{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor går din hest med/uden dækken? :)
  • #1   18. nov 2014 Fordi hun er en frossenpind, og skal hun bruge energi på at få varmen, taber hun sig smiley og så står jeg pludselig med en tynd hest smiley

  • #2   18. nov 2014 Min pony går uden dækken, fordi hun er en islænderblanding og sætter enoooormt meget vinterpels. Hun går i løsdrift, og jeg gider ikke ind i alt det der dækken-fis.
    Det er for dyrt, når min pony ikke engang kan eje et dækken, uden at rive det i tusind stykker i løbet af 14 dage :b

    Desuden rider jeg heller ikke så forfærdeligt meget, og når jeg gør, er det oftest skridtture, for det er det, jeg holder mest af. Måske får hun pulsen op, men det er sjældent, at hun sveder af det.


  • #4   18. nov 2014 Min dressurhest er klippet og derfor er dækken nødvendigt smiley
    Men min anden hoppe som bare går og hygger sig går helt uden dækken smiley


  • #5   18. nov 2014 Min araberpony går med dækken. Det gør hun, fordi hun ikke skal sætte for meget pels, og så kan jeg derfor undgå at klippe hende.

  • #6   18. nov 2014 Blev nødt til og pille dækkenet af min i dag.(hun er ikke klippet)
    Hendes regndækken var gennemblødt, så hun var blevet våd indenunder - hun skal måske jagtklippes/blanketklippes smiley


  • #7   18. nov 2014 Fordi min oprindeligt har to lag pels, hun bliver derfor klippet og får om vinteren 250 g vinterdækken på, med hals, da hun ellers vil gå og fryse. Ellers går hun med overgang 150 g og stalddækken 200 g, hvis det virkelig er koldt om efteråret.

  • #8   18. nov 2014 Mit føl går uden, for ikke at ødelægge hans opbyggende immunforsvar smiley

  • #9   18. nov 2014 Lotus er klippet og går med regndækken nu.... Det er han fordi han bruges og sveder for meget hvis han ikke klippes....

  • #10   18. nov 2014 Sådan helt ærligt, fordi jeg ikke kan klare at lade hende stå uden.

    Hun har gået med dækken også før jeg fik hende, her har det været grundet ridning/træning på væddeløbsbanen. Altså måtte hun dengang ikke sætte så meget vinterpels. Da hun kom til mig fortsatte det, da jeg også red. Men de sidste par år, har det nok mere været en vanesag. Jeg ved ikke om hun vil kunne trives uden, men jeg ved at hun trives med. Derud over har min samvittighed det bare bedst når hun har dækken på her i de kolde måneder.

    Dog er jeg ikke så hysterisk med tykkelsen på dækkenet. Hun har regndækken på nu, og får først et tykkere på når der bliver frostgrader smiley


  • #11   18. nov 2014 Min hoppe har dækken på af to årsager.

    1. Hun kan ikke tåle regnen. Hun får muk på ryg og krydset, det prøver vi at undgå i år med et tyndt regn dækken. På tørre dage går hun uden.

    2. Når det bliver koldere får hun et 150 grams på da hun ikke sætter så meget pels, plus hun er i fol, hvilket blev opdaget lidt sent, så får at hun ikke skal bruge energi på at holde varmen får hun dækken på efter forholdene.

    Bliver det rigtig slemt med hård frost får hun 300 g på, tror dog ikke dette bliver nødvendigt i år da hun nu kommer på stald om natten.

    Før hen stod hun i løsdrift og der var det nødvendigt


  • #12   18. nov 2014 min er klippet og går med, så sveder den mindre under træning. Det er en konkurrence dressurhest som bruges 5-6 gange om ugen.

  • #13   18. nov 2014 Min Islandske varmblod sætter pels som en kamel.
    Hun sveder som enormt.
    Så hun er klippet 1 mm kort og har selv dækken på.
    Pølle er som hun er skabt - meget fluffy.


