{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
540 visninger | Oprettet:

Tyk pony - what to do? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at jeg passer en fjordhest, som er blevet rigtig tyk...
Den eneste der rider på den er mig og det er en tur i ugen.
Hesten får foderet "hestespark" en gang dagligt, går på græsfold og får en Balle hø om dagen.
Sagen er den jeg ikke ved hvordan hun skal tabe sig.
Hun går sammen med en sletter som også godt kunne tabe lidt, men ikke så meget som hende.
Husk hesten er ikke min egen.:)

Håber at få nogen ræd der virker knus
Anna ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tyk pony - what to do?
  • #3   21. dec 2014 motioner den?

  • #4   21. dec 2014 Nul græs, minimum 10 kg hø om dagen i slowfeeder (gerne 2. slet, med så lidt 'gang' i som mulig). Motion: Trækture i 1½ time om dagen til den er slank nok til at bære rytter, herefter daglig motion med rytter (optrappes langsomt) indtil den kan traves i ½ time om dagen. Det er super for stofskiftet.

    Kanel i foderet samt gurkemaje+chayenne peber hjælper på metabolismen. Det samme gør GlukoGard fra Hippolyt.
    Den skal kun have vitaminer ud over sit hø, fx MiniVit Vinter (Equsana) eller, hvis der er råd, nogle af de super gode fra Hippolyt.

    Som du nok kan læse, er det umuligt at slanke en hest der ikke er ens egen, og som man ikke har fuld bestemmelsesret over. Desværre.


  • #5   21. dec 2014 Hvis den spiser en hel balle hø som plejer at veje ca 15 kg, så kunne der nok spares lidt der. Den "behøver" kun ca 5 kg om dagen, resten af tiden må den få halm eller frøgræs. Nu ved jeg ikke om der er meget græs på folden?
    Måske kunne i lave indhegningen lidt mindre også, og så skal den have mere motion.
    Fjern evt en del af det kraftfoder den får og erstat det med mineraler.


  • #7   21. dec 2014 Altså nu har den kun behov for 5 kg hø sådan en str så den bliver da langt fra sultet. Den skal have mindre FE indenbords da den jo åbenbart får for mange FE. Ellers ville den jo ikke være fed.
    En del af høet skal erstattes med andet stråfoder der er mindre FE i og det er her frøgræs og halm kommer ind.
    Og mineraler i stedet for kraftfoder


  • #8   21. dec 2014 For overvægtige heste kan GlykoGard udrette mirakler, så jo - der er en forskel. Hvis det da er mig du henvender dig til Tina.
    Bemærk også at jeg skrev minimum 10 kg hø om dagen = de kan give ad libitum hvis den slanker sig alligevel


  • #9   21. dec 2014 fjern krybbe fodret og giv roepiller med vitaminer i stedet smiley morioner så meget som muligt - andet kan u ikke gøre smiley endelig ikke tag høet fra den!

  • #10   21. dec 2014 Nina - Lige meget indhold af FE skal en hest minimum have 2kg hø pr. 100kg hest! smiley

Kommentér på:
Tyk pony - what to do?

Annonce