{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.707 visninger | Oprettet:

Revne efter hovbyld ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 2½ års araber vallak som pludselig var meget halt for et par uger siden - dyrlægen var uge og mente det var en hovbyld eller blødning efter at have trådt på en sten og skar ud hvor der kom en mindre blødning. der blev lavet en lille hul hvor evt puds kunne komme ud og sæbevand ind..
nu ca 14 senere kan jeg stadig ved tryk på sålen i området presse væske ud efter behandling med sæbevand.. der ser en lille bitte revne i sålen hvor jeg kan få det til at boble ud.. det virker ikke betændt men tænker at hvis jeg kan trykke sæbevand ud er der vel en lomme indenunder ?? og så vil der vel også kunne sætte sig skidt og bakterier med det smattede vejr vi har nu ??
hvor længe skal jeg blive ved med at behandle ?? dyrlægen sagde 6 dage.. herefter stoppede jeg og få dage efter var hesten meget halt igen og jeg begyndte igen at behandle..
jeg har i de snart 10 år jeg har haft egen hest aldrig før haft en hovbyld (utroligt nok ;-)) så er ikke helt sikker i behandlingen af denne smiley

på forhånd tak for hjælpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Revne efter hovbyld ?
  • #1   22. dec 2014 Jeg har også en hest som har haft hov byld. Jeg ville bade med sæbe vand som du gør nu for så modner du bylden hvis der er en. Jeg plejer når jeg har vasket at putte vat med jod i hullet i hoven smiley

  • #2   22. dec 2014 jeg havde en sidste år med samme problem og desværre igen nu. endte med at få sko med sål på i en periode, og det skal jeg igen næste uge, min har blødning i sålen og knusninger, hun har fået boots på på fold og bades i sæbevand til smed kommer i næste uge

  • #3   22. dec 2014 min dyrlæge nævnte også sko men den er jo kun 2½ år så vil helst ikke ligge sko på.. har fået boots hjem til den til når vi skal cykle ture men er ikke glad for at ligge dem på på folden..
    jeg bader og bader men hvor længe kan jeg regne med at skulle blive ved ?? tænker ang revnen - hvornår kan jeg forvente at der er lukke tfor bakterier ??


  • #4   22. dec 2014 min gik der mdr. og selv med boots var det umuligt at holde skidt ude så måtte få sko på med sål hvor smeden sprøjtet noget komponent blanding ind der stivnede så det forblev tørt indeunder sålen

  • #5   22. dec 2014 oka - så er det måske smeden jeg skal have fat i og ikke dyrlægen ??
    hjælper ikke meget med alm ride boots i dette vejr da der er drænings huller så mudderet kan godt trænge ind i booten..


  • #6   22. dec 2014 ja har også måtte finde en tør fold de kan gå på dog sagde min dyrelæge skidt med der kommer mudder ind bare hun ikke gik med de såler direkte på underlaget. min er dog på smertesttillende til smeden kan komme. da dyrelægen ville se om det udviklede sig til hovbyld. men tror smed kan vejlede godt.

  • #7   22. dec 2014 men min har ikke revner denne gang. så dengang den havde var der ikke andet at gøre end sko med sål

  • #8   22. dec 2014 min fik smertestillende de første 4 dage og det var det. har ser ikke halt ud når han går på folden eller til og fra fold.. har ikke forsøgt på tur igen ..
    en tør fold er helt umulig her - har ikke nok jord til det og min sommerfold står under vand så den er absolt ikke tør..



  • #9   22. dec 2014 Jeg ville helt klart få fat i smeden!
    Han kan lægge en plastik-sål på, som han sætter fast med silikone.

    Den vikler du en Vet-Flex om, trækker en/to frysepose over og vikler en Vet-Flex mere om. Til slut laver du en sål af gaffa-tape - kun en sål! - skift Vet-Flex og frysepose hver dag. Det holder ikke længe på en mudderfold, men det holder mudderet ude af hullet i hoven.

    Indtil du får fat i smeden, bliver du bare ved at vaske med sæbevand. Der kan godt gå lang tid med sådan en hovbyld, desværre. Det værste er hvis betændelsen får lavet et hulrum i hoven, så snakker vi måneder smiley

    God bedring med pruh-hesten smiley


  • #10   22. dec 2014 men er den ik halt så det vel bare at forsøge med sæbevand dagligt endnu. og ellers rådspørge smeden smiley

  • #11   22. dec 2014 pt står han med hoven i blød i sæbevand 15-25 min hver dag når jeg tager ham ind fra fold, så presser jeg væske ud gennemrevnen, drypper det der blå mod sur stråle på ved revnen og lader det trænge ind, ligge animalintex, Vet-Flex bandage, gaffa tape og på folde har han så ud over det en Horse Guard boot på da tapen og bandage bliver slidt op og falder af uden booten på..
    frygter lidt at der er noge hulrum inden under... når jeg bruger min visiter tang til at trykke på sålen kan jeg få det til at boble ud af revne med at trykke et par cm fra selve revnen..


