{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.138 visninger | Oprettet:

foder til kræsen hest {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har en småt spisende hest! Hesten spiser max et kg foder om dagen! Hun spiser langsomt, og går fra hendes foder når hun har spist ca 500 gram!
Hun fik ordnet tænder i september! Og Har fået en ormekur samtidig!
Tidligere ejer siger hesten aldrig har været stort spisende! Hun har spurgt dyrlægen, og han har sagt at så længe hesten holder huld, er det nok bare en nøjsom hest!
Problemet er, at nu er hesten tilredet! Men kan ikke sætte muskler af det den spiser! Hesten er nu til den tynde side!
Jeg prøvet flere musli produkter! Hesten spiser det de første par dage, og går så fra foderet!
Det eneste hesten gerne vil spise er fiberpiller!
Ud over foder får hesten godt grønt hø! Hesten får hvad der svarer til 8-10 kg i boksen! Hele dagen går hesten på græs!
Hesten får knap spist høet om natten! Mine heste står inde fra 18-08.00 om morgenen!
Hvad giver i jeres kræsne heste?
Muslifoder i store mængder er udelukket! Hesten har fået tilbudt mad i løbet af dagen eller efter ridetur! Men spiser du par mundfulde, og siger derefter nej tak!

Hesten er ellers sund og rask, og har fint med energi under ridning! Ikke overdrevet energi, men bestemt heller ikke doven!


Kommentarer på:  foder til kræsen hest
  • #1   27. okt 2014 Jeg har også en kræsen hest og han har nu 1/2 år spist alt sin mad og elsker det stadig han får fase 7 fra brogaarden og en håndfuld urte mash det elsker han smiley

  • #2   27. okt 2014 Har prøvet flere af brogårdens! Og hesten siger nej tak! Mash vil den godt spise! Men ikke hver dag! Suk

  • #3   27. okt 2014 Det er i pilleform det var det der skulle til ved min kræsne hest og han er dækket ind med vitaminer og det hele smiley

  • #4   27. okt 2014 Havde for nogle år tilbage en hest jeg skulle tage mig af. Den ville heller ikke spise hvad som helst, så vi prøvede noget så enkelt som valset havre, valset byg og godt med melasse blandet i. Det kørte lige ned. Han blev helt pæn at se på efter et par måneder på det foder smiley
    Så prøv det, det er billigt og godt.


  • #5   27. okt 2014 Seriøst mine andre tre heste er altid en tand for tykke! Det er første gang jeg møder sådan en hest smiley

  • #6   27. okt 2014 Øv altså så har jeg ingen gode ideer smiley


  • #8   27. okt 2014
    Bom bom bom... Heste med nedsat ædelyst kan have mavesår.

    Der udover tænker jeg det måske kunne være en idé og give hesten fri eller ikke lave særligt hårdt arbejde til dens huld er ok? Den har trods alt ikke noget og sætte muskler af, hvis den er for tynd :o)

    Vdr. ormekuren er der så lavet en gødningsprøve/larvedyrkning eller har hun bare fået en kur?

    Tænker også det måske er bedre at hesten får noget foder den spiser, så den får alle dens vitaminer istedet for den levner halvdelen. Der er jo ingen der siger en stor hest skal spise 1 kg foder pr. dag.


  • #9   27. okt 2014 Har du prøvet med diverse lækre urter? Feks kunne du putte lidt mynte i for smagens skyld....


  • #10   27. okt 2014 Det har faktisk været min tanke at prøve byg, havre og melasse! Også måske sojaskrå til at starte med! Også evt tilbyde den lidt lucerne i en ekstra krybbe

  • #11   27. okt 2014
    Det ville jeg så holde mig langt fra til en hest der mangler huld.


  • #12   27. okt 2014 Der er selvfølgelig taget ormeprøve! Hesten har stået stille de sidste tre uger, pga den havde tabt sig, og jeg synes ikke jeg ville ride, før den tog på igen!
    Jeg giver hesten fiberpiller! Men de må ikke komme i mash, så spiser den ikke sit mad! Putter jeg vand i, vil hesten heller ikke spise dem!
    Ormetallet var på 1100. Jeg fik hesten i starten af august


  • #13   27. okt 2014 Jeg skriver heller ikke den skal have 1 kg pr dag! Jeg skriver den max til spise 1 kg pr dag smiley

  • #14   27. okt 2014 Jeg gav det til min gamle låne hest(plejehest), som også var meget kræsen.
    Han tog meget på, hvilket selvfølgelig var hensigten da han var ALT for tynd da han kom til mig. I en stand jeg ikke kan forstå folk kan lade dem være i..
    Du kan se i min fotoalbum
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/76211-nachis_fedekur_

    Så det er udmærket foder, hvis hesten ikke vil spise andet smiley

    Held og lykke med det! smiley


  • #15   27. okt 2014
    Det forstår jeg også, men hvis den ikke vil spise 1 kg, så ville jeg heller ikke lige finde et foder der dækkede ind vitaminmæssigt med mindre end 1 kg.

