{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Mustangs kan selvfølgelig også.
  • #1   18. dec 2014 Det ser godt ud!

  • #2   18. dec 2014 Er jeg den eneste der sidder og tænker "Bravo oh dressurrytter, nu har du også lært en "vildhest" - en mustang - at gå unaturligt"?..

  • #4   18. dec 2014 ~' Hippie & Hættemågen '~

    Du kan tage et kig på mit link oven år og se deres rejse sammen. Så vil du finde ud af hun bestemt ikke kun er dressur rytter


  • #6   18. dec 2014 Betina:
    Åh nej er det hende? Hun er jo forfærdelig... smiley


  • #7   18. dec 2014 Og hvad er der så galt med hende?

  • #8   18. dec 2014 Ja selvfølgelig, når det er en Mustang som rides uden sadel (og til slut uden trense) så er det flot at hesten går under lod og laver ekstrem mange taktfejl, og passagen er kast med forben, piuetterne er sno rundt i galop og ikke engang formår at lave et eneste korrekt changementer (kommer med bagbene først og topper op med enten bagpart eller kast med forben). Desuden er det ret tydeligt at hesten har hovede på sned mange gange da den gik med trense og svingede med hovede fra side til side = uro på tøjlen.
    Nej det er hverken flot eller sejt i mine øjne, jeg kan få mine hest til at spjætte på samme måde, det gør ikke ridningen korrekt eller flot af den årsag smiley


  • #9   18. dec 2014 Som Team Grafik siger smiley

    Betina: Jeg bryder mig bare virkelig ikke om måden hun træner heste på smiley


  • #10   18. dec 2014 Havde været mere imponeret hvis hun ikke forsøgte sig med grandprix øvelser, men istedet noget hestene faktisk kunne klare nogenlunde fejlfrit. Og ja mange af top dressur rytterne rider også hesten under lod og med taktfejl, men ikke så ekstremt som det her! Der er ikke en eneste af de øvelser hun viser som bli er korrekt udført smiley Så er det altså bedre at lade vær smiley

  • #11   18. dec 2014 Når man tænker på det er en 4 års hest, som er indfanget som vild, synes jeg dælme den er dygtig efter så kort tid!

  • #12   18. dec 2014 Det er da dejligt med de "positive" kommentarer.

    Mon de perfektionister, der kan finde fejlene overhoved har læst, hvor gamle de to Mustangs er? Men de var jo nok meget længere på deres 4 års efter 1 eller to års samlet træning incl. tæmning.

    Jeg ser bare ikke ret mange, der kan gøre det samme på deres dressurheste.
    Men kom med jeres egne videos, så vi kan sammenligne.


  • #13   18. dec 2014 At de er så unge gør mig blot endnu mere forarget. Hvor f*nden sætter hun den til at gå i holdning og alle de andre øvelser? Det er da decideret åndsvagt...

    Og min hest laver da i det mindste ingen taktfejl, ligesom den i videoen gør...


  • #15   18. dec 2014
    At de er langt er komplet ligemeget, når det de udfører er uden samling og med konflikt adfærd. Det er lidt samme show som de 4 års der nærmest kan alle LA øvelser og max har været ret et år - de er "lige så langt" som de mustangs på videoen.


  • #16   18. dec 2014 At de er 4 år gør mig kun endnu mere forarget! En 4 års skal maks kunne gå stabilt i alle gangarter og ingen øvelser kunne! Ligeledes gør det ikke sagen bedre at de kun har haft et år til at lære tingene.
    Man skal skynde sig langsomt, meget langsomt!

    Og jeg behøver ikke vise video, 1 jeg har ikke lært mine heste at passage-spjætte og da jeg ej er fejlfri vil der også være taktfejl og rytter fejl fra min side. Men jeg kunne aldrig finde på at tvinge mine heste over evne, blot for at lave et show.
    Havde været imponeret hvis hun blot havde vist hestene i en afslappet holdning uden alt for mange fejl og uden skulle lave alle de der show/grandprix øvelser som hverken rytter eller hest formår at udføre korrekt.


  • #17   18. dec 2014 Godt, så er der gang i undskyldningerne igen.

    Det er jo ret sjovt, at hvis man kan ride også uden hovedtøj, så vil korrekt sæde/ben få hesten i lod eller i nogle tilfælde under lod samt bagparten ind.

    Og hvem kan være så dum, at tro, at en 4 års, med 1 eller 2 års samlet træning, kan øvelserne korrekt??

    Prøv at læs hestene - det ser faktisk tit ud som de synes det er sjovt



  • #18   18. dec 2014 Nu er der jo også lidt omkring lod og måden hesten kommer i lod.

    Gi lige en forklaring på dette. Der er jo ingen rytter, der kan få skylden.

    Jeg ved godt at vinklen er lidt skæv for kameraet, men det er en naturlig holdning for hingsten her.


    profilbillede
  • #19   18. dec 2014
    smiley Der er foreskellen vist. Den er alt for ung og har været redet alt for lidt til at gå øvelserne - du synes det er flot den kan, selvom de er pænt meget forkerte. Jeg synes ikke det er flot den kan, fordi øvelserne er så forkerte.

    Tag et kig på diverse 3 og 4 års heste der har været redet 1 år max, men går samlet og kan diverse øvelser - tag et kig på youtube eller her på HG.
    Nogenlunde samme rumle :o)


  • #20   18. dec 2014
    Vdr. bag lod, foran lod osv; Heste på folden render ikke rundt med næsen bag lod konstant og hele tiden og har ikke tydeligt en hånd der påvirker hesten til at gå bag lod.

    En ting er en overgearet hest, en anden ting er at hesten konsekvent går sådan på folden - og det sker ikke.


  • #21   18. dec 2014 Krikken:
    Hvad så, hvis hesten gør det uden brug af hovedtøj(med rytter)? Hvad holder så hovedet i lod?


  • #22   18. dec 2014 US-Mustang: Måske du skulle genlære din biomekanik lidt igen, det er ikke fysisk muligt for en hest at gå under lod og bi beholde samlingen. Heste putter sig netop fordi det ellers strammer i numsen, og dette "pres" forsvinder ved at sænke hovedet. Og netop kan en 4 års med kun 1 års træning IKKE klare den bæring det kræver at lave de øvelser, så derfor er det da grotesk at tvinge den -.- Og øvelserne er ikke bare lidt forkerte, der er ikke et eneste præg af ægthed i dem, passagen er benspjæt og piuetterne slet ikke en sat galop hvor hesten galopere rundt, nej den drejer rundt og slet ikke sat den fjerneste. Havde videos været en varmblod med en grandprix dressurrytter på ryggen - ja så tvivler jeg på du ville rose ridningen til hilmen smiley

    Og tja heste kan og gå i "rollkur" holdning uden en rytter, skal vi så begynde at antage at rollkur er sundt for hestene smiley


  • #23   18. dec 2014
    Ridningen - men nu blev der så vidt jeg har forstået snakken om bag lod, som din hingst på billedet også er.

    Og yep - ridningen kan afgøre hvor hovedet er imens, hvor der på fold ikke er noget der holder hovedet fx bag lod og derfor ses en hest heller aldrig gå med hovedet konsekvent bag lod hele dagen.

    Ellers er jeg forvirret på mht. hvor snakken har drejet sig hen ;o)


  • #24   18. dec 2014 Krikken:
    Du har godt nok skarpe øjne, hvis du i den vinkel kan se, at han er under lod. der er lidt jeg har overset i matematikken omkring vinkler.

    Hvorfor skriver du:"derfor ses en hest heller aldrig gå med hovedet konsekvent bag lod hele dagen" - Altså kom nu..... lidt seriøs debat.

    Endnu et billede af hingsten, hvor han ikke er overgearet.


    profilbillede
  • #25   18. dec 2014
    Hvad vil du have mig til at svare på? Hvad vil du gerne debattere - det synes jeg ikke er så klart? Om en hest render bag lod selv? Eller Mustangen har lært for meget på for kort tid?

    På billedet gør han ikke, der er han foran lod :o).


  • #26   18. dec 2014 At gå "i holdning" er jo også hingste adfærd. Sådan ser min den gamle også ud når han skal spille op til de andre, eller der kommer en ny hest på folden. Men de går altså ikke sådan hele tiden. Min den anden kan da også finde på at gå i holdning når jeg galopere ham for løse tøjler i skoven. Men derfra også til at udføre korrekt passage er der langt.
    Jeg havde været imponeret hvis hun havde vist en afslappet holdning i alle gangarter, istedet for at lave alle de show øvelser som hestene slet ikke magter at udføre.


  • #27   18. dec 2014 Hvad syntes du så om det her mustang?
    http://youtu.be/MjE8yhUve0g

    Er det godt eller dårligt i dine øjne?



  • #28   18. dec 2014 Selvfølgelig kan en mustrang i teorien gå præcist de samme øvelser som alle andre heste. Men videoen viser (for mig) to heste der ikke er klar til at lave de øvelser, og derved kommer der de fejl som der tidligere er blevet påpeget.

  • #30   19. dec 2014 Tina: Tja nu er det et faktum at passage og piaffe er den sværeste samlingsgrad og kommer af hesten mestre alle tidligere samlingsgrader, dette tager flere år at lære og styrke en hest til. Springer man et skridt over så får man ikke en passage ud af det, men istedet passage-benspjæt. Tag et kig på den video jeg har linket til, og overvej hvor vidt det er pæn og korrekt ridning, også tag et kig på mustangerne så finder du utrolig mange ligheder smiley
    Syntes blot det er pudsigt at så snart tingene foregår bidløst eller med minimalt udstyr så er forkert ridning lige pludselig utrolig flot, og samtlige konfliksadfærd bliver overset. Jeg er 100% sikker på at hvis vidoen havde vist en varmblod med kandar, ja så var det ikke kønt men forkert og en dårlig rytter.

