{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.124 visninger | Oprettet:

Heste på fold året rundt? {{forumTopicSubject}}

Hvad mener i om a nogle heste går ude året rundt?

Der er nogle der aldrig kommer ind på stald, nogle har læskure med halm, og andre løsdrift.
Hvad er jeres mening omkring dette?
Gerne for og imod.

Jeg har tænkt på a lade mine gå ude, de har 2 læskure som bliver fyldt med halm, og som står i læ for træerne. Har en dame der helst ikk vil ind uanset vejret, så derfor min tanke. Da jeg ka rende i flere timer for a få fat på hestene når de ska ind, og de stormer nærmest ud igen om morgnen.


Og venligst hold dette i en pæn tone.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste på fold året rundt?
  • #1   21. nov 2014 Når bare folden er stor nok, så der er lidt at pille i og et godt skur, vil jeg til hver en tid, mene det er det mest optimale for hestene, at gå ude året rundt.
    De er ikke skabt til små bokse, og alt alt for mange timer på stald, ligesom de står på de fleste større opstaaldningssteder.
    ville aldrig byde min heste, mindre end 10-12 timer fold om dagen minium , og aller helst døgnet rundt.


  • #2   21. nov 2014 Mine går ude hele året, de har læskure med halm og de trives. Aldrig en sygedag bare masser af frisk luft. Det er 4 welsh ponyer og 2 friesere jeg har, det er kun frieserne der får dækken på .

  • #3   21. nov 2014 Så længe der er et skur/løsdrift. Så er det ok. Ellers skal de ind fra 1 okt. smiley

  • #7   21. nov 2014 Line Z: jeg tror hun mener hendes heste smiley

  • #8   21. nov 2014 Mine går ude året rundt, vi har en lade, hvor vi har halm og deres udstyr i den ene ende, og så kan de gå indenfor i den anden ende. Der er altid vand og halm til rådighed. Udenfor går de på en eller flere folde, hvor vi sørger for at der er nok græs. Hvis der ikke er, får de gerne et nyt stykke at gå på. smiley


  • #9   21. nov 2014 Vores går ude året rundt og de har en skov og halm. Jeg synes at det er mest naturligt for dem at gå ude smiley De har en stor fold med græs og jord og mangler der græs så får de et nyt stykke da gården er meget stor med mange folde. Og så har vi deres halm og udstyr i det vi kalder laden smiley

  • #10   21. nov 2014 Min går ude året rundt i udendørs løsdrift med ca 20-25 andre heste (varierer self. efter antallet af opstaldere). Det er yderst sjældent vi har problemer med mudder på dele af systemet da det er lagt med dræn, så kun hvis det har været rigtig slemt regnvejr over en længere tid er der vandpytter som dog forsvinder igen forholdsvis hurtigt da de oftest ligger i de lave områder omkring åen som fører vandet væk. Vi har generelt kun et mudderhul som nogen af hestene nyder at rulle sig i en gang imellem om sommeren. Det er en lille så inde midt i det hele som er afskåret fra resten med hegn (og et led som fører der ind).
    De har pt. tre læskure. Den gamle staldbygning hvor der før i tiden var omkring 12 bokse (kan ikke huske det præcist). Nu er de to af dem fjernet, dg er nogen af væggene bevaret s¨der er et par skillevægge i løstdriften. Den anden er noget mindre, ca. på størrelse med to bokse, men kan sagtens have 4 heste stående (hvilket der også ør hvis de får lyst.). Den tredje er forholdsvis ny og bygget så der kan laves 2 midlertidige bokse i den uden problemer. Den er ca på størrelse med 4 store bokse på række. Ud over dette er der fodersystemet som består af overdækkede automater. Alle heste har en chip flettet i manen (eller en halsrem) som computeren aflæser og så giver den mad efter hver enkelt hests behov. Der er 9 automater i alt og de tjener oftest som de mest attraktive læpladser, da der jo er mad en gang imellem smiley


