{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.899 visninger | Oprettet:

Ondt i maven {{forumTopicSubject}}

Hej. Min hoppe på 2,5 år har de sidste 3 måneder døjet med kolik symptomer. Altså hun ligger sig ned og ruller, samtidig får hun høj puls og maven går på overarbejde. Hun får tynd mave og det lugter fælt. smiley
Hver gang tager jeg halm og wrap fra hende og alt foder, således at hun kun får tørt hø, mash og så står hun på træpiller.
Sålænge hun kun får mash kan hun godt tåle wrap, sådan at hun får halv wrap og halv alm hø.

Igår lagde hun sig så igen, og jeg har igen tager alt forsker fra hende smiley nu er min eneste løsning ifølge dyrlægen at sende hende på dyrehospitalet og få lavet en Gastroskopi smiley hun tænker at det er mavesår.

Men nu står jeg så og tænker at det jo ikke er noget hesteliv for en 2 års at den hverken kan tåle foder eller halm osv pga evt mavesår smiley og jeg vil ikke byde hende at hun skal igennem store operationer eller medicinering så tidligt i hendes liv, men samtidig skal hun heller ikke leve med disse anfald med ondt i maven smiley

Hvad ville i gøre hvis det var jer i denne situation? smiley


Kommentarer på:  Ondt i maven
  • #1   12. dec 2014 Jeg ville tager en rigtig god snak med dyrlægen og vudere om det er pengene værd! Det kommer nok også an på om du har en forsikring på den, for så får du dækket nogle udgifter formentlig.
    Med risiko for at blive høvlet ned ville jeg nok vælge at lade den få fred hvis det viser sig en større omgang, da det kan varer hele livet for den og du kommer nok ikke af med en kronisk syg hest, hvis det viser sig at det er kronisk selvfølgelig.
    Mit bedste råd er at tage den sammen med din dyrlæge!
    Held og lykke med hende!


  • #2   12. dec 2014 Det er lige præcis sådan jeg også selv har det! Både syntes jeg det er ærgerligt da det er penge jeg kan bruge på en ny hest hvis jeg ikke kommer til at ride stævner på denne grundet sygdom, og så syntes jeg også bare at det er synd for hende at hun skal igennem alt dette i så ung en alder. Jeg er villig til at betale de 2500kr for den gastroskopi, men hvilket dilemma står jeg så i bagefter? Hvilket svar får jeg .. Det er der min største bekymring ligger.. smiley skal hun igennem en gastroskopi og så evt aflives bagefter hvis det er kronisk? Det syntes jeg også bare er synd at hun skal have en sådan oplevelse med på vejen som det sidste smiley

  • #3   12. dec 2014 Har du prøvet at lave en sandanaylse af hendes afføring for at se om der er sand i tarmene? Det er ganske simpelt selv at udføre. Du skal bare bruge en lidt stor, gennemsigtig bøtte eller andet du kan se igennem, tage en del af hendes aff'ring og blande op med vand. LAd det virke mindst en halv time, så evt sand kan bundfalde. Udfør den gerne en 5 dage. Er der sand i så giv den en kur med loppefrøskaller.
    Sand i tarmene er storsynder til kolik. Min egen havde to kolikanfald i foråret af den grund.


  • #4   12. dec 2014 Den kan da sagtens få et godt hesteliv, hvis den nu får konstateret mavesår? Så er det da bare at fikse det - og så har den mange pr at leve på endnu.
    Altså det er da i hvert fald en chance at tag, hvis du spørger mig.
    Jeg tror ikke jeg kunne aflive min hest, hvis jeg ikke i det mindste havde forsøgt at helbrede den, når det nu højst sandsynligt er muligt smiley


  • #5   12. dec 2014 Men hun får jo tynd mave. Får de også det af sand? Det er lidt som om hun får lavet en fejlgæring. Men det r da værd at prøve, jeg er snart villig til at prøve alt der bare ikke udsætter hende for noget ubehageligt.

  • #6   12. dec 2014 Ved ikke om de kan få det af sand, hvis det står på længe. Men har du overvejet helt at tage wrappen fra hende og kun give hø? Der er flere heste, der ikke sårlig godt tåler wrap, og det kan de få tynd mave af.

