{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er man klar til egen hest?
  • #1   30. okt 2014 så længe man har nogle til at hjælpe sig, så syntes jeg ikke der er nogen begrænsning.

    Jeg har ikke min egen hest og har aldrig rigtig haft det, mine forældre har ingen interesse i hest overhovedet, så dem ville jeg på ingen måde kunne forvente hjælp fra. Til gengæld har jeg mig nogle rare hestedamer, som jeg har redet hos i løbet af de sidste 7-8 år, som gerne hjælper mig, generelt også selvom det ikke er deres egen hest, så jeg ville føle mig fint rustet til at få en hest, og jeg havde købt mig en, hvis ikke det var fordi at jeg skulle til at studerer.



  • #2   30. okt 2014 Der er ingen alder som sådan, min niece var 6år da hun fik sin helt egen hest, der kunne hun skridte og trave lidt på min store dreng på 160cm og trække og strigle ham og hjalp med foder og meget andet, havde redet ham siden hun var 2år..

    jeg selv fik hest inden jeg blev født, som dog blev solgt og købte så egen hest igen som knap 17årig..

    for man handler det om, er man under 18år, har man forældre opbakning, og enten forældre eller en selv har forstand på heste er det "aldrig" for tidligt så længe man gider hesten og passer den osv..

    over 18 jamen der vil jeg sige alt fra 1års erfaring kan være lige så godt som en med 10år, handler om hvad man har prøvet og gjort og lært osv..


  • #3   30. okt 2014 okay men altså nu er det sådan at jeg har redder i 3 måneder... jeg går på efterskole og jeg er faldet for en hest...

    min far har sagt:" du må gerne få en hest, men du skal være klar til det"

    hvornår er jeg det så smiley smiley


  • #4   30. okt 2014 Jeg fik min første hest der jeg var 13 år gammel. af en fra min familie af .jeg have redet lidt og passet hendes heste nogle gangen men efter hånden så har jeg lær det fra mig selv af smiley og så lær jeg osse selv hvornår min hest skulle have smed og dyrlæge (: og tro selv mange folk har rette på mig og min ridning så har jeg været ligeglad med andres mening jeg have det sjovt og min første hest var sund og frisk men jeg fik noget hjælp af min mor og en af familie af

  • #5   30. okt 2014 Du er klar til det, så snart du er villig til at opgive en del andet. Egen hest er et stort ansvar, og det kræver generelt at man kan være hos den hver dag, ikke nødvendigvis for at ride, men så være sikker på at den har det godt i det mindste.
    Nu siger du din far siger du godt må, derfra går jeg også ud fra at han sponsorerer dig økonomisk, men har dine forældre forstand på heste?

    Jeg syntes at hvis man har kun har redet i 3 mdr. så er det nødvendigt at der er andre omkring dig, som står klar til at hjælpe.


  • #6   30. okt 2014 okay, der er bare mange der har sagt til mig "du er ikke klar"

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   30. okt 2014 Når man har tid, penge og overskud til det smiley

    Så er det ligemeget hvor længe du har redet, bare du ved hvad du har med at gøre, og ved hvordan man passer en hest


  • #8   30. okt 2014 Maja D
    når du føler dig klar..
    klar til ansvaret omkring at have en hest..

    Hvis du ikke har forældre opbakning, ville jeg tænke meget på hvad ved du om sygdomme, ved du nok så du ved hvordan du skal reagere hvis du hest konstant kaster sig på jorden og vil rulle sig, graver i jorden og ikke vil spise, ved du nok at hvis hesten små halter så stopper du med at ride og begynder ikke at ride så længe den halter..