  • #15   21. nov 2014 På vores gamle gård gik alle vores heste i løsdrift, kun en havde dækken på:)
    Nu da vi er flyttet står hun opstaldet ved en af min mors venner som har er dv stutteri, og de går i løsdrift hele året hvor de så nu her til vinter kommer i løsdriftsstald, altså en stald hvor alle ponyerne går i en lade sammen, som en kæmpe boks:)


  • #16   21. nov 2014 Altså har en fold der hedder 600m x 70m. Så vil mene der er nok fold til 2 heste & 1 pony smiley hehe. Og græs er der os rigeligt a.
    Det ene læskur er der kun plads til 1 hest a gangen, hvorimod den anden er der plads til dem alle sammen på en gang, og de har et godt lag halm a putte sig i. De bruger den dog kun i vild regn og blæsevejr, det er sjældent de står derinde.

    Men så vil jeg da lige ringe efter min far som kan sætte en plads på den ene side (kun 2 a siderne på det store læskur der er lukket), og en bjælke/brat for neden i god højde så de rigtig ka få en masse halm.

    Men hvordan med fodring om vinteren når de går på fold?
    - de har selvfølgelig adgang til hø døgnet rundt allerede, og vil fortsat have dette.
    De får mad en gang om dagen pt, så de stille og roligt vender sin mave til a få mad igen.
    - Ska de op på to gange, eller ka de "nøjes" med a få en gang om dagen og så "bare" få hele portionen for en dags fodring på én gang?

    Det er første gang jeg vælger a lade mine heste gå ude hele året, sidste år var de på stald, men kom altid negativ ind om aftenen efter a ha jagtet dem i flere timer. (og der blev brugt mad, godbidder, gulerødder osv til lokning, hvor intet simpelthen hjalp, vi rendte 2-3 mennesker rundt for a få dem ned i vinterfolden som ikk er så stor, så der var chance for a få fat på dem).


  • #17   21. nov 2014 Lad dem endelig blive ude i løsdrift smiley
    Det er fint med foder 1 gang dagligt, medmindre de får flere kg på én gang smiley


  • #18   21. nov 2014 De køre med sådan noget foder hvor de ikke skal have ret meget om dagen,

    Men super. Jeg ville bare lige være 100% sikker smiley


  • #19   21. nov 2014 Fra 1. Oktober skal heste have mulighed for at komme ind, enten i form af et læskur, løsdrift eller boks:)
    Mine heste kommer på boks da de ville få tæv i en løsdrift og mener det er det mest optimale for hesten at stå i boks når de er rideheste så længe de er på fold i dagtimerne:)
    De er ikke lavet til at stå i en lille boks hele dagen så mine står i boks fra 18-19 tiden til 7 tiden næste morgen:)
    Hvis vejret er til det så står de ude meget længere:)


  • #20   21. nov 2014
    Neel - Det er først fra december ;o) Medmindre november har vinterlignede vejr.


  • #21   21. nov 2014 Mine gjorde det hele sidste år.. Havde en helt rundbuehal med træpiller de de kunne gå ind i også frøgræs de kunne gå og hygge med også fik de wrap som holdt i 6-7 timer..

  • #22   21. nov 2014 Mine går i løsdrift.. Stor og meget kuperet fold, med læhegn og læ kroge smiley
    De har et ganske udmærket skur, meeeen det bruger de mest om sommeren når det er for varmt.
    De har fri wrap bar, og masser af krat at tygge i løbet af vinteren.

    Jeg vil til enhver tid foretrække løsdriften, i forhold til stalden.
    Det er lidt mere arbejde i det, men nøj hvor har jeg det godt med at de kan vandre, selv bestemme hvor de vil sove og bare nyde udsigten på bakken smiley


  • #24   21. nov 2014 Det er det mest fantastiske man overhovedet kan gøre for en hest smiley

    Jeg foretrækker til hver en tid løsdrift..
    Mine heste går i løsdrift, har en stor DV og en blanding.. de nyder det i fulde drag, den store DV har hanetrit, men det er KUN blevet bedre efter han er kommet i løsdrift..

