{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.039 visninger | Oprettet:

Hest med dårlige tænder - erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Vil lige høre om nogle har erfaringer med hest med dårlige tænder og hvordan og hvorledes i får det til at gå?

Jeg står desværre i den situation at min hest nu står på Højgård hestehospital og skal have rykket 3 dårlige tænder ud, da hun åbenbart ikke har haft sagkyndig dyrlæge/tandlæge ved tidl. Ejer...
Så hun har en flækket tand, en hvor der er faldet et stykke af og en rådden tand, og de skal selvfølgelig fjernes og hun skal derefter jævnligt have tjekket + raspet tænder.
Men hvad vil hendes fremtidsmuligheder egentlig blive på længere sigt? Vil hun mon kunne fungere fuldt ud trods resten af tænderne også er lidt gamle og slidte? Hun er 15 år.

Jeg har valgt at hun selvfølgelig skal have fjernet de 3 tænder, da hun vil blive klar bagefter og hun jo har gode år endnu.
Det bliver en dyr omgang, men alt efter om det vil blive en stående eller liggende operation. Men når chancerne er så store er det valget der er taget.

Men er der andre med erfaringer lignende dette, og hvordan har i handlet og hvordan går det med jeres hest/pony nu?



Kommentarer på:  Hest med dårlige tænder - erfaringer
  • #1   21. okt 2014 det bedste svar du kan få er at spørge dr dyr, din hest står jo allerede hos ham

  • #3   21. okt 2014 Nu spørger jeg om erfaringer.

  • #4   21. okt 2014 Bruger allerede en dyrlæge med speciale i heste og også tænder.

    Hun kommer på antibiotika og bliver hentet sidst på ugen, dyrlæge informere mig selvfølgelig omkring hvordan og hvorledes.


  • #5   21. okt 2014
    Min tidligere part, fjordhesten på min profil var en gammel dame der både manglede tænder og de hun havde var ikke fantastiske. Så hun kunne ikke så godt tygge ting og sager så alt hendes foder var opblødt og hun fik snittet hø som grovfoder.

    Hun havde fortænder og kunne dermed godt græsse.


  • #6   21. okt 2014 Ja okay. Jeg har det også bare sådan hun er 15 år og har stadig mange gode år endnu, dejligt at høre erfaringer.

  • #7   21. okt 2014 Min tidligere chefs datters pony har rigtig dårlige tænder og det er faktisk nået så vidt at ponyen nu har en dyrlægeerklæring på at hun kan blive aflivet således at forsikringen tager hende.

    Så ikke de bedste erfaringer jeg har med meget dårlige tænder - ponyen kunne jo ikke optage det foder den fik og var besværet med råddenskab i munden og almen tygning af sin mad.


  • #8   21. okt 2014 hvis der bliver problemer med at tygge så tænk i evt. udblødt foder og evt. vitamin i pulverform da hesten så ikke skal tygge de hårde piller smiley Har ikke den vilde erfaring med det, kun en smule smiley Ønsker dig alt held og lykke med hende, godt hun kom til dig så hun kan få bisserne fikset! Det er et forfærdeligt sted at spare!! smiley

  • #9   21. okt 2014 Astrid : håber godt nok ikk At det går så vidt da! smiley

    Lige p,t får hun müsli og ikke de største kerner. Men ender det med opblødt for at få det til at fungere, så er det også det vi gør selvfølgelig! smiley

    Ja heldigvis! Der må ikke spares noget der da!


  • #10   21. okt 2014
    Bare hav i mente om foderet duer til opblødning :o)


  • #11   21. okt 2014 Altså det hun får nu kan ikke opblødes, så skal hun selvfølgelig have noget der duer f.eks, roepiller eller lign smiley

  • #12   21. okt 2014 Brogårdens senior foder kan opblødes og Pavo har også lige lavet en senior foder der kan opblødes.

    Min gamle hest fik også trukket to tænder ud, da hun var 17, og fik opblødt foder da hun havde lid svært ved og tygge. Og desværre også med at tage på.
    Men det gik fint, så længe hendes foder blev blødt op. Hun blev tjekket hver 3 måned.
    Hun blev 22 år, og det var ikke pga. tænderne at hun ikke blev ældre. ??


  • #13   21. okt 2014 Hej Barløse smiley
    Min den ene gamle hest har fået fjernet alle fortænder pga EOTRH. Hendes kindtænderne er heldigvis ok efter alder. Hun spiser græs, alm hø, musli (pavocare4life)og snittet hø (Grass Oil), ja sågar halm hvis hun er i nærheden af det. Hun har formodentlig lært sig en teknik mht at bide græs over. Alt i alt har hun faktisk spist/tygget/fordøjet bedre siden hun fik fjernet bisserne. Hun er gammel og dyrlægerne har gennem de senere år 'bare' taget hendes tandstatus som værende normal pga alder. Heldigvis fik jeg en dyrlæge med speciale i tandsygdomme til at kigge på hende og så kom der gang i noget. Det blev ca 8-10.000 kr og hun bliver så tjekket med røntgen hvert halve år, så vi er sikre på at kindtænderne er ok, da det jo er de eneste hun har tilbage. Hun er ikke tynd, faktisk altid på grænsen til det modsatte.
    Rigtig god bedring til din hest.
    Held og lykke med det hele smiley


  • #14   21. okt 2014 Tak for de uddybende svar! dejligt at læse.