  • #7   12. dec 2014 Katrine: nu siger jeg heller ikke at jeg afliver den, men min holdning er bare at det ikke er et ordentligt hesteliv hvis den skal være på medicin resten af sit liv, og at den ikke må få halm og ikke kan tåle ret meget foder.. smiley jeg har den ikke kun for konkurrence, den skal også have et godt liv uden at være pakket ind i "bobleplast". smiley jeg vil være sindssygt ked af at aflive hende, for vi matcher bare personligheds mæssigt.. Men hun skal ikke leve et liv hvor hun kan risikere at have ondt i maven hvis hun får en forkert tot hø fordi jeg er glad for hende og ikke vil undvære hende.
    Håber du forstår hvad jeg mener smiley


  • #8   12. dec 2014 en hest kan nemt klar sig hele livet uden halm. forstår godt dit dilemma. men jeg ville få det undersøgt. oftes er det bare noget foder som ikke er godt at putte i det åbne mave sår. hvis din hest kan trives på mash og hø. hvorfor så skifte tilbage hvis du ved det bliver galt igen. måske der er en anden grund. ? Jeg ville undersøge det.

  • #9   12. dec 2014 Jannie: jeg har prøvet at tage wrap helt fra hende, men det er når hun bliver trappet op i foder igen smiley hun har det helt fint hvis hun kun får mash og så kan hun også godt tåle wrappen, så tror ikke det er wrappen hun ikke kan tåle. smiley

  • #10   12. dec 2014 Hun kan jo ikke leve kun af mash resten af livet. Og som jeg skrev tidligere er jeg også villig til at få lavet den gastroskopi smiley dilemmaet er bare bagefter hvad jeg står med, og jeg mener ikke at det er et hesteliv værdigt at hussalg have medicin resten af livet.. Halmen kan jeg sagtens leve med at hun ikke får smiley

  • #11   12. dec 2014 Hvad fodrer du med, når du siger trappet op? Hvad sker der hvis, du i en længere periode (en månedstid) kun giver den hø ad lib og vitaminer?
    En hest kan sagtens klare sig uden halm - den skal bare have nok stråfoder til rådighed, så den ikke begynder at spise træpillerne, eller hvad den står på. For at få stråfoderet til at holde, kan det evt gives i et fintmasket net. Min egen hest bl.a. spiser ikke halmen selvom hun har det til rådig. Hun får hø nok til hele natten, så bruger kun sit halm til at sove i.

    Synes bare det lyder mærkeligt, at hun godt kan tåle wrappen, hvis hun får mash - så, for mig, lyder det som om, at hun ikke fungerer på wrap, hvis ikke hun får mash, og det betyder i mit hovede, athun ikke ret godt tåler wrappen. Du siger også, at det er når hun bliver sat op i foder igen, så tænker jeg, at det bl.a. også er når wraprationen sættes op.


  • #12   12. dec 2014 Når du så har fået foretaget gastroskopien, så tager du en snak med dyrlægen og ham eller hun kan så råde dig. Og igen så lyt til din mavefornemmelse havd den siger. Det er sjældent at den tager fejl.

  • #13   12. dec 2014 Hun har fået wrap siden jeg købte hende i marts, så det er ikke det der er galt med, sålænge hun kun får mash og ingen foder har hun det godt endten om det er alm hø el wrap, men får hun sit foder igen, så begynder hun med ondt i maven igen. Hun får suregrow fra brogaarden fordi det netop er meget vitaminbaseret og næsten ingen stivelse. Og jeg har forsøgt at trappe op med en håndfuld en uge, ugen efter to håbefulde og ugen efter tre håndfulden, og vi snakker små håndfulden der kan være i en hånd. Men så snart hun er oppe på 4-5 håndfulden bliver hun syg igen smiley

  • #14   12. dec 2014 Og hun har ikke været oppe på fuld wrap endnu, jeg fortsætter med halv hø oh halv wrap så det er ikke fordi wrappen øges smiley
    ja der er ikke andet for end at få lavet denne og så se hvad der sker derefter.. smiley
    Da jeg ringede rundt for priser idag, tilbød de mig fra det ene dyrehospital at deres dyrlæge kunne ringe til mig for at få en ekstra mening om situationen, så det venter jeg på nu smiley


  • #15   12. dec 2014 Dejligt at læse at du undersøger tingene godt og grundigt. Krydser fingerne for at der er lys for enden smiley

  • #16   12. dec 2014 er det wrap den har fået de sidste tre måneder af en anden/ny høst end det den har fået tidligere på året - der kan jo være forskel på wrap

    måske et andet voksefoder/anden producent kunne være en ide?

