program med longering, og der skulle jeg bruge pessoalinerne nogen gange om ugen, for at få ryggen op. Jeg har været rigtig glad for systemet, da det har hjulpet til en meget stærkere ryg! smiley

  • #7   18. okt 2014 Jeg har også gode erfaringer med mit. Dog strammer jeg det ikke ligeså meget ind som på videoen, da jeg syntes hesten bliver for fastspændt

  • #8   18. okt 2014 Jeg har ingen erfaringer med det og heller ikke den store viden, men jeg fortrækker både ridning og longering uden hjælpemidler.

    Jeg vil hellere, at hesten selv søger ned i longen, fordi den er afslappet. Og det er slet ikke så svært - alt afhængig af hestens temperament og normale "bygning" selvfølgelig. En araber f.eks. kan godt have mere tendens til at spænde op og kigge stjerner
    Anyways, tit synes jeg mere problemet er træneren, fordi man har så travlt med at jage hesten rundt i longen og den skal bare løbe og den skal bare have fart på og være energisk, så den rigtig kan træde ind under sig - vent med det og tag et stille og roligt tempo, så hesten lærer at slappe af i longen.

    Men til selve pessoa - måske det er okay, hvis man lader være med at spænde hesten så meget ind smiley


  • #9   18. okt 2014 Jeg har ingen erfaringer med det og får det heller aldrig - Og hvis man ved en smule om anatomi og biomekanik hopper man ikke på den og køber sådan et.

    Jeg ved simpelthen ikke hvad de har tænkt sig, dem der har lavet det, det siges de har prøvet at lave noget alla Tellington, men det har de godt nok gjort uden at tænke sig om.

    Systemet er beregnet til at få hesten til at søge ned, komme op med ryggen og træde ind under sig. De to første ting lyder meget godt, men OG træde ind under sig? De må enten være meget dumme dem der har lavet det, eller satset på der var folk der var dumme nok til at tro på det og købe det.

    For det første, en hest skal træde til tyngdepunktet, så det giver igen mening at snørre den ind for at få mere "indundergriben", men det er en helt anden snak. For det andet, hvis en hest skal søge ned og sænke hoved samt hals, kan den ikke være på bagparten. Hvis en hest er på bagparten og er samlet (som systemet også påstår at hjælpe med) vil hoved og hals være rejst og oppe for, ellers er det umuligt for hesten at være på bagparten og samle sig. Og hvis hesten søger ned og får ryggen op skal bagbenene selv følge med som følge af rigtig træning, ikke fordi den er smørret ind og det gør ondt at lade være.

    Så selvom systemet påstår at træne de små psoea-muskler, gør det intet godt for nogle hest. Men der er folk der er dumme nok til at hoppe i med begge ben, og så længe der er det skal de jo nok tjene penge, desværre. Jeg synes det er sørgeligt at nogle dyrlæger anbefaler det, og hvis min dyrlæge gjorde det havde jeg skiftet hende ud med det samme, det kan jeg ikke bruge til noget.


  • #10   18. okt 2014 - Så har man en muskelfattighest kunne det godt være man skulle overveje at tage et anatomi og biomekanik kursus i stedet for at hoppe i med begge ben og købe sådan et system - Det eneste det kan bruges til er at tænde et bål.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   18. okt 2014 Jeg tror ikke på systemet.

    Uanset hvordan man vender og drejer det, så tvinger det hesten ned med hovedet, og det tvinger bagbenene ind under hesten. - så længe der er tvang så fungere det ikke i mit hovede...


  • #12   18. okt 2014 Synes ideen er fin nok - altså som en hjælp. Hvis det fungerede. Men som to, der er væsentligt klogere end jeg, allerede har påpeget, så fungerer det bare ikke i praksis. Det er tvang, ikke træning.

    Desuden er jeg af den overbevisning at det giver et falskt billede, sf træningen. Hesten går sikkert "pænt", i hvert fald med hovedet. Og så har folk en tendens til at glemme resten, desværre.

    Har ingen erfaring med pessoa, men har prøvet glidetøjle engang for mange år siden. Og det gav nemlig et falskt billeder, og en falsk tryghed. Troede at min pony pludselig på mirakuløs vis (keep dreaming), begyndte at bruge ryggen, fordi han blev lettere at sidde på.
    Faktum var nok mere at han reagerede bedre på tøjlen end normalt, fordi der var det mere pres, selvom jeg forsøgte at holde glidetøjlen lang.
    Og jeg tænker at det er det samme med pessoaen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   18. okt 2014 Nanna: men hvis den er læs, hvorfor så have den på? smiley

  • #15   18. okt 2014 Jeg kan kun sige pessoa systemet har hjulpet her. Den har i hvert fald hjulpet med at få opbygget min ponys muskler igen.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   18. okt 2014 Nanna: det er bare fordi du skrev st den selv søgte ned?

  • #21   18. okt 2014 Linette Christensen - hvis det er så dårligt som du påstår, hvorfor er der så så mange som har glæde af det?

  • #22   18. okt 2014 Jeg syntes ikke systemet fungere særlig godt i alt fald ikke på min hest. I galop er det særlig slemt da hvergang hestens bagben kommer bagud hiver det hesten i munden. Ikke særlig smart..