    Udover det så skal en aldersvarende uddannet 4 års ikke kunne øvelser, den skal udelukkende kunne gå stabilt i alle 3 gangarter smiley Det er meget nemt at finde ud af dette ved at kigge på hvad championatet kræver, for det er det man forventer en hest i den alder kan mestre. Før man må starte GP skal hesten være 7 år, så derfor skal en hest tidligst som 7 års mestre passage.


  • #33   19. dec 2014 Hvis man kan lave en traversade korrekt, kan rytteren hellere ikke. Jeg ville aldrig lave traverser på en 4 års, maks lidt schenkelvigning. Og hvis du kigger vidoen vises der næsten ikke andet end GP øvelser, eller de vises nu ikke engang men noget der skulle forstille passage, serie changement og piuetter.
    Og syntes så ikke vi er hellige, ihvertfald er jeg ikke og skriver selv at jeg udmærket godt ved jeg ikke er en fejlfri rytter som er verdens dygtigste til alt. Men kan godt se når noget på ingen måde ligner det som det skal være, fair nok at der kommer lidt fejl, men det eneste tidspunkt de mustanger takter rigtigt er når de går afslappet og ikke forsøger alalt muligt som de slet ikke har styrken til - eller indlært korrekt smiley


  • #36   19. dec 2014 Line Z: Nu starter hun slet ikke nogen klasse men laver et show. Og det er da fint hesten er lærenem, men man skal stadig ikke vise eller lave piuetter, passage eller noget i den dur på en 4 års hest -uanset hvor lære nem den er smiley Man skal ej heller vise det på en ældre hest, hvis det faktisk ikke er nogen af de øvelser.
    Hun burde have holdt det nede på et niveau hvor hestene kan være med, eller holde sig til western smiley


  • #38   19. dec 2014 Jeg ville aldrig få en unghest til at lave de øvelser hun viser smiley Simpelthen fordi jeg ikke mener en så ung hest skal lave dem, også fordi jeg ikke er en dygtig nok rytter til at lave sådanne øvelser smiley Så det ville aldrig ske.

    Den video hvor hun bare rider western på den ene af dem er langt bedre ridning. For det kan heste og rytter finde ud af.


  • #39   19. dec 2014 Er stadigvæk enig med Team Grafik, der er ingen grund til at sætte hesten til noget, som den hverken har samling eller bæring til smiley

  • #41   19. dec 2014 Stadig med Team Grafik, syntes det er så forkert at efter 1 år med tæmming at de kan det de ''kan'' det er et tydeligt billede på at det ikke har været i hestens tempo, selv om hestene ser ud til at syntes det er fedt, er det jo rytterens opgave ikke at ''overtræne'' dem så de ikke bliver overbelastende i en tidlig aldre..
    Og Line den åbnere munden med trense på.. bare se når hun drejere den.


  • #42   19. dec 2014 Synes bare emnet er ironisk taget i betragtning af, hvem der har lavet det smiley Er ret sikker på mange forstår, hvad jeg mener med det.

  • #43   19. dec 2014 MN: Det var sjovt nok også min tanke xD

  • #44   19. dec 2014 Ingen tvivl om at det er nogle ualmindeligt dejlige heste hun fremviser.

    Passagen og piruetterne er næsten grinagtige ja, men der er noget damen formår som ikke ret mange formår. Hesten har modet og lysten til at gå. Se lige hvor meget hesten i "passage" prøver! Den tilbyder så mange helt fantastiske ting, som man som rytter bare skal tage i mod. Hun begår en fejl i at vise dem frem i så svære øvelser, det er synd for dem at de skal dømmes på disse dårlige øvelser, for de kan helt sikkert noget spændende. Hun skulle have holdt sig til noget hun med sikkerhed ved hun kan udføre så dressurryttere med ørnesyn ikke har noget at sætte en finger på - så ville der sikkert komme andre boller på suppen i f. eks. sådan en tråd her.

    Jeg ser intet problem i at tage i mod alt positivt en unghest har at byde på. Hvis unghesten har en fantastisk balance og går med stor ro i galoppen, jamen så synes jeg det er helt fair at prøve at styre den ind i et changement (bemærk: hvis den kan gå sin kontra). Hvis unghesten er godt sat sammen og tager godt i mod sin grundridning, jamen så synes jeg heller ikke det er noget problem at løfte den i nakken så mulen er nogle cm. over bringehøjde - at ride i samme holdning konstant er skadeligt. Hvis den har vist talent for sidebevægelser, så synes jeg heller ikke der er noget galt i at styre den ind i schenkelvigninger og versader.

    Hestene i videoen tilbyder en masse ting, som der bliver taget i mod med kyshånd. Nej, ingen af hendes øvelser sidder i skabet og der mangler styrke, balance og takt... men motivationen er der og det skal hun have. Hellere tage i mod hvad hesten kan og vil og så gå lidt ned på kvaliteten i øvelserne (og derfor heller ikke vise dem frem til stævne), fremfor at dræbe motivationen og gøre det til et problem at hesten samler sig lidt for meget, at den overgør sin passage etc etc.

    Derudover så ville det klæde hendes ridning at tage en sadel på smiley


  • #45   19. dec 2014 Jeg må altså smile lidt. Nej, det er ikke spor flot, men hold kæft en glæde og gåpåmod den hest udstråler. smiley
    I det mindste har den da mod og finder glæde i det, den bliver spurgt om.


  • #46   19. dec 2014 Jeg bliver nu aldrig fan af det der 'se alt det den kan på trods af den kun har været så kort tid i hænder'- Jeg er nok bare mere typen der finder det flottere at give hesten tid.

    Hvis man mener overstående er flot, har man ihvertfald mistet alt rettighed til at brokke sig over moderne dressur og lign.

    Når det er sagt så syntes jeg det er nogle fantastiske flotte heste som virker til at være dejlige at arbejde med smiley


  • #47   19. dec 2014 Moderne dressur er mange ting og at fratage folk fra at sige noget fordi man mener noget, som nogen er uenige i, er en lidt underlig holdning at have når man er på et site som repræsenterer rigtig mange forskelligheder. smiley

    Der er rigtig mange grimme øvelser i, men også nogle gode ting... Og jeg forbeholder mig nu stadig retten til at udtale mig om hvad der passer mig, selvom jeg synes det smiley


  • #48   19. dec 2014 Emilie: Hvilke gode ting er det som du ser?

  • #49   19. dec 2014 Emilie
    Dobbeltmorale kaldes det også, hvis man mener det er ok det ene sted og ikke det andet sted.
    Primært taler jeg om den hurtige fremgang, som så mange åbentbart finder flot, men er det hos Dansk Varmblod f.eks hvor hestene også trænes hurtigt op, så er helvedet løs igen.


  • #50   19. dec 2014 Team Grafik
    Du kan læse mit ovenstående indlæg.
    Ja, vi kan fint blive enige om de elendige øvelser og det fakt at hesten ikke er stærk nok til at gå på det niveau hun vil have den til... Det gode jeg ser er at hesten er motiveret og at den "pleaser"... Altså den prøver. Den fejler og udfører øvelserne forkert og her kan man så diskutere om det overhovedet er rigtig at udsætte den for det her niveau... Men at den tilbyder så mange ting, ser jeg klart som noget positivt.

    DD
    Helt klart. Hvad enten man er enig eller ej i ridningen der bliver udført, skal man selvfølgelig ikke lade sig forblænde i race, cordeo osv.


  • #51   19. dec 2014 Emilie: Så når du ser en 2-3 års DV gå "flot" og flyvende - så vil du ikke sige noget til det fordi hesten ser ud til at kunne lide det? Selvom man slet ikke burde ride så unge heste?
    Eller næste gang du ser en GP hest lave taktfejl, samt gå under lod fordi den forsøger - der vil du så også være stille?

    Jeg syntes man skal passe på med at være dobbeltmoralsk smiley


  • #52   19. dec 2014 Team Grafik
    Jeg tror du ligger ord i munden på mig. Hvis du vil debatere må du læse hvad jeg skriver.
    Jeg har givet udtryk for at øvelserne ikke er kønne og ja, der er massere af fejl, men det jeg roser er motivationen.


  • #54   20. dec 2014 Emilie: Jeg stiller dig spørgsmål. Er det okay at en DV laver samme fejl hvis bare den ser glad og motiveret ud?

    Tina: De spjæt er ikke passage nej, men de er tiltænkt at være passage - ligesom pieutten ikke er en piuette selvom den er tiltænkt det. Bare det at man tænker at ville lære så unge heste sådanne øvelser så hurtigt, får mig til at ryste på hovedet.


  • #55   20. dec 2014 Team Grafik

    En DV må også lave fejl. Som jeg har skrevet til DD, skal man ikke lade sig forblænde af race, cordeo osv. osv. Jeg kan ikke se hvorfor dette spørgsmål overhovedet er relevant at stille mig. Hvor har jeg givet udtryk for at jeg skelner mellem race?


