{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Unghestespat betydning?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   19. okt 2014 Det kommer an på så mange ting...

    Min gamle havde ungheste spat, og den bliver redet som normal ridehest, både i spring og dressur. Den har aldrig fået behandlinger eller speciel foder, så i teorien er den bare en normal hest, men ubetydelig fejl smiley

    Det eneste man skal være opmærksom på er masser af fold tid, og god opvarmning inden ridning - også skal man selvfølgelig ikke forvente (alt efter hvor slemt det er), at hesten kan samle sig til de helt svære øvelser smiley


  • #2   19. okt 2014 Altså min hest fik taget røntgen der han var 3 og der kunne man se lidt spat. I dag er han 9 og bliver redet normalt i la klasser. Han har lige haft en pause på 7 uger fordi jeg var indlagt. Og efter den pause viste det sig lidt, og så kom han i røntgen og fik konstateret spat. Han går med kile sko nu og ellers har det ingen betydning

  • #3   19. okt 2014 Min blev aflivet som 5 års.. Men han havde det også i meget svær grad...
    Er det en hest du overvejer at købe ?


  • #4   19. okt 2014 Nogle heste påvirker det ikke særlig meget, men spat gør altså at de ofte har smerter i benet. Nogle heste kan "vokse lidt fra det", mens andre ikke vokser sig fra smerten, og det ville medfører en aflivning af hesten.
    Der findes mange heste der går højt plan, og ikke har problemer med det.
    Min tidl. undervisers hest blev aflivet som 5 års, pga unghestespat. Han kørte ham hele vejen til Tyskland for at få en operation, men spatten kunne ikke fjernes, så de valgte at aflive ham, så han ikke skulle have flere smerter.

    Jeg vil ikke anbefale dig at købe en hest med spat, da man tager lidt chancen om den klarer den eller ej smiley


  • #5   20. okt 2014 Maria - Jeg så en hest til salg, der var røget fra 110.000 kr til 30.000 kr pga unghestespat. Så det lød jo som om, det har store konsekvenser for hesten.. smiley

  • #6   20. okt 2014 Ja okay smiley
    Det vil jo nok altid have en betydning. Og det er dyrt, når hesten skal have behandlinger for spatten..
    Jeg ville aldrig turde købe en spat hest, men jeg har jo heller ikke prøvet at have en hest der fungere med spat. Ej heller kender jeg ryttere hvis hest har fungeret som ok ride hest med spat.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   20. okt 2014 Mette: jeg ville godt turde købe en hest med unghestespat. Jeg ville bare have flere forskellige dyrlægers vurdering af røntgen billederne

Kommentér på:
Unghestespat betydning?

Annonce