{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

Når hesten ikke bare er en dum en. {{forumTopicSubject}}


Billedet nederst i tråden her er Fleur når hun siger " jeg forstår ikke, det duer ikke, det er irriterende, jeg er frustreret?! ".

Hun ville meget gerne galopere langsomt og oven i smide hovedet bag over/spænde op = hun blokerede lidt selv for at hun kunne komme frem af og gik derfor i stå. Stopper brat op, jeg klemmer frem, Fleur siger bliver utilfreds og jeg bliver ved med at klemme frem - Fleur går på to ben.

Hun var super træt i dag og havde derfor flere tilfælde hvor hun stoppede op, hvor hun fx igår var super dygtig og alting virkelig kørte. Der var ingen sure miner med at stoppe op, galoppen var super god og hun var dejlig afslappet.

Fordi Fleur er så følsom og det hele kan gå i vidt forskellige retninger, derfor jeg får tjekket Fleur tit så jeg kan sikre mig at hun ikke fejler noget og årsagen til de udfald der kan være ind imellem ganske enkelt er misforståelser, irriteret, følsom mm. hest. Hvis det var konsekvent hver evig eneste gang hun skulle frem fx så ville jeg gå dybere i det og få undersøgt mere.

Men efter jeg har fundet ud af at meget af det skyldes mine signaler, så er det stoppet en del. Men på dage med en træt hest, så sætter hun sig ofte imod hvor jeg presser lidt på at hun skal alligevel for at hun ikke bare lære at jeg giver op - hvor hun så får fri bagefter.

Løsningen kunne nogen også mene er at jeg bare klapper hende sådan en i røven så hun kan forstå det. Det har jeg også overvejet, jeg har haft en pisk med for at understrege at jeg mener NU og ikke i morgen. Men det gør hende kun mere frustreret og gavner ingenting. Det duer bedst at trække vejret roligt, ikke blive sur og bede hende om det man gerne vil til hun forsætter frem fx.

Det var derfor også ikke særligt hårdt idag og jeg fokusere bare på at få et par rolige og afslappede rundter i galop da hun havde gjort det. Da det var lykkedes stoppede vi også, selvom det ikke var forfærdenlig lang tid vi havde redet.

Meningen med indlægget er egentligt, at det ind imellem - måske ofte kan være nødvendigt og trække vejret roligt og tælle til 10. Acceptere at træningen måske ikke bliver som man regnede med, at man må stoppe efter noget tid, at hesten også kan være træt, at forstå hesten og lytte til den når den siger fra og finde ud af hvorfor.

Fleur har tidligere været rideskolehest og været kendt som en sur kælling med sin egen mening. Da hun gik som rideskole hest havde hun højest sandsynligt voldsomt ondt og det kombineret med hendes følsomme jeg, har givet en pænt sur hest.
Hvor hun så bare er blevet bedt om at forsætte trods der er blevet sagt fra - uanset over for hvad.

Det er ikke altid bare og lappe hesten en i bagdelen fordi nu skal den dælmer bare fremmad og fatte det NU!! De har for det meste noget og sige :o)


Kommentarer på:  Når hesten ikke bare er en dum en.
  • #1   22. okt 2014 Thumps up!


  • #2   22. okt 2014 Dejligt med din forståelse smiley
    Kender de udfordringer en tidligere rideskolehest kan give, har selv nr 2 hest fra en rideskole smiley
    Klø på og med din forståelse skal det nok blive godt smiley


  • #4   22. okt 2014 Det er horsmanship i højeste klasse

  • #5   22. okt 2014 Ja det kender jeg godt til med en frustreret hest smiley Tindur prøvede ridehus for første gang i går... Havde håbet på at der ingen var (kl var ca 12) men der var to der red. Da vi kommer ind er han meget oppe at køre over de to heste + alle de farlige ting som banteret, reklameskilte, springstøtter og feje bræt smiley Jeg starter selvfølgelig med at gå rundt med ham så han får se det hele fra begge vinkler og undersøge og finde ud af at de ikke er farligt, han begynder at slappe af. Så ind parkerer jeg ham og får ham til sidst at stå stille. Da jeg sætter foden i stigbøjlen og er på vej over, går han hurtig frem og jeg må "smide" mig i sadelen. Han stresser rundt og når vi når på den ene langside opdager han et skilt som han bliver bange for. Han vender 90 grader, laver et lille buk og traver af gårde hen imod de to andre heste..Heldigvis får jeg han stoppet. Så skridter vi lidt rundt væk fra skiltet og lægger os bag de andre, da vi kommer til skiltet klarer han at gå forbi (dog meget stiv) fordi de to andre bare går ligeså stille. Det gør vi nogle gange og når jeg forsøger selv går han en stor bue udenom smiley Jeg vælger så at gå forbi med de to andre og så holde mig lidt over i modsatte side. Så begynder han at slappe af og går godt. Jeg vælger så efter nogle runder at bede om trav..Dette er han ikke rigtig med til så der bliver kun nogle få skridt og det er ok. Vi forsøger bare igen lidt senere. Da han slapper af og det begynder at gå ligeså godt tager de to andre og forlader ridehuset, Tindur vil gerne sætte efter men jeg får ham holdt tilbage, Da porten lukkes sætter han i hurtig trav og der er nada kontakt.. Han løber rundt og vrinsker og er helt oppe at køre så jeg lader ham bare løbe. Da han er kontaktbar skridter vi nogle runder og så stopper jeg og afslutter imens det går godt... Og jeg som troede vores træning virkelig skulle rykke sig fordi vi tog ridehuset smiley Dumme mig... smiley

