{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.332 visninger | Oprettet:

ringfod og bjørnefod {{forumTopicSubject}}

hej HG

min helt igennem vidunderlig bedste ven har efter næsten 1års snublen fået diagnosen begyndende ringfod på begge forben smiley
han har også fået konstatere svær bjørnefods stilling på begge bag ben - tror det er det nogen vælger kalde bløde koder men min dyrlæge kaldte det bjørnefod smiley

rico har gennem det sidste år snuble en del så meget at konsekvent ved trav eller galop forvinder forbene pludselig for ham og vi ligger så der og roder rundt ikke specielt sjovt når det er en koldblods bamse på 800kg smiley så vi tør self ikke trave og galopere mere. han var til tider ujævnt gående lidt halt og så alligevel ik. bagparten er også begyndt forsvinde under ham som om de gir efter benene smiley :´(

men så for 3-4mdr siden begyndte han falde i skridt og havde mange dage han halte rigtig, så valgte NU skal hans altså i røntgen - vil skynde mig sige han har været undersøgt før uden de store bud på sagen. men NU ville jeg ha svar på hvad sker i de ben

han blev bøj prøvet mønstre og fik røntgen af forben bagben og haser hvor de som tidligere nævnt når frem til ringfod og svær bjørnefod stilling smiley og halt på 3 ben

dyrlægen anbefaler han ikke rides mere smiley hun siger også hun vurdere han har en høj smerte tærskel og så om han har ondt ved bare gå jaa måske måske ikke men han halter jo på mark hvilket tyder på smerter eller ???? så spørgsmålet er vil du ha ham aflivet eller ??

åååh gud aner slet ikke mine levende råd smiley elsker den bamse så meget smiley kan ikke forstå det gået ham så galt han er kun 16år :´(

han stamper og bider i sine bagben han er tjekket for mug og skab han er koldblod med meget lidt hovskæg men der er ingen tegn på skab og mug. spørgsmålet er om det er nerver eller blodkar som kommer i klemme pga bjørnefods stilling :/??

før hen stampe han kun ved frost nu er det året rundt hvilket nok tyde på begyndende spat troede dyrlægen men haserne er utrolig pæne på ham smiley

det er så svært det her og har ingen erfaringer med ringfod mm smiley kan læse andres beretninger her det typisk ender med aflivning.

håber nogen vil deles deres erfaringer og måske hjælpe med et bud på sagen, mest af alt trænger jeg nok bare til få det ud :`( har grædt så ualmindeligt meget over det hele :`(

smiley rico elsker dig inderligt smiley

tak for jeres tid HG

KNUS anita smiley <3


Kommentarer på:  ringfod og bjørnefod
  • #2   16. nov 2014 hej christel
    tusind tak for rådet smiley ja det er en tung og svær beslutning :`( og jo mere jeg tænker på det jo mere ked af det bliver jeg det første nu her efter en uges tid der gået fra dommen at jeg virkelig er begyndt blive ked af det :´(

    det er jo næsten umuligt at tage den beslutning - dit råd lyder godt for gir dig helt ret i det er KUN mig selv som kan tage den beslutning smiley
    han virker til have det træls især når han skal stå og stampe som han gør kan også mørke han har ændre adfærd og for de andre heste han blevet mere aggressiv :`(

    hvor ville jeg ønske i dette tilfælde de kunne tale smiley
    for en del år siden måtte jeg aflive min første pony efter et langt venskab på 14 år :`( jeg var knust i flere uger. smiley

    men har i hvert fald beslutte han får lov gå til ind i det nye år både jeg og vores børn har behov for noget tid og ville bebrejde mig selv hvis jeg ikke var 100% sikker på han lider før vi evt tager den tunge beslutning :`(


  • #3   16. nov 2014 Personligt havde jeg aflivet.. hesten har tydeligvis mange smerter og burde snarest muligt få en plads i himlen.. Selvom det er hårdt så skal man tænke på hesten i dette tilfælde og ikke sige selv..



  • #4   16. nov 2014 At hesten bare halter ved og være på marken tyder på han virkelig har ondt og især hvis han går og stamper og bider sig selv..

    Personligt sys jeg ikke hesten burde gå helt til nytår.. For som sagt du skal tænke på hestens bedste og hvad der er fair overfor den.. det jo ikke fair den skal gå i måske 2 måneder og have mange smerter fordi i skal kunne forlig jer med det.. Ved godt det hårdt sagt men det bare hesten der skal tænkes på her og ikke jer..


