{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Stine R
Stine R
Tilmeldt:
19. apr 2013
Emner: 2 Svar: 19

Regn og løsdrift {{forumTopicSubject}}

Min hest står i løsdrift og det fungerer fint. Den har ikke vist tegn på at fryse endnu, men det har jo heller ikke været rigtig koldt endnu. Den har en god vinterpels og står uden dækken.
De sidste par uger har der nærmest været heldagsregn hver dag. Hesten er konstant våd, men viser ingen tegn på at fryse. Dog er det bøvlet at få striglet/redet, når hesten er våd og mudret hele tiden.

Jeg har nu overvejet om det kunne være en mulighed at give den et regndækken på med fleece foer. Jeg kommer derud dagligt, men ikke flere gange om dagen, så jeg kan ikke tage det af og på efter vejret.

Hvad tænker i om at give den regndækken på nu? og fungerer et regndækken overhovedet i en løsdrift?
Jeg vil helst ikke igang med alt for mange forskellige dækner, igen fordi jeg ikke kan skifte dækken så den har et på i dagtimerne og et tykkere om natten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regn og løsdrift
  • #1   20. dec 2014 Et godt regndækken uden fleece (jeg er ikke tilhænger af fleece i dækken) eller et regndækken med 40-70 gram kan sagtens løse problemet... Jeg har haft hest i løsdrift i mange år, også dækkenheste, det vigtigeste er at have 2 af hver, så der kan skiftes og vaskes løbende, så dækkenet bevarer sin åndbarhed smiley
    Og så køber jeg altid noget i god kvalitet.....


  • #2   20. dec 2014 Hvis ikke den er kold og fryser vil jeg ikke komme dækken på. Du må leve med mudder og våd hest, det er årstiden. smiley

  • Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    apr 2013

    Emner: 2 Svar: 19
    #3   20. dec 2014 Jeanette H: Mange tak for svar. Jeg kender ikke til dækken mærker, da jeg aldrig har brugt dækken før. Har du nogle bud på mærker jeg kan kigge nærmere på?

    Stutteri Haven: Tak forsvar. Du har ret at det er årstiden. Dit råd er at vente med at strigle og ride hesten, til det bliver forår?


  • #4   20. dec 2014 Nej Stine. Det er ikke mit råd.
    Du kan bruge et gammelt sadelunderlag der må blive snasket til, og så må du tage tingene som de kommer. Det sviner at de går i løsdrift, men det er det bedste for hesten. Er ikke fan af løstsiddende dele på heste når de går i løsdrift, de kan hægte sig fast, andre heste kan trække det af, det kan flytte sig hvis den ruller sig, skøvle i det hvis de får det trukket ned o.s.v.


  • #5   20. dec 2014
    Giv du hesten dækken på, men vær opmærksom på om den har det for varmt.
    En konstant våd hest er heller ikke en god ting, det kan give fx regneksem.


  • Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    apr 2013

    Emner: 2 Svar: 19
    #6   20. dec 2014 Stutteri Haven: Ej, kunne da ikke drømme om at lægge underlag og sadel på en mudret hest. Og kan ikke strigle den så længe den er våd. Jeg har desværre ikke 3 timer til at vente på den bliver tør (meget vinterpels).

    Krikken: Er nemlig også bekymret for at den er våd hele tiden, både regneksem, men også kulde om natten, hvor jeg jo ikke er der til at se om den fryser.

    Kan jeg tage dækkenet af igen, hvis der kommer frost? Jeg tænker i forhold til at hårene så kan rejse sig og isolere. Eller er det løb kørt hvis jeg lægger et dækken på?


  • #7   20. dec 2014 Mine heste står ude, det har de altid gjort, de har mulighed for at gå ind i et lækkert skur med massere af halm i bunden, men de benytter det ikke. Hvis de frøs, ville de jo søge læ, hvilket de heller ikke gør, når endda der er snestorm. De venter bare måsen til :o)

    profilbillede
  • #8   20. dec 2014
    Nej. Ligger du dækken på, så lad det blive på.


  • #9   20. dec 2014 Dette er en artikel skrevet af en dyrlæge, ang at komme dækken på sin hest. Læs den evt igennem, dog synes jeg den er en hel del subjektiv, så man må tag hvad man bruge og smide resten væk :o)

    http://www.hestemagasinet.dk/pdf/1770.pdf


  • #10   20. dec 2014 Det kommer helt an på din hests kropsbygning hvilke modeller der vil passe godt til den, er den smal, bred, højtstillet osv smiley
    Jeg ville ALDRIG hverken strigle eller lægge seletøj på en våd og beskidt hest!!
    Og hvis man skal holde hesten i form hele året, som er det sundeste for dem, må man tage lidt forholdsregler og smide dækken på, så den kan sadles op når man kommer smiley


  • Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    apr 2013

    Emner: 2 Svar: 19
    #11   20. dec 2014 ChristinaV: Ja hvis der så bare var frost og sne, var det ikke noget problem, da den sagtens kan holde varmen.
    Hestene i løsdriften her står inde det meste af tiden eller lige udenfor. De får hø indenfor, så måske det er derfor de er så glade for at være derinde.

    Krikken: Ok, tænkte jeg nok.

    Jeanette H: Det er en kraftig sag på 160 cm. Bygget som en forvokset fjordhest af sport type, dog uden den kraftige hals. Jeg har hørt at weatherbeeta kunne være noget?


  • #12   20. dec 2014 Mine går ude hele tiden, og har ikke dækken på, og får det heller ikke. En strigle med lange stive børster, så kan man få det værste snavs af hesten, og så kan man altså sagtens give et underlag på. En af fordelene ved en god tyk vinterpels er, at udstyret ikke skaver så let.
    Sådan har jeg gjort de sidste 15 år, og har aldrig haft problemer med det.


  • #13   20. dec 2014
    Ikke underlag på en beskidt hest - en der er våd af mudder..


  • #14   20. dec 2014 Stine: Så hvis den er bred/kraftig, vil jeg gå efter Rambo, 4horses Rocky eller ja WB, men WB er ofte til de MEGET brede heste smiley

  • #15   20. dec 2014 Det var måske også en ide med Premiere Equine, de har udsalg ligenu
    http://www.premierequine.co.uk/PBSCCatalog.asp?CatID=2015794


  • #16   20. dec 2014 Dette var nok perfekt, halsen behøver man jo ikke bruge: http://www.premierequine.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12675482

  • Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    apr 2013

    Emner: 2 Svar: 19
    #17   20. dec 2014 Jeanette H: Tak for hjælpen, det vil jeg se nærmere på. Dog er størrelsen udsolgt hos PE.

  • #18   20. dec 2014 Ahh selvfølgelig smiley

Kommentér på:
Regn og løsdrift

Annonce