{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.234 visninger | Oprettet:

Hvilket bid til svær/stærk hest? {{forumTopicSubject}}

Godaften.. ?? Nogen der kan hjælpe mig ang bid til min dejlige dreng. Jeg har en hest, der har gået meget på kandar, før jeg købte ham. Han er svær/stærk at ride på alm trense. Går imod. Har haft prøvet et 3 delt brucher bid, men da jeg ved en fejl, kom til at vende det omvendt, så de små ringe var ved tøjlerne, gik han som aldrig før. Kunne ride ham med en meget løs tøjle og han gik yderst selvgående. Har fået af vide at det er fordi han har fået en lidt stang effekt. Så kender i et bid med den virkning, men helst et man må starte med. Mvh Karina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid til svær/stærk hest?
  • #1   22. nov 2014 Har du prøvet bidløst? Min hest var også helt umulig på bid, men ligeså snart jeg begyndte at ride bidløst blev hun lige det omvendte end hvad hun var med bid i munden.

  • #2   22. nov 2014 B-ringsbid, baucherbid? Du kan også prøve med et 3-ringsbid smiley

  • #3   22. nov 2014 Du kan se de godkendte bid man må starte stævner med på DRFs hjemmeside. Her er reglementet for dressur:
    (link fjernet)

    Synes ikke der er nogen bid med stangeffekt medmindre man rider med kandar.

    Bidløst er også en mulighed, Men det må man ikke starte dressur-stævner med.


  • #4   22. nov 2014 Evt 3 rings bid hvor du selv kan vælge hvor skarpt biddet skal være, altså hvilket hul tøjlen skal være i smiley

  • #5   22. nov 2014 Ellers prøv at rid med kandar + kapsun samme tid - så kan han lærer signalerne på den måde smiley

  • #6   22. nov 2014 Hold da op har i læst hvad hun skriver?? hun vil starte stævner altså på en dressurhest derfor i dressur = hun kan altså ikke ride bidløs eller med kapsun eller med 3 rings bid...

    Jeg tænker du evt. skal prøve at kigge på de mylerbid der er godkendt smiley Det er nogen forholdsvis skarpe bid i og med du får nakke trækker (som på en kandarstang).

    Ud over det vil jeg mene du skal have din hest mere igennem bagfra, så den kommer ind og bærer med bagbenene og derved stopper med at hænge i dine arme fortil smiley Rider selv på en stor springhest som er redet af store stærke mænd på magt hele livet som nu r lavet om til dressurhest og går på almindeligt trense bid - så det kan man altså godt smiley ;) smiley men det kræver hård og korrekt træning i lang tid....


  • #7   22. nov 2014 Nej men den skal være lære det på en eller den anden måde ... at det er okay at blive redet med lettere signaler, med mindre pris så mon ikke stævner kan vente smiley

  • #8   22. nov 2014 Det hjælper jo ingenting at lære hesten at gå i grime hjemme når du så kommer en trense på og problemet er der igen? smiley Du bliver jo nød il at løse problemet og ikke skjule det smiley
    Om stævner kan vente eller ej, skal problemet stadig løses med en holdbar løsning ikke en midlertidig.
    Desuden skal hesten ikke lærer at blive redet for lettere signaler - den skal styrkes til at kunne bærer sig selv og den holdning/ samling der bliver forlangt og ikke blot tvinges i en holdning som er super nemt at gøre på et kandar frem for på trense hvor man skal rider sig mere igennem for det.
    Og nu når vi snakker om at ride og TS skriver den går meget i mod fortil og det jo ret enkelt at det er fordi den ikke er igennem for benene altså holdningen kommer ikke bagfra - også vil den hænge på fortil og være stærk... sådan en kamp skal ikke vindes på magt og skarpe bid, den skal trænes til en styrke hvor på TS og hesten kan nå et samarbejde smiley
    - taler af erfarring med min egen på dette område....


  • #9   22. nov 2014 Jeg har et pessoabid med en låseeffekt så det lidt bliver som en stang, men det må man ikke starte stævner med. Men du kan bruge det som en overgang for at få lidt kontakt til din hest, når den så kan rides på det, kan du evt. skifte over til et almindeligt trensebid, bare for at gøre overgangen mere flydende og nemmere for jer begge. smiley

  • #10   22. nov 2014 Ja men hesten bliver nødt til at vænne sig af med sin vane med at ville reagere på stære bid. Så bliver man nødt til at tage noget blidere i brug og jeg giver dig ret i det du siger, men hvis du sætter et kandar som den er vant til og en kapsun, og bruger schenkler og kapsun og hvis det går galt så bruger man kandartøjlerne, derved har den noget genkendt og noget nyt, og lærer at blive styret blidere.

