{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

beskære hver 6 uge hvis den træder hoven skæv {{forumTopicSubject}}

hej. har en hest der desværre har en dårlig højre side som gør hun træder hoven skæv på venstre bagben. der har været kiropraktor og dyrelæge. dyrelægen siger bagsko på så den ikke slider så skævt har aldrig været halt men lidt småt gående.. men nu skal den bare gå på folden vinteren over og ingen part da det er umuligt at finde. planen er jeg vil forsøge til foråret at søge ny part og starte op igen.
hesten er ret dum at få bagsko på lige den side den har bøvl, det altså kun når sømmene bankes i balladen er , det er en hest der er meget medgørlig på alle områder og behagesyg. så jeg har tænkt om hvis man nu beskære med kortere intervaller om det kan hjælpe..

vil lige skrive det ikke diagnoser og tips til at vænne den til at få søm slået i jeg spørger til ;). det er prøvet og jeg står meget tit og slår på skoen når jeg renser hovene.
så det jeg søger svar på om jer der har heste med skæve hove om det har hjulpet at beskære med kortere intervaller for at undgå sko?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  beskære hver 6 uge hvis den træder hoven skæv
  • #1   27. okt 2014 Min hest var skoet skævt da jeg købte ham, han bliver nu beskåret hver 4. uge, går uden sko(han gik med sko på alle 4), og har ret så flotte hove. Han slider dem også naturligt idet han går i løsdrift, men han slider ikke sine hove skævt, ved ikke om det er et "længere", for det han have været sløseri fra smedens side.
    Mener at det anbefales at heste beskæres hver 4-6 uge, og tror bestemt det ville hjælpe din hest med at rette op med et kortere interval smiley


  • #2   27. okt 2014 Min Haflinger slider sine baghove skævt. Hun får smed hver 3 mdr. og det er fint.
    Jeg har også haft spurgt min dyrlæge om det ville hjælpe med sko, men det frarådede han fordi det var sundere at hun selv sled dem naturligt.
    En sko vil så bare blive slidt mere der hvor hesten går skævt.
    Måske laser akupunktur kan hjælpe, det havde min dyrlæge erfaringer med på hove med huller og rifter i. Vi prøvede også på min Haflinger,. Det blev lidt bedre men ikke 100%.

    Prøv at spørg hvad din smed mener?
    Min smed siger det er fint med smed hver 3 mdr. Selvom hun slider dem skæve. Det jo selve hendes bestilling der gør det.. Så min vil altid slide dem sådan smiley


  • #3   27. okt 2014 vil sige det har hjulpet at hun har sko på mht slidet, det gør at de slet ikke er så skæve. hesten slæber sine baghove så hun slider tå spidsen til gengæld. jeg er bare øv over når min ellers så medgørlige flinke hest bare ikke kan fordrage at få slået søm i.. men høre smeden imorgen hvad hun mener.

    vi ved i det mindste hvorfor hun gør det, da hun er mere svag i højre side, gættet er et fald der har gjort det.


  • #4   27. okt 2014 Nu har jeg også en hest som slider sin ene hov anderledes end de tre andre. Det har jeg snakket meget om med smeden. I starten blev hun beskåret hver 6. uge, da der var flere ting der skal rettes op. Dog kan vi ikke rette hendes måde at slide hoven på. Det er noget vi arbejder med i ridningen. Så nu bliver hun beskåret hver 10. uge ca, og det passer til min hest og hendes slitage.

  • #5   27. okt 2014 hende her har vi trænet cavalletis og ridningen gjorde hun gik bedre men det var med sko smiley nu skal hun stå vinteren over til foråret hvor man igen kan søge efter kompetent part.

    hun har ellers super stærke hove som er sunde.


  • #6   27. okt 2014 Jeg vil som Maria også anbefale dig en hyppigere beskæring - alt for mange heste går for længe og venter med beskæring fordi smeden anbefaler det - sandheden er at det ikke er sundt for dem smiley
    Det kan også være at en periode med hyppig beskæring vil rette hende så meget op at der igen kan gå længere intervaller imellem beskæringen efter en periode


  • #7   27. okt 2014 ja overvejer det, for den hest må simpelthen have substral skjult i foderet, har aldrig nogensinde haft en der har fusser der vokser så hurtigt, mest om sommerne godt nok, men tænker så kunne den anden af mine som slet ikke slider skævt og vokser meget lidt evt springe over og få hver anden gang om vinteren. om sommeren skal hun have lige så tit

  • #8   27. okt 2014 Jeg har lige kørt et halvt år med beskæringer hver 4 uge på min unghest - nu begynder vi at kunne trække den til hver 6. uge smiley

    ... Så ja, jeg ville helt sikkert køre med oftere beskæringer - om hver 6 uge er nok må smeden vurdere smiley


  • #9   27. okt 2014 jeg må prøve at høre smed hvad hun siger imorgen smiley takker for svar

  • #10   28. okt 2014 vi tager chancen og ser hvordan hoven ser ud om 6 uger. smeden syntes at når hun har så sunde hove at det også er sundt i peroder at gå uden sko, og hun havde ikke set hvordan hesten sled dem uden sko og det var oplagt om vinteren uden sko når jorden er blød også evt i sommerhalvåret sætte dem på hvor der bliver redet mere og både jorden er hård og mere ridning på asfalt.

Kommentér på:
beskære hver 6 uge hvis den træder hoven skæv

Annonce