{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
588 visninger | Oprettet:

Avl på heste med stor størrelses forhold {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg ikke ret meget inde i heste avl, så har lige et spørgsmål.

Er der ikke stor risiko forbundet med at bedække en lille hoppe med en stor hingst?

Jeg har lige siddet og kigget galleriet herinde og der er flere eks. på at en ret lille hoppe er blevet bedækket med en stor hingst og endda eks. på hvor dette match er sket flere gange. Nu er jeg også inde på hunde galleri og der er "man" meget obs på at hannen ikke må være for stor for så kan der komme alvorlige fødsels komplikationer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på heste med stor størrelses forhold
  • #2   25. nov 2014 min's mor var 143 og blev bedækket af en hingst på 175, det var ikke helt planen da vi (de nye ejere og jeg) troede hun var steril. Det tog hun ikke skade af og min hest ser fin ud smiley

  • #3   25. nov 2014 ok tak for svar, det virkede bare voldsomt med en lille pony og en varmblods hingst, men bare hoppen ikke tager skade på den ene eller anden måde.

  • #5   25. nov 2014 Maya -det kan den så godt -den kan tage skade under bedækningen.

    Og den der med at føllet tilpasser sig mors mave er kun en halv sandhed -oftest er det heldigvis sådan det går
    Men der findes altså ganske mange eksempler på det modsatte. (vi havde en hoppe der fik hofteskred under fødslen fordi føllet var for stort)

    Ang eksemplet med jyde på araber -det er faktisk noget de gør ganske ofte i USA. Altså sætter en koldblodshingst på en varmblods- eller fuldblodshoppe.
    Jeg har altid troet at koldbloden var hoppen i de blandinger, men har måttet konstatere at det desværre langt fra altid er tilfældet.

    De påstår der ikke er problemer med det -men man ser altså af og til føl det kniber at få født og hopper der går til under fødslen. De kæder så bare ikke de to ting sammen (altså brugen af den store hingst og det at fødslen går galt)

    Jeg har set video af en bedækning mellem amerikansk percheron (knapt så massiv men en del højere end den gængse franske percheron) og en quarter. Ikke et kønt syn, men altså ikke noget de finder problematisk.



  • #6   25. nov 2014 Jeg har den mening at er der tale om naturlig bedækning så skal der maks være 20cms højde forskel, og dette afhænger så også af bygningen på hingst og hoppe.
    Ved inseminering kan man godt gå over de 20 cm, men jeg ville foretrække at det er hoppen som er den store hvis man planlægger stor størrelses forskel. For selvom det ofte går godt, så sker det ligeså tit at føllet bliver for stor og hoppen derved ikke kan fole.


  • #7   25. nov 2014 ok tak, det var desværre også min fornemmelse, det er utroligt hvad vi udsætter vores dyr for, man undre sig gang på gang.

    Er der egentlig en alders grænse på hopper i forhold til at avle på dem? og er der regler for hvor mange føl man kan lave på en hoppe (eller burde) og hvor ofte?
    Jeg er mest inde i hunde avl men der er jo lidt forskel på de to verdner.


  • #10   25. nov 2014 tja, jeg har aldrig brudt mig om det når hopperne får føl hvert år uden pauser. Men det er noget mange praktiserer. Selvom hoppen er en god mor og har forholdsvist nemt ved drægtighed og fødsel, så slider det at gå med føl, sådan er det nu engang. Så jeg bryder mig ikke om det når de aldrig får lov at få en pause mellem føl.

    Ang alder ved første føl, så kan man i princippet sætte i fol første gang når de er 2. Personligt synes jeg dog det giver god mening at vente lidt, så man får set hvordan de udvikler sig, der sker jo enormt meget med hesten fra den er 2 til den er 4-5 år, så lige at se tiden an til den er ca 4, giver god mening for mig.

    Ang max alder, så er det efter min mening en vurderingssag. Der er jo enorm forskel på hvornår forskellige heste begynder at være gamle -nogen er det allerede når de er 16-17 år, andre begynder først at vise alderdomstegn når de er midt i 20'erne.
    Er hoppen frisk og sund, i god form osv, mener jeg godt man kan avle på en ældre hoppe (der har haft føl før), er den derimod en af dem der tidligt begynder at vise tegn på alder, så mener jeg man skal stoppe


  • #11   25. nov 2014 Tak for svar. Hvis man har en hoppe omkring de 6 år der tidligere har fået føl, er der så en max periode hun kan g inden hun igen bliver ifolet, eller er der ingen problemer med at der gr en del år imellem?



  • #14   25. nov 2014 Line Z: ok tak, tænkte bare at den skulle holdes ved lige, men det er så fint lige at give hoppen nogle års pause inden den får føl igen.

  • #16   27. nov 2014 Tina J. Men er det et problem at holde pause når hoppen er omkring 6 år, ved ikke lig hvornår hun sidst havde føl, men hun har vist fået føl to gange?
    Hun er først tilredet her indenfor de sidste 6 måneder så der skal nok gå lidt tid inden hun evt. ifoles igen da hun lige skal komme godt i gang med træningen.


Kommentér på:
Avl på heste med stor størrelses forhold

Annonce