    Ved du noget om fodring, pasning osv osv osv..

    hvor meget ved du, føler du dig klar til at stå alene med ansvaret


  • #9   30. okt 2014 Det kræver osse at du har pengene til det og lysten til det
    og som Tine siger så kræver det meget smiley


  • #10   30. okt 2014 min far og mor vil betale det hele (de vil læse alt om smed, læge osv. inden jeg køber en) der er ca. 30 piger på efterskolen som kan hjælpe mig smiley

  • #11   30. okt 2014 hvis jeg skal være ærlig ville jeg nok vente til jeg havde fået noget mere erfaring, mest fordi det ikke virker til dine forældre heller har meget forstand, og når så du er på efterskole, så kan dine forældre faktisk ikke hjælpe dig ret meget, så står du alene med det..

  • #12   30. okt 2014 lad mig sige det sådan...

    jeg ved hvordan man fodre, muger, passer, strigler, sadler op osv.

    min familie har pengene til det smiley

    jeg føler mig klar, jeg har stor lyst til det... men jeg er meget nervøs for hvad de andre piger på efterskolen vil sige... der er mange der har sagt til mig at jeg rider dårligt...


  • #13   30. okt 2014 Det skal du ikke tag hård fra dig selv
    man lærer kun af sine ejeren fejl ikke af andres fejl smiley



  • #14   30. okt 2014 Alle rider dårligt når de lige er startet, ingen bliver verdens mester på en dag, det tager jo altså tid.. så det skal du bar lukke af for og så bar få undervisning og bliv dygtig og vis at du vil den her sport, en eller anden dag kan du sige til dem hvem er det nu der ridder dårligt smiley

    så glem hvad de siger..


  • #15   30. okt 2014 du ved hvordan man fodrer, men ved du hvad en hest skal have? Selvom jeg har redet i 8 år ved jeg ikke ret meget om foder, og ville ikke være i stand, på egen hånd, til at finde ud af hvad en hest skulle have af foder. Jeg har rimelig styr på grovfoder, men kraftfoder ved jeg ikke ret meget om.

    Og en hest er jo altså mere end bare at strigle, sadle op, og ride rundt. Som allerede en nævner, hvis hesten smider sig på jorden gentagende gange hvad vil du så gøre?


  • #16   30. okt 2014 tak, det er bare min største drøm at få en hest og nu har jeg bare fundet en der både er billig og lyder som noget for mig.... smiley jeg er meget i tvivl...

  • #17   30. okt 2014 jeg ville vente der findes mange heste som er billige og som sikker er lige så meget noget for dig..

  • #18   30. okt 2014 En ting er at man har råd til det, men en anden ting er om man er villig til ofre det som det kræver at have hest?
    Kan du se dig selv bruge mindst 1 time om dagen på/ med din hest også de dage der er fede fester med mere? Hvordan ser det ud for dig og hesten når du ikke længere går på efterskole og dine veninder/ venner ikke er der længere i din hverdag?
    ville du kunne holde interessen i mere end 1-3 år? (ellers ser jeg ikke nogen grund til at købe?) Kan du få hjælp når du er hjemme i weekender og på længere sigt? Hvad vil du opnå med din hest? er det hygge, stævne eller naturbrug? Hvor meget grundridning kan du? Hvilken hest skal du have? Er det mon den rigtige? Har du set på andre? hvad er dine behov? Måske låne en hest for at prøve kræfter før man køber? (måske m. forkøbsret?). Er der nogen der kan undervise/ rådgive dig i hestens behov, foder mm.?

    Syntes der er mange ting at overveje før man bare lige køber en hest. Og mulighederne er mange, hvis man kender dem. Syntes du skal tænke grundigt over det og bla. de ting jag skriver, så det ikke bliver en spontan handling fordi du syntes det er mega fedt at ride (3 måneder er ikke længe) smiley de fleste starter med en part eller en låne pony/hest.
    Personlig har jeg redet i snart 14 år, haft 3 parter, redet 8 års undervisning og stævner. For mig er det stadig svært til tider at omgåes heste, foder, udstyr mm. og vil meget gerne selv have hest, men vælger det simpelthen fra pt. da jeg ikke kan bruge min. 1 time med den dagligt og overskue det som det kræver at holde dyret. smiley


  • #19   30. okt 2014 da jeg var 12-16 år var det også bare min største drøm at få en hest.
    Da jeg så kom i gymnasiet og dagligt brugte 3 timer+ i transport samt arbejde hver weekend for at få råd til at smække sko på parterne, så var jeg ligepludselig glad for jeg ikke havde min egen hest længere. For sad jeg midt i SRP, eksamenslæsning eller bare 5 afleveringer til samme uge, så var det rart at jeg kunne passe hesten ind når jeg havde tiden, jeg var ikke forpligtet til at skulle ud og tjekke den, fodrer den ovs.

