{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.729 visninger | Oprettet:

Fuldblod, foder??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en fuldblodshoppe der skulle ha' for højt stofskifte. Jeg prøver alverdens ting for at fodre hende op da hun er for tynd, men hun tager ikke rigtig på.
Er blevet anbefalet Build Up nr. 9 fra brogaarden og håber dette hjælper, det starter jeg stille og roligt op med fra i morgen.
Ellers ved jeg snart ikke hvad der skal til for at hun bliver en fin fin hoppe. Hun får alt den wrap og hø hun kan spise. Og levner tit en smule så hun får mere end rigeligt. Hun får horselux grow samt masser af fiberpiller og en håndfuld sojaskrå.
Måltid 3 gange dagligt hvor det ene måltid består af en portion Mash.
Hun har fået duvil basic, lucerne, sojaskrå og fiberpiller, men det havde ingen effekt.

Er der nogle herinde der har erfaring med hvad der er super godt foder til en fuldblod der er svær at holde huld på??
Venligst kun svar hvis i har relevante svar og ikke kun noget i tror der vil hjælpe fordi det hjælper på jeres "almindelig" hest. smiley


Kommentarer på:  Fuldblod, foder???
  • #1   23. dec 2014 Vil lige starte med den åbenlyse -er den tjekket for orm og i det hele taget er den sund og rask?

    hvor gammel er den?

    tja, jeg ville starte med at bytte mash'en ud med at "rigtigt" måltid -mash er (i hvert fald alle de varianter jeg kender) mest noget "hyggefoder"/fyld og indeholder ikke mange FE.
    Så alene på den konto kunne man snige lidt flere FE ind.

    Giver du olie? Hvis ikke, så er det osse en nem måde at få lidt flere FE i kosten uden at skulle give en enorm mængde krybbefoder.

    Går den med dækken? Hvis ikke, kan det osse hjælpe at den ikke skal bruge så meget energi på at holde varmen i den regn og blæst vi har.


  • #2   23. dec 2014 Hej AnneMarie,

    Min fuldblod på 511 kg får følgende:
    Morgen (07:00)
    250-300 g Sct . Hippolyt Natur Müsli tilsat 125 g lucerne 1-2 kg wrap, loppefrøskallepulver & 5-10 gulerødder
    Eftermiddag (16:00) 250 g lucerne med omega 3 tilsat æblecidereddike
    8-10kg wrap i slowfeeder
    Aften: (18:00-19:00)
    250-300 g Sct . Hippolyt Natur Müsli tilsat 125 g lucerne og 5-10 gulerødder


  • Jette
    Jette Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #3   23. dec 2014 Har brugt majs flager til min egen fuldblod som også har alt for højt stofskifte, og det har hjulpet rigtig meget. Fik af vide hun skulle have en dl olie ved hvert måltid, men dette vil hun altså bare ikke spise, så har skiftet det ud med en lucerne hvor i der er olie. Har dog måtte blande lidt melasse i majs flagerne for hun ville spise dem, har åbenbart en meget kræsen hest smiley
    Derudover giver jeg hende alt det hø hun kan spise, og fodre 3 gange dagligt med før nævnt blandet med valset byg og Equsana Active.
    Mængden kan nok ikke hjælpe dig meget da hun er en skadet hest og får væsentligt mindre end hvis hun skulle rides.

    Hvor meget dette kan gavne andre ved jeg ikke, men det har ihvertfald hjulpet mig og min hest, hun er blevet meget gladere og rigtig fin i foderstand.


  • #4   23. dec 2014 Prøv at læse om equi jewel

    Jeg har en DV der havde tabt sig helt enormt, og fik hurtigt gode resultater med equi jewel.