  • #12   22. dec 2014 Det virker som om du gør det helt rigtige smiley

    Hvis det kun er sæbevand du kan presse ud, er det nok ikke så slemt smiley og så længe det ikke er flere liter, skal hullet nok lukke sig igen smiley

    Hvad har du for noget blåt? Det fra blue-horse?


  • #13   22. dec 2014 Syntes du skal få en smed ud, de er ofte mere forstand på hovbylder end dyrlæger. Man skal skære hul i bylden og når der kommer hul i den så vil det først fosse ud med betændelse, derefter vil der komme lidt blod ud (kan se meget voldsomt ud)
    Hullet lukker faktisk ret hurtigt efterfølgende og sålen bør ikke være blød derefter.


  • #14   22. dec 2014 oka det er godt at høre smiley har som sagt været forskånet indtil videre smiley

    det er ikke ret meget måske hvad der svarer til 1-2 ml sådan ca . smiley

    det er sådan noget blå sten tror jeg det hedder. købte det hos min underviser som har udstyrsbutik.. har ikke kunnet finde det igen.. hørt noget om at det er taget at markedet men det virker ellers så super godt smiley kan ikke rigtig se hvad det hedder - flasken er for beskidt af blå pletter efterhånden smiley

    det har bare været en ide - hvis det kan desinficere surstråle burde det vel også kunne desinficere inde i hoven..??


  • #15   22. dec 2014 der blev skåret huld den dag dyrlægen var der - og der er som sagt stadig hul og han lader mig trykke med visitertangen.. sålen er blød lige der hvor dyrlægen har skåret ud.. det er egentlig pga det åbne hul/revne at jeg er usikker på behandlingen smiley

  • #16   22. dec 2014 Ikke blåsten i en hov byld. Bare sæbevand evt klorhexadin sæbe er rigtig godt smiley Også et godt tip er at have en spøjtet også spøjte sæbevand direkte ind i hullet efter hoven har været i blød.

  • #17   22. dec 2014 jeg sprøjtede også vand ind i hullet for at rense helt. så det et godt råd smiley men ville spørge smed.

  • #18   22. dec 2014 Uh! Hvis du har sådan en gang blåstenssalve, så pas rigtig godt på den! Det er effektivt smiley

    Det er taget af markedet pga kobberindholdet - mange kvægavlere brugte for meget, det kunne måles i grundvand og jordlag, så det var bare ærgerligt for os hesteejere...

    Er ikke sikker på jeg ville bruge det i en hovbyld... Sæbevand - brun sæbe eller sæbespåner - renser fint nok. Så din indpakning og fat i smeden smiley
    Sålen må gerne give lidt efter, men må ikke være blød!


  • #19   22. dec 2014 oka - blå sten var et forsøg på at få renset ordentlig ud .. men skal nok lade værre når nu i siger det er dumt at bruge smiley tænker det renser meget godt når jeg kan presse sæbe vand ud gennem revnen ??
    bruger sæbespåner til sæbevandet - en lidt godt mættet bladning smiley
    bør jeg have fat i min smed hurtigt når jeg nu allerede har behandlet på den knap 14 dage ?? eller kan det vente til efter julen osv??
    det virker ikke som om der er et hul direkte op i hoven men mere bredt ud over sålen??
    jeg har forsøgt ca at indtegne på billedet.. den røde streg er ca der hvor revnen er og den røde cirkle er ca der hvor jeg kan trykke og få væske ud af revnen.. det er et tilfældigt lånt billede smiley

    ja jeg holder godt fast i mit blå sten for det er helt umuligt at få fat på igen og synes bare ikke meget af de nyere produkter virker ordentligt.. har forsøgt og hvergang er jeg gået tilbage til blåsten smiley


    profilbillede
  • #20   22. dec 2014 Ville få smeden ud og skære det helt fri smiley

  • #21   22. dec 2014 oka - lyder som om jeg må skrive til min smed imorgen smiley vil bare helst ikke ulejlige hende i julen smiley

  • #22   22. dec 2014 Det havde jeg ihvertfald gjort! smiley det vigtigt der bliver åbnet op så der ikke kan dannes ny hovbyld - lyder som om din bare danner ny med det samme smiley

  • #23   22. dec 2014 men der er jo åbent ?? det er jo det der bekymrer mig at der blier ved med at være åbent så der kan trænge nye baterier ind...

