{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Josefine T
Josefine T
Tilmeldt:
21. jan 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Øjenbetændelse {{forumTopicSubject}}

Jeg har set en hest med øjenbetændelse. Den står på døgnfold på en mark der ligger ud til en vej og en cykelsti. Den har haft det i hvert fald to uger og det ser ikke ud som om der bliver gjort noget ved det. Det startede med at der løb noget gult snask ud, så lukkede den øjet og nu er der kommet en slags blå hinde over øjet. Jeg ved ikke rigtig noget om øjenbetændelse, men skulle det ikke gerne være væk efter en uge? Jeg har aldrig set nogen mennesker der og jeg har cyklet forbi på flere tider af døgnet, både morgen, middag og aften i ferien, weekenden og hverdagen. Jeg ved heller ikke hvem der ejer hesten. Er der noget jeg kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øjenbetændelse
  • #1   31. okt 2014 kan du ikke gå over og ''banke'' på ? smiley

  • Josefine T
    Josefine T Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   31. okt 2014 Der er ikke noget hus i nærheden.. smiley

  • #3   31. okt 2014 puha, ja så er det jo ikke lige til smiley smiley

  • #4   31. okt 2014 Kontakt en dyreværnsorganisation så hurtigt som muligt: Hestens Værn, Dyrenes Beskyttelse eller lign. og forklar situationen! Så tager de over. Ud fra din beskrivelse, så kræver det indgriben nu - hesten risikerer at miste synet og oplever formentlig lige nu unødig smerte.

  • #5   31. okt 2014 Marianne: Ah, at kontakte et dyreværn fordi en hest har øjenbetændelse? Det er sgu godt nok lidt overdrevet i mine øjne. Især når personen ikke har haft kontakt eller forsøgt kontakt med ejere. Desuden kan det tage tid, før øjenbetændelse går væk. Ved min tog det nogle uger.

  • #6   31. okt 2014 Hvad synes du så Sandra, pigen skal gøre?
    Hun ved jo ikke hvem ejeren er og hvis det er rigtig at hesten har en hinde over øjet er det vel slemt nok? smiley


  • #8   31. okt 2014 Sandra: Qua mit fag ved jeg at øjenbetændelse SKAL tages alvorligt...

    Linket herunder er på engelsk med fagtermer, men trods det læsevenligt. Under "Anamnesis" kan du bl.a læse om øjenbetændelse:

    Without cloudiness of the cornea (the clear part of the eyeball) or pain these are generally not emergencies but do warrant a call to the veterinarian. Any eye problem that is painful or worsening should be looked at by a veterinarian immediately.

    Og da hesten er beskrevet med en skyet hornhinde (cornea), sammenknebent øje (=smerte) samt purulent flåd, så kræver hesten behandling af dyrlæge. Den er ikke længere..

    http://www.vetnext.com/search.php?s=aandoening&id=73060240900%20459.

    Så nej, det er ikke overdrevet at kontakte en dyreværnsorganisation, hvis trådstarter ikke kan komme i kontakt med ejer - endsige måske ikke er gammel nok (jeg ved ikke hvor gammel du er, ts) til at håndtere situationen forsvarligt.

    Og da trådstarter ønsker hjælp til, hvad hun skal gøre, vil mit bedste råd så absolut være at involvere ansvarlige voksne, der har erfaring med at tage stilling til, hvad der SÅ skal gøres, læs: Dyrlægebehandling af hesten så hurtigt som muligt


  • #9   31. okt 2014 Beklager, mine øjne havde læst forbi den blå hinde over øjet. Men jo, så er jeg helt enig med dig, Marianne (:

  • Josefine T
    Josefine T Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #11   2. nov 2014 Tak for alle svarene:) jeg ringer til dyreværnet hurtigst muligt.

Kommentér på:
Øjenbetændelse

Annonce