  • #5   17. nov 2014 tænker bestemt da også på hesten smiley men når jeg ikke får et reelt svar på om der smerter eller ej men bare såen noget jamen det mp du vide det din hest smiley så det fandme svært og tage den beslutning "bare" ud fra let halten på marken. som nævnt før ville ærge mig gul og grøn på min hest vegne hvis jeg fandt ud af han ikke var plaget af det ved bare være fold bums eller jeg senere finder ud af der kunne gøres noget

    vil gerne lige understrege det er kun 6dage siden jeg fik dommen forsøger stadig lige prøve at tygge den og forstå hvad der de lige har fundet :`(


  • #6   17. nov 2014 har endnu ikke hørt fra min smed om der kan gøres noget kan jo se flere skriver med speciel sko kan en del redes og få flere gode år det er jo netop der jeg tænker det vil smerte få vide efter en aflivning man kunne ha gjort noget smiley

  • #7   17. nov 2014 Men vil du ikke ærger dig mere over du har ladet din hest lide ?? Jeg ved udemærket godt det ikke er et nemt valg men en hest som gør som din kan du være næsten 99% sikker på har smerter.

    Du skal tænke på han jo er kæmpe. Og den giga vægt han ligger på sine ben.

    Personligt ville jeg ikke være i tvivl om valget selvom jeg ville græde snot over det. Desværre er sådan noget bare aldrig let.


  • #8   17. nov 2014 En evt tingslig kan hjælpe men har aldrig hørt det kunne hjælpe på en som har noget i så svær grad men så en smed meget hurtigt ud og få deres mening. Og spørg dyrlægen hvad de sys vil være det mest humane og gøre for hesten.

  • #9   17. nov 2014 Der skulle stå ringsko

  • #10   17. nov 2014 jo helt bestemt har brugt 4 år på forklare dyrlægen det IKKE er skab eller mug men fordi han er koldblod blev de ved med deres jamen det er skab eller mug det typisk for de racer - ja det kan da godt være men nu har i taget hudprøve uden positiv svar og stadig bliver han behandlet med skab midler smiley anden dyrlæge sage det samme skab mug alle siger skab og mug hver gang jeg siger han stamper og fordi det kun var vinter perioder han gjorde det blev jeg jo selv i tvivl smiley

    men så begyndte han i sommers at gøre det og har gjorte det lige siden og det blev værre hvis vi red plus da han fik revet en tand ud og fik mserte stillende stoppehan i den uge han fik det smiley

    og ja så begyndte han så halte mere og mere og efter pauser hvor han så stoppe med halte begyndte han at snuble - mit problem er nok jeg ikke har følt dyrlægen har taget mig alvorlig fordi han "kun" er en skovturs hest og igen "bare" koldblod føler ikke de får den samme støtte og opbakning af dyrlæger smiley

    har forsøgt mange gange få dem til finde årsager til hans bevæge apparat strejke uden de rigtig nåede frem til noget ind til jeg for en uge siden forlangte røntgen.

    og tro mig bare vide de ting han fejler nok har være der i alle de år gør da ondt smiley
    tror da også jeg inders inde har valgt en beslutning og han skal ha fred men vi lbare gerne være sikker på der ikk er noget man kan gøre for ham uden han skal igen alt muligt pinefuldt smiley


  • #11   17. nov 2014 smeden er bestilt smiley og skal ha en snak med dyrlægen igen i den kommende uge vi går ind i har hele ugen sat og kigge på hans røntgen billleder og syntes han har noget som ligner brud på hasen smiley men så burde han ikke kunne gå men igen burde dyrlægen ikke ha set dem ??? opdage det i dag men ved ikke om det er normalt hasen ser sådan ud men kan også være min pc opløsning som ikke kan vise billede klart nok men vil ringe i morgen og høre om de vil kaste et ekstra blik på dem

    kan en heste i hans kalibre mon stampe så hårdt at knoglen hasen kan flække :O??


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #12   17. nov 2014 Som jeg læser dit indlæg så synes jeg faktisk din hest fortæller dig at den ikke har det godt, den er halt den har ondt ellers halter de ikke, den bider sig i benene, hvis det ikke er skab eller mug så kan det være stress = mistrivsel smiley

    Min dyrlæge havde ikke været så blød som din er hun havde sagt himlen smiley


  • #13   28. jan 2015 til jer som fulgte mit forum om min hests problemer.

    Rico sov stille ind den 27/1-15 til en smuk solnedgang lige foran ham smiley
    en hård beslutning smiley men den bedste for ham smiley

    borte men aldrig glemt smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   28. jan 2015 Den sværeste beslutning men den rigtige for din mule rip

  • #15   28. jan 2015 Det viste sig til at være en bindevævs sygdom der havde ramt ham smiley

Kommentér på:
ringfod og bjørnefod

Annonce