    Mvh TT


  • #6   22. okt 2014 Fleur lyder rigtig meget som min Frida, og jeg ville sommetider ønske at jeg havde fået min på et andet tidspunkt i mit liv. Jeg fik hende som 12 årig, og den gang var jeg nok bare for ung og dum til at reflektere sådan, når vi stødte ind i problemer. Det har ført til at vi en årrække har kæmpet og kæmpet - og så givet op. Fra jorden har alt fungeret for os, og det kastede vi os over efter jeg opgav at ride hende ordenligt. Men jeg har nok altid været lidt frustreret over, at det ikke kunne lykkedes.

    Nu rider jeg så ikke mere fordi jeg blev smidt af en anden hest, og er blevet virkelig nervøs på hesteryg. Men at læse dit indlæg giver mig næsten (kun næsten ;-)) blod på tanden, til at prøve min egen igen. Det er så fedt at læse om en, der er så opmærksom på sin hest og de ting den fortæller. Kæmpe thumbs up til dig, og jeg vil ihvertfald gerne læse flere af de her indlæg! smiley


  • #7   22. okt 2014 Det er åbenbart dagen for trætte, frustrerede heste i dag smiley
    Startede selv med den ene af mine, som lige pludselig ikke kunne springe an i rigtig galop - det var konsekvent forkert galop. Havde ellers tænkt, at vi skulle have trænet nogle skridt-galop-skridt overgange, men måtte ligge fokus helt om og efter 2 rigtige anspring hver vej rundt, stoppede jeg og skridtede en tur i stedet ...
    Da jeg så fik den næste i gang, som skulle longeres i dag, startede vi med høj haleføring og flyvende trav. Så måtte jeg igen flytte fokus fra den smidighedstræning, jeg havde planlagt, til at få drengen til at trave afslappet rundt i longen, og så blev han trukket en lang tur i stedet.
    - Det kan næsten være ligeså frustrerende at være rytter de dage, hvor enten hesten eller en selv har en dårlig dag, hvor man må ændre sine planer. Men som du selv siger, Krikken, er der ikke meget andet at gøre, end at tælle til 10 og få noget godt ud af træningen - om så det er et lille fremskridt - og så stoppe smiley Det kan hurtigt blive en alt for lang og sej kamp, hvis man fastholder den planlagte træning!


  • #8   22. okt 2014
    Lillehesten var nok bare træt efter mandag med 1½ times tur, dressur tirsdag hvor det gik super skønt også blev det bare for meget her onsdag :o).

    Smut - Det er nok også meget godt jeg ikke fik Fleur da jeg var teenager, for så var det nok også gået på rideskole maner her ;o). Jeg kan ikke blive bange for hendes udbrud rigtigt, ikke rigtigt tage dem seriøst. Hun er bare en nervøs skid, så jeg er vant til at vi kommer galoperende på tur hvor hun klodser forbenene i, så jeg er ved at flyve forover ;o).

    Ligesom jeg ved at de små hop hun laver, samt når hun sparker ud efter mine ben og bukker så er det ikke ondt men - hun er bare frustreret og irriteret.

    Hun er bare en følsom hest. Jeg hev hende også med til springstævne hvor jeg vidste vi blev disket, hvilket sikkert så meget sjovt ud at vi blev disket i to klasser og i dressur dagen før rendte hun med hovedet i sky - men altså, ellers lære dyret det aldrig smiley


  • #9   22. okt 2014 Enig smiley - dejligt med nogle af den opfattelse! Er helt enig - flere af din slags
    Men når det så er sagt, så synes jeg den adfærd din pony viser er meget unormal. Hvis det var min hest, ville jeg være nervøs for, at der var noget med den (udover følsom for schenkel), da det ud fra din beskrivelse, virker som om der er noget der generer den smiley - ved godt du får den tjekket osv., så det er slet ikke en bebrejdelse. smiley


  • #10   22. okt 2014
    Katrine - Ja, hun bliver tjekket hver 2-3-4 måned af en fys, osteopat, KST behandler e.l netop for at sikre mig at der intet er med hende. Ligesom min veninde der er massør jævnligt kigger på hende.