  • #57   20. dec 2014 F** hvad andre siger! Den hest er sej! smiley jeg ville ønske at mig og Alex måtte prøve den bane smiley skønt du lage vidion ud smiley

  • #58   20. dec 2014 Jeg kan altså heller ikke rigtig se det tiltrækkende ved princippet med "se hvor hurtigt vi kan tæmme en vildhest og proppe så mange øvelser på den som muligt" - det kan man jo sådan set gøre med alle heste bare man presser dem tilpas nok. Så nej, princippet om at ville avancere hesten så hurtigt som muligt, det finder jeg til gengæld meget utiltrækkende.

  • #59   21. dec 2014 Imponerende at hun har kunne komme så langt, på så kort tid - ja.
    I orden, korrekt eller køn ridning - på ingen måde...

    Til alt held ser det ud til, at hesten synes det er super fedt, det gør da at der står lidt mindre damp ud fra ørerne...
    Men at kræve SÅ meget, af så ung en hest, der har været trænet i så kort tid, det er simpelthen et no-go i min verden...
    Hesten er langtfra klar til at udføre de øvelser eller den samling de kræver..

    Ang "passagen", ja så kan jeg ikke helt blive enig med mig selv om, om det er en voldsomt mislykket passage, eller en mislykket gang spanske skridt i trav, begge dele i så fald, er voldsomt forkert udført...

    Men selvfølgelig kan Mustangs også, det kan alle heste.
    Selv har jeg en lille drøm om, at ride en amerikaner (enten Mustang eller Quarter) til tops i klassisk ridekunst, men det bliver på ingen måde noget der skal hastes... Heller ikke med andre heste for den sags skyld...
    Tingene tager den tid de tager, og hesten skal have den tid, den har brug for...


  • #60   21. dec 2014 Godt nok noget af en kovending, at poste sådan et indslag her. Her tænker jeg at TS altid har så travlt med at kritisere alt vi andre gør og beskylde os for uvidenhed, dyrplageri og for i det hele taget ikke at vide noget som helst om tilridning, træning og uddannelse af hesten.. hmmm....

  • #61   21. dec 2014 Tænker jeg også MN. smiley
    Kan stadig huske da jeg blev kaldt dyreplager af TS, fordi jeg havde lavet min egen insekt spray. smiley smiley
    Puha, slemme mig. smiley


  • #62   21. dec 2014 Mamma Pimp uha nej da, sikke dog en lovovertrædning du har gjort dig der så hahaha smiley

  • #63   21. dec 2014 Intet skønt over den opvisning! Kunne ikke gøre det bedre selv men ville ej aldrig forsøge, da så unge heste hverken har eller burde have den styrke der kræves for at udføre de øvelser... Enig med Grafik i hendes indlæg. Synd at udsætte hestene for dette da deres adfærd viser alt andet end glæde og ville aldrig som person få mig selv til at optræde med noget medmindre øvelserne sad i skabet.

    Mvh TT


  • #64   21. dec 2014 Haha, ja, bag tremmer med mig. smiley

  • #65   21. dec 2014 Jeg er også blevet kaldt "dyreplager" af TS, fordi jeg tillod mig at sige farvel til en tidligere lånehest, som jeg følte kemien begyndte at skride med og da jeg så blev tilbudt en som jeg bare passede med - og desværre ikke havde råd til 3 heste smiley
    Også har jeg fået afvide at min gamle top distancehest var dårligt redet, fordi jeg tillod mig at have et ringbid på ham på første loop, fordi man starter ud i et felt og flokinstintet derved slår til. Hesten kunne så efterfølgende rides i grime og udelukkende for ben og stemme - ja den er tydeligvis dårligt redet smiley

    Men det er lidt pudsigt at fordi det nu er en mustang i lidt udstyr, så syntes TS pludselig at det hele er flot og korrekt smiley


  • #66   21. dec 2014 Team Grafik skal vi ikke alle bare blive enige om, at han er en opblæst nar, der slet ikke er så smart og dygtig som han selv tror, og sikkert også har mindreværdskomplekser smiley smiley

  • #67   21. dec 2014 Ja. Det er ironisk smiley

  • #68   21. dec 2014 Hvis man ikke er tilfreds med ts tidligere udtagelser, så er man jo overhovedet ikke bedre ved at falde ned på hans niveau smiley

    Kender ikke ts, så vil ikke kommentere på nogle udtagelser smiley


  • #69   21. dec 2014 Nå, dejligt med lidt debat eller hvad man nu kan kalde det.

    Men, det er lidt sjovt, når man samtidig følger samme video på facebook, Youtube og nogle udenlandske medier.
    Ikke bare et sted, er den blevet udsat for sådan en omgang hønsegård, som her på HG. Nogle debatører på HG ved, hvad rytteren vil, tænker og ønsker samt har svaret på ALT omkring rigtigt og forkert.
    Samtidig så har INGEN af jer en ide om, hvordan hesten er blevet tæmmet og trænet efterfølgende, men det stopper ikke angreb, beskyldninger og påstande.
    Formentlig har kun ganske få danskere overhoved prøvet, at tæmme/træne en mustang og lidt flere har nok prøvet en ridetur på en, så alt i alt, så er Jeres viden på området utrolig mangelfuld.

    I må gerne beskylde mig for alt muligt - I Danmark er janteloven jo ret udbredt, så det må man forvente, når man stikker hovedet frem.

    Men det kunne være rart, hvis man ved noget omkring de ting, man udtaler sig om og ikke forfalder til gætteri, misundelse, jalousi eller bare tidsfordriv.
    Man forstå godt, at mange af den "gamle" seriøse debatører er stoppet, når det nu er vigtigere med en useriøs debat samt indlæg om p-piller, kærester, iphones m.m. på en side, der hedder "HesteGalleri".


  • #72   21. dec 2014 Så gik alle parter lige ad hominem o_O

  • #73   21. dec 2014 TS, du får det til at lyde som om mustanger er en verden for sig. Det er en hest ligesom alle andre heste.... Ved man noget om heste, ved man også noget om mustanger.
    Og så er jeg enig i, at det er grim ridning! Fyldt med fejl... smiley


  • #74   21. dec 2014 TS saa synes jeg ogsaa fremover du skal lade vaere med at udtale dig om ting du ikks har forstand paa. Du tror vist du er den eneste i verden, der ved noget som helst om heste og ridning og tilridning. Nogle af os ER uddannede og professionelle. Men fint, hvis du bare fra nu af lader vaere med at nedgoere vores andres traening og omgang med heste, naa ja og for at kalde os alle dyrplagere for altid muligt aandsvagt, saa skal vi ogsaa nok lade vaere med at snakke med/skrive til dig smiley

  • #75   21. dec 2014 Kan slet ikke se hvorfor det skulle være mere specielt fordi det er en bestemt race.

  • #77   21. dec 2014 Ok, jeg har et par spørgsmål jeg håber man kan få svar på

    Er det heste der normalt rides western? -jeg tænker at "prouetterne" minder mere om westernudførelsen hvor hesten drejer sig om "midtpunktet" istedet for om bagparten
    Deres trav virker mere som det jeg (uden at have den mindste forstand på western) synes jeg ser i western pleasure -langsomt, jordvindende (og det er altså ikke negativt ment)

    Hvad er formålet med opvisningen? er det konkurrence, show...?
    Jeg synes ikke hestene virker klar til niveauet. Changementerne er alt andet end rene (i nogen tilfælde skifter bagbenene først adskillige skridt efter forben), passage (går jeg udfra det er) er mere lidt tjatten rundt med forbenene og jeg er ikke sikker på hvad formålet er med at afslutte mange øvelser med en sidebevægelse rundt i hjørnet. Takten halter og ja, i det hele taget virker det til at de vises et godt stykke over det niveau man kan forvente at en hest i den alder er på.
    -jeg har såmænd intet imod hestene, jeg undrer mig blot over hvad det er man prøver at vise.

    I forhold til debatten om for/bag lod osv -dette er vel hverken værre eller bedre end det vi ser ellers på dressurbanerne...


  • #78   21. dec 2014 TS: 1. Hvad har det med noget at gøre, hvordan den er blevet tæmmet og trænet?
    Om så dyret er blevet behandlet, som sked den guld æg, så er det total irrelevant, det ændre stadig ikke på, at der kræves nogle øvelser af hesten, som den må ingen måde kan være 100% klar til, hverken fysisk eller psykisk...

    2. Det er igen total irrelevant, om nogle af os, har tæmmet en vild Mustang, eller bare redet en.
    Og fortæl mig gerne forskellen (ang at tæmme den) på en vild Mustang, og andre heste der bliver taget ind rå og skal tæmmes?
    F.eks de vilde heste i Irland, som aldrig har set skyggen af en Mustang, hvad er forskellen??

    3. At vi beskylder dig for alt muligt, jeg har kun én ting at sige, morale er godt, dobbelt morale, er dobbelt så godt. smiley
    Som C.Sværke så fint siger, du ligger som du selv har redt...

    4. Den her kan jeg altså ikke lade være med at grine lidt af:
    "Men det kunne være rart, hvis man ved noget omkring de ting, man udtaler sig om og ikke forfalder til gætteri, misundelse, jalousi eller bare tidsfordriv"
    Jeg må le!!!

    Der sidder MANGE her på HG, som faktisk ved noget om heste, deres anatomi, biomekanik, indlæring osv osv. Så fortæl mig gerne, hvorfor "vi" skulle være mindre kompetente til at bedømme videoen, end du?
    Bare fordi det er Mustangs der fremgår, så ved vi intet?
    Fordi det er jo nemlig en helt anden art, som på ingen måde indeholder de samme byggeklodser, som alle andre heste..... -.-'
    Ej vel?
    En Mustang er opbygget på PRÆCIS samme måde, som alle andre af dens artsfæller, den kommer bare i et andet design...