    mvh Ponymor


  • #17   12. dec 2014 Tak, jeg håber selvfølgelig også på at det hele ender lykkeligt, men for mig er det bare vigtigt at hun ikke får et liv i en boks hvor hun ikke trives og ikke rigtig kan tåle noget foder.. Hun skal ikke være her for min skyld, hun skal være her fordi hun får et fantastisk hesteliv og er glad og tilpas! smiley

  • #18   12. dec 2014 Det wrap vi har er fra samme høst smiley jeg har også overvejet at skifte til en anden producent, men dyrlægen rådede mig til netop dette, og hvis hendes mave er meget irriteret nu duer det nok ikke at begynde på helt nyt foder? smiley men må prøve at høre de forskellige dyrlæger der efterhånden er ind over smiley tak til pony mor smiley

  • #19   12. dec 2014 Hvorfor prøver du ikke at nøjes med at give den hø og foder, og ingen wrap?

  • #21   12. dec 2014 Så misforstod jeg lidt din første besked smiley
    Håber det lykkes for dig - lad vær med at tage sorgerne på forskud, så ender du bare med at blive trist to gang - og få nu taget den test og se hvad de siger, måske det slet ikke er så slemt alligevel smiley


  • #22   12. dec 2014 Kan sagtens forstå dit dilemma! Hvis jeg var dig ville jeg fast give hende loppefrøskaller i hendes foder to gangen dagligt i den mængde der er anvist. Jeg anbefaler at købe det hos daminoshop.dk! smiley

    Min ene hypser, har også enormt meget tendens til kolik, han ligger og ruller sig, sveder og har høj puls og tynd mave når det sker. Præcis som du beskriver med din hest. Efter at har fået loppefrøskaller/psyllium i sit foder, er det ikke sket siden vi startede på det smiley Det er da et forsøg værd, loppefrøskaller er utrolig sundt for hesten uanset om de fejler noget eller ikke - så det skader ikke at give hende det smiley


  • #23   12. dec 2014 mine står på træpillesmuld, får hø/eller wrap 4 gange om dagen, og så får de vitaminbolsjer (fra zooplus.de). Og det trives de altså super godt på.

    Prøv evt også at tænk på indretningen af boksen. vand og wrap bør placeres i gulvhøjde da det er naturlig spise/drikkehøjde (dette er en af grundene til fx mavesår - det skal være nemt for ejeren men det er dårligt for hesten)

    prøv også at læse mere her
    http://www.foderinfo.com/foderrelateret-sygdomme/kolik/diarre/
    der findes en del god læsning på den hjemmeside,


  • #24   12. dec 2014 Min ridelæres hest har haft virkelig voldsomt nyreslag mange gange (Hans tal var så høje at dyrlægens maskine ikke kunne måle dem)
    Han får wrap og halm også får han vitamin bolcher og lidt lucerne til at blande hans flydende vitaminer i (han får ekstra E også en ting mere)

    Men har for lidt tid siden havde han det vildt dårligt. han lagde i boksen og kampsvedte og pustede og hun var bange for han igen havde nyreslag - Men han havde sandkolik, hans mave var vildt tynd.
    Der var rigtig meget vand i en af tarmene (Mener det var tyktarmen) og i bunden var der meget sand.

    Så de kan godt få tynd mave af sand kolik smiley

    God bedring med hende smiley


  • #25   12. dec 2014 Har prøvet at tage wrap væk og kun hø og foder, men det er desværre det samme.. smiley har snakket med en anden dyrlæge fra skovgård, og han anbefalede også en kikkertundersøgelse så det er sådan det bliver.. Så får jeg 100% svar forhåbentlig.. smiley men tusind tak for alle jeres svar, så krydser jeg fingrer og så skal hun afsted den 22/12 ..

  • #26   12. dec 2014 Og så får den gær tilskud i mash og alm foder.. smiley men har ingen virkning /.

  • #28   12. dec 2014 den har gået en måned kun på hø og mash, men den spiser bare ikke nok hø til at holde huld selvom den har fri adgang.. smiley

  • #29   12. dec 2014 Har den også fri adgang på fold?

  • #31   12. dec 2014 Ja det er de alle tjekket for. Ja de får også på folden, men der er stadig masser af græs.

  • #33   13. dec 2014 Selvom der er masser af græs er det kun fylde. Der er ikke noget energi i det nu.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #34   13. dec 2014 Hvilken Mash bruger du ?