  • #11   23. nov 2014 Kan ikke følge din ide om kapsun og kandar og sæet ikke hvordan du vil sætte det sammen? Havde nok bare valgt et trensebid smiley

  • #12   23. nov 2014 Han er jo vant til kandar , så hvis det går galt kan man tage i kandar tøjlerne istedet for Kapsun tøjlerne .

  • #13   23. nov 2014 Stine Randløv, jeg kunne ikke give dig mere ret!
    Og jeg ser desværre bare så mange og stadigt flere, der tackler en sådan situation så forkert. De kommer stærkere og stærkere bid på deres hest, og begynder at bruge forskellige hjælpemidler - nogle får endda at vide af deres underviser, at det er okay at gøre.
    Og det er det bare ikke! Det handler jo altså om at LYTTE og FORSTÅ sin hest og måden den rides korrekt på. Man opnår absolut intet godt med at skifte til hårdt bid, man kører bare rundt i en ond cirkel, med en hest, der er ulykkelig og en rytter, der er for fokuseret på resultaterne til at tage sig tid til at lytte til hesten. (Og så er der også mange, hvis heste faktisk reagerer på denne smerte i munden og skejer ud, i stedet for bare at acceptere den, disse heste bliver "sat på plads" fordi de er "ulydige". Folk må altså snart gå i gang med at lytte og forstå!)

    TS er din hest hård fortil eller går på bidet, så tag at få noget undervisning af en dygtig træner smiley Du er som sagt langt fra den eneste i verden med dette problem, og en dygtig træner kan hjælpe dig og helt sikkert også fortælle dig, hvilket bid der passer til situationen. Korrekt træning kræver tid og tålmodighed - men det giver også den største belønning. Det kræver tid, da hesten skal lære den korrekte bæring og at gå ordentligt ind under sig, og den skal også opbygge musklerne herpå. Når dette er i orden, vil det med bidet komme som en leg.

    Nu er jeg mest i "islænderverdenen" og på Island gik min chef meget op i, at hesten skal gå så korrekt, at du nærmest ikke skal bruge tøjlerne - det skal føles som en leg, som om hesten nærmest flyver afsted, mest muligt helt af sig selv (dvs uden støtte forfra) - men vi har jo også konkurrencer, hvor hesten skal gå bedst muligt for helt løse tøjler, så her kræves det lidt, at den bærer sig helt korrekt, og går så meget under sig på bagparten, at det stadig går let som en leg, når du slipper grebet.
    Men dette kræver meget træning for de fleste heste, og tager tid! smiley

    - Husk, med tålmodighed og evnen til at lytte og forstå, bliver man den bedste rytter!
    Hvis hesten går imod dig, er det enten fordi den ikke forstår, eller ikke er i stand til det du beder om, eller fordi der er noget, der gør ondt.


  • #15   23. nov 2014 Der blir spurgt i vest og svaret i øst.

    Hva ska hun bruge bidløst til, hvis den ska lære at gå på trensebid?
    Så ska hun først lære hesten bidløst og bagefter trense.
    Det gir slet ingen mening i min verden, det er bare en kæmpe omvej.

    Det ku være du ska prøve HS flex control, bruger det selv på min, fordi hun godt ka være lidt stærk fortil.
    Det blev dog bedre med dette bid.


  • #16   23. nov 2014 Hold nu op nogle "relevante" svar folk kommer med smiley


    MIT bedste bud på et bid, som også er GODKENDT til dressur stævner, må være mylerbid med hooks... Der fæstnes tøjlerne og kindstykkerne i hver deres lille "øje" på biddet... Men jeg har mine tvivl om, om det virker ret meget anderledes end et baucherbid sådan i "princippet" smiley


  • #17   23. nov 2014 Fie Lynge: ved du hvad et kandar er? Det er altså to bid et bridon og en kandar stang. Man kan altså ikke lave en kapsun til et kandar? Det lyder virkelig som om du snakker om noget du ikke kender til smiley smiley

  • #18   23. nov 2014 Jeg tænker et myler med hooks måske kan hjælpe? Det giver nemlig en let hævestangs-effekt og er stadig godkendt til stævner under DRF smiley

Kommentér på:
Hvilket bid til svær/stærk hest?

Annonce