    Her er ingen der gætter, vi svarer ud fra vores viden (som nødvendigvis ikke er mere rigtig eller forkert end din) og holdninger.
    Misundelse? Jo, jeg indrømmer gerne, at jeg misunder dem der har møg lækre Mustangs (f.eks som dine utrolig lækre heste), når jeg ikke har... Men, nu kan jeg heldigvis se længere end min egen næsetip, og holde min misundelse og holdninger adskilt, ellers skulle jeg godt nok hade og hakke på mange, så mange som jeg misunder for både det ene og det andet. smiley
    Tidsfordriv? Den bruger jeg godt nok på noget andet, end at komme med falske beskyldninger og "gætterier".
    F.eks at læse om heste anatomi, biomekanik og farvegenitik. smiley


  • #79   21. dec 2014 Sjovt at hver gang man forholder sig en smugle skeptisk til noget så skal misundelses kortet smides. Vil det sige at du TS er misundelig hver gang du sviner alle andre til? smiley
    Og næh jeg er så ikke misundelig, mustanger siger mig intet. Gu vist det er fine heste, men ikke en race jeg er sønderligt interesseret i - ligesom DV'er ej heller siger mig en prut.

    Slut vil jeg sige, en hest er en hest uanset race, køn eller farve smiley


  • #81   22. dec 2014 Og jeg kan bare godt lide kage smiley

  • #82   22. dec 2014 Også mig Amanda. smiley Men har ikke mere, spise alt kagen igår... smiley

  • #83   22. dec 2014 Så kom kagen smiley Den har været længe væk.. hmm Kage... smiley

  • #84   22. dec 2014 Der mistede jeg godt nok lige al respekt jeg havde for dig, TS.

  • #85   22. dec 2014 Jeg vil også havde kage smiley

  • #86   22. dec 2014 Der er jeg helt enig, Tina J, der er virkelig nogle, som bør holde lav profil. Specielt de, der ikke ved, hvad de egentlig udtaler sig om. :o)

  • #87   22. dec 2014 Her kommer en lang omgang opdelt efter debattør.

    Bidløse Madsen:
    Din bemærkning ryster mig. Kan du virkelig mene:” Ved man noget om heste, ved man også noget om mustanger.”?? Jeg håber du mener: ” Ved man noget om heste, ved man også nogle ting om mustanger.”
    Der vil da være nogle ting, der er ens, da begge er racen ”hest - Equus caballus”, men som ved andre racer – hunde, katte, køer osv. er der også en hjerne, der spiller med. Og jeg vil bestemt ikke påstå, at en pekingeser og en karelsk bjørnehund er ens, men sammenligner man tyske sports shæfere med dværgschnauzer, så er der rigtig mange ligheder.
    Det kan godt være, at Mustangs ligner andre heste, men der er utrolig stor forskel på, hvordan de reagere på træning, farer og håndtering m.m.. Det samme gælder omkring overlevelsesevnen – f.eks. så vil nogle mennesker gi op, hvis de bliver udsat for et stort pres, mens andre vil sige ”fandme nej” og kæmpe endnu mere. Sådan er psyken også forskellig hos heste og især heste, der er avlet til bestemte formål, kan har væsentlige psykiske afvigelser i forhold til den ”oprindelige” udgave.


    MN Horses:
    Dejligt, at du er professionel og uddannet. Er det så med egen virksomhed altså med CVR nummer, moms og regnskab osv.
    Sådan har vi valgt, at gøre det og da vi har over 80 års erfaring med hestes træning og uddannelse samt en bred vifte af uddannelser, kurser og hvad den nu hedder, så vi har nok lidt viden omkring heste, ridning og tilridning samt ikke mindst Mustangs. Det er så bestemt ikke sikkert, at vi er enige med dig om fremgangsmåden, men det kan jo skylde forskellige heste syn


    C. Sværke:
    Jeg udtaler mig omkring jeres vide omkring de to Mustangs i videoen.
    Hvis du ved hvordan de er tæmmet, trænet, behandlet, fodret osv så skriv det endeligt og jeg vil trække min påstand tilbage. Men det gør du jo nok ikke, så hvis du gad læse, hvad jeg skrev og måske havde et ønske om, at forstå det, så ville du forstå, at jeg angriber de personer, der drager forhastede konklusioner og retter anklager og beskyldninger mod rytteren UDEN viden/bevis om de faktiske forhold.


    Michelle w:
    Jeg skal ikke kunne sige, hvad fremtidsplanerne er for de to Mustangs, da jeg også kun har set denne video samt lidt fra Ekstreme Mustang Makeover. Mustangs bygning og evner er meget forskellige, da de lever i vidt forskellige områder, der giver forskellige overlevelses betingelser. Mustangs bruges ofte til western, hvilket skyldes, at de jo lever i det vestlige USA, som hovedsagligt er for western folk, men man er begyndt at ”exportere” Mustangs til østkysten, da mange har fundet ud af, at hvis man vælger Mustang efter bygning og evner, så kan de også anvendes til utrolig meget andet – spring, dressur, distance, military osv.
    Omkring videoen, så er det et show i forbindelse med et FEI Grand Prix Freestyle konkurrence på Adequan Global Dressage Festival i Wellington, FL, USA


    Mamma Pimp:
    Dine spørgsmål er besvaret tidligere i dette indlæg.

    Team Grafik:
    Måske passer misundelse ikke på dig, men uvidenhed, den rammer perfekt.
    Du vil måske træne/opdrage en Gran Royal på samme måde som en Pittbull Terrier?


    Hippie & Hættemågen:
    Tak for et godt eksempel på en af mine påstande.


    Sandra Fogtmann:
    OG? Prøv med en begrundelse, det giver lidt mere tyngde i indlægget.


    Alle:

    Lige til sidst.
    Hvem fanden er ”TS” ?????? ;=)

    God Jul til alle, som ønsker det.


  • #88   22. dec 2014 US-Mustangs -tror du har misforstået mig. Mit spørgsmål går ikke på hvad mustangs generelt bruges til, den del har jeg skam styr på, det er mere hvad netop DISSE heste er trænet i... de ser ikke særligt "dressur-redet" ud... smukke og dejlige ser de ud, men de går ikke som jeg forventer at se en hest uddannet i dressur gå (så meget som en hest nu kan være uddannet når den ikke er ældre).
    øvelserne udføres ikke som man ønsker det i dressur -hvor jeg f.eks. nævnte pirouetterne hvor de drejer sig om hestens midte istedet for bagparten... det ser man i western, og derfor tænkte jeg at det måske i virkeligheden var western-.redne heste... men det ved du så heller ikke (noget om deres uddannelse altså), og det er jo fair nok smiley


  • #89   22. dec 2014 Hov og TS = trådstarter = dig

  • #90   22. dec 2014 Sjovt du bringer en muskelshund på banen TS xD For sådan en har jeg været ejer af og vi opdragede den ligesom alle andre hunde, og den var noget af det sødeste. Jeg kunne som 10 år ligge og sove sammen med den i kurven. Så ja jeg ville behandle en hvilken som helst hund som en hund, men tage højde for forskellige personligheder ikke racen smiley
    Mine to arabere er ligeså forskellige i deres sind som nat og dag, og fordi en træningsmetode fungerede for den ene, er det ikke nødvendigvis at den gør på den anden. Men rent anatomisk og instinkt mæssigt er der ikke forskel på heste, uanset race så fungere de altså ens i forhold til hvornår de er klar til de helt samlede øvelser. Dette kommer gennem flere års træning og kan ikke gøres på 1 år, hvis man vil have resultatet til at blive korrekt.
    Ville du måske begynde at bruge grimme metoder på de heste du får i træning, bare for at få et hurtigt resultat? Eller vil du lade hesten få den tid den skal have, så den derved får tiden til at lære tingene korrekt?

    Så jo en hest er en hest uanset race smiley Men der findes ikke to heste som er fuldstændig ens i deres sind.


  • #91   22. dec 2014 Michelle w:

    Tak, det var mig, der sov lidt.


    Team Grafik:
    Hvis du nogensinde kommer i nærheden af en Mustang, så vil du forstå, men nok ikke før. Du udtaler dig stadig uden viden eller kendskab til Mustangs, så det kan kun blive gætteri fra din side.

    Sjovt at f.eks. Dansk Kennel Klub gør utrolig meget ud af, at nye hundeejere skal sætte sig ind i hundes adfærd, så de vælger en hunde race, der passer til deres familie og ikke gør et "fejlkøb" til skade for hund og familie.
    Men det er tilsyneladende ikke sådan hos heste i følge din påstand. Jeg tror godt nok, at den, der bytter sin islænder med en fuldblod vil blive lidt overrasket, hvis de har brugt din udlægning, som rettesnor.


  • #92   22. dec 2014 Den krøb du godt nok let og elegant udenom.. smiley
    Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet?


  • #93   22. dec 2014 Mamma Pimp:

    Dit indlæg er læst, men det bidrager jo ikke med noget nyt, kun gætteri og din vanlige infantile debat form.

    Alene dette fra dig: "En Mustang er opbygget på PRÆCIS samme måde, som alle andre af dens artsfæller, den kommer bare i et andet design..."

    Ja, det gør enhver debat formålsløs, da du tilsyneladende kun kan se EN forskel på f.eks.en Tinker og DV og der er på udseende. Jeg er helt sikker på, at ejeren kender forskellen.


