{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.767 visninger | Oprettet:

Må en fotograf godt kravle op på barrieren under et dressurprogram {{forumTopicSubject}}

Bare af Nysgerrighed vil jeg høre om nogen af jer har erfaringer med om det er ok at en fotograf kravler op på barrieren for at tage billeder af dit barn, vel og mærke uden dit samtykke under et dressurstævne.

Min datter red ned af midterlinien og lige som hun hilser kravler den her fotograf op på barrieren for at tage billeder af hende - resultat meget bange pony og herefter pige:-( Da min mand pænt spurgte om han ville trække sig lidt tilbage fik han svaret NEJ

Personligt er jeg ikke så begejstret for det og synes egentlig ikke det er ok, men valgte at være et godt forbillede for min datter og holde min mund.... men må ærligt indrømme at jeg ønskede ham hen hvor pebberet gror


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må en fotograf godt kravle op på barrieren under et dressurprogram
  • #1   17. dec 2014
    Han må gerne tage billeder - det er offentligt tilgængeligt, så alle må tage billeder.

    Om han må kravle op tror jeg ikke som sådan der er nogen lov omkring, noget andet er så om det er særligt moralsk korrekt.


  • #2   17. dec 2014 Vil ikke mene det i orden! smiley var blevet sur ihvertfald smiley

  • #3   17. dec 2014 Skriv i tilmeldingen næste gang, at der IKKE må tages billeder, da ponyen bliver bange - så burde det være fikset.

    Det andet er jeg ikke sikker på, men mener godt at han må tage billeder, da det er et offentligt arrangement. Men at kravle op på barrieren er overdrevet og ikke i orden.

    Uforskammet gjort af ham - især når I beder ham stoppe.


  • #5   17. dec 2014 Hvis det er en officiel stævnefotograf som klubben har gjort opmærksom er tilstede under stævnet har man ved tilmelding givet lov til at de tager billeder og offentliggøre dem. Men hvis du til stævnet eller på tilmeldingen beder fotografen om at lade være med at tage billeder bør personen lade være men ihvertfald i det du har bedt om ikke at få taget billeder må han ikke offentliggøre dem nogle steder.

    Fotografer som ikke har aftale med klubben og som ikke er gjort opmærksom på er til stede må godt tage biller men IKKE offentliggøre dem uden samtykke fra rytter/ejer.

    Der er ihvertfald sådan reglerne var da jeg tjekkede op på det for nogle år siden, da jeg havde en diskussion med en som havde taget nogle billeder og offentliggjort dem.

    Jeg havde ærligtalt hvis jeg så billederne blive offentliggjort evt. til køb ville jeg skrive en mail til fotografen om det ikke var ok opførsel og at han blev bedt om at stoppe med at fotografere og derfor ikke skal offentliggøre billeder personen selvfølgelig slet ikke har taget!


  • #6   17. dec 2014
    De må gerne offentliggøre dem - man må tage billeder og bruge, samt ligge ud lige så meget man vil så længe det er offentligt tilgængeligt.

    Man må bare ikke tage krænkende billeder eller helt tæt på portræt ( fx af en på gaden ) uden tilladelse.


  • #8   17. dec 2014 Som udgangspunkt ville jeg ikke kalde det ulovligt, nej, som de andre så fint skriver det, men om det er i orden er så en helt anden snak.
    Jeg havde taget fat i dem der stod for stævnet og så forklaret mit problem. så kunne de have bedt manden om at forsvinde eller acceptere at tage hensyn til børn og ponyer, for det er bestemt ikke i orden t han ødelægger pigens og ponyens oplevelser når han også bliver gjort opmærksom på at han har gang i noget der ikke er godt.


  • #9   17. dec 2014 De ting jeg skrev var bare sådan det var da jeg undersøgte det, men det er nogle år siden efterhånden så det kan sagtens havde ændret sig.

    Dog vil jeg mene man stadig kan argumentere for det ikke er ok.

    Citater taget de første side du linker til, da jeg ikke lige har tid til at læse de andre grundigt igennem:

    "Man må fx ikke offentliggøre fotos, hvor man har zoomet ind og taget et nærbillede af en topløs pige på en strand, men derimod må man offentliggøre et oversigtsbillede, hvor pigen og mange andre badegæster er på.
    Hvis man går meget tæt på personer med sit kamera, fx helt hen til den topløse pige på stranden eller en privat person på Strøget, skal man efterkomme deres ønske om at fjerne sig. Men de pågældende kan ikke forbyde, at der bliver taget billeder af dem på afstand."