    Vi har haft en hoppe der gang på gang stod med fejlgæring i tarmen, den rettede sig da Hippolyt Mash blev taget væk, det er fyldt med sukker og det er det rene gift hos en hest med disse problemer, den har fået følgende menu, hø ad lib. Vitaminer, Fiberpiller tørre og gærkultur, den kunne ikke tåle græsset i foråret der kom den øjeblikkelig i diarré mode så der kom den på jordfold med hø istedet og igen normal mave.

    Med andre ord så kan græsset, mashen være årsager der forværre situationen.

    Kulde var en anden ting udløste diarré. Den måtte ikke fryse, den havde altid mere tøj på en de andre.

    Det er benhårdt at have en hest med kronisk tendens til diarré men hvis man finder årsagen og handler efter det så kan det lade sig gøre, håber i finder ud af hvad du kan gøre for din lille hest.


  • #35   13. dec 2014 Hun fik taget gødnings prøve og derefter ormekur der matchede hendes mave / orm, og da en af de andre fortsat havde orm fik de alle endnu en ormekur efter dyrlægens anvisning. smiley de får hø på folden, selvom der er græs smiley

    Hun får mash fra equsana og det går helt fint, men så snart jeg erstatter det med et alm måltid er hun dårlig igen smiley
    Men efter en god snak med to forskellige dyrlæger har vi besluttet at hun får lavet den gastroskopi smiley og så må vi se hvad tiden bringer. Den 22/12-14 skal hun på dyrehospitalet smiley


  • #37   14. dec 2014 Okay, Men hun er behandlet imod bændelorm, da en af de andre havde det fik de allesammen imod den også smiley

  • #38   14. dec 2014 Hvorfor dropper du ikke bare foderet og giver hende vitaminer ( Evt. I hendes mast) Den har ikke brug for sit foder, kun vitaminer og grovfoder, så der er ingen grund til at du bliver ved med at give hende foder, specielt ikke når hendes mave ikke fungere på det.

  • #39   14. dec 2014 Fordi jeg gerne vil finde årsagen til at hendes mave driller smiley er som tidligere skrevet ikke interesseret i at have en hest som har en træls mave, både for hendes og min skyld. Jeg vil gøre rigtig meget for at hun får en fin mVe igen, men hun skal bare heller ikke udsættes for en masse grimt smiley men hun skal både fungere som ridehest og som alm foldbums, og hun er ikke typen der kan holde huld udelukkende på vitaminer og hø da hun simpelthen ikke spiser op..

  • #40   14. dec 2014 For at finde ud af, hvorfor hendes mave driller, er en af mulighederne at udelukke en bestemt fodergruppe i længere tid. Det er ikke nok kun at gøre det en uge eller 2, det skal være en længere periode, hvor intet andet ændres.

  • #41   14. dec 2014 Ja det er jeg godt klar over, men jeg vil simpelthen ikke sulte hende i 3 mdr før der sker noget! Hun skal ikke tabe sig mere og jeg kan jo ikke proppe høet ned i halsen på hende.. Hun skal have en kikkert i maven den 22 og så håber jeg på at de kan fortælle mig hvad hun ikke kan tåle smiley

  • #42   14. dec 2014 Altså nu må du ikke tage det negativt, men det kan jo være lidt svært at hjælpe dig hvis du ikke rigtigt vil prøve nogle af de ting der bliver foreslået? Du siger selv at den fungere upåklageligt på mash og grovfoder. Så kan jeg bare ikke forstå hvorfor du ikke holder dig til at give hende mash, vitaminer og ad litium grovfoder. Det tager den ingen skadeaf, og det er hverken dårligt for den, eller slankende. Der er ingen grund til at trappe op på alm foder hele tiden, for den har ikke brug for det, og den bliver bare skidt af det skriver du jo. Jeg kan heller ikke forstå at du går i aflivningstanker, når hesten fungerer så godt uden foder, for så er du allerede langt i hvad problemet er, og den behøver bestemt ikke få et dårligt liv, eller have svært ved at præstere af den grund. Håber det hele nok skal gå smiley

  • #44   15. dec 2014
    Okay here goes en længere smøre smiley

    For det første... Du bliver nødt til at forstå at en mavesårs hest SAGTENS kan få et ganske glimrende og funktionelt liv, HVIS ejeren er villig til at gå på kompromis til fordel for hestens velfærd.

    For det andet. Det foder du bruger nu virker ikke for din hest, ergo skifter du produkterne UD.

    For det 3. Det KOSTER at have en mavesårshest...