  • #94   22. dec 2014 Mustang -uanset race er der altså ingen hest der på 1-1½ år (de tilrides jo vidst lidt tidligt ikke?) kan uddannes til det niveau de ønsker at vise.

    En mustangs sener, led og muskler fungerer ligesom alle andre hestes, og skal derfor have tid til at blive stærke nok til de helt samlede øvelser.
    Dertil kommer at de skal lære selve øvelserne og den korrekt udførelse af dem -det er ganske enkelt ikke muligt på den tid... Og det viser videoen da osse. Det er jo ikke smukke, veludførte dressurøvelser man ser, men nærmere en parodi på det...

    HESTENE synes jeg er smukke -opvisningen er bare jævnt dårligt grebet an og jeg er ikke sikker på hvad det er man gerne ville vise. Jeg ville langt hellere have set hestene vist frem på det niveau de faktisk er uddannet til.


  • #95   22. dec 2014 Igen snakker du sindsmæssigt og ikke anatomisk smiley Tvivler godt nok mustanger er så anatomiske anderledes at de på 1 år kan opnå samme styrke som for normale heste tager 4-7 år smiley
    Også prøv at læs hvad jeg skriver, man skal tage højde for det individuelle dyrs personlighed og sind. Man kan ikke standardisere en race, for der er ikke to individer som har samme sind. Jeg kender til fjordheste som er mere hystiske end arabere. Min ejen ox'er er noget af det mest rolige, og kan rides af små børn uden problemer, min den anden der imod er mere frisk og jeg ville aldrig sætte et barn op på ham.

    Og af alle hunderacer, så er det ofte de små taskehunde som er mest aggersive - fordi de ofte ikke er opdraget som være en hund men et barn.

    Uanset om man vil anskaffe sig en hest eller hund skal man gøre sot forarbejde, tjekke de typiske racepræg. Så man på den måde ved hvad man skal kigge efter, f.eks kan jeg som distancerytter ikke bruge en DV'er da de er for store og for tunge til at komme langt i sporten. Men i den sidste ende skal man kigge på den hest man står med i hånden og vurdere om kemien passer. For selvom racen er den samme, så er hestes sind ikke det samme. Men det er stadig en hest, uanset om det er en fjordhest eller en fuldblod - så er de ens i deres byggesten smiley
    Ligesom vi mennesker er ens hvis man udelukkende ser på opbygning af skelet og organer - samt vores instinkter er de samme.


  • #96   22. dec 2014 Du har helt ret, jeg kan ikke se forskel på nogle racer, for de består af de samme byggeklodser...

    Jeg har selv haft P.R.E, Varmblod/Fuldblod blanding og nu en pony blanding, altså 3 vidt forskellige heste.
    Og nej, de ligner ikke hinanden, de har ikke samme sind, men alle 3 består stadig af det samme, en krop, 4 ben, hoved, hale, hjerte, lever, nyrer, lunger osv, de har samme instinkter, selvom nogle har været mere fremtræden hos den ene, end hos den anden, men de har dem stadig.
    Alle heste er ens, om du kan lide det eller ej, de er stadig opbygget på samme både, om så det er en barock hest eller en sporty varmblod, de har stadig den samme anatomi, de ser bare ikke ens ud, men igen, de består stadig af de samme byggeklodser...

    Men jeg tror ikke helt du fatter min point (eller også vil du ikke), det handler ikke om Mustangs, det handler om, at det der foregår på videoen ikke er i orden...
    Og så havde jeg egentlig været fløjtende ligeglad, om det er Mustangs, Travere eller en Tinker, racen gør det ikke mere rigtigt eller forkert... -.-

    Og peg gerne ud hvor jeg gætter, for jeg kan ikke se det. smiley
    Og ja, alene den udtalelse viser jo, at du faktisk ikke har læst mit indlæg, men jeg gentager da bare mig selv. smiley

    "Her er ingen der gætter, vi svarer ud fra vores viden (som nødvendigvis ikke er mere rigtig eller forkert end din) og holdninger.
    ......
    Tidsfordriv? Den bruger jeg godt nok på noget andet, end at komme med falske beskyldninger og "gætterier".
    F.eks at læse om heste anatomi, biomekanik og farvegenitik. smiley "


  • #98   22. dec 2014 Team Grafik:
    Ja, jeg snakker sind, sind og lidt mere sind, da det især er her Mustangs er forskellige fra utrolig mange tamheste. De har dog også meget stærke hove og ben, men det er en anden sag.

    Igen, når der er omkring sind, så vil du aldrig kunne får en Mustang til at arbejde for dig, hvis du benytter "traditionelle" rideskole metoder, hvis det kan beskrives sådan. Du vil få en Mustang, der enten står stille, da den ikke forstår dine ønsker eller som bliver presset så meget, at du virkelig får en kamp.

    Med de metoder vi bruger på Mustangs, har vi nogle heste, der virkelig ønsker træning og træning. De er dybt afhængige af den ros de får under træningen. F.eks. en af vores avlshingst kan helt uden grund, når vi trækker med ham, begynde at trave på stedet, mens han kikker på handleren og nærmest forventer, at der bliver leget på vejen ud på fold.
    Med sådan en arbejds glæde og behagelyst(igen samme forskel finde også hos hunde), så er træning meget nemmere og man kan arbejde i længere tid inden hovedet bliver fyldt på hesten.
    Noget af det første nye Mustang ejere opdager, er hvor hurtigt en Mustang opfatter nye ting. Man skal derfor ikke vise ting mange gange, hvilket er grunden til (på videoen) de sære hop/spjæt, der skyldes, at hesten endnu ikke kan øvelsen godt nok eller kroppen endnu ikke er klar, men den har forstået det væsentlige i rytteren signaler.
    Ude i naturen er der ikke tid til, at man bruger dage/uger på at lære noget - så har andre spist, drukket eller opnået det, der var godt eller livsvigtigt. Du er derfor nød til at være hurtigt fangende og lidt fræk, men ikke dumdristig, som man ser hos mange tamheste, når de går i panik. En Mustang kan flygte, men det er en overvejet og kontrolleret flugt, men kun hvis det virkelig er strengt nødvendigt - eller ville der jo være fare for brækkede ben eller man havde brugt for meget energi inden vinteren og begge ting ville betyde død og ingen afkom. Naturens utrolige måde, at få dyr til at tilpasse sig miljø - barsk men effektiv.

    Omkring dine oplevelser med heste, så vil der altid være heste, der falder langt fra den generelle race beskrivelse, men der er jo nok en grund til, at nogle racer beskrives som varme eller aktive.


  • #99   22. dec 2014 C. Sværke:

    Jeg har svaret i indlæg 98. Der forklare noget omkring Mustangs og deres indlærings evne.

    At du betragter dig som dum, må står for egen regning.
    Jeg påpeger blot, at man skal ha den nødvendige viden for at komme med fornuftige indlæg og den viden kan f. eks. være tillært, men hvis man begynder, at kommentere på en træning, man ikke kender til eller mangler ethvert kendskab til og uden at vide, hvordan det er foregået, så kan det kun blive gætteri.


  • #100   22. dec 2014 Jeg benytter så ikke rideskole metoder, men okay godt du kan dømme hvor dum jeg er uden overhovedet kende mig xD
    Og godt være en mustang er dygtig og hurtig til at lære (Tja mine arabere lærte begge changementer på 2 dage smiley ) derfor ændre det ikke på at en passage skal komme af at hesten kan sætte sig i traven og det er den vej man skal lære det smiley Det er da fuldkommen latterligt at lære hesten noget forkert og derefter først bygge den korrekte ridning på.

    Men forstår ikke hvorfor det er så svært for dig at forstå at jeg snakker om anatomien og instinkter er ens for ALLE heste. Sindet er individuelt smiley


  • #101   22. dec 2014 Mustang -uanset hvor godt et sind de har og uanset hvor gode hove og ben de har, så tager det ganske enkelt tid at gøre sener og led stærke nok og bygge de muskler op der skal til, for at udføre dressurøvelser på det niveau korrekt. ¨
    -det kan ganske enkelt ikke gøres på et år. Det er jo ikke uden grund at der faktisk er en minimumsalder for hvornår heste overhovedet MÅ starte de sværere klasser til stævner... og at de mest samlede øvelser introduceres gradvist og først for alvor er med i de højeste klasser.

    Kig i videoen -du kan jo med al tydelighed se at hestene IKKE kan udføre øvelserne. De kan IKKE samle sig nok til at udføre en galoppirouette -og hvordan skulle de osse kunne det, de kan umuligt være stærke nok til det med kun 1-1½ års træning.
    At de er "naturligt stærke" og robuste hvis jeg kan udtrykke det sådan, betyder ikke at de er "dressurstærke"... de muskler der skal bruges til svær dressur, er ikke de samme som de har gået og styrket på stepperne et sted i USA.

    Uanset hvor fantastisk du mener mustangen er (og ja, jeg kan sagtens se at det er dejlige heste i videoen) så MÅ du da kunne se at de øvelser de udfører, slet ikke ligner dem der fordres i dressuren?
    -netop derfor spurgte jeg om de måske var western-redet, så forklaringen måske kunne findes i at ryttere og heste faktisk ikke var uddannet i de øvelser de prøver at vise


  • #102   22. dec 2014 Michelle w:

    Jeg har aldrig givet de hop/spjæt navn.
    Det er der andre, der må tage æren for.

    Der er jo straks nogle, der ved hvad der laves og som derfor har bestemt, hvad rytteren forsøger at lave.

