{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.299 visninger | Oprettet:

Bomløs sadel - what to do? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg er så småt begyndt at kikke på Sensation bomløse sadler - dem med kort anlægsflade. Jeg har tænkt mig at købe brugt, da det er min første bomløse, og det egentlig er for at se om det er noget for mig, hvilket jeg nok tror det er (jeg rider med lammefætter nu).
Så...

1 - Jeg har snakket med en "fagmand" om hvilken slags sadel, da hesten har kort sadelleje, og der blev der netop anbefalet en Sensation Harmony. Men jeg synes ikke støtten ser så super fed ud som i G3 og G4. Er der nogle der har erfaringer med dette i forhold til støtten - og andet?
Den skal bruges til dressur og spring på hyggeplan, og ellers bare ture. Vi skal ikke ud og starte stævner, da jeg ikke interesseret i dette.

2 - Jeg har kikket på sådan et Skito pad: http://www.optimalsadel.dk/product_info.php?cPath=54_63_138&products_id=151&sessionid=e0d6c528bbc70b564e4fafa5fdd55b91
Nogle der kender til det? Har også set nogle bruge det der hedder interpad, tror jeg nok. Men synes ikke det ser lige så lækkert ud/lyder lige så tiltalende som dette.
Kan man bare smide et Skitopad under sadel, hvor der er standard indlæg i, eller skal man vurdere situationen og måske ud og købe ekstra, eller hvordan funger det?

Ellers andre råd og/eller andet med på vejen? smiley

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs sadel - what to do?
  • #1   19. okt 2014
    Hvor kort er kort? Hvis du vil give de penge, så ville jeg muligvis hellere forsøge med en Baloun eller andet mere "rigtig" sadel :o)


  • #2   19. okt 2014 43 cm.
    Har kikket på Contact, Baloun, Barefoot og Sensation, og ja Contact og Baloun er også korte nok, men jeg er af en eller anden grund faldet for Sensation-sadlerne.
    Men hvorfor skulle Baloun være bedre end Sensation? smiley


  • #3   19. okt 2014
    Jeg har selv en Barefoot London, den er helt bomløs som sensation også er.

    Jeg tænker bare at der er mere hold og støtte i en Baloun e.l - altså mere alla "bomsadel" og at sadelen er mere fast.

    Skal jeg have en anden bomløs sadel, så skal det være en Baloun e.l eller en sadel med læderbom - for at få den "bomsadel" følelse, som en mere fast sadel giver.


  • #4   19. okt 2014 Jeg har haft en sensation med stor knæstøtte. Den snyder og giver meget mere støtte end man lige tror. En superfed bomløs sadel.

  • #5   19. okt 2014 Jeg ved ikke om jeg er hooked på at have en der er meget ligesom en bomsadel, jeg skal bare have lidt støtte i numsen og også gerne knæene, men jeg kan godt lide at være så tæt nede på hesten som muligt.

    Hvad bruger du så under din London? smiley


  • #6   19. okt 2014 Katrine N - Hvilken Sensation var det? smiley

  • #8   19. okt 2014 Krikken - det ser også lækkert ud. Og med almindeligt underlag under igen, eller er det lidt med forskel?
    Hvor mange millimeter har du så i af indlæg, og hvorfor? Altså, hvordan har du fundet ud af hvor tykke indlæggene skulle være... smiley


  • #9   19. okt 2014
    Jep, alm underlag - dog fungere det bedst med et såkaldt "pad"

    Jeg aner ikke hvor tykke indlæggene er, underlaget fulgte med da jeg købte sadelen så gætter på det er de "orginale" så og sige der er i.


    profilbillede
  • #10   19. okt 2014 Okay. Mange tak for svar smiley

  • #11   20. okt 2014 Jeg har også en Barefoot London, og jeg er, modsat Krikken hooked på den "bomløse" følelse. smiley
    Elsker hvordan man kan sidde blødt og mærke ryggen og ikke være "låst fast".
    Har kun hørt godt om Sensation sadlerne. Harmony skulle være mere tæt på hesten at sidde i, end de andre. smiley jeg bruger et trylfordelende fra Barefoot og et alm. Underlag under min sadel, det fungerer fint.. smiley


    profilbillede
  • #13   20. okt 2014 Men prøv at skriv til hende fra optimalsadel.dk - hun er sød til at hjælpe med at finde det du præcis leder efter smiley

  • #14   20. okt 2014 Sofie - jeg har snakket med hende Katrine og hun foreslog netop Harmony, men så vidt jeg kan se er anlægsfladen den samme som G3 og G4, så dergor ville jeg gerne høre lidt om støtten i Harmony kontra de to, for ja støtten i Harmony synes meget lille, men det kan jo også snyde meget smiley

  • #15   20. okt 2014 Vi rider også i bomløs, men det er en fra Klassisk-dressur.dk, en zenobia, mener jeg smiley Den kan jeg strækt anbefale, den har ikke en kæmpe støtte ved knæene, men sadlens ombygning ved sædet gør at jeg får den optimale støtte til mine ben smiley
    http://www.klassisk-dressur.dk/Portals/10321/Zenobia1.jpg
    Det er sådan min saddel ser ud smiley


  • #16   20. okt 2014 Jeg rider i en sensation G4 med et skito pad under smiley det fungere rigtig fint og har gjort det i 2 års tid nu smiley


  • #17   20. okt 2014 jeg har prøvet næsten alle de modeller du skriver om…pånær harmony… smiley . Contact er der nærmest ingen støtte i, ligeledes med Baloun (måske skyldes det at dem jeg prøvede var for store til mig, men jeg følte jeg skøjtede rundt og min hest stak af med mig da jeg red i contact), barefoot synes jeg er alt for brede i taljen, dem får jeg ondt i hofterne af at ride i, Sensation G4 synes jeg har lidt det samme som barefoot, at taljen er for bred, så jeg får vredet mit bækken udad og tilbage. men så har jeg prøvet en Aquia pad..og den er sååå lækker, mit første indtryk var at den havde samme problem som sensation og barefoot at den var bred, men den vred ikke mit bækken og efter 2 ridetur var jeg solgt, ingen smerter i bækken/hofter og en super blød sadel som nærmest føltes somom man tog den på som en handske..og super støtte, min hest hoppede for et dyr i skoven og jeg rykkede mig ikke en milimeter i sadlen.. kan kun anbefales.