  • #14   18. nov 2014 fordi jeg ikke er hjemme og der ikke er nogen grund til at give ham dækken på, hvis han alligevel ikke skal rides. Dog kommer jeg formentlig nok hjem igen i weekenden fra mit arbejde i Wales og så får han nok et regndækken på, da han vil bruges hver dag.

  • #15   18. nov 2014 Mine er klippet (de trænger dog snart til at blive klippet igen). Den ene går med 200 gram og den anden med 250 gram.. Tror de får noget tykkere på næste gang de bliver klippet smiley

  • #16   19. nov 2014 Min hest går med dækken fordi når vi ridder kan hun ikke have lang vinterpels uden at blive alt for svedt. Hun går i løsdrift så vi må ikke klippe hende smiley

  • #18   19. nov 2014 Stella: Hvorfor må hun ikke klippes fordi hun går i løsdrift?

  • #19   19. nov 2014 Der er vist nogle regler om at hvis de går i løsdrift 24/7 må de kun klippes lige ved gjorden smiley


  • #20   19. nov 2014 Nej sikke da en gang vås smiley
    Det bestemmer man skam helt selv, og så længe den får dækken på med nok gram i kan man sagtens klippe en løsdriftshest... Har jeg selv gjort flere gange smiley


  • #22   19. nov 2014 Det var nu også bare noget jeg havde læst et sted, du har jo nok ret smiley

  • #23   19. nov 2014 3 fordi de er klippet. Resten har ikke behov smiley

  • #24   19. nov 2014 Det ved jeg at jeg har smiley

  • #25   19. nov 2014 Uden dækken her. Finder det ikke nødvendigt at pakke mine heste ind. De har sat en dejlig vinterpels, og hvis de absolut har svedt, jamen så putter jeg enten et fleecedækken på eller venter til de tørre. Mine heste er heller ikke klippede.
    - Dog vil jeg da ikke benægte at når min den lille begynder at blive redet hver dag, at jeg så måske kunne overveje at klippe ham ganske lidt og så finde det tyndeste dækken at give ham på.
    Mine heste er bestemt ikke kuldeskær, og står gerne med en halv meter sne på ryggen (løsdriftsheste), så indtil at jeg finder det nødvendigt, forbliver de små pelsede vinterbamser. smiley
    - Vil også lige pointere at jeg synes dem der putter dækken på kun fordi de ikke gider at strigle deres pony (mudder, for meget pels m.m.), ja dem har jeg ikke så meget til overs for. Man har først rigtig prøvet at strigle en hest når de begynder at smide pelsen til foråret ;-)) - Dog ikke for at generalisere, men kender (desværre) mange hvor dette er den eneste grund til de putter dækner på deres heste.


  • #27   19. nov 2014 min pony er ikke så lang pelset da han er blevet klippe for et stykke tid siden og s må han ikke tabe sig ved at bruge energi til at holde varmen. Han er allerede meget tynd i forvejen og har svært ved at tage på smiley

  • #28   19. nov 2014 Men min anden pony som jeg ikke bruger til konkurrencer, hun går med kæmpe tyk vinter pels da jeg syntes det er dejligere uden smiley men jeg bruger hende kun til små skovture og vogn pony hun behøves ikke klippes smiley

  • #29   19. nov 2014 Fordi hun stortset ingen pels sætter, og faktisk ikke ville kunne holde varmen i "egen pels" ^^'

  • #30   19. nov 2014 Jolly har i al den tid jeg har haft hende, gået uden dækken. Men i år er vi flyttet vestpå og kommet i en ny stald. Herude bliver hun syg uden et dækken.. Så derfor har hun dækken på nu smiley

  • #31   19. nov 2014 De 3 af dem har dækken på, da de bliver redet og er klippet.

    Min shetlænder er klippet da han har så tæt underpels, at det klør meget på ham, og han elsker at blive klippet.
    Vores anden shetlænder er også klippet men kun på hals , bringe og mave da han sveder meget når han står på stald om natten.
    De bruges til ponytrav.