    Desværre er der kun få, som kan se en hest, der faktisk ser ud til, den synes, det er sjovt.

    Så som beskrevet i indlæg 98, så har vi her 2 Mustangs, der elsker nye udfordringer.


  • #103   22. dec 2014 Michelle w: Tror vist det er western redet heste, ihvertfald deltager de ved en western konkurrence - og den ridning er langt bedre fordi det er tydeligt at hesten og rytteren er uddannet til dette. Det eneste er da hun til sidst igen forsøger sig med passage - og det er endnu mindre kønt end på den anden video, netop fordi hesten fuldstændig smider ryggen.

    https://www.youtube.com/watch?v=icsV8M8sJuU


  • #104   22. dec 2014 Og her er Fledge med en anden rytter, på et dressurniveau som er langt mere passende end det som vises i den video TS har smit på. Selvfølgelig stadig lidt fejl, men her har hesten i det mindste en chance for at udføre det som forlanges af den.

    Havde denne video været langt på, ja så var jeg blevet imponeret smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=2FFp5FWzo58


  • #105   22. dec 2014 Mustang -ej come on, kom nu ind i kampen. Du kan da meget meget tydeligt se at inegn af hestene lægger vægten mere på bagparten i de samlede øvelser... det har intet med mustang/ikke mustang at gøre, og handler ej heller om hvad hesten synes er sjovt (kan i øvrigt ikke se de har det sjovere end alverdens andre dressurheste, men det er så en anden sag). Det er ganske enkelt en dårlig udført øvelse på en hest der ikke kan bære sig tilstrækkeligt til at udføre den....

    Hvis du skal lære at regne, så starter du vel for dælen heller ikke ud med en eksamen i andengradsligninger... og det er lidt det de gør her -de tager et barn i 1. klasse, og istedet for at lære det at lægge til og trække fra, så sender de det direkte til eksamen på 10. klasses-niveau.

    Det er ikke fair over for hesten... og det giver ikke en flot opvisning. Hvis de istedet havde ladet hestene vise sig på det niveau de rent faktisk er i stand til, havde det garanteret været flot at se


  • #106   22. dec 2014 Mustangs kan åbenbart både flyve, trylle, gøre sig usynlige, teleportere og tankeoverføre haha SEJT smiley

  • #108   22. dec 2014 TS yup, firma med det hele. Nice try smiley

  • #112   22. dec 2014 tina -nej hestene er netop ikke klar til samling, Så giver det jo ingen mening at prøve at vise passage, pirouetter mm...
    Hestene er uddannet til et eller andet der ligner L-klasser, men de forsøger at vise dem udføre M... det er da ikke rimeligt overfor hesten



  • #113   22. dec 2014 C. Sværke: Det er stadig samme hest og rytter smiley Har ingen ide om hvad showet går ud på, var mere for at vise at hesten nok er western redet. Men har nu fundet ud af at rytteren er military rytter, hun burde derfor vide hvordan korrekt dressur skal være smiley Syntes selv at militaryryttere har en tildens til at vise en mere korrekt dressur end alm dressurryttere smiley

    Tina: Hun sætter aldrig hesten til samling smiley Og det er ikke passage - det skal forstille passage. Spanske skridt er det eneste det ellers skulle være, men det laver man ikke i trav, derved må det være passage hun forsøger sig med. Efter som hun også forsøger sig med andre grandprix øvelser.
    Og heste udvikles altså lige hurtige, Queatere er på ingen måde hurtigere udviklet end andre heste. Står selv et sted med en western rytter (paint godt nok, men ellers samme hest) og hun er så sjovt nok samtidig dyrlæge smiley Hun siger selv at de ikke er hurtigt udviklet, nærmere langsommere pga deres store muskler. Hendes egen plag er stadig en baby at se på, og ikke klar før han tidligst bliver 3, måske endda først 4.


  • #114   22. dec 2014 Der findes faktisk flere studier der viser at der ikke er belæg for at påstå at nogen racer udvikles hurtigere (eller langsommere) end andre, så den køber jeg ikke.... der er blot forskel på hvad traditionerne er indenfor forskellige racer/sportsgrene

  • #116   22. dec 2014 Sværke: Fair nok smiley Og nu ved jeg så hvad det går ud på, og tja ved ikke helt hvad jeg skal mene smiley Fange mustanger udelukkende for at træne dem til at vinde et show, ikke lige sådan man skal tænke hvis man spørger mig. Men i USA er de jo helt vilde med shows også må hestevelfærden komme i anden række.

  • #117   22. dec 2014 Jeg forstår ikke hvorfor der skal bruges så lange forklaringer på, at en Mustang er en helt speciel hest der ikke kan sammenlignes med andre. Det er jo ikke det, det handler om. Faktum er, at disse heste har lært nogle øvelser utroligt hurtigt, som de slet ikke er klar til. Vi ved ikke, hvordan hun har trænet disse heste, men vi ved, at det er gået hurtigt.
    - Det er sådan set fuldkommen irrelevant at det er en Mustang. Hvis man begynder at forsvare det pga. at det er Mustangs, så har man nok lidt for travlt med at finde undskyldninger (eller også føler man sig trådt over tæerne).

    TS, jeg forstår slet ikke at du forsvarer princippet med at få høvlet heste gennem avancerede øvelser så hurtigt som muligt (når de ikke er klar til disse) - det er i bund og grund fuldkommen irrelevant at det er Mustangs; men du må da endelig indvie mig i hemmeligheden, hvis de stik modsat forventning gerne må blive trænet uhensigtsmæssigt, fordi de er så specielle smiley (og her mener jeg at Mustangs åbenbart gerne må trænes til øvelser, som de slet slet ikke er klar til)


  • #118   22. dec 2014 Fünke: Det er fordi mustanger ikke er heste jo smiley De er magiske dyr i forklædning smiley *Bemærk ironien* smiley

  • #119   22. dec 2014 Ja, så køre den igen med gætteri.

    Hvor står det, hvad rytteren ønsker at lave - Igen rent gætteri.
    I har ikke en jordisk chance for at vide, hvad der er formålet med dette show eller hvad rytteren ønsker at vise. Det afholder jer bestemt ikke fra, at kloge i det - nej, det har i fuldstændig styr på.

    Igen så er der måske en grund til, at FEI og ikke HG, har valgt det show i en pause uden deres stævne.

    Da jeres erfaringer stadig er lidt mangelfulde omkring Mustang, så vælger i en nedladende omtale, i stedet for at undersøge om der kunne være noget om snakken. Typisk Hønse Gård, da det jo ikke er normalt i en saglig debat.

    Og MN Horses:
    Din bemærkning: "TS yup, firma med det hele. Nice try "
    ja, hvad kan man sige???? Misundelse, misundelse og misundelse......
    men prøv at se, hvad google siger til "us-mustang" - du kan også bare sætte .dk eller .com bagefter.


  • #120   22. dec 2014 Hahaha øøh hvordan er det lige misundelse??
    Du har godt nok intet jeg er misundelig over


  • #121   22. dec 2014 US: Og der viser du din uvidenhed smiley FEI har intet med showet at gøre, det er stævne arrengørene der beslutter hvilke show der skal være - eller om der skal være noget. Dette har FEI intet med at gøre smiley xD

  • #122   22. dec 2014 MN Horses:

    Vi kan gå hver dag med ro i sindet og skal ikke være bange for, at Skat.dk læser vores HG profil eller annoncer..

    Vi går hver dag og laver det vi elsker.

    Og hvad kan man ellers få ud af:"TS yup, firma med det hele. Nice try"


  • #123   22. dec 2014 Team Grafik:
    Din kommentar er en "ommer".

    Du skal ikke være det mindste i tvivl om, at FEI har godkendt ALT, der skal foregå til en konkurrence, hvor de er indblandet/medvirkende. Og især i USA, hvor intet er overladt til tilfældigheder, da selv små fejl kan udløse søgsmål.


  • #124   22. dec 2014 Så bare fordi man ikke har et firma, så ved man intet omkring heste eller nyder sin hverdag? Du løber virkelig snart for "uden om snak" US smiley

  • #125   22. dec 2014 TS hahaha wauw er det virkelig det bedste du kan finde på? Jeg har skam ikke noget at skjule for skat. Så kom ikke og beskyld mig for sådan noget fis! Du skal ikke sidde og udpege mig som kriminel herinde!! Hvem fanden tror du egentlig du er?

    Måske skulle DU bare indse, at folk generelt IKKE er og aldrig bliver enige med dig, fordi du er en højrøvet, bedrevidende, nedladende og dum at høre på.

    Så at gå fra at være uenige om træningsmetoder til at beskylde mig for at være kriminel, mens du slikker dig selv i r*ven kan du godt glemme. Det er fandeme ikke noget man beskylder folk for på 0 baggrund!!!


  • #126   22. dec 2014 Nej FEI beslutter intet omkring hvilke shows. Det eneste er at de skal godkende selve stævnet og dets FEI klasser. Og du har jo helt sikkert deltaget og hjulpet til med FEI stævner ligesom jeg har - eller hvad?

  • #127   22. dec 2014 Team Grafik:

    Det må stå for din regning, hvad folk uden firma kan. Det har jeg ikke kommenteret på.

    Jeg skrev der, da nogle debattører begynde deres skriveri omkring mine evner.
    Så er det vel rimeligt, at fortælle, hvad man laver og i dette tilfælde også lever af.
    Det giver jo andre læsere mulighed for at finde deres egen mening i/om debatten.