  • #18   20. okt 2014 og jeg brugte det her underlag.. http://draumur.dk/sadelunderlag-gel-pad-propad/2289-equest-propad-islandsk.html

  • #19   20. okt 2014
    Gitte F - kan du linke til den? Kan ikke finde den :o)


  • #20   20. okt 2014 Gitte - http://draumur.dk/aquila/1711-aquila-pad.html er det denne?

  • #21   20. okt 2014 jep..lige nøjagtig den… den ligner meget karlslund kontakt og dyggur, men dem har jeg ikke prøvet….og der er næsten aldrig en brugt aquila til salg, hvorimod jeg ofte ser de andre.. det tager jeg også som et tegn på at folk er glade for og beholder eres aquila..


  • #22   20. okt 2014 Jeg har prøvet flg:

    Dyggur - Lækker lækker kvalitet, og meget kort (den er 42cm, ikke?). Jeg oplever dog at der er for meget knæstøtte, i hvert fald til mine lange ben, hvilket maser mig ud over bagvidslen (som er meget lav). Faste paneler, som giver rygfrihed. Kræver ikke specielle underlag. For mit vedkommende er den dog for bred i taljen. Jeg føler at hesten bliver meget rund under mig - ikke på den gode måde. smiley

    Sensation - ikke nok støtte. Kender op til flere der sværger til dem, men et par af disse tør alligevel ikke galoppere af frygt for at falde af deres heste. For mig at se er den ikke meget mere end en glorificeret pad, da deres konstruktion kræver ekstraudstyr før du overhovedet må lægge dem på en hest. De to jeg prøvede kunne så vidt jeg husker ikke udkamres, og jeg nægter simpelthen at tro på at de fordeler vægten specielt effektivt.

    Baloun - Dejligt sæde. Minder meget om alm dressursadel, men blød. Faste paneler, som giver frihed til rygsøjlen. Min eneste kritik er læderet, som for mit vedkommende er for blødt (hvilket vil sige at man kan se gjordstropperne igennem efter man har redet den til). Denne er efter min mening den bedste bomløse man kan få herhjemme, men jeg mener også at det kan gøres bedre.

    Barefoot - Jeg synes at de hverken er pæne eller rare at sidde i (men det er bare MIN mening). Der skal købes alt muligt mystisk underlagshalløj fordi sadlerne ikke er godt nok konstrueret fra start. Det er lidt det samme for sensation, men sensation modarbejder i det mindste ikke min opstilling. Den London jeg havde "fornøjelsen" af at låne tvang min vægt bagud, så jeg følte at jeg sad enormt meget op af bakke hele tiden, fikseret mod bagvidslen, i stedet for centreret. Det var helt vildt frustrerende. Hesten var ellers ikke specielt markeret.

    Hidalgo Caracas (spansk) - kraftig konstruktion. Min model er uden knæstøtte (kan tilkøbes), men for filan man sidder behageligt. Den har faste paneler, og kræver ikke særlige underlag. 17" fås helt ned til 42-43cm i anlægsflade.Jeg er dog begyndt at mangle knæstøtten, så jeg overvejer at sælge den op opgradere til Baloun. Det er dog kvaliteten af læderet der stopper mig. Denne sadel koster 5-6000kr fra ny, og er alle de andre, undtagen dyggur, totalt overlegen i materialekvalitet (men ikke i hverken udseende eller komfort). Jeg tænker bare at den nok ikke dur til spring, og så er vi tilbage til Baloun.


    Ønskesadlen er Ansur, men der er ingen der forhandler dem herhjemme, og jeg giver ikke 30'000 for en sadel jeg ikke kan prøve først. Eller, bare helt generelt har jeg sådan set ikke 30000 til en sadel. smiley


  • #23   20. okt 2014 jeg synes virkelig ikke taljen i sensation G4 er bred, og jeg rider endda på en bred haflinger
    taljen er MEGET smallere end barefoot (har haft en london), og også smallere end de bomsadler jeg har haft til hende smiley


  • #24   20. okt 2014 Jeg har en sensation 3g med 4g sæde. Den er helt fantastisk, både for rytter og for hest! Aldrig har min hest haft så meget skulderfrihed og haft så stor en gang!Sensatison sadlerne er enormt smallei taljen og man sidder så god i dem.

    barefoot til gengæld (har både haft london og cheyenne) er meget brede i taljen og desuden blokerede den total min hest skuldre. (hvilket jeg førstt fandt ud af da jeg skiftede sadel)
    Jeg bruger dette underlag: http://www.optimalsadel.dk/product_info.php?cPath=54_63_75&products_id=259&sessionid=e0d6c528bbc70b564e4fafa5fdd55b91
    Jeg skal nok aldrig havde andeet end en sensation smiley næste sadel bliver en sensation jump smiley


Kommentér på:
Bomløs sadel - what to do?

Annonce