{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
602 visninger | Oprettet:

Foder før/efter arbejde? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og tænkte over, om I tænker på, hvornår jeres hest spiser i forhold til, hvornår I tager dem ud for at arbejde?

Min pony fx står på en nedbidt græsfold, og jeg giver ham altid hø inden jeg forlanger noget af ham. For selvom han ikke sulter på den fold han står på nu, er han jo heller ikke "mæt".

Foder/vitaminer vil jeg ikke give ham før efter arbejde, har en eller anden skør tanke oppe i mit hoved at han "sveder" vitaminerne ud xD

Min unghest står på græs, men som oftest giver jeg også hende lov til at gumle lidt hø inden jeg arbejder med hende. Dog er det arbejde jeg forlanger af hende ikke fysisk krævende, der skal hun kun bruge øverste etage smiley

Hvad med jer, tænker I over hvad jeres hest får, og hvornår i forhold til hvornår I træner dem?

Hvorfor/hvorfor ikke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder før/efter arbejde?
  • #1   23. okt 2014 Min part får typisk foder efter jeg har redet. Dog tager jeg hende ind en times tid inden ridning og vasker ben og ligende. Der står hun og gumler hø en halv time til en time inden jeg sadler op og rider. Så får hun foder (hvis det er foder tid) og evt. lidt mere hø så hun har noget at gumle på.

    Jeg tror min grund til ikke at fodre inden ridning ligger i at jeg selv får frygtelig ondt i maven af at lave noget fysisk lige efter jeg har spist smiley


  • #2   23. okt 2014 De 2 af mine jeg rider, de får næsten altid hø inden jeg rider. De får det bare i en trillebør når de står på gangen, og bliver ordnet smiley

    De får altid foder bagefter, men de står også på boks. Nu ved jeg ikke om dine går ude hele tiden, men vi har ikke noget behov for at få dem fodret, når vi har dem inde for at arbejde ligesom.

    Når de får kraftfoder, topper deres energi jo ½-1 time efter de har fået det, så jeg synes altid det er en god idé at vente længere, hvis man fodre inden, da man kan få en overgearet hest af det smiley


  • #3   23. okt 2014 Hvis min får foder i krybben venter jeg mindst en time inden jeg sadler op smiley
    Hvis det er med wrap/ hø har min det altid så der kan jeg ikke rigtig undgå at ride lige efter den har spist. Mine får foder kl. 8 kl 14 og kl 19 cirka også får den wrap morgen, aften og nat - men oftes når den ikke spise om morgen så den spiser resten til middag smiley

    Heste har ikke godt af at arbejde med maven fyldt ligesom vi heller ikke har det smiley


  • #4   23. okt 2014 Mine går ude hele tiden, og derfor fodrer jeg når jeg er der smiley Der er ikke noget fast klokkeslet på, og så længe de ikke står med tomme maver går det også nok, at deres kraftfoder/vitaminer kan falde på forskellige tidspunkter smiley

  • #5   23. okt 2014 Stine Randløv: I forhold til fyldte maver tror jeg ikke man skal være "bange" for krybbefoderet, da det jo egentlig ikke fylder noget i maven, der er hø/wrap og græs den største synder tænker jeg smiley

  • #6   23. okt 2014 Der er hø på Aidas fold, så hun har altid grovfoder, inden hun bliver reddet smiley

  • #7   23. okt 2014 Det er nu ret bevist af forsker det med at de skal have ro i maven efter de har spist og ikke kan arbejde efter ligesom vi mennesker heller ikke kan smiley Men sådan er vi jo forskellige smiley

  • #8   23. okt 2014 Stine: Hvis det var til mig, så er jeg ikke sikker på du forstår hvad jeg mener, eller også forstår jeg ikke dig smiley

  • #9   23. okt 2014 kraftfoder/krybbefoder ved større mængder bør gives mindst 2 timer før arbejde - = nogen gange skal vi ret tidligt op og fodre på stævnedage !
    hø/græs er ikke så stort et problem - dog tager vi helst hestene ind fra mark mindst 1 time før arbejde da især vores ponymand kan være noget "oppustet" om sommeren - synes også de tit er mere "dovne" hvis de kommer lige fra græs (om sommeren) smiley

    mvh Ponymor


  • #11   23. okt 2014 OBS - kraft/krybbefoder kan selvfølgelig også gives efter træning smiley (gør vi helst)

  • #12   23. okt 2014 syntes at have set et sted at det er en god ide at hesten har noget i maven når den trænes, for at undgå at mavesyren skvulper rundt.

    mine har adgang til strå, og får krybbe foder efter endt træning og gerne mindst en time efter


  • #13   23. okt 2014 Hø/wrap/græs kan de spise alt det de vil indtil jeg henter dem ind, men nu bruger jeg heller ikke mere end 15-30min på opsadlning og efter jeg har redet bruger jeg 15min på at sadle af.. så er ikke mere end max 2timer de går uden noget mad..

    men krybbefoder for de først bagefter, fordi jeg har den tanke at hvis de for det inden så for de det som os når vi spiser og dyrker sport lige efter, og det er bestemt ikke sjovt smiley


  • #14   23. okt 2014 Hvis mine har spist krybbebiders venter jeg så vidt det er muligt minimum 1 time inden jeg begynder og børste og sadle op. Wrap får de lov at spise ind til smiley

    Så får de altid lidt krybbefoder efter træning.

    De får krybbefoder og wrap morgen og aften og efter en ridetur får de krybbefoder.

    Når vi kommer længere hen på året og de kommer tidligt ind, og der ikke er mere at finde på folden får de krybbefoder og wrap 3 gange om dagen smiley


  • #15   23. okt 2014
    Dyret får noget efter arbejde, fordi hun får en pænt stor portion :o)
    Ser ikke nogen grund til at give noget inden, når der er halm på folden.


  • #16   23. okt 2014 Vores heste går på nedbidt græsfold. Vi giver dem rigtig meget wrap om morgenen. De har ofte stadig wrap på folden når jeg kommer hjem fra skole. Alt efter hvornår jeg skal ride hestene vil jeg altid sørge for at de får wrap så tæt på kl 16 som muligt.
    Rider jeg inden 16, gemmer jeg wrappen til vi kommer hjem igen ved en 17.30 tiden.
    Rider jeg først ved en 19-tiden får de wrap kl 16 og foder kl 18 smiley
    Håber det giver mening smiley


Kommentér på:
Foder før/efter arbejde?

Annonce