{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

Dækken til føl {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, har lige brug for lidt hjælp her.

Sagen er den at jeg er så "heldig" at min hoppe venter føl til januar - Februar. Og der er det højst sandsyndlig blevet koldt. Så det bette pus skal vel have et dækken på eller hva?

Jeg tænker indendørs og med lufte ture i ridehallen. Men hvordan og forledes med str på sådan et dækken? Det skal vel være klart til den lille kommer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken til føl
  • #1   19. nov 2014 Jeg får nok samme problem, min venter til marts. Jeg regner med at have tæpper osv klar og så må de stå inde den første dag så jeg lige kan få følle målt og så hurtig ud og købe hunde- eller miniaturedækken smiley

  • #2   19. nov 2014 Indendørs ville jeg ikkebruge dækken, men sørge for en rigtig god tyk halm bund som strøes godt op hver dag, evt flere gange dagligt, så der ikke er våde klatter.

    Udendørs ville den også godt kunne klare sig, hvis vejret er alm. Vintervejr og de kun er ude på lufteture, den må bare ikke være ude så længe at den bliver træt og vil lægge sig ned på den kolde jord. Og det mener jeg heller ikke et dækken hjælper mod, så den første tid er det uanset om det er dækken eller ej, kun lufteture i det fri. Jeg synes jo den skal ha frisk luft og ikke kun i stald og ridehal....


  • #3   19. nov 2014 Føl skal ikke have dækken på, efter mine erfaringer..
    - Vi som mennesker må bare sørger for at holde dem inde i
    dårligt vejr, og så ikke lade dem være så mange timer ude afgangen...


  • #4   19. nov 2014 Ej et føl skal altså ikke have dækken på - med mindre det er sygt...

    Regn tager livet af flere føl, end hård frost gør...


  • #7   19. nov 2014 takker for svar alle sammen, er mere rolig nu.

  • #8   19. nov 2014 Hej:) Jeg købte et kalve dækken til vores lille føl. Da han var meget lille og sommeren var meget regnfuld. Det koster ikke ret meget.

  • #9   19. nov 2014 Jeg er heller ikke til dækken på føl eller ungheste generelt. Man må i stedet sørge for at der er mulighed for tilstrækkelig grovfoder og læ enten skur eller naturligt læ.

    Jeg har et dækken til vores føl klar, det blev købt da jeg fik føl et forår med meget regn og jeg havde ikke mulighed for at lukke ud og ind mange gange i løbet af dagen, derfor fik han dækken på og kom ud 2-3 gange om dagen, bare lidt længere tid. Jeg har ikke ridehus tilrådighed, men føl skal simpelthen ud. Vores føl kommer ud, helst et par timer, allerede samme dag som de er født.

    Først kommer hoppen ud små 30 min alene sammen de andre, så hun rigtig får løbet godt rundt. Derefter kommer hoppe og føl ud på en fold alene. Hoppen passer fint på at føllet ikke kommer i hegnet.

    Når det er sagt, foretrækker jeg føl i april/maj måned, netop pga vejr/motions muligheder.


  • #10   20. nov 2014 Kom ALDRIG dækken på et føl. Pelsen bliver ødelagt for bestandig.
    Hvis det regner eller er -20 grader, og der er et læskur, så fryser den IKKE.


  • #11   20. nov 2014 Lad være.. i starten så lukker du bare føllet ud en halv til en hel time an på vejret.. også ind igen er himmel og jord bare lort nå der er så køb evt et regndækken kun og smid på dem nå du lige har dem ude en times tid hvis du ikke har ridehal eller andet de kan komme ud og løbe i...



Kommentér på:
Dækken til føl

Annonce