    Nu var det så lige tiden jeg snkkede om, men der er bare så mange ting man bør vide og være opmærksom på hos heste, selv de mest proffe har ting de ikke aner en rygende fis om, man vil altid lærer. Hvis dine forældre ikke har forstand på heste og du ikke har nogle du kan ringe til uafbrudt omkring hvis der er noget galt, så syntes jeg det er for tidligt. Du har pigerne på din efterskole, men din efterskole slutter om 8 mdr. hvem skal så hjælpe dig? smiley

    Som skrevet tidligere, så syntes jeg aldrig det er for tidligt, så længe man bare har nogle der kan hjælpe en, og har man ikke det, så syntes jeg ikke 3 mdr. er nok til at have egen hest, på nogen måde.


  • #20   30. okt 2014 og beslutter du dig for at investere i en hest, så få en person med ud som kender meget til heste og få ham/hende til at kig på den. Få en ærlig udmelding om hesten egner sig til dig og dit niveau. Få den handelsundersøgt, så du er sikker på du ikke køber katten i sækken. smiley

  • #21   30. okt 2014 JEG HAR IKKE LÆST ALLE KOMMENTARENE! smiley

    Hej Maja (TS) smiley

    Jeg syntes personligt du skulle vente med at købe hest til du har redet 1-2 år, i ihvertfald til du har det grundlæggende på plads og ved det basale om ridning og pasning af hest smiley
    Jeg kender dig ikke og ved ikke hvordan du rider eller hvor meget du kan inden for ridning, pasning og pleje smiley
    Men du skal huske på at det er et levende dyr der er dybt afhængig af dig smiley
    Du skal bare afgøre med dig selv om det nu er en god ide, en hest kræver rigtig, rigtig meget tid.
    Har du styr på symptomer på de mest normale sygdomme hos heste? smiley
    har du en professionel til at bakke dig op, og vejlede dig? smiley
    Har du forældre opbakning? smiley
    Opstalder du den på en rideskole? smiley
    Sørg for at finde en sadel der kan/er blevet/bliver tilpasset til den! smiley
    Få en til at hjælpe dig med evt. foder sådan du ikke give den for meget så den går rundt med alt for meget energi og bliver helt ustyrlig når du rider den smiley
    Hvis den kommer til at træde dig over tæerne, bliver bange, kaster dig af, bider, stejler, løber løbsk, stikker af kan du håndtere det og være rolig og tænke klart, og ikke blive bange selv? smiley

    Undskyld hvis jeg virker skeptisk men det ville være så synd hvis du sprang ud i noget du bare ikke var klar til, men det ville dæleme også være synd for hesten hvis du bare ikke er klar til det. Jeg syntes 3 mdr. er ALT for lidt at have redet/håndteret heste til så at købe hest.
    Jeg har snart redet i ca. 5 år og jeg lærer noget nyt hele tiden, og jeg er ikke engang halvejs med at lærer alt det jeg gerne vil indenfor for f.eks. dressur smiley
    så tænk dig om, du kan ikke bare sælge hesten igen, markedet er ringe for tiden.
    Jeg fik min pony af en alder af 11-12, der havde jeg redet i 1-2 år og jeg havde min mor som har haft hele sit liv til at hjælpe mig med alt smiley
    Jeg har haft min pony i 3 år nu, og jeg må indrømme inden for det sidste lille års tid har det været hårdt at være heste ejer, især nu med den nye skolereform.
    jeg får så dårlig samvittighed hvis jeg ikke når ud til min pony smiley Det tager en del fritid, alt det man kunne før med at daske foran computeren alle ugens 7 dage og have veninder på besøg 4 gange i ugen det har man bare ikke tid til! smiley

