{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
953 visninger | Oprettet:

Køb af islænder - Gangarter {{forumTopicSubject}}

Godaften,

Jeg skal ud og kigge på islændere her på søndag, jeg skal se på 4 lettere forskellige heste.

Jeg er ærligt ikke det aller største gangartsbedømmelse geni, så derfor ville jeg gerne høre hvad I synes man skal kigge efter i islænderens (eller bare generelt hestes) gang?

Prisklasserne er mellem 17.000 og 24.000 på disse heste. En er ude af form (men har god tølt når den er i form), mens en anden ikke rides af 'islænderkyndige' folk. På annoncebillederne har denne en pasagtig tølt. (Jeg ser kun denne, da min papmor synes den er flot farvemæssigt(?!) og prisen er god.)
De sidste to er nogle 'ufærdige' (som ejer beskriver det) ifht. gangsætning. Den ene af disse har meget svært ved tølt, mens den anden er en naturtølter, som har problemer med trav. Men ellers nogle fine heste, som jeg glæder mig meget til at se.

Hvad ville I vægte højere - tølt eller trav?
Samt hvad er gode islænder gangarter?

Det skal dog siges, at min kommende hest overhovedet ikke bliver valgt udelukket på gangarter (eller farve for den sags skyld O.o) men lige så meget for sindet og adfærd med andre heste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af islænder - Gangarter
  • #1   18. dec 2014 Traven er for det meste nemmere at træne frem, end tölt.
    Hvis du er ny indenfor islænderverdenen ville jeg vælge en naturtölter smiley

    Jeg ville kigge på hestens bygning, sind og fremdrift.

    Hvordan den reagerer alene og med andre på tur og bane.

    Gangarter kommer an på hvor du vil hen?

    Til stævner osv. er et godt løft et must, men det kan trænes frem.

    Bane/tur hest, der kommer det an på hvad du selv er til.

    Til skovtur skal det være bløde bevægelser. (synes jeg selv)


  • #2   18. dec 2014 Jeg har en ældre islænder hoppe, som jeg har tøltet lidt på, men da jeg endelig fandt tølten og ville have undervisning, blev hun halt, og stod stille i 5 måneder grundet formodet spat...

    Jeg har egentlig kun redet ture, men da vi bygger en ridebane her til jul, så vil jeg gerne igang med mere seriøs træning med undervisning. Måske nogle begynder stævner senere, hvis jeg får mod på det. smiley Men der skal stadig være plads til turridning.

    Hvis der er nogen, som kan komme med video eksempler på middelgode gangarter, og måske (hvis det er muligt uden at hænge nogen ud) nogle knapt så gode gangarter, så ville det være rigtig fedt!


  • #3   18. dec 2014 Da du nu nævner bygning; så synes jeg selv at denne (den jeg egentlig ikke selv har valgt at se) har en meget underlig bygning. Hvad synes I?

    profilbillede
  • #4   18. dec 2014 For mit vedkommende er grundgangarterne det vigtigste. Jeg er tilhænger af en hest der er nogenlunde stærk i det hele, netop fordi at man ikke skal vægte noget mere end andet. Desuden, hvis hesten er stærk i sine grundgangarter, er det nok sværere at finde tölten medmindre at den er naturtölter, men desuden er der nok også større sandsynlighed for at hesten er BEDRE til at tölte end andre.

    Jeg har købt min egen baseret på grundgangarter. Og hun har simpelthen den bedste tölt, selvom hun er virkelig travstærk.

    Når jeg kigger på gangarterne, kigger jeg efter løft og stræk.


  • #5   18. dec 2014 Det er lidt svært at se ud fra billedet, hvis du havde et "opsat" billede, ville det være nemmere at bedømme bygningen.

    Men ja umiddelbart ser bygningen ikke optimal ud, men brugbar smiley

    Jo mere "vinkel løft" og "rene" gangarter hesten har, jo bedre.