    - Der er kun 1 rytter på banen hvor man kan genkende den enkelte person og derfor er billerne ikke taget på afstand.
    - Der bliver bedt om at fotografen fjerner sig men gør det ikke.


  • #10   17. dec 2014 jeg tror ikke det som sådan er ulovligt, men det er godt nok tarveligt!
    jeg havde påtalt det for klubbens bestyrelse og forlangt min betaling tilbage,


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   17. dec 2014 Det har jo intet med billederne at gøre, men at fotografen er skyld i at ponyen bliver bange, fordi han kravler op på barieren...


    Jeg havde intet gjort, det er et stævne, og det må man forvente sker.. Så må man bare hjem og træne pludselige-bevægelser med hesten..


  • #12   17. dec 2014 Det var ikke annonceret at han kom og det var en privat fotograf der efterfølgende forsøger at sælge billederne. Han annoncere at han er fotograf men billederne er absolut ikke imponerende:-(

    Men vil da skrive til stævne arrangøren at vi gerne vil frabede os det en anden gang:-)


  • #13   17. dec 2014 Gør da ihvertfald klubben opmærksom på de bevæger sig en der fotografere rundt om ikke rigtigt tænker sig om eller høre efter når man frabeder sig fotografering, så kan de være opmærksomme på det til andre stævner.

    Det er desværre ofte klubben som får et dårligt ry hvis folk begynder at opleve sådan noget og ikke fotografen smiley


  • #14   17. dec 2014 AMT: Forvente at folk kravler rundt på barrieren? Jeg har ALDRIG hørt om nogle der gør før nu. Det gør man altså bare ikke under et stævne.

  • #15   17. dec 2014 Jeg er delvist enig med dig AMT. Men når der her er snakke om et barn med sin pony så bør man altid vise respekt - specielt hvis der kommer en hen og gør opmærksom på at man skræmmer barnet og ponyen.
    Havde det været en voksen person, så burde man også have vist hensyn, og personen burde gå hjem og øve med sin hest, men nu er det ikke en voksen person vi snakker om så man bør i det mindste vise hensyn.


  • #16   17. dec 2014 Reglementets §268.2: Området umiddelbart omkring dressurbanen betragtes ligeledes som lukket område, med mindre stævnesekretariatet giver anden tilladelse.

  • #17   17. dec 2014 Hvorfor kunne fyren ikke bag stå bag barrien? smiley

  • #18   17. dec 2014 Det er tilladt at fotografere, ja. Men derfor må man gerne yde respekt og forståelse for at det er et levende dyr. En fotograf bør kende sit diskretion. Synes bestemt ikke at det er okay..

  • #19   17. dec 2014 Altså... jeg havde personligt gået hen og sparket/hevet ham ned fra barrieren, det er jo bare ikke i orden... Det ville min hest - stævnevant og det hele - sgu også blive forskrækket over, hvis der pludselig sad en på barrieren!

  • #20   17. dec 2014 Jeg er nød til som mor at foregå med et godt eksempel selvom jeg helt bestemt havde lyst til at fortælle ham et par ting eller 2 så I stedet har jeg overbevist min 9 årige datter om at vi skal træne at der er nogen der går/ hopper på barrieren. Vi træner jævnligt pynt og andet havde bare ikke forestillet mig at nogen ville hoppe op på barrieren...... men nu bliver det et træningspunkt.

    Men tro mig, mig får han ikke solgt nogen billeder til:-)


  • #21   17. dec 2014 Du skrev at han vist ikke tog særligt gode billeder - har du mulighed for at sende et link så man ved hvem man IKKE skal bestille fra? smiley

  • #22   17. dec 2014 Det nytter nu ikke noget at skrive i tilmeldingen at man ikke vil have der fotograferes -det er et offentligt arrangement på offentligt område, så der må gerne fotograferes og billederne må gerne offentliggøres

    Det sagt -det er dårlig stil som fotograf at placere sig på en måde der er til gene for deltagerne. Og er det en ikke-hestekyndig, så burde han self have taget det til sig når nu han blev oplyst om at det han gjorde var til gene.