    Min brune musse havde mavesår da jeg købte ham som 1-års og i dag som 7-års fodrer jeg stadigvæk udfra dette.
    Jeg tager stadigvæk hensyn til at hans mave er følsom over for stress og foderskift, til gengæld har jeg en ridehest der fungerer PERFEKT..

    Mit bud er at få hende gastroskoperet, ringe til Nanna Luthersson fra HesteDoktoren og tale med hende om foderplan.
    Indtil da ville jeg SÅ klart holde mig fra Equsanas produkter...!!
    Skift din mash ud med fiberpiller- Det SKAL være dem fra NAG eller Horslux..!!!!

    Derefter indkøber du en koncentreret vitaminblanding. Jeg kan VARMT anbefale Regulator Compleete..

    Du udfodrer fiberpillerne opblødt i varmt vand og starter med en at putte ca 200 gr tørt pr måltid, derudover tilsætter du ca 150 gr roepiller (tørvægt)- jeg kan anbefale Speedy beets fra Brogården der kun skal stå i blød i ca 20 minutter og derfor passer fint i tid med fiberpillerne.


    Finten med at have en fungerende mavesårshest er egentlig ikke så kompliceret.. Det kræver blot at ejeren er villig til at tage de forholdsregler som det kræver.
    Altså at skifte foder udfra hvad der er bedst for hesten- og IKKE udfra hvad der er lettest/billigst/mest praktisk for ejeren.
    (igen DROP Equsana..!!)
    Derfra kræver det kvalitets stråfoder ad LIBITUM- også selvom der er græs på marken, det kræver at ejeren træner hesten så den bliver udsat for mindst muligt stress og sidst men ikke mindst kræver det at EJEREN altid tænker på hestens MAVE før alt andet..

    Jeg kan have mine tvivl om din indstilling til den her hest og et potentielt mavesår, udfra det faktum at du tøver med at få den undersøgt, tøver med at lytte til de gode råd i denne tråd og sidst men ikke mindst, at du ikke virker særlig villig til at opstøve alt den information omkring heste & mavesår som der jo findes på www.

    Håber jeg har taget fejl og at det her blot er misforstået udfra dine indlæg..
    Hvis du har brug for hjælp/råd/vejledning så skriver du bare smiley


  • #45   15. dec 2014 Nå ja og så skal du fremover fodre din hest med så rigelige mængder lucerne at der faktisk altid ligger en rest til overs i krybben.

    Mange små måltider i krybben er vejen frem til at få styr på det her, samtidig med hø/wrap ad libitum..


  • #46   15. dec 2014 SavaLou jeg vil blot lige gøre dig opmærksom på at trådstarter nærmest hele vejen igennem tråden har givet udtryk for at hun vil have sin hest undersøgt, har snakket med flere dyrlæger og HAR bestilt tid til undersøgelsen d.22.december..
    Det er fint du tager hesten i forsvar, men jeg tror netop du har overset det faktum at hun rigtig gerne vil have hesten undersøgt, så hun kan finde ud af hvad det er, der er galt smiley
    Forresten så bliver Hippolyt Linustar også anbefalet til heste med bla mavesår (hvis altså det er det den har) smiley


  • #47   15. dec 2014 Tak Nico-Pico, det har du ret i..
    Det jeg mener er at TS ikke handler ret hurtigt på mistanken om mavesår udfra indlæg #2 hvor hun spekulerer i pengene brugt på undersøgelse kontra indkøb af ny hest, hvis den her ikke kommer til at "fungere" som stævnehest..

    Btw TS, det er ikke ment som kritik, blot noget der undrer mig.. De fleste mavesårs heste fungerer fint i hverdagen hvis de vel og mærke har fornuftigt vedligehold MED fokus på det tidligere mavesår.
    Min var færdig behandlet på 3-4 måneder og har ikke siden været på medicin..


