{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.401 visninger | Oprettet:

Betaling omkring udlån af hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

jeg står og skal låne en hest med en anden person. Jeg vil lige høre jeres erfaringer omkring det, og hvad i syntes der er fair at låneren skal betale for hesten? Jeg tænker især omkring smed og dyrelægeregninger hvis hesten skulle risikere at blive syg. Jeg takker på forhånd for svar. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Betaling omkring udlån af hest
  • #1   22. okt 2014 De fleste gør det at låner betaler ALT da det er dig/jer der bruger hesten dog står ejer for forsikringen. smiley

  • #2   22. okt 2014 Jeg låner pt en springhest og har alle udgifter ex forsikring.
    Du finder nok ikke mange, der vil låne deres hest ud og betale for omkostninger, med mindre du er en RIGTIG dygtig rytter! Så kunne de jo lige så godt sætte hesten i ridning...


  • #4   22. okt 2014 Da jeg lånte en hest, betalte jeg alt lige bortset fra forsikring og virusabortvaccination (mener jeg det hedder)...

  • #5   22. okt 2014 Låner har alle udgifter så længe de har hesten.. undtagen forsikringen

  • #6   22. okt 2014 Låner står som de andre siger som regel for alt undtagen forsikring.

    Det der så kan være værd at snakke med ejer om, er hvem der betaler selvrisikoen til sygeforsikringen hvis uheldet er ude - er det dig hvis det der er sket er din 'skyld', deles i eller er det ejer..

    Få en klar aftale så der ikke er nogen tvivl om tingene hvis du en dag står med en hest der har brækket benet eller kronisk halt!


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #7   22. okt 2014 Jeg er helt enig med jer i at låner betaler udgifterne , men at udlejer betaler forsikring .
    Spørgsmålet er så bare : HVILKEN forsikring ????
    Alle har jo pligt til at betale for en ansvarsforsikring , men den dækker jo kun , hvis hesten løber ud , gør skade på andre eller andres ejendom osv . Og den dækker jo IKKE selve hesten .
    Efter min mening , så ville det smarteste , som hesteejer, være at betale for en livs / uanvendeligheds plus en syge forsikring.
    Men DET vil jo koste én ( hesteejeren ) MINDST 5000 kr om året plus det dyrlægetjek , der forudgående skal til .
    og DET hverken havde jeg råd eller lyst til at ville betale , bare for at en anden skal låne en af mine heste .
    Så skal nogen låne en af mig så kan jeg tegne en alm ansvar plus en livsforsikring og så må låner betale for resten , hvilket også omfatter dyrlægeregninger . Slut prut.


  • #8   22. okt 2014 Skal jeg låne min hest ud igen kommer låner til at stå for alt undtaget forsikring hvor jeg har ham ansvars, syge og livsforsikret..

    men alle dyrelæge besøg osv skal låner betale, så jeg kun har de 3000kr om året jeg skal betale for ham og intet mere..
    Dog hvis min smed bliver brugt kan jeg godt overtales til at betale den også da hun er meget meget meget billig at bruge smiley og min hest skal kun have smed ca. 5gange om året


  • #9   22. okt 2014 jeg har haft hest lånt ud på forskellige betingelser....

    låner betaler alt bortset fra forsikring. og dyrlæge over et vist beløb deles.

    låner betaler alt bortset fra forsikring.

    lige nu er min hoppe lånt ud, og jeg betaler foder, dyrlæge og opstaldning, låner smed og hø og hun sørger selv for udstyr.


  • #10   22. okt 2014 Det en stor hjælp i gider bruge lidt tid på det tak!

  • #11   22. okt 2014 Ved udlåning af hest har det altid fungeret sådan at låner betaler ALT - som var det egen hest, når jeg har lånt eller udlånt hest smiley

  • #12   22. okt 2014 jeg har haft både lånt og udlånt hest og dette på forskellige betingelser.

    Min første pony udlånte jeg til en familie som betalte ALT uden undtagelse. Jeg ville ingen udgifter have, man kan godt sige jeg gav hende til dem, jeg blev bare stående som ejer.

    Jeg har haft lånt en hest hvor jeg betalte opstaldning, ellers havde ejer udgifterne til smed, dyrlæge, kiropraktor osv.