  • #23   17. dec 2014 Havde det påvirket min ridning på banen, så havde min mor i den grad hevet fat i ham og sagt, at han skal hoppe ned fra barrieren, og så havde jeg forlangt, at jeg kunne starte programmet forfra.
    Jeg vil ikke lade en dum fotograf påvirke mine procenter. Det kan godt være, at hesten skal være vant til lidt af hvert, men når fotografen overtræder reglerne, så vælger jeg også at sige, at det faktisk ikke bør være nødvendigt at træne, at folk sidder på barrieren. De har ikke noget at gøre der til stævner.


  • #24   17. dec 2014 han overtræder vel ikke reglerne (har endnu til gode at se regler omkring at man ikke må kravle på barrieren) -men han overtræder i høj grad almen pli og god opførsel.

    Tvivler dog på man får lov at starte forfra fordi hesten bliver forskrækket -udenfor kunne det jo osse have været en pose der blæste forbi, en paraply e.l.
    -det er træls, men altså noget man må leve med


  • #25   17. dec 2014 Var det en lille mand? Siden han blev nødt til at kravle op på barrieren?
    Amen magen til idioti!


  • #26   17. dec 2014 Det er hvad der kan ske eller hvad man kan sige.
    I sommers var vi til stævne og min ridelære skulle ride program. I det hun rider ind på banen letter deres store telt som bruges til folk kan spise i og hestene bliver pænt forskrækket.
    Det blev da et noget spændende program og en hest som ikke turde gå ned i den anden ende hvor teltet var.
    Men det var da bare en skam hun fik da ikke en ny chance.


    Har også oplevet at hun var midt i et program også kom der en flok unger løbende forbi banen råbende og klappede fordi der var en til præmie overrækkelse som de kende. Der blev hesten også mega forskrækket og det var da bare træls.

    Jeg er dog enig det var en noget upassende opførelse men så ved i da hvad i kan træne den i smiley


  • #27   17. dec 2014 Tro mig vi skal træne det:-) og så meget andet.....:-) flyvende telte, paraplyer, poser ....

  • #28   17. dec 2014 Der er ikke andet for smiley
    Paraply er super godt at få dem vænner til, dem møde man af og til ude på støvnebanen smiley

    Men vi kan da hurtigt blive enig og at det var så træls for din datter og at manden burde have tænkt sig noget om smiley


  • #29   17. dec 2014 Nu har jeg ikke lige læst alle kommentarerne - men fotografen må godt tage billeder ja. Men derudover vil jeg da sige, at nej, selvfølgelig skal han ikke kravle op på barrieren uanset om hesten så er vant til hurtige bevægelser eller ej. Man skal altså ikke gå så meget af vejen for andre, at man skal forvente fotografer, der kravler rundt på barrieren i tide og utide til et stævne. Jeg ville have hevet fat i ham bagefter og få snakket lidt om, at det ikke er pissesmart dét han gør smiley

  • #30   17. dec 2014 Det er ikke ulovligt at fotografere på et offentligt sted, men det er go skik, at be'r man om ikke at få taget billeder, eftergives dette.
    Har aldrig oplevet, at det var et problem, så han må være ganske uprofessionel på alle punkter.
    At der så kravler en abe rundt og tar billeder, er slet ikke ok!! man opfører sig normalt.
    Om fotografer ellers må hænge rundt i hele hallen, må være noget dommer/klub afgøre.
    Men kommer der en klage, vil de snakke med ham og gik ham 2 valg, opfør dig roligt, eller fis af.

    Var det sket under mit ridt, at en idiot sprang rundt på barrieren, og min hest var blevet bange. Så havde den fået af vide, den ku fise af, med dræberblik smiley smiley
    Og jeg gider ik træne idioter på barrieren, desuden har vi problemer nok med traktorspor, udskiftet brædder og ting der ikke er der.


  • #31   18. dec 2014 Jeg synes den største fejl han laver, er at sige nej til dig, når du ber ham stoppe.

  • #32   19. dec 2014 jeg var blevet rødglødende af raseri hvis det var min datter der red på banen i det der

  • #33   23. dec 2014 Som sagt må han jo gerne tage billeder.. Men ligefrem at kravle op på barrieren er lige i overkanten efter min mening. Tror ikke at det er ulovligt - men det er tilgengæld godt dumt.

    Nu har jeg ikke børn, men hvis jeg havde og sådan noget var sket - så havde jeg med sikkerhed revet fat i kraven på ham. Altså helt ærligt, man skal ikke tage billeder til et stævne, hvis man samtidig forstyrrer ridningen.


Kommentér på:
Må en fotograf godt kravle op på barrieren under et dressurprogram

Annonce