    Udover det har jeg erfaring med at heste der står i løsdrift er langt mindre syge end boks heste, Jeg kan intet dårligt sige om det at gå i løsdrift..

    Man kan self. sige er foldene dårlige eller løsdriften dårlig så det jo ikke optimalt, men altså er foldene dårlige er det slet ikke optimalt at have hest der, boks eller løsdrift kan være ligegyldigt..

    men selve idéen men at have heste i løsdrift er det bedste man overhovedet kan byde sin hest hvis man spørger mig..


  • #26   21. nov 2014 Alle vores går i løsdrift, de har adgang til løsdriftstald, som de for øvrigt ikke gider at benytte. I løsdriftstalden er der hængt store høhække og stålringe til spande/foder op, 1 til hver hest. De er stort set kun inde for at spise. Der bliver taget klatter hver dag så løsdriftstaldene altid er tørre og lækkre.
    Vores gamle frieserpige går med 6 irish cob ude uden tøj på, og vi har stort set aldrig en syg hest. smiley og lidt mudder, tager de ikke skade af. Tværtimod syntes de det er lækkert at rulle sig i.
    Vi er til gengæld ikke vilde med boxdyr, de har begrænset mulighed for at røre sig hele døgnet, efter deres egen døgnrytme, og være i flok, de er jo flok dyr. Så nej tak ingen boxe til os. smiley


  • #27   21. nov 2014
    Det ville være så skønt, hvis alle heste kunne trives i løsdrift - desværre ikke tilfældet altid ;o)


  • #28   21. nov 2014 Er glad for a høre så mange positive meninger om det med heste ude hele året rundt.
    Er os det jeg helst vil byde mine, da de elsker a være udenfor.
    Selvfølgelig fri adgang til hø, og læskur ! smiley


  • #29   21. nov 2014 Har nok haft omkring 200 heste igennem de sidste 30 år, og vi har aldrig oplevet nogen heste der ikke trives i løsdrift.
    Trives hesten ikke, er der ikke taget hensyn til hesten og dem den går med, så er der ikke harmoni i flokken, og det er et must. Så vil jeg med garanti love at alle kan trives i løsdrift.


  • #30   21. nov 2014
    Min hest har jeg kun oplevet kunne med en enkelt hest, som ikke spiser den - alle andre har den fået bide mærker af eller også ser de bare surt på hende også tør hun ingenting - uanset hvor søde ejeren siger de ellers er og altid har været. Så møder de Fleur også bliver de sure. Hun tør ikke gå ind i et skur når der står en anden hest, tør ikke spise hø hvis der kommer en anden hest til bunken.

    Ligesom hun er en idiot der kan stå i læ ved træer og en tot hø, så begynder det og regne også går hun sin vej, placere bagdelen midt ude på åbent tærren også begynder hesten logisk nok og fryse.

    Så både fordi hun socialt ikke trives og har let til og fryse - så nej tak. Løsdrift er afprøvet her :o). Også selvom hestene ikke er voldsomt aggressive, så tør hun ikke - bare det at de ligger øre, bider ud efter eller vender bagdel er nok til hun holder sig på god afstand.

    Men jo, hun ville da kunne gå i løsdrift, hvis den havde tag over det hele/læ på hele marken så hun aldrig stod uden læ og hun gik der med en hest hun trives med - som så har været en ud af mange, mange heste på de steder vi har stået.


