{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderkonsulenter
  • #1   24. okt 2014 jeg er ikke uddannet men ved en del. Arbejder ofte med analyser og laver uvildige foderplaner. Hvad har du brug for at vide?

  • #2   24. okt 2014
    Jeg har brug for at vide om heste decideret har brug for halm i deres "foder". Om de har brug for det træstof der er i. Og hvis ja/nej - hvorfor, hvad er det der gør i hestens mave/anatomi, halmens indhold at de har/ikke har brug for det.

    Altså om det spiller en rolle i fodringen, om de heste der ikke får halm mangler noget et sted.

    Da jeg ofte hører at heste har brug for det træstof der er i halm - men jeg kan intet finde for/imod andet end folks påstande. Dvs. jeg mangler noget der går i dyben - som fx man kan finde på hvorfor heste skal have hø/wrap og hvad dette gør i maven.


  • #3   24. okt 2014 Har du prøvet at spørge Maja? Er sikker på hun vil give dig et godt svar smiley

    Ellers Indigo fra Heste-nettet. Hun er vist ikke uddannet heller, men har ligesom Mette nørdet rigtig meget i foder, og jeg har selv brugt hende som sparingspartner smiley


  • #4   25. okt 2014 Træstof findes i alt stråfoder - hø, lucerne, wrap, frøgræs og halm. Cellevægge eller fibre er andre ord for træstof og dækker over tre forskellige kulhydrater; hemicellulose, cellulose og lignin. Uden cellevægge ville ingen plante være i stand til at stå oprejst. Det svarer nøje til hvirveldyrs skelet.

    I wraphø er træstofprocenten ofte noget lavere af to årsager; for det første høstes wrap ofte tidligere end hø og yngre græs med kort strå indeholder en større andel sukker og protein (findes mest i bladene) og en mindre andel træstof (findes mest i stængel). For det andet er der ofte et betydeligt vandindhold i wrap, hvilket også gør andelen af træstof mindre. Men den eneste måde hvorpå hvad ved hvad ens hø/wrap indeholder er via analyse.

    Fodrer du med hø eller tør wrap, i rette mængder, der ikke er høstet for tidligt, vil hesten få nok træstof. En hest på 600 kg skal have ca. 2 kg træstof om dagen, svarende til ca. 0,3 % af dens vægt. igen vil du være 100 % sikker så brug analyse.

    Træstoffet eller fibrene i halm el. frøgræs består kun af lignin, som er helt ufordøjeligt for heste og kan give forstoppelse i større mængder. I nogle tilfælde kan det dog være nødvendigt at give disse, hvis hestene er meget trivelige el. man kun har tidligt slået wraphø. Jeg vil dog selv foretrække at give noget hø el. wrap der er slået lidt senere (efter skridning) i stedet og så nøjes med halm til strøelse.

    Heste får i øvrigt IKKE mavesår af halm. De kan derimod få det, hvis de får for lidt hø/wrap, men det er ikke halmens skyld, snarere det manglende hø/wrap.


  • #5   25. okt 2014 sakset fra en der havde mere tid til at skrive end mig smiley og tilrettet smiley

  • #6   25. okt 2014
    Og summasumarum; hesten har ikke brug for halm som sådan medmindre den får vådt wrap+


Kommentér på:
Foderkonsulenter

Annonce