{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.571 visninger | Oprettet:

Hest med Kissing Spines {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg er utrolig meget i vildrede lige pt, og har brug for at få nogle nye øjne og meninger på banen.
Sagen er den, at jeg købte en 6 års hoppe for et par måneder siden, og blev oplyst at hun havde tætsiddende torntappe. Eftersom jeg kun skulle bruge en hest til let dressur (max de små LA'er), og hun på ingen måde viste tegn på smerte, så tog jeg chancen og fik hende selvfølgelig også til en yderst favorabel pris. Jeg valgte hende fordi hun har det mest fantastiske sind jeg nogensinde har oplevet.
Jeg har så efterfølgende redet max 2 gange om ugen, hvor jeg har forsøgt at ride hende frem og ned og ellers longetræning og flere ugentlige fridage.
Jeg har så opdaget at hun på den ene volte nogen gange momentvis bliver urentgående et par skridt, både med og uden rytter. Nedsidning er umuligt, hun spænder op og løber. Desuden er hun begyndt at vise lidt tegn på øm ryg og er begyndt at nægte at ville ud af boksen når hun skal ud og arbejde. Det passer ikke sammen med den normalt ellers fantastiske og samarbejdsvillige hest. Hun vil i øvrigt heller ikke stå stille når der skal sadel på, og det kan i hvertfald ikke skyldes for stram gjord.

Jeg er også efterfølgende blevet kontaktet af hende som fik hende undersøgt i sin tid, som kunne sige at det var KS og ikke bare tætsiddende torntappe.

Så mit dilemma er så hvad det bedste er nu? Fortsætte som jeg har gjort, aflive, sælge eller udlåne? Jeg er meget bange for at sælge hende videre, for hun har været nok igennem i sit korte liv. Udlån skulle være for at hun kunne få et års tid ridefri, men uden at jeg har udgifterne på hende(hvilket jeg også tænker bliver ret umuligt! )
En død hest lider ikke, og jeg ønsker ikke at bruge mange penge på undersøgelser, da planen altid var at kunne hun ikke holde som ridehest, skulle hun aflives.
Der er STOR sandsynlighed for at hun kan holde til skovtur, men det er ikke nok til mig.

Undskyld det blev så langt, jeg er virkelig bare i tvivl.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med Kissing Spines
  • #1   18. nov 2014 Personligt ville jeg give hende fred. Der er så mange heste på marked pt og de billige og mere selskabsegnede bliver ofte kastebolde. Så heller få hende værdigt herfra

  • #2   18. nov 2014 Det er også umiddelbart min egen holdning.

  • #4   18. nov 2014 Min gamle hest havde samme problem, alt efter hvad du vil ofre på hende kunne du operer hende, det ødelægger broen i ryggen da man fjerner de "syge" torntappe, og så skal hesten trænes op igen på en bestemt måde (forhør dig hos dyrlæge) ellers ville jeg aflive, da jeg stoppede med at ride min gamle hest pga smerter faldt han mere og mere sammen, og fik flere smerter. Det er en svær balance med de rygge smiley

  • #5   18. nov 2014 Er der blevet taget røntgen? Jeg ville godt nok prøve at få nogle behandlere ud, og se om der kunne gøres noget, samt få tjekket sadlen en ekstra gang..

  • #6   18. nov 2014 Jeg har hesten opstaldet og det er simpelthen for dyrt til en foldbums smiley Havde jeg mulighed for at have hest hjemme, så beholdte jeg hende uden tvivl.

  • #7   18. nov 2014 Hun blev scannet dengang mener jeg, men jeg er i gang med at forsøge at få kontakt til den dyrlæge så jeg kan få deres mening også.