    Lavede hun adfærden hver gang jeg satte mig op og bad hende gå frem, så kunne jeg som sagt se en mening. Men i dag var hun bare træt og øm og det hele blev for meget.

    Så jeg kan ikke rigtigt gøre med, jo så skulle jeg smide hende i fuld røntgen, scanning mm. og det ser jeg ingen grund til :o)


  • #11   22. okt 2014 Jeg har egentlig heller aldrig været bange for min hests udbrud. Selvfølgelig har det ikke været fedt når hun er gået på to ben, men jeg synes hurtigt man lære deres bevægelser at kende. Sjovt nok er det heller aldrig min egen hest jeg er kommet til skade med - på trods af hendes sære personlighed. Det var heller ikke hende der fik mig til at stoppe ridningen helt, det var også en anden hest der sendte mig på skadestuen x)

    Jeg synes også tydeligt man kan mærke forskel på frustration og eventuelle smerter - når man har lært hesten at kende selvfølgelig. I dag er jeg ikke i tvivl om, at min hest er enormt signalforvirret og dermed frustreret under rytter. Så skulle jeg en dag komme på ryggen af hende, håber jeg da også at jeg er meget bedre rustet til at håndtere hende, end jeg var for 7 år siden da jeg fik hende smiley


  • #12   22. okt 2014 Jeg syntes at du læser og tackler din hest flot. Det er bestemt ikke alle heste der kan arbejde under tvang. Jeg har selv en af slagsen og kompromis er en stor del af vores træning.
    Når det er sagt så føler jeg lidt at jeg er alene ift slet ikke at have planer for min hest når jeg starter en ridetur. Min anden mule er relativt nytilredet og jeg må indrømme at jeg hverken har en plan for træning eller formål når jeg sætter mig op....måske på nær at gøre det til en god tur.
    Jeg mærker efter om hesten er motiveret og om de øvelser der efterhånden sidder stadig fungerer og så tilrettelægger jeg dagens træning efter det. Er det meget unormalt?


  • #13   23. okt 2014 Tine - slet ikke smiley
    Det samme gør jeg. Planlægger træningen efter hestens humør ??
    Det nytter jo ikke noget at ride voldsomt koncentreret dressur hvis hesten er stresset. Så må man f.eks få styr på stressen først smiley


  • #14   23. okt 2014 Det at planlægge efter hestens humør er ikke usædvanligt. Men det at have en køreklar træningsplan nærmest inden man tager ud af døren???

  • #16   23. okt 2014 Tine B:
    Der er jeg lidt i en anden boldgade. Jeg har ALTID en plan for dagens træning, når jeg henter den fra fold. At jeg så 8/10 gange er nødt til at revidere den plan, er en anden ting, for jeg - såvel som mange andre - rider også efter hestens og mit eget humør. Men jeg skal personligt have nogle mål, jeg kan stile efter, som jeg får ved at tilrettelægge min træning på forhånd. Jeg ved jo hvad mine egne og mine hestes svagheder er, og jeg ved som regel hvilke udfordringer, vi står overfor - ergo har jeg nogle områder, jeg ved, jeg skal arbejde på, og det får jeg ikke gjort, hvis jeg ikke har det en smule planlagt forud smiley


  • #17   23. okt 2014 Ja jeg har også en plan, helt til jeg ændrer den fordi/hvis min hest ikke formår det planlagte smiley Og så tager jeg den derfra smiley Men for mig er der vigtigt at forsøge at sætte mål for hvis ikke ville tilridningen jo aldrig få en ende smiley

    Mvh TT



  • #18   23. okt 2014
    Jeg har svært ved og have en plan med hende her ;o) Jeg kan godt have en plan om at vi skal ride dressur, men hvis hun er træt som den dag - så hjælper det ikke noget og knokle på ;o)


  • #19   26. okt 2014 Krikken:
    Det er også præcis det, jeg mener, når jeg skriver, at man nogle gange er nødt til at ligge planerne om, selvom man har haft en idé om at skulle træne noget bestemt en dag. Det er bare ikke altid, man kan, men derfor kan man jo godt have lagt en plan, som man måske bare må rykke en dag eller to, inden det kan lade sig gøre smiley
    Men det er jo også en del af charmen ved at arbejde med levende dyr, synes jeg smiley


Kommentér på:
Når hesten ikke bare er en dum en.

Annonce