    Min hoppe der er i fol får et tyndt regndækken på, når det regner og stormer meget. Da jeg ikke har så meget læ på folden, og de går ikke ind i løsdriften.


  • #32   19. nov 2014 Fordi jeg ikke gider at bruge timer på at strigle hende ren og bagefter vente i længere tid på hun tørre smiley

  • #33   19. nov 2014 Dog er hun ikke klippet, og det er heller ikke planen. Hun er rigeligt tynd, så hun skal ikke bruge energi på at holde varmen

  • #34   19. nov 2014 Stella: så må vi være dyremishandlere i vores løsdrift, for flere af hestene har fået klippet hals samt et stribe ned af siden (varierer lidt fra hest til hest). De sætter fint pels og er kun klippet så meget at de ikke kommer til at fryse, men stadig kan undgå at svede under ridningen.

    Sorteper har aldrig dækken på ud over de de situationer hvor min lillesøster gerne vil have en skridttur om vinteren og derfor rider på dækkenet. Det er mest af alt bare et stykke tykt stof i hesteform.
    Findus har et back on track som jeg sjældent bruger. Han har det aldrig på på folden men en gang imellem inden/efter vi rider. Bruger det også hvis han skal tørre hurtigere af den ene eller anden grund.


  • #35   19. nov 2014
    Fordi jeg ikke kan eller vil ride på en hest der ligner en mudderpøl og fordi hun fryser let.


  • #36   19. nov 2014 Fordi mine er klippet, for ellers sveder de under ridning

  • #37   19. nov 2014 Den store af min er klippet og går derfor med dækken. Han er udelukkende klippet og går med dækken, fordi han svedte sådan efter træning og jeg synes det var synd, hvis han skulle stå i kulde og være svedig efter ridning.
    Føllet går uden dækken fordi jeg ikke ser nogen grund til, at han går med det. Hvis han viser tegn på at fryse, så får han det på, ikke før smiley


  • #39   19. nov 2014 Mine går pt. uden men skal nok have regn på min store pony da jeg skal til at ride igen, og den bette skal klippes fordi han svedere alt for meget!

  • #40   19. nov 2014 Lisette: Hvor meget skal man træne før man er seriøs i sin træning? Er det virkelig nødvendigt at hesten skal kampsvede? Findus er eksempelvis klippet på halsen og i en stribe hen af maven. Det er nok til at han ikke sveder, og så lidt at han heller ikke kommer til at fryse - jeg vil nu stadig mene at jeg er seriøs omkring min ridning selvom min hest ikke går med dækken.

  • #41   19. nov 2014 Min 2 års har ikke dækken på, og får det heller ikke før hun bliver 4/5 år og skal igang med at rides rigtigt smiley den 5 års er klippet og har derfor dækken på smiley

  • #42   19. nov 2014 Min part går med dækken. Hun står i udebokse, sætter ikke pels nok så for at skåne hende og hjælpe hende bedst muligt har hun dækken på.

    Og så er det jo en bonus at hesten ikke er mudret ind fra top til tå smiley


  • #45   19. nov 2014 Mine går begge med for ellers fryser de og bruger alt energi på at holde varmen og så taber de sig.. Så hellere dækken end 2 tynde heste smiley

  • #46   19. nov 2014 Lisette: Jeg mener dog stadi det er en mærkelig holdning at en hest skal gå med dækken hvis den skal kunne lave rigtig seriøst arbejde. Sidste år var Findus også klippet, og vi havde hverken problemer med at han frøs på fold eller svedte under træningen på trods af at aktivitetsniveauet ikke blev nedsat synderligt i forhold til sommeren på trods af frost m.m.