  • #10   18. nov 2014 Tja Bettemus, jeg gjorde det for at give en dejlig hest en chance, og fordi jeg generelt ikke er imod aflivning. Jeg tør, modsat andre hun kunne være end hos, godt at tage den meget svære beslutning, hvis det er nødvendigt. smiley

  • #11   18. nov 2014 Hvad er hun for en? En hest med KS vil sagtens kunne genoptrænes på den rigtige måde uden operation og stadig fungere som fuld ridehest. Står tilfældigvis og mangler en udlåns ridehest smiley

  • #12   18. nov 2014 Det er Countess Nexen på min profil smiley

  • #13   18. nov 2014 Først og fremmest ville jeg ALDRIG låne hende ud smiley Det ville være synd for hende for du finder ingen der bare vil betale for en hest de ikke kan bruge smiley

    Jeg ville heller ikke sælge hende da hun ikke kommer i bedre situation end ved dig.

    Så hvis det var mig ville jeg give hende fred eller SELV have hende gående som foldhest. Men hvis du ikke har råd eller tid til hende på denne måde ville jeg aflive hende. smiley Der er mange grumme skæbner før heste som der er noget i vejen med fordi folk ikke kan lade vær med at prøve.. Og nogle vælger at ignorere smerterne, Så hellere hun får fred ved dig mens hun stadig har det godt smiley


  • #14   18. nov 2014 Team Crone: Jeg ville aldrig kunne leve med mig selv, hvis hun endte et dårligt sted. Derfor bliver aflivning nok også løsningen, hvis det fortsætter sådan her. smiley
    Hun er gået lige ind i mit hjerte med træsko på, så det bliver det sværeste jeg nogensinde har gjort, men en død hest lider ikke.


  • #16   18. nov 2014 Rikke Nordkvist: Ah, det er så ikke helt sandt. Nogle heste kan, ja. Men LANGT fra alle.

  • #17   18. nov 2014 Med en rette træning - jov smiley .

  • #18   18. nov 2014 KS = kissing spine = tætsiddende torntappe oversat til dansk.. Det er det samme.. Jeg ville få den røntgenfotograferet, for at få noget afklaring på hvor slemt det står til. Evt. Også en god gang massage/kiropraktor for at løsne op.. Det kan være at hun er anspændt nogle uhensigtsmæssige steder fordi hun kompenserer for noget underliggende.

  • #20   19. nov 2014 Det er jo nok et definitions spørgsmål. Hvis de sidder tæt kan de komme til at berøre (kysse) hinanden. Nøjagtigt som KS. Har selv haft en hest med problemet.

  • #21   19. nov 2014 Bettemus: prøv at Google tætsiddende torntappe, så vil du se at både dyrlæger og hestefysser siger at det er det samme.. Det er simpelthen bare en fordansket udgave af diagnosen kissing spine!

  • #22   19. nov 2014 Rikke: nej, det er altså ikke korrekt, så kan du sige hvad du vil. Hvorfor bliver nogle heste så erklæret uridelige? Det kommer an på hvor slem grad den pågældende hest har, om den kan rides og ja - så kommer anatomisk ridning ind i billedet.

  • #24   19. nov 2014 Bettemus: det bliver vi så ikke enige om.. Men vi lever nok fint alligevel! :o) god onsdag!

  • #25   19. nov 2014 Min dejlige dreng Myggen har det smiley med den den rette træning så er han blevet så fin og ride og forventes han ville komme op i de høje klasser uden problem smiley

    Hvis jeg var dig ville få billeder af ryggen igen for at se hvor slemt det er, hvis dyrlægen siger det er ''okay'' så ville jeg longeres den med hovedet i jorden og dette ville jeg gøre i 2- 3 uger og så bagefter longer en dag om ugen og så ride 5 dage med hovedet i jorden og ikke alle dage skal være hård ridning den ene dag kan bare være en lille trave tur f.eks. Gerne giv den muskelopbygning og massør/kiropraktorer i denne periode da den kan blive lidt muskel om.