  • #24   22. dec 2014 Lyder ikke som om din dyrlæge har skåret den ordenligt op. Jeg ville også få fat i smeden.

  • #25   22. dec 2014 oka - kan bare ikk se ideen i at skære mere når der er hul ? er bange for at hoven bliver helt ødelagt og tynd af at blive skåret mere i ??

  • #26   22. dec 2014 Man skal skære fuldstændig hul så der ingen "kanter" er så skidtet ikke kan sætte sig fast smiley

  • #27   22. dec 2014 det tror jeg ikke man kan - som det kan ses på billedet er det et bredt område hvo rjeg kan trykke og få væske ud af revnen ..man kan vel ikke skære sålen ud i så stort et område uden at ødelægge noget ?? eller hvad ?? det virker som om at et evt hulrum ikke går ind i en lomme men mere breder sig ud meget smalt under en større del af sålen ..

  • #28   22. dec 2014 der virker ikke til at være nogen byld eller noget nu... det er pga hullet jeg er bange for at det skal opstå igen..

  • #29   22. dec 2014 Jeg synes du skal få fat i din smed i morgen smiley

    Hun kan give dig den helt rigtige vejledning - hun kender jo også din hests hove bedre end os smiley

    God jul, god bedring og godnat smiley


  • #30   22. dec 2014 Man skal skære hele området ud. Min blev skåret fra tå til balle sidste år pga en kæmpe byld. Hoven tager ikke skade, man skære jo ikke helt ind i "kødet" og når først bylden er lukket helt op, ja så tager det faktisk ikke mange dage før det yderste lag er lukket igen. Efter 3 dage var der lavet en hinde på mins kæmpe byld og efter 14 dage var det så lukket at hesten kunne få sko på igen og ikke behøvede at blive badet i sæbevand mere. Dog skulle mudder skyldes væk.

    Før man kan være sikker på at fået en byld ud er det nød til at bløde - blødte det da der blev åbnet?


  • #31   22. dec 2014 der var ingen byld inden under da dyrlæge skar ud men tilgengæld kom en blodansamlig frem - så ja det blødte da der blev skåret ind ..

    har skrevet til min smed - kunne lige se hun var online på facebook smiley


  • #32   22. dec 2014 Måske der så er udviklet en byld. Det var nemlig det samme der skete for mig. Smeden skar en trykning ud, og en uge efter var der dannet en byld. Ikke fordi der var kommet bakterier ind, den var bare ikke færdig dannet og trykningen var spredt over et større område end det lige så ud til smiley

  • #33   22. dec 2014 oka - ja det er det med at det virker til at være spredt ud under sålen i stdet for at være samlet ..
    hvis der var dannet en byld burde den så ikke være halt ??
    har som sagt ikke haft hest med hovbyld før så er nok dumme spørgsmål jeg kommer med smiley


  • #34   22. dec 2014 har talt med min smed nu smiley hun mener det er en såleknusning efter at have trådt på en sten på turen den dag han blev halt som jeg også gættede på.. hun mner hans såle er for tynd slidte pga det våde og fugtige vejr vi har haft længe nu.. hendes anbefaling er fortsat behandling med sæbevand en 14 dages tid og så skla den gå med boots både på tur og på fold med vandtætte boots.
    hun vil ikke skære mere ud i hoven da den allerede er så tynd sålet at hun risikere læderhuden hvis hun skærer mere ind..
    har fået cavallo boots hjem til turene men skal have fundet nogle vandtætte til foldbrug - noge godeideer ??


  • #35   23. dec 2014 Man kan få sygeboots som kan bruges på fold smiley Men godt du fik snakket med smeden, hun kender alligevel din hest hove bedst.

  • #36   23. dec 2014 det er en ny hest som jeg fik hjem 29 sep i år så hun kender den desværre ikke så godt endnu men hun har da set dens hove og kvaliteten af disse smiley
    kan se mange forskellige boots - er de rnogen som er bedre end andre ?? helst ikke for dyre - jeg er på su smiley


  • #38   23. dec 2014 super tak smiley pt har jeg en af de blå du linker til smiley men den er lidt stor da der er plads til forbinding osv i samt vand ved iblødsætning smiley
    hans hove er meget runde i forhold til de mål der står på bootsene ..


Kommentér på:
Revne efter hovbyld ?

Annonce