  • #128   22. dec 2014 Team Grafik.

    Ja, du har sikkert deltaget i hele planlægningen omkring et FEI Grand Prix Freestyle competition.
    Jeg tror, du skulle rejse lidt mere til USA og opleve den forsigtighed og grundighed, man planlægger med. Det er jo bestemt ikke småpenge, der kan tabes i en amerikansk retssal og lægger man navn på plakaten, så har man også et ansvar.


  • #129   22. dec 2014 MN Horses:

    Hvad har jeg beskyldt dig for?? Læs lige teksten igen. Kommer her:
    "Vi kan gå hver dag med ro i sindet og skal ikke være bange for, at Skat.dk læser vores HG profil eller annoncer.."

    For kan vi ikke gå hver dag med ro i sindet???
    Der er nok nogle her på HG, der ikke kan, men det kan du vel være ligeglad med, hvis du har styr på tingene.


  • #130   22. dec 2014 TS og HVORFOR beskylder du mig så for det???Om du hentyder eller beskylder kan sgu være det samme.

  • #131   22. dec 2014 Drop den nedladende tone overfor os allesammen. Tror snart ikke der er nogen på denne side, der IKKE synes du er en opblæst idiot! Jeg er færdig med at snakke med dig. Du er sgu spild af tid, din amatør. *out*

  • #132   22. dec 2014 MN Horses:

    Så læs da den tekst!!!!

    Hvad betyder ordet "VI" i en sætning, som en person skriver?? Det er en henvisning til personen selv samt en kreds af personer i umiddelbar forbindelse med personen - f.eks. skriver en person. "Vi skal ha and til aften" så betyder det, at personen samt de, der deltager ved aftensmaden, hvor samme person er, skal ha and.

    Du mangler vist også lige omkring betydning af ordet "nedladende", men det kan måske være fordi, du ikke forstår hele teksten. (det er bevist nedladende skrevet, men uden dine ukvemsord, som jo kun er tegne på manglende argumenter)


  • #133   22. dec 2014 Har du overhovedet været med til at planlægge et FEI stævne? For det har jeg og det eneste de skal vide noget om er stævnet - ikke er ret ligeglade med om arranarrangørerne vælger at planlægge et show. De står for regler og ikke mere.

    Lad vær med at udtal dig om noget du kun tror du ved noget om - er det ikke det du siger til os andre smiley


  • #135   22. dec 2014 Jeg synes godt nok også, at det her er kørt ud på et kæmpe sidespor. Føler man trang til at diskutere andet end det emnet omhandler, så skriver man en PB. Reglerne siger, at man kun skal kommentere, hvis man har noget der er relevant for emnet. Hold nu op, en hønsegård der er herinde engang imellem. Jeg er ikke på nogens side, for begge er lige åndssvage at høre på...

  • #136   22. dec 2014 Team Grafik:

    Så prøv du at arranger et FEI stævne, hvor der på plakaten f.eks. står, at der er show med nudist ridning.
    Det vil gi dig en meget kort karriere, som FEI stævne arrangør.


  • #137   22. dec 2014 Igen: Har du været med til at arrangere samt afholde FEI stævne?
    Og der findes mange FEI stævner som ikke afholder pause show, faktisk er det de færreste som gør. Men det ved du jo alt om, når du nu også er FEI ekspert smiley


  • #138   22. dec 2014 Ej, men så hold dog op. Det er da åndssvagt at drage langdrag på, dét der. Stop dog mens legen er god - der er ingen grund til at køre den helt ud - der er jo tydeligvis ingen af jer der giver sig.

  • #140   22. dec 2014 Sandra: Jeg vil faktisk bare have et svar smiley For er 99% sikker på US intet aner omkring hvordan et FEI stævne fungere - hvor imod jeg både har deltaget og hjulpet med afholdelse, samt arrengering. Bliver han ved med at tale uden om, så viser det netop bare at han ikke aner hvad han snakker om. Desuden er det vel ok når det er TS selv som trækker det længere og længere væk - for blot undgå at svare på de spørgsmål han stilles smiley
    Han er kendt for at være en usympatisk mand som altid bare sviner til hvis han ikke lige kan argumentere smiley


  • #141   22. dec 2014 Team Grafik: Jeg kan sagtens forstå dig - synes bare det er kørt for langt ud og kan ikke se nogen grund til at fortsætte (:

  • #143   22. dec 2014 Præcis Freja - kunne ikke have sagt det bedre selv. Og det er jo for mig rimelig tydeligt, at hun ikke får noget svar fra ham, så hvorfor fortsætte. Det er latterligt, synes jeg (-:

  • #144   22. dec 2014 I har ikke en jordisk chance for at vide, hvad der er formålet med dette show eller hvad rytteren ønsker at vise.
    - Det er da ikke nødvendigt at være tankelæser og vide, hvad hun ønsker at vise? Uanset formålet med showet eller rytterens hensigt bryder jeg mig altså stadig ikke om det smiley

    Da jeres erfaringer stadig er lidt mangelfulde omkring Mustang, så vælger i en nedladende omtale, i stedet for at undersøge om der kunne være noget om snakken.
    - Tror du virkelig på, at det er fordi vores erfaringer med mustangs er få, at vi er kritiske over for videoen? smiley Så må du lige læse igen: jeg mener bestemt ikke at det er meget bedre ridning bare fordi det er en mustang. Kan du give mig et konkret svar på, hvorfor det præcis er okay at gøre dette med mustangs? Hvor adskiller mustangs sig fra andre heste, så det pludselig bliver i orden at få en masse avancerede øvelser i hesten (som den ikke er klar til) så hurtigt som muligt? Eller du mener at det er okay at gøre dette med alle heste? I så fald er jeg lidt forvirret over, hvad det er vi overhoovedet ikke ved om mustangs, der så retfærdiggør denne form for ridning/træning.

    .. Og jeg tillader mig lige at citere dig selv: "Hvor står det, hvad rytteren ønsker at lave - Igen rent gætteri." - Hvor står det, at vi vælger en nedladende tone, fordi vi ikke har erfaringer med mustangs? Rent gætteri smiley Du læser virkelig ALT for meget ind i tingene - vi forholder os simpelthen bare kritisk til en video, lad nu være med at føle dig trådt over tæerne smiley


  • #145   22. dec 2014 Freja: Kort og godt så må vi ikke udtale os omkring vidoen fordi vi ikke ved noget om mustanger - men han må så godt sidde og lade som om at vide noget om FEI? Jeg kan da godt dreje den tilbage, men bemærk lige at det er TS som drejer den hen på at FEI og ikke mig. Og nej formålet er ikke at bevise at jeg er bedre end ham, men jeg ved faktisk at FEI intet har med show-indslag at gøre.

  • #146   22. dec 2014 US

    Vil det sige at uanset race, kan man ifølge dig simpelthen ikke udtale sig om hesten, ved mindre man selv har haft en af racen?


  • #148   22. dec 2014 Wow.... O.O

  • #149   22. dec 2014 Tina T: Er du seriøs eller er det en joke?

  • #150   22. dec 2014 US: Nu har jeg læst hele indlægget igennem og kan komme med et undringsspørgsmål, som jeg håber at få svar på smiley

    Kan du evt. forklare hvordan Mustangs er anderledes ift. andre heste mht. ANATOMI? smiley
    Siden de selvfølgelig må være fysiske klare til det arbejde der forlanges af dem på videoen, udfra hvad du har givet udtryk for smiley


  • #153   22. dec 2014 Fino. Flot. Hesten kan gå dressur. Det kan travhest også. Men jeg er bare mere imod, wow. DEN ER SÅ UNG! Og jeg syntes en vildhest, er en vildhest. Vi har ikke så mange vildheste mere. Så hvorfor tage dem ind i ridning, når vi alligevel har så mange fine "tæmmet" heste.


  • #154   22. dec 2014 Tina: Tja jeg er er så dybt uenig i at det er flot ridning som vises på den video - uanset racen.

  • #156   22. dec 2014 Jeg er ligeglad om det er en mustang, DV eller travhest. Ridningen er ikke pæn eller korrekt smiley Det har intet med dressur at gøre - og der er racen så altså under ordnet smiley

    Desuden jeg hedder ikke peeps smiley


  • #158   22. dec 2014 Tina J: Alle heste kan gå dressur og springe, om de så har kvaliteten er så noget andet. Og ja en islænder og en traver har nøjagtige samme byggesten og fungere anatomisk på nøjartig samme måde. At man så via avl har bygget racer til forskellige desipliner ændre altså ikke på at deres skelet er ens smiley

  • #161   23. dec 2014 Tina J
    Der ser vi så din uvidenhed omkring evolution og tilpasning. smiley
    Det kræver ingen særlige evner at være fysisk bedre til f.eks. at løbe. Det skyldes tilpasning - menneskerne bor simpelthen steder, hvor procentdelen af oxygen i luften er lavere end her hvor vi bor. Derfor tilpasser de sig således, at de ikke behøver lige så meget luft, som jeg f.eks. gør, fordi jeg ikke bor på et bjerg.
    Det er netop det, nogle atleter prøver at opnå ved hjælp af doping som eksempelvis epo. Jeg har desuden aldrig nogensinde hørt, at asiatere er smidige......