  • #48   19. nov 2014 Min hoppe, sveder som ingenting, hvilket hun altid har gjort. Derfor er hun blevet klippet og står nu med dækken på. Hun sveder faktisk stadigvæk, men hun tørrer meget hurtigere uden al den pels. smiley

  • #49   19. nov 2014 Jeg har kun haft en der havde dækken på. Han gik ud i den største vandpyt på folden og rullede sig. Så det var fuldstændig nytteløst at han havde dækken på smiley

    Ham jeg har nu går i løsdrift og jeg vil helst undgå dækken. Han er dog klippet på undersiden af halsen og i gjordlejet da han sveder når vi rider. Og synes ikke engang vi rider hårdt. Han sveder nu stadig og jeg overvejer om hele halsen og en stribe på maven skal klippes. I håbet om at det er nok, så vi kan undgå dækkenet. For gider ærlig talt ikke det bøvl med dækkener der går i stykker, skal af og på, er det nu for varmt/for koldt til dækken osv.
    Men hvis han bliver for svedig i ridningen er jeg nødt til det, da jeg ikke har mulighed for at vente et par timer mens han tørrer inden han kan smides i løsdriften igen.


  • #55   19. nov 2014 Jeg syntes heller ikke vi var så sure endda, men undrer mig blot over holdningen at man skal bruge dækkener hvis man vil noget seriøst med sin hest - jeg kommer nemlig fra et sted hvor hestene så vidt muligt går uden dækken da de er ude hele døgnet og derfor har det bedst med selv at kunne rejse og ligge pelsen

  • #56   19. nov 2014 For min skyld går han med dækken. Jeg ejer en hest der sveder af ingenting og det tager ca en time at skridte ham tør og det har jeg ikke tid til.
    Så han er klippet og får dækken på ligesom jeg har valgt at han står i boks og ikke løsdrift fordi jeg ved at hvis vejret bliver dårligt vil jeg sidde og bekymre mig.


  • #57   20. nov 2014 Min hest er klippet og går med dækken fordi jeg ikke vil skulle vælge mellem ridning eller foldtid.
    Eller stå med en syg hest der ikke kan nå at tørre..

    Åbenbart er jeg indehaver af en islandsk varmblodsvallak smiley


  • #58   20. nov 2014 Hvordan fillan ser sådan en ud savalou ? Jeg kan nemlig se at sorte sniger også ejer sådan en smiley

  • #59   20. nov 2014 Mine går uden dækken hele året i løsdrift, de sætter massere af pels til selv at kunne holde varmen.
    Og vil langt hellere strigle end jeg vil bruge tid og bekymre mig om, om de nu kan holde sig varme og tørre i dæknerne. Og om man skal skifte til et tykkere, eller bruge mange penge, hvis de bliver bidt i stykker smiley


  • #60   20. nov 2014 Tak, for alle jeres svar smiley grunden til jeg spurgte er fordi min står opstaldet på rideskole hvor de fleste af mine rideture foregår i ridehuset og derfor er jeg i tvivl om jeg skal lægge dækken på hende så hun ikke har så meget pels eller om jeg skal lade hende få pels og så bare lade hende stå med tæppe hvus hun sveder efter ridning. ..

  • #62   20. nov 2014
    Altså på papiret er min bare Dansk Varmblod, men han har åbenbart fået pelsvækst som en islænder smiley , ergo en dansk/islandsk Varmblod smiley


  • #63   20. nov 2014 Mine har dækken på for at begrænse pelssætningen lidt, så de ikke sveder alt for meget under ridning.

    Og den ene også fordi hun elsker mudder - og det er ikke særlig smart at skulle sadle en hest indsmurt i mudder.



  • #64   20. nov 2014 Sarah:
    Som SavaLou skriver, det er sån en underlig og ukurant blanding.
    Har desværre kun billeder af en med aflynet frakke.
    Men hun har 2-3 cm pels siddende ved gjorden.