  • #48   15. dec 2014 Jeg har bestemt ikke lagt det ud som at den skal aflives, hvis den ikke fungerer som stævne hest! Jeg har sagt at hvis den ikke kan få et ordentligt "HESTELIV" med masser af foldtid og masser af hø/wrap alt efter hvad jeg kan få hende til at spise, og så selvfølgelig foder som gør at hun ikke taber sig når jeg påbegynder ridning så skal hun ikke være her fordi jeg skal have en "ridehest" hun skal kun være her fordi hun kan få et fantastisk liv..
    Og grunden til t jeg bliver list kort for hovedet, er lige netop at mange af jer kommer med en masse forslag uden at havde læst mit indlæg ordentligt, og derfor er mange af jeres forslag jo afprøvet. Og at jeg skriver 2 gange at den skal på dyrehospitalet og mange flere gange at jeg GERNE! VIl betale for en undersøgelse det overser folk og så får jeg afvise at jeg ikke fortjener at have en hest fordi jeg bare skyder den!
    Jeg har haft en mavesår hest så ved godt en del, men har netop lavet dette indslag for at få andres erfaringer og især med så ung en hest.. Og så ville jeg simpelthen blive så ked af hvis jeg en dag var nødt til at sælge hende og hun blev kastebold pga en sart mave!


  • #49   15. dec 2014 Super.. Når den del så er afklaret smiley Hvordan forholder dig dig så til alle de andre ting i mit indlæg?
    Fx den del med foder?


  • #50   15. dec 2014 Og så har jeg jo også lyttet, både med loppefrøskaller og den der vandtest. Men som jeg før har skrevet er det ikke en mulighed at kun give hende hø og vitaminer da hun ikke spiser høet op. Derfor taber hun sig, og så kan dét godt være at i syntes jeg er dum og ikke hører efter, men jeg vil ikke ende úd med en hest der også er skind og ben..

  • #51   15. dec 2014 Jeg vil også gerne købe foder der kan gøre den ikke har ondt i maven, men det eneste jeg bruger fra Equsana er mash og den har hun ingen problemer med, men ellers har jeg brugt suregrow fra brogaarden fordi man dyrlæge anbefalede det fordi det har så lavt et indhold på stivelse. smiley

  • #53   15. dec 2014 Ja men hvad er det så lige du vil have at jeg skal gøre, udover at vente på den gastroskopi? Hun skal jo heller ikke blive skind og ben og hun vokser også lige nu.. smiley

  • #55   15. dec 2014 Ja men hvad gør jeg så når den bliver ved med at tabe sig når den ikke må få mash som i siger? smiley foderet har den stort set ikke fået i 1,5 måned da den bliver syg hver gang. Så den får kun hø og mash efter dyrlægens anvisning plus gærkultur i mashen smiley

  • #57   15. dec 2014 Fiberpiller fra nag el horselux kan jeg ikke købe i nærheden af hvor jeg bor smiley hvor er bedst og billigst med hensyn til fragt at købe dem?

  • #58   15. dec 2014 Jo jeg har læst dem!! Og hvis ikke du kan andet end at hakke ned på mig så syntes jeg du skal finde et andet emne at skrive i. Men i mener jo at den kun skal have hø og vitaminer og det siger jeg at den ikke kan leve på! Den eneste der helt konkret har givet et ordentligt fodrings forslag er sava Lou!

  • #59   15. dec 2014 Lisa.... altså hvis du siger at vi ikke læser dine indlæg ordentligt, så må du også læse vores ordentligt. Du må gerne give den Mash, men sammen med vitaminer. Du kan også skifte dem ud med fiberpiller som SavaLou foreslår dig. Nu nævnte du selv i starten af tråden, og her igen #51 at hesten fungere upåklageligt med mash og grovfoder, og derfor foreslog jeg at du fortsætter på det den fungere rigtig godt på indtil du har fået hende undersøgt. Så længe du ikke har fået hende diagnosticeret, kan jeg ikke se nogen grund til at du experimentere med noget som helst. Du ved at hesten fungere på mash og Grovfoder, så HOLD DEN på mash og grovfoder ( og vitaminer ). Hver gang du forsøger at trappe op på alm foder, får den dårlig mave - hvorfor gør du det så?

  • #61   15. dec 2014 Hun får i forvejen masser af lucerne uden sukker i foderet, for at øge tyggetiden så hun danner mere spyt smiley jeg har altså også kun forsøgt at give hende alm foder 2 gange på de her 3 mdr da dyrlægen havde sagt at når hun var helt frisk skulle jeg ligge en uge mere til før hun måtte få foder, og det har jeg så gjort. Fordi at det først er her 3. Gang at den er blevet syg at vi har observeret at det er foder, og nu har jeg jo netop også taget det helt fra den, sidste gang startede vi med halmen fordi det også kunne være det. Så vi tog halmen fra hende og så skulle hun starte med foder igen men dette gik så galt og nu har vi besluttet at hun skal have lavet en gastroskopi.

Kommentér på:
Ondt i maven

Annonce