    Grunden til, at f.eks. quartere fungerer super godt som westernhest og ikke jagt samt grunden til, at f.eks. holstener duer til jagt og ikke gangartsstævner, er menneskeskabt "evolution". Vi mennesker har avlet disciplinerne ind i hesten, brugt gode heste til hver disciplin for at avle nye, gode ride-/køreheste.. Det skyldes bestemt ikke racen, at hesten har en disciplin, den er bedre i end andre.
    Og det skyldes bestemt heller ikke "racen" af menneske, om man er god noget eller noget andet.


  • #162   23. dec 2014 Tina -nej self er en traver ikke bygget til dressur, en belgier ikke til spring osv, det er jo slet ikke det det handler om.

    Men hestenes vækst forløber ens (med forskelle fra individ til individ, men altså ikke generel forskel fra race til race). Så der er altså ikke basis for at påstå at en fuldblods er tidligere voksen end en jyde.

    Og så handler det jo ikke om hvorvidt hestene er pressede, men om hvorvidt de rent faktisk kan honorere de krav der stilles til dem. Det kan de ikke.
    Man prøver at ride øvelser som hestene ikke kan udføre, hvorfor?

    Igen, jeg sender da ikke en 1.klasses unge til eksamen på 10.klasses niveau... hvorfor gør man det med disse heste?


  • #163   23. dec 2014 Tina: så du påstår, at fordi det er en Mustang der er avlet til en bestemt disciplin, så retfærdiggør det at lave disse øvelser? selvfølgelig er heste da avlet til forskelle formål. Men det betyder ikke, at en Mustang lige pludselig er hurtigere klar til disse øvelser end andre heste. Dét argument holder altså ikke en meter.

  • #164   23. dec 2014 Tina J - Jeg troede faktisk du som avler vidste lidt mere om hestens udvikling af skællet, sener og muskler.
    Læs denne rapport så får du en ny viden.
    Dr. Deb Bennet er en amerikansk dyrlæge der har forsket på hestens skællet, sener og muskler i over 30år. smiley Den er god og lærerig smiley

    https://www.dropbox.com/s/bey1bask8v3un6r/ranger_piece_2008_pdf1.pdf?dl=0

    Mvh TT


  • #165   23. dec 2014 Tina J: Prøv nu at læs hvad jeg skriver igen smiley Jeg skriver at forskellige heste er avlet til forskellige formål, nogen heste har fået avlet stor bagpartsmuskler så de derfor er gode til at lave slides, andre er lavet lette med fin muskulatur så de er hurtige. Men hestens skelet, organer, led og sener er nøjartig det samme uanset racen, og det samme med dets funktion. Ellers ville man jo ikke kunne uddanne dyrlæger til at finde sygdomme på alle racer smiley
    Alle heste racer har samme stam fædre, nogen har via naturlig sekalution udviklet store næsebor, store lunger samt hjerte med blodåre liggende tæt ud til huden. For at særligt kunne overleve i ørkenen. Andre har derimod udviklet speciale gangarter, tyk vinterpels og stor man/hale for at kunne overleve på island. Også er de racer som vi mennesker har designet til bestemte formål. Men rent anatomisk er de stadig ens, du kan ikke på et skelet se hvilken race hesten var. Ligesom du på et menneskes skelet ikke kan se forskel på om vedkommende er hvid eller sort.
    Udover det så er grunden til at sorte er bedre løbere, fordi de ligesom araberen er skabt til at overleve i ørken - hvor vi er skabt til at overleve i Nordens kulde. Men vi er jo stadig alle bare mennesker ikke? Så hvis alle racer af mennesker, stadig bare er mennesker (= vi er alle ens, minus hudfarve) - hvorfor er alle heste racer, så ikke alle heste? Og hvis de ikke er heste eller lad os kalde dem for deres latinske navn, Equus caballus, hvad er de så?


  • #166   23. dec 2014 Team Grafik, nu kommer du lidt på dybt vand i din argumentation. Jeg er temmelig sikker på man godt kan adskille sorte og hvide på knoglenerne... og det er jo også ofte knoglerne (fx arabere) der giver kendetegn til de forskellige hesteracer. Men kompositionen er den samme, som i skriver.
    Alle heste har 7 halshvirvler, alle heste har hove for enden af lemmerne, alle heste har et hestetandsæt osv. De har forskellige personligheder - og fred være med det......
    Men muskler, sener, ligamenter og led kan kun holde til visse ting. Det tager ÅR om at udvikle en atletisk krop - hvilket gælder både mennesker og dyr ! Her behøver vi ikke skelne mellem forskellige racer, her kan selv heste og mennesker sammenlignes - fordi grundsubstandsen er den samme, nemlig muskler.

    Og hesten er ikke fysisk i stand til at honorere det arbejde der forlanges af dem i videoen efter så kort træning.

    Derimod viser de viser fine forsøg på tricksindlæring af diverse ting i videoen. Dog nogle mere vellykkede end andre... smiley
    - Men det gør det ikke til dressurøvelser, og det er ikke fair overfor hesten(biomekanisk set)

    .....og jeg har bare underholdende fulgt med på sidelinjen her, hilsen den dyrlægestuderende der altid har læst en masse om biomekanik og dermed hvad atleter i forskellige størrelser kan holde til.


  • #167   23. dec 2014 Silverflake: Var også det jeg mente, altså opsætningen og udseendet er det samme, og kun eksperter kan se forskel på hvilken race knoglerne tilhøre smiley Man kan selvfølgelig godt se forskel på om det er en pony eller en hest, men i det store billed er de ens og fungere på nøjartig den samme måde.

  • #168   23. dec 2014 Lol, den er da meget sød. Vil ikke sige den går smukt og den lystrer sgu ikke helt endnu, men den virker da ret kvik i pæren smiley

  • #169   23. dec 2014 Personligt syntes jeg ikke at mustangen er en bedre hest end alle andre. Faktisk syntes jeg den ligger under middel, ift. Gangarter og potientiale som en sports/arbejdshest. De er generelt småt gående, spinkle og små (Sjældent over 163) og så tror jeg at der er en grund til at man ikke ser så mange mustangs på stævnebanerne, ift. De andre gode ridehestes.

    Det er hvad jeg som menneske både har set og hørt.

    Så jeg kan virkelig ikke se hvorfor mustangs er noget at råbe hurra for. For jeg kan ikke se det specielle ved dem. Men de er sikkert dejlige i sind. Men det andet kan jeg ikke råbe hurra for.


  • #171   23. dec 2014 Tina: Problemet er bare at der ikke er et godt grund arbejde og det ikke er flot at nå så langt og lave de øvelser på så unge heste - så hurtigt smiley
    Ja hesten ser måske ud til at have det sjovt, men det gør ikke nødvendigvis træningen korrekt eller god. Jeg ville have haft samme mening uanset hvem der havde postet videoen og uanset hvilken race der var tale om. En 4 års skal ikke kunne meget mere end gå nogen lunde stabilt i alle gangarter , og da slet ikke når den kun har haft et år til at gå fra vildhest til tamhest. Det er at skynde sig og når man skynder sig, så skyder man gerne genveje smiley Dette ser vi også ret tydeligt inden for dressurverden hvor 4 års heste skal ligne heste som er klar til at gå de høje LA klasser.


  • #173   23. dec 2014 Tina, nej det er selvfølgelig ikke lige den mest overdrevne ridning man kan finde smiley jeg mener bare, at jeg slet ikke kan forstå, at folk forsvarer princippet med at skulle presse en ung hest gennem så mange øvelser som muligt, som den ikke er klar til. Hvorfor ikke bare tage det i hestens tempo? Det er jo tydeligt, at formålet er at vise så mange avancerede øvelser på en forholdsvis rå hest så hurtigt som muligt. Ja, man kan jo sige at man kigger på kvantiteten frem for kvaliteten af øvelserne. Og det stiller jeg mig helt uforstående over for smiley

  • #175   23. dec 2014 Jeg troede ikke, der kunne koges mere suppe på emnet.... :o)

  • #177   23. dec 2014 Ok.

  • #178   23. dec 2014 Tina, problemet i mine øjne er ikke det mentale - for det har du ret i, det er meget forskelligt hvor hurtigt de lærer og forstår tingene. Og er mustanger mere intelligente end andre? Fred være med det, jeg har aldrig mødt dem og skal ikke kunne sige noget om det.....
    Problemet er, at hesten lærer i mine øjne en skrækkelig afart af noget som skulle ligne dressurøvelser, men bare bliver lidt benspjæt og halvdårlige tricks + det er dælme ikke alting der ser kontrolleret ud... Tingene indlæres forkert og flere af tingene er ikke engang hvad jeg ville sige er "på vejen til de korrekte øvelser". Fx changementet, som er taget op flere gange. Hvis den hest skal lave rigtige changementer, så kan det virkelig blive en kamp. Det er sværere at aflære noget forkert end at indlære noget nyt.....

    Øvelse gør mester, men man kan også blive mester i at lave fejl.


  • #179   24. dec 2014 Det er ikke det psykiske der bekymrer mig mest. Det der er synd og skam er at hestens krop bliver presset til øvelser den slettes ikke ejer styrken til at udføre, noget man også tydeligt ser da øvelserne er så ringe. Det er totalt gak gak at forsøge at indlære nogle øvelser på ryggen af heste hvis de fysisk ikke er klar til det da de hurtigt lærer at bruge sig selv forkert og ikke lærer at udføre øvelserne korrekt så det bliver alt andet end pænt at se på. Havde de redet et program hesten kunne udføre og lavet Prix øvelserne fra jorden havde det været et flot show.. Men det så alt andet end godt ud.
    Mvh TT


Kommentér på:
Mustangs kan selvfølgelig også.

Annonce