    Fx Horselux Easy og supplere med fiberpiller - som du giver uden at proppe den i mashen og evt. undlader og give mashen.

    Også ville jeg have mavesår i baghovedet, tit kan nedsat ædelyst være et tegn og ikke rigtigt andet - måske en mere træt hest under ridning, måske den lugter ud af munden, måske gjordkrampe, måske den bøvser,


  • #16   27. okt 2014 Hvis den gerne vil spise fiberpiller, hvorfor så ikke give den det sammen med vitaminer/mineraler? smiley

  • #17   27. okt 2014 Fiberpiller er max 500 gram pr måltid! Og det tager heste ikke så af!
    Hesten får selvfølgelig vitaminer og mineraler! Det vigtige er heller ikke den skal have meget foder! Men den skal tage på! Så kan den leve på 200 gram må den hjertens gerne det! Men det er en hest på 172 cm! Så der skal jo noget til!
    Jeg har skam tænkt tanken med mavesår! Men den er frisk i ridningen og tilpas på folden og i boksen! Hesten bøvser ikke og indtil videre fin blank i pelsen!


  • #18   27. okt 2014 Vi har da en hest der får 500 gram fiberpiller per måltid som har været for tynd og den er blevet rigtig fin hurtig. Så jo de kan godt tage på af fiberpiller, dog burde det ikke være krybbefodret den skal tage på af, men grovefodret. smiley

  • #19   27. okt 2014
    Altså, jeg forstår udmærket godt teksten uden alle de udråbstegn smiley

    Jeg er klar over at hesten skal tage på, men hvis hesten ikke vil spise mere er det svært og stoppe mere i den. Ligesom at bare fordi den er 172 cm, gør det ikke den behøver flere kg. om dagen nødvendigvis - og ja, den er for tynd, men hvis den ikke var.

    Fiberpiller kan opblødes - og dermed må man gerne give mere end 500 gram pr. måltid - altså i hvert fald dem fra horselux.

    Vil den heller ikke spise hvis måltiderne deles ud? Så den får mere foder, men så er det fordelt på flere måltider i løbet af dagen?

    Jeg ville nok, hvis hesten forsatte have fat i dyrlægen igen, måske en anden?. Det er ikke normalt at en hest ikke vil spise, så årsagen må findes et sted :o)

    Udover at den er kræsen.


  • #21   27. okt 2014 Epusana holder jeg mig generelt fra, da der er meget stivelse i deres produkter.
    Hesten vil ikke spise fiberpiller der er opblødt. Og selvom den får tilbudt mad oftere siger den ofte nej tak.

    Det er ikke for at skabe en dårlig stemning jeg bruger udråbstegn! Har altid brugt det meget. Sorry


  • #22   27. okt 2014
    Prøvet med roepiller, lucerne piller e.l istedet? :o)


  • #23   27. okt 2014 Ja okay hvis den ikke vil spise dem opblødt, så duer det ikke med fiberpiller(i hvert fald ikke i de mængder). Ellers vil jeg som Krikken foreslår sige Horselux Easy, har ikke mødt en hest endnu som ikke har kunne lide det og det gives jo i meget små mængder. smiley

  • #25   27. okt 2014 Deres foderblandinger er der en del stivelse i. Jeg har skam en der hjælper mig der er uddannet foderkonsulent! Men lige nu er vi begge bare i tvivl om hvad vi skal give hesten. Derfor spørger jeg herinde! Epusana produkter er udelukket. Har haft dårlige erfaringer med deres unghestefoder.
    Jeg vil gerne fodre så stivelsesfrit som muligt. Men når hesten intet vil æde bliver jeg af gode grunde en lille smule desperat.
    Det tror jeg også i andre ville blive


  • #26   27. okt 2014 Og kan jeg slippe for havre og byg er det jo det optimale!.Mine heste får også olie i stedet for havre.


  • #28   27. okt 2014 Mine heste får de 1 dl om dagen! Hvor det max anbefalede er 3 dl! Jeg ved hun har styr på tingene! Det jo ikke hende der har anbefalet havre, byg eller andre stivelsesprodukter! Hun er i tvivl om hvad pokker vi skal give hesten! Ikke om nogle af produkterne! Stivelse eller andre ting! Jeg spørger pænt om folks erfaring. Og synes generelt der er kommet nogle gode svar. Og tak for det smiley

  • #29   28. okt 2014 Min er rigtig glad for wrap og mash og spiser ikke noget i krybben. Jeg snakkede aå med en mand fra Equsana som foreslog fiberlux fordi det jo er en lucerne med vitaminer. Den guffer han gladeligt hver dag og har gjort det sidste år snart!!! Måske du slal prøve noget i den retning? smiley

  • #30   28. okt 2014 Har du prøvet nogle produkter fra Pavo?
    Har personlig aldrig mødt en hest som ikke vil spise det.
    Min får care4live og elsker det, han får kun en kilo om dagen.
    Måske du kender en som fodre med det? Så du kan prøve om det bliver spist?