    Min hoppe der er det tre kindtænder øverst, som er problemet.
    Er glad for at læse at der også er gode erfaringer med det og at hesten sagtens kan komme op igen.jeg sidder og venter på dyrlægen ringer, da de ville operer i dag, så venter spændt på om det er godt eller skidt. smiley


  • #15   21. okt 2014 Hope, min ene part, har paradentose i ret fremskreden form - tænker dog ikke det er noget din hest har, men nu kan du lige få en fortælling alligevel smiley
    Hun kan desværre ikke længere rides med bid, og har det faktisk bedst med ikke at have noget på hovedet der kan trykke på hendes mund, når man rider hende. Hun får raspet tænder oftere, og får børstet fortænder med en helt almindelig tandbørste for at se om vi kan redde dem bare lidt. Hun får store foderlommer, og kan have lidt svært ved at holde foderet i munden lige inden hun skal have raspet tænder. Hun fungerer dog helt fint til det vi bruger hende til, og hun har det super! Hun lever helt fint med sin paradentose, så længe der bliver taget hensyn til, at hun kan have smerter fra det smiley


  • #16   21. okt 2014 Min dyrlæge fortalte at hun havde en mild form for paradentose , men ikke noget som burde sprede sig til resten af tænderne/munden.
    Hun er heldigvis tilredet uden bid, så tror sagtens det ville være en mulighed, i tilfælde af at det går sådan.
    Fungere hun fint fodermæssig. ?


  • #17   21. okt 2014 Hun har lidt svært ved at optage sit foder, men det er højst sandsynligt fordi hun er ved at være lidt gammel smiley Hun taber lidt foder når hun spiser, men det er ikke slemt. Hun producerer en del mere savl end de andre jeg rider gør, når hun skal spise eller for godbidder, men hun kan sagtens spise alt det hun får, både hårde godbidder, lucerne, slobber, majsflager og f.eks. æbler, gulerødder og bananer uden problemer smiley Det er kun hvis der går for lang tid mellem raspningerne, at det bliver et problem for hende at spise. Dog er foderlommerne et stort problem, da de gør ondt på hende. Det er også derfor vi børster fortænder på hende, og så har dyrlægen foreslået at vi skyller hendes mund med vandslangen så ofte som muligt, så vi kan skylle foderlommerne ud. Det gider damen dog ikke! smiley

  • #18   21. okt 2014 Ja okay, men.lyder til hun ellers har det godt smiley håber det kommer til at gå godt uden komplikationer og at hun ligesom din kan få en god fremtid smiley

  • #19   21. okt 2014 Tror ikke du skal være så nervøs - hvis dyrlægen vil operere er det vel fordi de mener at din hest kan få et godt liv med de problemer den har og efterfølgende kan få, så det villle jeg tage som et godt tegn.

    Problemet her var jo netop at ponyen i sidste ende ville optage foderet dårligere og dårligere og ikke kunne tygge wrap eller hø og derfor ville 'sulte' ihjel hvis ikke der blev sagt stop.


  • #20   21. okt 2014 Suk.. Håbede tænderne bare kunne rykkes ud.. Det viste sig så at være mere kompliceret og de har banket dem ud smiley så nu har hun et hul ved næseryggen og kinden smiley hun kommer måske først hjem fredag smiley

  • #21   7. jan 2015 Pyh. Hvordan går det med hende...har hun komplikationer idag? hva gav du for den omgang?

  • #22   7. jan 2015 Er det Martin der skal gøre det? I så fald, han er super dygtig og rolig. Vitus fik fjernet en halv fortand af ham. Det gik fint og Martin var meget god til at fortælle og vise hvad han gjorde smiley men

    Uh ja, det er skræmmende når de er nødt til at åbne kinden for at komme til.

    Kæmpe stort kram og god bedring herfra smiley det skak nok gå. De er meget dygtige og erfarne på højgård


  • #23   7. jan 2015 Alt gik godt,og næsten uden komplikationer. Hun fik bihulebetændelse og stod på højgård i 11 dage. Hun endte med at stå 2 mdr stille pga en træls tandspids der ikk var.opdaget. Så til kontrol blev det hele slebet ned. Super behandling fra højgård og de går den største anbefaling herfra. Det var både Martin og Frederik som behandlede hende. Og i dag er der ingenting hun spiser normalt og reagere bedre på bidet smiley
    Hun tabte sig også en del og der har hun taget på igen smiley


  • #24   7. jan 2015 Hvad gjorde de ved hullet i kraniet

  • #25   7. jan 2015 Hun blevsyet og så helede det lige så stille af sig selv

  • #26   8. jan 2015 Ups, gammel tråd

  • #27   8. jan 2015 ? Hvad mener du?? Så gammel er den nu ikke, kun fra oktober

  • #28   8. jan 2015 Troede at tråden var helt ny smiley men godt at høre at det gik godt smiley frederik har jeg ikke haft ude, men min underviser bruger ham smiley
    To måneder, det var godt nok da en træls omgang for jer.


  • #29   8. jan 2015 Nåå, hehe på den måde smiley

    Ja det var længe, hun stod så pgså med en hovbyld som gik i sig selv, så det gjorde at det gik lidt længere, men nu er hun fit for figth igen og ridningen påbegyndt smiley


Kommentér på:
Hest med dårlige tænder - erfaringer

Annonce