    Så lånte jeg en pony i et år, hvor ejer havde stadig havde alle udgifter.
    Over sommeren betalte jeg dog opstaldningen. Men da vinteren kom havde EJER alle udgifter.
    Jeg manglede en hest at ride mens min egen var skadet, og ejer skulle havde solgt sin pony og det var derfor en fordel den blev redet.
    Imens jeg red den kom der kun 2 for at se den, så det år ville den have stået stille.
    Altså en fordel for ejer jeg red den.

    Nu har jeg så lånt min ene hest ud..
    Låner betaler: opstaldning, hø, halm, foder, smed
    Jeg betaler: forsikring, tandraspning og vaccine

    dyrlæge deles vi om.

    Der er mange forskellige måder at dele det på, men ja det normale er efterhånden at låner skal betale alt..

    Som ejer der har lånt hest ud, mener jeg dog at man også selv skal påtage sig nogle udgifter, jeg har egentlig ikke pengene til at have hesten, derfor skulle dne væk fra stalden. Men sælge ville jeg ikke, derfor udlån, men hvis man vil have hesten må man også selv betale lidt, ellers kunne man lige så godt sælge.

    Og som låner mener jeg også at ejer får noget ud af at man rider/passer deres hest og derfor må de også have nogle af udgifterne.De faste som vaccine og tandraspning ville man jo have under alle omstændigheder.


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #13   22. okt 2014 Tja Kathrine DEN der med at ejer OGSÅ får noget udaf det er sådan BOP BOP , hvor DET kommer sandelig også an på HVAD rytteren kan , behandler den osv .
    For man kan altså SNILDT få en hest hjem der enten er dybt ødelagt, upeljet , mistrives og evt skadet . Og i sådanne tilfælde koster det sgu ejeren mere , MEGET mere end for låneren .


  • #14   22. okt 2014 Helt enig karina

    Min dreng var madglad, og elskede at putte nusse med andre heste og var aldrig sur eller skadet på nogen måde/redet forkert inden udlån..

    fik en hest der var totalt muskuløs i forpart, men ikke havde en eneste muskel i bagpart fordi den var redet på forparten, den hadede alt og alle andre heste, den var sur og spiste ikke rigtig, kostede mig en del at få den rettet op og få min hest igen..
    og dette skete på blot 2måneder..


  • #15   22. okt 2014 Jeg har lånehest ligenu. Ejer betaler forsikring og dyrlæge. (-;

  • #17   22. okt 2014 Ved godt der er de uheldige udlån, og det er selvfølgelig rigtig træls.
    Men det er vel ikke spdan man forventer det skal gå?

    Når jeg skriver ejer får noget ud af det er det ikk nødvendigvis ride mæssigt jeg tænker.
    Men der er jo en grund til man vælger at udlåne sin hest?

    Det kan være økonomisk, tidsmæssigt eller andet, men uansethvad ggrunden er så letter låner jo ejer i de problemer der er.

    Fx den hest jeg har udlånt lige nu, jeg har ikk råd til at have to store heste og har ikk tid til at give hende den kærlighed hun fortjener, låner hende ud til nogen som vil bruge hende, jeg kommer af med nogle udgifter, men beholder også nogle af dem, fordi hun netop stadig er mit ansvar og jeg vil være sikker på der fx bliver ringet til dyrlæge eller tænderne bliver undersøgt.

    Så jou i min optik får hesteejer noget ud af at udlåne - hvorfor ellers gøre det?

    Men nej ved de uheldige uudlån får man selvfølgelig ikk meget ud af det, men hvor mange udlån ender virkelig så skidt? Tror der er flere udlån der er succesfulde hvor både ejer og låner får noget ud af det..

    Derfor mener jeg også at begge parter bør have udgifter på hesten.
    Hvordan man så deler må være op til de enkelte.

    Manglende tid, økonomi eller at man gerne vil have den redet af en bedre rytter.


  • #18   22. okt 2014 Tina J
    jeg betalte halv smed samt dyrelæge over et vidst beløb og forsikring, og alligevel måtte jeg hente en hest hjem som mistrives og var redet forkert selvom jeg havde sagt hvordan den skulle rides, passes, sagt hvad jeg mente og givet råd osv.. så jeg tog skam ansvar og besøgte hesten men det er bestemt ikke altid nok, meget kan ske på ingen tid..


Kommentér på:
Betaling omkring udlån af hest

Annonce