  • #31   28. okt 2014 Min hest ELSKEDE også kalve valse og det er noget de tager rigtig godt på af!!

  • #32   28. okt 2014 bukkehornsfrø skulle fremme ædelysten, hvis du kan få den til at spise det?
    Min er vild med det. Om det så er en grød (blandet med vand og har fået lov til at stå 1 times tid) eller om det er blandet i det andet foder.



  • #33   28. okt 2014 et foreslag, ikke fordi jeg selv har prøvet foderet men ved der er mange heste der er vilde med hippolyts struktur E . mener det noget med 1 kg dagligt til din str hest men er ikke sikker. men den er ihvertfald også god til dem der mangler huld har jeg læst.

    ellers har jeg selv haft meget held med min den unge da den var for slank med fiberpiller og easy fra horselux.


  • #34   28. okt 2014 Hvis du gir den en gulerod hvordan spiser den, den? Altså om den tygger underligt eller taber meget ud af munden? hvoedan fik den ordnet tænder? Den sædvanlige rutine med rasp og mundspær? Eller var det med beroligende og lygte. Det har meget at sige. Flere dyrlæger overså at min hesy har to halvløse tænder pga for korte rødder.han er passet til ug med tandefyersyn. Men uden bedøvelse og lys, så kan der meget let overses noget


  • #36   28. okt 2014 Min elsker lucerne og kan næsten kun få hende til at spise, hvis der er lucerne blandet i.
    Og ellers så hjælper lidt æble/gulerod tit på det.Men hun spiser aldrig al maden på en gang. Det ryger langsomt ned og skal helst være i pilleform smiley


  • #38   29. okt 2014 Hun har fået den helt store tur med tænderne i september. Hun spiser fint.
    Jeg har fundet ud af hun har fået svinefoder ved gamle ejer. Så nu falder tingene lige som på plads.
    Hun aner ikke hvad hestefoder er.
    Så nu tager vi udgangspunkt i det der var i svinefoderet, og flytter det over til hestefoder. Så hun genkender smagen. Men svinefoder får hun ikke mere af!


  • #39   29. okt 2014 Nu har jeg ikke lige læst beskederne ovenfor, men jeg ville nu nok tjekke om den havde lidt mavesår. smiley heste kan ikke være kræsne, så vidt jeg har hørt, - deres natur er ikke, at de "stopper" med at spise osv. Fordi de ikke kan lide maden eller er mætte smiley

  • #40   29. okt 2014 Tidligere ejer siger hesten altid har været småt spisende! Og at hendes dyrlæge har sagt, så længe den holdt huld, var det ikke et problem!
    Hun spiser alt hendes strå i løbet af natten! Det gjorde hun ikke i starten


  • #41   29. okt 2014 Hvad tidligere ejer siger ændrer ikke på hestens symptomer smiley

  • #42   29. okt 2014 Jeg vil så sige at jo heste kan godt være kræsne! Kender altså mange hvis heste vælger noget fra! Jeg har en der ikke kan lide roepiller eller generelt ikke gider foder med vand.
    Nogen heste spiser alt, imens andre vælger til og fra


  • #43   29. okt 2014 Det er rigtigt smiley men det er ikke normalt at heste generelt vælger deres korn/musli/foder fra smiley

  • #46   7. nov 2014 Endelig spiser min hoppe og hun er begyndt at tage godt på.

    Hun får 2 kg lucerne i en ekstra krybbe hver dag. Der er en ny lucerne fra brogaarden. Der er olie i men ikke melasse.

    Der ud over får hun stadigvæk fiberpiller!
    Pr måltid får hun:
    500 gram fiberpiller
    200 gram byg
    Og 100 gram sojaskrå
    Olie 1 dl om dagen

    Plus mash flere gange i ugen!

    Derudover får hun wrap af rigtig god kvalitet, samt hø så hun ikke får diaré!
    Jeg valgte at lytte til en helt tredje konsulent. Hun er nu startet op på korn, og har det super godt.
    Meningen er at hun ikke skal have meget mere foder nu. Men at hun skal spise wrappen, og lucernen.
    Hun står nu og skraber når hun skal have mad, og larmer om morgen, inden maden er serveret.
    Skønt at opleve


  • #47   7. nov 2014 hvad får hun af vitaminer og mineraler oveni foderet ? godt hun spiser og er glad for hun tager på

Kommentér på:
foder til kræsen hest

Annonce