    Hesten på billedet og kun bedømt på det ene billede, vil jeg ikke sige har ret meget løft, der er nærmest ingen holdning, og hesten træder ikke godt ind under sig, så ikke noget jeg umiddelbart selv ville købe. smiley


  • #6   18. dec 2014 Lene: Der er desværre ikke særlig gode billeder i annoncen, og jeg har faktisk selv nået samme konklusion, som dig. Men da det er noget der hedder gruppepres, er jeg tvunget til at se den.. Men nu har jeg da nogle argumenter imod den. smiley

  • #7   18. dec 2014 Sandra: gælder løft for alle gangarter? smiley Eller tænker du kun tølt?

  • #8   18. dec 2014 Ja løft gælder for alle gangarter smiley

    Med hensyn til kropsbygning, så vil jeg råde dig til at lade vær med at købe en med kort ryg, jo kortere ryg jo sværere er det med sadel og jo sværere er det også for hesten at kontrollere sine bevægelser, hvis den har løft og stræk ?? Min egen har en rimelig lang ryg, så hun har masser af plads til at træde ind under sig og plads til at bruge sine ben optimalt i forhold til løft og bevægelse smiley


  • #9   18. dec 2014 I forhold til den du har vedlagt billede har den en ret kort ryg, og gangartsmæssigt ligner den ikke noget særligt. Men udseende er jo heller ikke alt! Husk at mærke efter kemien og hvad DU synes er dejligt at sidde på!

  • #10   18. dec 2014 Tak, det vil jeg huske at lægge mærke til! smiley

  • #11   18. dec 2014 Hvis du er interesseret kunne du linke til de heste du skal ud og se på til mig i pb, så kunne jeg da prøve at kigge på dem smiley

  • #12   18. dec 2014 Jeg ville vurdere sind, eksteriør og bevægelse.
    En smuk hest med urideligt sind er ikke brugbar. Eksteriør siger meget ift hvad man kan træne hesten til at lave. En hest der er utrænet med har velansat hals, stærk overlinie og naturlig god samlingsgrad vil som regel være lettere at træne gode gangarter i end en med mindre heldig bygning (jeg ville fx ikke gide bøvle med at få løft og bæring i en hest som på billedet, hvor halsen naturligt sidder så lavt).
    Takt og bevægelse skal vurderes men kan jo som regel forbedres gennem træning.
    Hvis du vil starte lidt konkurrencer og ikke har pengene til en top konkurrencehest med vinkelløft og superpower, så er kodeordet stabilitet og taktfasthed.
    Held og lykke med hestekigning


  • #13   18. dec 2014 Tak for svar! Jeg har nu en bedre fornemmelse for, hvad jeg skal kigge efter, og egentlig også, hvilken en, som jeg har som favorit. Hvilket er den, som er ude af form. smiley

  • #14   4. jan 2015 Hvis jeg var dig så ville jeg gå efter en som er veluddannet,
    Det er ikke nemt at kæmpe med hvis man ikke er gangartsgeni som du selv beskriver sig selv.
    Derudover ville jeg finde en med forstand på racen og tage med ud og kigge.

    En salgsannonce hvor sælger beskriver at den er ude af form (men har god tølt når den er i form), ville jeg passe på med.
    Der ville jeg nok godt bede om billede eller video hvor det bliver bekræftet.


  • #15   4. jan 2015 Hej FF,

    Nu har jeg så i mellemtiden faktisk købt to heste, som var de 'ufærdige'jeg nævnte i indlægget. Så dit råd kommer lidt sent. smiley Men vi skal have nogen undervisning, af en rigtig dygtig underviser, så jeg tror på at vi kan komme langt.
    Vi fik noget startundervisning af tidligere ejer, som sagde at det faktisk ikke er helt slemt. smiley
    Disse har desuden en fin grunddressur.

    Hesten som var ude af form, var heller ikke noget faktisk. Den manglede noget grunddressur, og tølten var utrolig svær at finde.


  • #16   5. jan 2015 Tillykke med de nye muler. Med kvalificeret undervisning skal det nok blive godt.
    Må vi se dem?


  • #17   5. jan 2015 Jo tak! Og her er de. Litfari fra blåbjerg er farveveksler (er derved den mørke, og 5-gængeren) og den anden er Ullinn fra skovhuset. Dette udtales øtlin. smiley han er firgænger med den lækreste galop jeg nogensinde har siddet i!

    profilbillede
Kommentér på:
Køb af islænder - Gangarter

Annonce