  • #31   23. nov 2014 Line Z: Jeg vil passe på med at kalde systemet for en fold. Der er ud over systemet tilknyttet 4 store græsfolde som hestene skiftevis går på når det ikke er vinter (altså fra forår til efterår). Derudover så er systemet skal stort nok - der er ingen problemer på det punkt.
    Hvor ser du at hestene maks må gå 20 sammen? dette er ren nysgerrighed og ikke for at hakke smiley


  • #33   23. nov 2014 Hmm... Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor mange heste der går lige pt. men ved at der før i tiden har været op imod 28 uden problemer - det er dog højst sandsynligt ændret nu med den (mærkelige) lov smiley

  • #36   27. nov 2014 Havde jeg muligheden ville jeg til hver en tid vælge løsdrift. Det er meget mere naturligt for hesten. smiley

  • #37   30. nov 2014 Jeg hverken kan eller har lov til at sige hvad der ermest rigtigt, men jeg kan dog ikke lade være med at smile en smule overbærende, når nogle folk siger , at deres heste kun venter på at komme ind i deres varme boks, jeg ser ofte at mange af disse heste, der kun står og venter på at komme ind,ofte går på hvad jeg helt personligt mener, er for små og for kedelige folde, hvor der ofte er intet eller for lidt græs og læ, som ret ofte er tilfældet på de større opstaldningssteder, hvor der er lagt mere vægt på rytterens behov end på hestens behov .
    Jeg mener og tror ikke at en hest hellere vil have flotte bokse, stor ridehal, vandspiltorv, sol, en masse forskellige mennesker, og stor udskiftning af foldkammerater osv.
    Jeg tror helt personligt at der er rigtig mange heste, der ville foretrække, store folde med græs og de samme foldkammerater, et læskur med fri hø, eller wrap.
    Frem for hver eftermiddag/aften at blive taget ind i en lille boks, hvor det mest sociale sammenværd, er sidemanden, de kan snuse til igennem tremmer.
    Mange vil nok være uenige med mig, hvilket er helt ok, hvis de føler deres hest har det bedst med det.
    Jeg personligt tror at disse heste bare gerne vil ind, fordi deres folde er for små og der, er for lidt at lave, og så er de nok allermest styret af, at de ved at når de kommer ind venter der mad.
    Sorry for dem jeg træder over tæerne, men tror bare ikke en hest foretrækker livet bag tremmer, frem for selv at kunne vælge, på en stor fold med godt læskur.
    Vi kan i Dk. ikke give vores heste de muligheder mange af de heste på eks. island har, men vi kan dog gøre lidt for at de selv kan vælge.
    Heste er flugt dyr, og jeg tror ikke, der er mange der hellere vil vælge en lille "grotte"/boks frem for større vidder.
    Jeg er ligesom jer, ikke hest og kender derfor heller ikke deres instinkter, tror dog ikke deres insinkter som flugtdyr, vil vælge en boks, kun for at få føde, og så ud igen.


  • #38   30. nov 2014 Når vi får købt vores gård bygger jeg stalden (der er plads til 2 store og en mindre boks) hvor der går døre ud fra hver boks ud på folden. Så kan jeg kalde hestene ind og lukke hvis der bliver stormvejr. Her bliver der 3 folde hvor 2 fungerer som sommerfolde (bliver i hvert fald lukket af til foråret) og en "vinterfold" udenfor stalden hvor slowfeederen, vand og kløpinde kommer til at stå. smiley Mine heste skal gå i løsdrift men have mulighed for at komme på boks hvis de ønsker dette smiley

    Mvh TT


  • #39   30. nov 2014 Tine: Jeg er SÅ enig med dig! Mange heste ville elske at komme ud igen efter de har fået deres mad i boksen, hvis forholdene var til det ihvertfald og ikke bare en lille mudderfold med lidt halm til at tygge i...
    Men ikke desto mindre har jeg en hest nu, der har bedt om ikke at komme i løsdrift igen... Han elsker sin boks og det at kunne være sig selv... Han vil gerne på døgnfold til sommer, men vil ikke i løsdrift næste vinter, som jeg ellers havde planlagt da denne vil være bygget færdig der, det sted vi står smiley
    Så selvom JEG syntes løsdrift er optimalt og forholdene jeg byder mine heste i løsdrift, er perfekte, så vil han altså bare helst have lov til at beholde sin "kasse" smiley


Kommentér på:
Heste på fold året rundt?

Annonce