  • #65   21. nov 2014 Min går med dækken, fordi hun er ved at være en smule oppe i årene, så hun skal ikke gå og fryse. Hun er heller ikke klippet. smiley

  • #66   21. nov 2014 Ahh okay smiley hehe

  • #67   21. nov 2014 Uden han er islænder, så han har ikke brug for det smiley
    At man så nogen dage ville ønske at han gjorde, er en helt anden sag smiley


  • #68   21. nov 2014 Min pony er 25, så derfor skal vi jo passe godt på hende, så hun går med dækken + hun har en tyk vinterpels. smiley

  • #69   21. nov 2014 Min går med dækken fordi jeg er mega igoist og tænker den fryser, når jeg gør det. og det kan godt være den ikke gør, men jeg valgte at give ham regndækken på sidst i september, og når man først har sagt a må man også sige b. Han har ikke lagt vinterpelt overhovedet, så nu må har han siden midt oktober gået med 200g og skifter om nogle uger (afhængig af vejret) til 300g med hals. smiley

    Men ellers går mine generelt med dækken fordi jeg rider på et niveau hvor jeg ikke kan undgå at min hest sveder under ridningm og det kan ikke nå at tørre. Og jeg NÆGTER at sætte en bare lidt våd hest i boks, eller på fold. så vupti, dækken tidligt så den ikke ligger pels, ellers bliver de klippet smiley og så kræves der altså dækken smiley


  • #70   23. nov 2014 Min går med dækken, fordi han går i løsdrift og derfor er ude 24/7, og samtidig er varmblod og ikke får så meget pels. Han går sammen med islændere, og jeg lader ham gå uden dækken så længe som muligt. Typisk giver jeg ham det på, når jeg kan se han begynder at bruge mere tid inde i løsdriften. Han står stadig kun med 50g dækken, så en frossenpind er han ikke, men han fryser når det bliver mørkt, hvis han går uden smiley

  • #71   23. nov 2014 Min er ikke klippet , men går med dækken. Han bruges som dressurhest , og tur,spring ovs. Som afveksling!
    Og så for rytterern ikke går og bekymre sig om " NEEEJ!, Se for pokker der er et hår der stritter :O!!" smiley smiley


  • #72   24. nov 2014 Min går med dækken + hals fordi hun er fuld klippet, pga hun er konkurrence pony og derfor ikke skal svede helt vildt hver gang.

  • #73   24. nov 2014 Fordi han ikke er født med dækken smiley smiley Det er fuldstændig unødvendigt medmindre hesten ikke kan holde huld, og er ikke naturligt. Så Tindur kommer ALDRIG til at se andre dækkener end sit svededækken og sit refleksdækken. Så må jeg jo hellere huske at skridte af i god tid og give et svededækken på hvis det behøves. Det giver mere arbejde, men det skal ikke gå på bekostning af hestens naturlighed, så siden jeg har valgt at skaffe mig hest må man tage det arbejde det medfører. smiley

    Mvh TT


  • #74   24. nov 2014
    Men Tindur - vi har bare ikke alle 4 timer til at vente på kræet tørre smiley


  • #75   24. nov 2014 Så må man jo tilpasse ridningen så man har tid, og så hjælpe til med et svededækken den sidste tid mens man muger ud e.l. Eller lade være med at ride så hårdt de dage man ikke har tid smiley

  • #76   24. nov 2014
    Så ville jeg kun få redet i weekenden ( også alligevel ikke, for der har jeg heller ikke hele dagen ) og kunne begynde forfra på dressuren hvert forår. Det holder mig ikke motiveret :o)

    Jeg har ikke 2-3 timer til ridning og ordne stald + to - fire timer til at vente på kræet tørre.

    Fint nok hvis man bare hygger med hesten med tur, ikke vil videre med uddannelsen af hesten mm. - men det holder ikke, at hesten ikke må svede fordi man ellers skal vente på den kan tørre. Så ville dyret stå stille hver vinter, fordi jeg ikke har tid til hun skal tørre.