    Det var det jeg gjorde med min og han har fået så mange muskler på ryggen og er en velfungerende ridehest idag smiley Og han gjorde det samme som din da han havde ondt smiley han blev faktisk farlig og ikke ridebar.. han kunne finde på at tag hovedet op og så løbe eller begynde at lave små hop eller prøve at slå mig af ved at remme med han hoved ved at kaste sig bagud smiley
    Men han er en drøm nu smiley
    Billede er et gammel et som viser lidt hvad han gjorde.


    profilbillede
  • #26   19. nov 2014 har ikke lige et af han går helt i jorden men har dette som er ca 1 mdr gammel, og der er han begyndt at have så sådan en god ryg & hals at han er kommet lidt op i nakken. Og han ser så meget bedre ud nu, desværre har jeg ingen billeder smiley
    Og han har ikke haft nogle vilde udbrud i 1 mdr nu smiley


    profilbillede
  • #27   20. nov 2014 Dejligt med en positiv historie!

  • #29   20. nov 2014 En hest med tætsiddende torntappe kan godt være en velfungerende hest - sådan en har jeg smiley Da jeg købte ham gjorde dyrlægen meget ud af at fortælle at KS og tætsiddende torntappe ikke må forveksles med hinanden. I min frustration over hesten havde tætsiddende torntappe ringede jeg til den førende dyrlæge på området, som opererer for KS hver dag. Han mente at der går mange heste rundt på stævnepladserne med tætsiddende torntappe, som aldrig viser tegn på ubehag og det derfor aldrig bliver opdaget - det var kun fordi min hest skulle igennem handelstjek at det blev opdaget.

    Min opvarmning og afslutning består af temposkift, hvor han er lang.
    Hvis jeg lod ham stå og han mistede alle sine muskler, så ville han begynde at få ondt, så heste med tætsiddende torntappe skal holdes i gang og have gode rygmuskler til at støtte ryggen.

    Jeg ville ikke dødsdømme din hest med det samme, men måske give den en chance for at få opbygget nogle rygmuskler. Jeg ville gøre det fra jorden af i longe, for ikke at ligge yderligere pres på ryggen. smiley

    Når det så er sagt, så synes jeg du skal gøre, hvad du føler der er mest rigtigt og hvad du vil have det bedst med smiley

    (Jeg har vedlagt et billede, som viser hvordan min hest bliver opvarmet. Han er stillet lidt til udvendige, hvis nogen skulle undre sig)

    Ønsker dig held og lykke fremover og håber du finder en god løsning.


    profilbillede
  • #30   20. nov 2014 Jer med KS heste, hvordan longerer i? Min hoppe er nemlig meeeget frisk og totalt stjernekigger. Jeg kan ikke få hende til at slappe af, og vil egentlig helst undgå hjælpetøjler, derfor bruger jeg bomtræning i longen hele tiden, for at hun bruger ryggen bare lidt.
    Så hvad gør i? Hjælpetøjler, bomtræning....?


  • #32   23. nov 2014 Jeg rider biomekanisk korrekt. Alle mine heste's rygge er blevet rost til skyerne - og jeg er af den overbevisning om at med den rette træning, så JOV. Det kan de. Også må du komme og sige hvad du har lyst til, det her er min overbevisning og den kan du ikke ændre på.

  • #33   24. nov 2014 hvor er jeg ked af og se du har valgt at sælge hende.. personligt ville jeg have givet hende fred, hun ikke skulle ende som kastebold, ved flere steder som vil prøve lykken

  • #34   24. nov 2014 Beslutningen om aflivning var egentlig også taget, men jeg kunne pludselig bare slet ikke lige klare tanken om at en ellers frisk og glad ung hest, ikke får chancen for et godt liv.
    Som skrevet i annoncen bliver hun heller ikke solgt til hvem som helst. Jeg vil forsøge at gardere mig så meget som det nu er muligt, mod at hun bliver solgt videre nogensinde.


Kommentér på:
Hest med Kissing Spines

Annonce