{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Hun bider og sparker :-( {{forumTopicSubject}}

Godaften kære HF.
Jeg har virkelig brug for at hører jeres mening om hvad der lige sker med min hest....
Har en Paint Horse hoppe på 6 år, jeg har haft hende i 3 år, Dog ikke mig der har redet hende til. Hun kan have temperamang, men sætter man hende på plads og viser hvem der bestemmer er hun noget af det rareste og skønneste at have med at gøre.
Jeg valgte for et par måneder siden at læne hende ud, grundet uddannelse, Jeg fandt en rigtig sød pige og de så ud som om de passede perfekt sammen.
Men.... Min eller så søde hest er blevet noget af en mundfuld for den stakkels pige, Hun prøver at bide hende og har også sparket ud efter hende på staldgangen, ikke når der bliver arbejdet med hende på bane eller hvis de rider tur.
Der har både været kiopraktor og massør (er også uddannet osteopat og fysioterapeut) på hende så hun burde ikke have smerter.
Er der nogle kloge mennesker der har en ide om hvad der kan være sket?
På Forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun bider og sparker :-(
  • #1   21. okt 2014 Forkert håndtering og en misforstået hest

  • #2   21. okt 2014 Må sige mig enig med Mich, det må næsten være det der er på færde smiley

  • #3   21. okt 2014 Det er bare en naturlig adfærd, når hesten ikke har den nødvendige respekt/tillid til et menneske. Ligesom på fold, når heste finder deres plads i flokken.

  • #4   21. okt 2014 Tænker at den oven i det ovennævnte måske i trives der hvor den står?

    Min egen hoppe, stod i starten på en rideskole. Den var utrolig bokssur, lagde an til at sparke på staldgangen og når man red på hende, gik hun bevidst efter nogle af de andre heste. Efter vi flyttede hende ud på Stutteri Klosterheden, og har derved ændret total adfærd, og er blevet en mere glad og veltilpas hest smiley

    Mht. træning, kunne det være interessant at trailer træne hende efter Parelli metoden.. Når man træner trailer med hesten via den metode, bliver man hestens leder, og det løser oftest mange af de daglige problemer, fordi hesten bliver tillidsfuld og lærer at den har en lavere rang end mennesket.


  • #5   21. okt 2014 Hvis en hest bider efter mig for at bide, og den gør det uden at jeg eller nogle omkring mig direkte har provokeret den til det, så er der altså kontant afregning ved kasse 1. Det vil jeg ikke finde mig i.
    Provokation for mig, er at fortsætte med noget der tydeligt er ubehageligt for hesten og som den forsøger at sige fra overfor.

    Nu kender du jo hesten, har du prøvet at observere og se hvad der sker?


  • #6   21. okt 2014 ville også sige forkert adfærd, enten at hun måske har vært for hård ved hesten og det er blevet for meget for den, eller måske at hun har været for blid og ikke sat sig i respekt. Kan self også være andre grunde.

  • #7   22. okt 2014 Jeg vil ikke mene at det er et udtryk for en hest der 'forsøger at atge magten' for det er ikke rigtig noget som findes i min hesteverden - hesten er en hest, og mennesket er et menneske. Du vil aldrig blive en hest, for du er et rovdyr og det er måden hesten ser dig på.

    Det lyder som en hest der er blevet utryg ved forkert håndtering og derfor har lært at det ubehagelige (mennesket) flytter sig når hun ligger ører, og derfra har det så bare udviklet dig. Hvis pigen ikke har helt styr på de ting hun gør, og eksempelvis ubevidst giver hesten modstridende signaler så kan det føre til konfliktadfærd fra hestens side.

    Så set fra min synsvinkel lyder det som en hest der skal bruge trygge faste rammer, og som ikke aner hvad den skal gøre af sig selv, hvilket bevirker at hesten bliver stresset og begynder at udvise den nævnte adfærd smiley


  • #8   22. okt 2014 Tak for jeres svar og meninger smiley
    For en god ordens skyld vil jeg sige at pigen og familien virkelig gør deres bedste for at min hest har det godt. Nej pigen er ikke så god til at sige fra når hun reagere som hun gør.... det vi syntes er underligt er at hun kun gør det når man strigler og nusser med hende på staldgangen... jeg var over og besøge dem i efterårsferien og der gik det rigtig godt og hope opførte sig pænt... men det er så blevet værre den sidste uges tid....

    Kan det være fordi hun har knyttet sig så megrt til mig at hun ikke vil have andre til at passe hende?


  • #9   23. okt 2014 Det tror jeg ikke nej. Jeg tror mere at hun er forvirret. Pigen har andre kropssignaler end dig, og de nye ting kan være lidt forvirrende. Oven i det kommer jo at hun belønnes (ubevidst) for den dumme adfærd. Hvis pigen fjerner sig hver gang hun skaber lidt problemer, så lærer hesten lynhurtigt, at hvis jeg bliver utilpas så forsvinder problemerne når jeg sparker (mennesket, det som gør hende forvirret/utilpas flytter sig jo) smiley

Kommentér på:
Hun bider og sparker :-(

Annonce