  • #77   24. nov 2014 TT: Jeg vil gerne høre fra dig om et par år hvor hesten er i fuld ridning smiley
    Det er ikke ret realistisk at man må tilpasse sin ridning efter om hesten må svede....Det er sundest for hestene at bibeholde samme gode form året rundt, og dette er umuligt hvis den om vinteren kun må rides så den knap sveder.... Det er ej heller sundt for dem at stå i x antal timer for at tørre efter svedudbrud... De er våde fra huden og ud når de har svedt, det er lang tid at stå næsten hver dag og skulle tørre i en kold årstid...


  • #78   25. nov 2014 Tjaaa, hvis ikke jeg rider min næsten dagligt ville han ikke kunne tåle at gå i løsdriften med fri adgang til hø. Så ville han blive alt alt for tyk. Han er stadig tyk, men ikke fed. Så hvis jeg skal ride så han ikke sveder skal vi holde os i skridt, for jeg har altså heller ikke 2-3 timer på at vente på at en fjordhest i fuld vinterpels tørrer. Heldigvis ser det ud til at jeg kan nøjes med halsklippet, da jeg da helst vil undgå dækken.
    Så for mit vedkommende foretrækker jeg at klippe og give dækken på så hesten kan blive i løsdriften med fri adgang til hø.


  • #79   25. nov 2014 Jeanette - Tindur kommer aldrig til at blive redet flere gange om ugen (3-4) end hvad han bliver nu.. Han kommer til at blive redet hårdere men ikke flere gange.. Og om vinteren kan han bare blive indenfor med et svededækken hvis han ikke har blevet tør nok. smiley

  • #80   25. nov 2014
    Men det kræver jo så bare at man rider hesten når den alligevel skal i boks senere eller at man har en der kan lukket dyret ud igen ( hvor den så gå glip af foldtimer ).

    Og ikke har en forfrossen hest, der har behov for dækken - fordi det kan ikke komme på en våd hest.



  • #81   25. nov 2014 Jep men jeg har den mulighed smiley Hvis du læser hvad jeg skriver så siger jeg ikke at man skal undlade at putte dækken på en hest der ikke kan holde huld eller står og ryster. Men mange putter dækken på fordi det er det nemmeste ift. strigling, ridning osv. og det er synd synes jeg. Det er idioti at begynde at putte dækken på de for så bliver de sarte og afhængig af dækkenet. En dyr og unødvendig udgift der ikke gavner hestens pels. smiley Det er min mening smiley

  • #82   25. nov 2014
    Det er også lettere at forhindre kræet i at danne pels og klippe kræet - når man nu ikke har mulighed for at vente på sveden tørre.
    Det er jo ikke alle der har mulighed for at smide kræet ud igen efter 4 timer :o)


  • #83   25. nov 2014 Det er også lettere at smide et stærkere bid på end at træne hesten smiley Det er arbejde at have hest. Nogle kan betale sig fra det og vælge løsninger der passer dem. Jeg har dog valgt at bruge tid på min hest og taget et valg at han skal leve så naturligt som muligt ift. at han er ridehest. Får han en dag brug for dækken af helbredsmæssige årsager så kommer der et på, men ikke før og forhåbentlig vis aldrig. smiley Andre må gøre hvad de lyster, jeg ønsker dog ikke en dækken hest smiley

    Mvh TT


  • #84   25. nov 2014
    Helt fint du ikke ønsker det, men det kommer bare til at lyde pænt nedladende når du udtaler dig om andre der bruger dækken. " Det er arbejde at have hest ", " Det er også lettere at smide et stærkere bid på end at træne hesten " - som om man er doven og kun vil ride, ikke lave noget ellers.


  • #85   25. nov 2014 fordi de er klippet smiley

  • #86   25. nov 2014 Krikken - Jeg troede du kendte mig efterhånden og lagde mærke til mine smiley Men ok.. så følte du jeg var nedladende.. beklager..

Kommentér på:
hvorfor går din hest med/uden dækken? :)

Annonce