  • #23   18. okt 2014 Maria, hva hedder det system, og hvor kan det evt købes henne?? smiley

  • #26   18. okt 2014 Jeg kender heller ingen med viden om anatomi og biomekanik der har glæde af det. Så dem der har ved ikke hvad de laver, det kan godt være de har glæde af det og synes det ser pænt ud, men hesten får absolut intet ud af det.

    Den eneste slags indspænding jeg bruger er en gammeldags fast chambon, som også er den Maria fortæller om. Den fortæller hesten at halsen skal sænkes, men modsat indspændinger får den ikke hovedet ind, blot ned - Og det er jo det vi skal bruge, alt andet giver jo ingen mening.


  • #27   18. okt 2014 Det har hjulpet min pony, fordi dens torntappe sad for tæt, og træningen med pessoaliner har fået dem til at blive fra hinanden, det er ikke fordi jeg synes at det ser pænt ud, for det gør det da egentlig ikke! Så kan det godt være at du har andre meninger...

  • #28   18. okt 2014
    Hestens mund og røv er bundet sammen, så hver evig eneste gang hesten træder bag ud får den et hak i munden - det er grund nok til at holde sig langt væk.


  • #30   18. okt 2014 Stald lærkegaard: Jeg kunne heller ikke longere min pony for nogle år siden, så fik jeg en professionel træner ud, og hun fiksede det efter 5 minutter, uden brug af hjælpemidler.

    Så har man erfaringen, kan man meget uden diverse ting.


  • #32   18. okt 2014 Stald Lærkegaard: Det skal jeg ikke kunne sige, men min pointe var bare, at det kan løses på andre måder, end ved at spænde hesten ind smiley

  • #35   19. okt 2014 Man skal også lige overveje, at en hest der er meget stiv i kroppen aldrig vil gå normalt i en Pessoa i starten. Den er netop lavet for at træne hesten til at bruge sig korrekt. Det tager tid for alle at gå "korrekt" i den, hvis kroppen i forvejen ikke er smidig. Super god opfindelde efter min mening.

  • #36   22. okt 2014 har rbugt det.... ren tvang smiley

  • #37   22. okt 2014 Har endnu aldrig set en hest gå korrekt med sådan en. Så jeg syntes det er pjat.

  • #38   25. okt 2014 Hvis de Pessoa liner er så frygtelige som I alle giver udtryk for, hvorfor i alverden vil flere dyrlæger så anbefale det f.eks. til opbygning af muskler, genoptræning af muskler osv.? (som der også er eksempler på her i tråden).

    For jeg vil altså mene at der må være en mening med 'galskabet', siden de anbefaler systemet - og de er da trods alt uddannet til faget, i modsætning til folk herinde... (og derved siger jeg bestemt ikke at I ikke ved noget om det I snakker om, jeg vil bare mene at en dyrlæge som har en uddannelse på 5-6 år med i bagagen, må have en hel del mere erfaring) og de har jo desuden også haft om hestens anatomi under hele deres uddannelse.

    Men ja, det er jo altid så nemt at kaste med sten, og der er jo ligeså mange holdninger som der er folk...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #39   25. okt 2014 Cecilie: fordi det er det nemmeste for dyrlægen, fordi de fleste ryttere (undskyld!) ikke formår at kunne ride en hest optimalt under en genoptræning, hvor fokus er muskel opbygning

  • #40   25. okt 2014
    Cecilie - Mit indtryk er at mange dyrlæger ikke nødvendigvis har styr på den med anatomi og hvordan kroppen fungere desværre. Jo - de er super til at udrede hesten for skader og andet.

    Men dyrlæger kan også anbefale at ride heste bag lod, gå i pessoa mm. - men det giver ikke mening hvis folk kender til hestens anatom og indlæring. Og ej heller da jeg ved de lære om anatomi på studiet og om at bag lod er no go.

    Dyrlæger er heller ikke nogen jeg ville lytte til lige mht ridning/træning - det er ikke det de er uddannede til. De er uddannede til skader og andet.
    Ligesom vores læger er uddannet til at finde ud af hvad vi fejler.

    En sadelmager er uddannet til at hjælpe os med at finde en sadel der passer, det er berideren ikke og de er heller ikke uddannet til det dyrlægen kan.

    Så derfor mener jeg man bør bruge hver fagperson til det det er uddannet til.

    Der udover, så har jeg lidt en fornemmelse/mening om at mange dyrlæger anbefaler det de selv har erfaring med og på den måde de selv rider/træner. Så hvis en dyrlæge ikke aner hvad en fast chambon er, men selv bruger pessoa - så anbefaler de da den.


  • #41   25. okt 2014 No offense, men som Krikken også kommer lidt ind på, så er det ikke anatomi og biomekanik de kommer mest ind på på veterinærstudiet - det kommer også an på, hvilke valgfag de vælger.
    Det er trods alt sygdomme og skader de fokuserer mest på og de har sådan set kun (mest) om heste det sidste halve år, hvor det er deres speciale.


Kommentér på:
Pessoa training system: Jeres mening.

Annonce