    Held og lykke håber du finder ud af det! lad mig høre fra dig i tråden når du har fundet ud af noget! smiley

    kærlig hilsen Merethe (*Team Fjordhest* ~ Ditte og Emil) smiley

    håber ikke jeg har skræmt dig for meget smiley


  • #22   30. okt 2014 Wow det blev langt... smiley

  • #23   30. okt 2014 altså jeg er 14 år og har redet i ca 4 år smiley Jeg leder efter fjordhest i øjeblikket smiley Som jeg selv betaler for mine konfirmations penge smiley Jeg har haft/har en fjordhest (som hedder Ditte) som jeg deler med min tvillingesøster. Men da vi købte Ditte var vi ca 11 år. Jeg tror vi havde redet 1 år der. Ditte blev en stor mundfuld (hun havde sine helt egne meninger xD) Men hold da op, vi har lært så meget af hende. Nu er hun bare den sødeste nemmeste pony (for det meste). Jeg har ikke fortrudt vi har købt, kun i starten fordi hun var meget voldsom. Men nu skal min tvillingesøster have Ditte for sig selv og jeg finder en ny smiley Så kan min søster og jeg også træne sammen smiley Så glæder mig til jeg finder den rigtige smiley

    Mit råd til dig: Hvis du er i tvivl så vent. Det skader ikke overhovedet. Det er bare vigtig du ved, det er det, du vil smiley Så din hest ikke ender som kastebold, da det ville være synd smiley

    vi har nemlig lige fundet ud af Ditte har haft 4-6 ejere smiley stakkels pony, hun bliver ALDRIG solgt igen smiley


  • #25   31. okt 2014 Start med en part , du lærer rigtigt meget om hvad ansvar det kræver - mens du har en erfaren hesteejer i ryggen smiley
    Gerne privat part , der er himmel til forskel om det er privat eller rideskole.
    Min søn fik sin første pony i februar ( bestemt ikke planen !!! ) han har redet i 5-6 år , haft part på rideskolehest og haft forskellige privat parter .
    Han har lært meget med private parter, også alle de sure ting - syg hest der var indlagt , hjulpet med genoptræning m.m.
    Og også af alle disse ting skal passes selv om himmel og jord står i et , frosten bider og det er næsten umuligt af kunne ride men dyret alligevel skal røres
    Husk også af det er 2-3 timer hver dag ,
    Nu har vi vintertid , min søn er hjemme fra skole kl. 15.15 kan tidligst være i stalden kl. 15.30 ( ja, mor kører smiley ) og det er mørkt kl. 17.00
    Ja, mor ordner så boks og foder så sønnen kan nå af ride inden det er sort smiley


  • #26   31. okt 2014 Vent med at anskaffe dig egen hest. Når du endnu ikke har befundet dig i hesteverdenen så er der rigtig mange tid du endnu ikke ved eller har lært.
    Synes du skal starte med at finde dig en part, hvor du rider/træner 1 til 2 gange om ugen. Hvor der er mulighed for at du kan få lov til at ride/træne den op til 3 gange om ugen. Måske endda med tiden kan få helpart


  • #27   31. okt 2014 Jeg synes du skal vente, start evt med part.
    Ka du se om hesten er utilpas, syg, trænger til smed? Kan du pudse udstyret korrekt? Ved du noget om foder, hvad der er godt og skidt.

    Ridemæssigt vil du også alt for hurtigt vokse fra din hest. Når man har redet så kort tid har man behov for en helt andet type hest end efter et år, f.eks.


  • #28   31. okt 2014 "du er ikke klar"
    Den gruppe hopper jeg med. Jeg mener... du har reddet i like 3 måneder, det er jo ingen tid smiley


Kommentér på:
Hvornår er man klar til egen hest?

Annonce