    Godt klar over du kun vil høre fra andre med fuldblod, det kan jeg ikke klare, men haft så gode resultater med det produkt at jeg blev nød til at dele


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   23. dec 2014 Kontakt www.foderinfo.com, hun kan lægge en korrekt foderplan udfra din hests behov, dine muligheder for at skaffe foder, og ud fra et ca budget..

    smiley


  • #6   23. dec 2014 Hun har ikke orm smiley
    Hun er rask, men har dog for halvanden til to mdr siden været indlagt på grund af kolik, men er kommet sig over det.
    Hun er 6 år gammel og har gået som væddeløbshest indtil for ca et år siden.
    Mashen får hun både fordi hun elsker det og fordi det er godt til at stabilisere maven smiley
    Hun får olie smiley
    Og ja, hun går med 100g overgangsdækken og giver jeg hende mere på, får hun det alt for varmt smiley

    Hun bliver redet meget meget lidt da jeg er blevet opereret i hånden og derfor har meget svært ved at sadle op selv, og så er hun temmelig tynd så vil heller ikke ride hende voldsomt hårdt da jeg er bange for at hun taber det hele en gang til smiley


    Tusind tak for jeres input! Det vil jeg ha' liggende i baghovedet hvis Build Up fra brogården ikke virker smiley


  • #7   23. dec 2014 Er der nogen kontakt til ejer/træner fra hendes løbstid? Tænker bare at hvis hun har gået løb "så længe" ,må hun jo nødvendigvis have været i fornuftig stand dengang, så det var da nærliggende at spørge hvordan de har fodret på hende, hvis altså det er muligt.

    Går udfra det er lånehesten? Hvad siger ejer?

    Build up ved jeg mange har gode erfaringer med. Og så hø ud på folden hvis ikke der allerede er det. Få evt lavet en analyse på hø/wrap, der er ret stor forskel på hvor meget næring der er i sådan noget.

    Så lige du har haft lavet en tråd om at den tissede meget -gør den stadig det, eller gik det i sig selv igen?

    Hvis den stadig gør det, ville jeg få det undersøgt nærmere, det kan nemlig godt være tegn på at noget ikke er helt som det skal.

    Og som AMT er inde på -få evt prof. til at lægge en foderplan der tager hensyn til problemet med at holde huld


  • #8   23. dec 2014 Hun tisser stadig meget, men har dyrlæge med ind over og så længe hun har det godt mener han ikke det skal undersøges yderligere. Og ja det er lånehesten.
    Jeg ved ikke om ejeren har kontakt til tidligere ejer mere.


  • #9   23. dec 2014 Jeg anbefaler tit seniorfoder til de heste, som har svært ved, at holde huld.
    Det er mange gange mere fedende end foder til almindelige heste.
    Hvis build up ikke virker.
    Jeg har ikke fuldblod, men en frederiksborg med stofskifteproblemer. Og har i mange år været tyndere end din er nu. ??
    Jeg fik afvide af dyrlæge, at hun skulle have det dobbelte foder for, at optage det hun skulle.

    Hun er blevet pæn nu, men er også i fol. Men jeg frygter den da hun har folet, om hun er til at holde huld på igen. ??



  • #10   23. dec 2014 Som militaryrytter med heste med høj fuldblodsandel bilder jeg mig ind at jeg ved lidt om det der med at holde huld på heste der bruger meget energi (enten fordi de laver meget eller fordi de har højt stofskifte eller en kombination)

    Den jeg har pt er meget svær at fodre på. Hans foderplan ser således ud:

    15-18 kg wrap fordelt på hele døgnet (det er alt det han kan spise)
    500 g linamix
    500 g stabiliseret risklid (jeg bruger mühldorfer i dk er det lettere at købe maxirice)
    1 kg agrobs pre alpin heu cobs
    1 kg fibermash fra horsepro (den har rigtigt mange FE og ikke ret meget stivelse)
    Vitaminer så det passer.

    Jeg ved fra mange af mine veninder at det er ca samme foderplan de kører efter, nogle giver müsli i stedet for vitaminer og heu cobs, men det er jo en smagssag.

    Equijewel fra brogaarden er også risklid, den er bare dyrere end de to jeg nævner tidligere.

    Husk at risklid er doping i sverige og tyskland, der er 96 timers karens på.


  • #12   23. dec 2014 Tanken har strejfet mig med hensyn til mavesår, men hun har masser af appetit og får masser af wrap og hø smiley
    Lige nu for hun horselux grow som er plagfoder og er så bevendt at starte hende op på Build Up som jeg har blandet sammen med plagfoderet og opblødte fiberpiller og en god håndfuld sojaskrå smiley

    Jo jeg kan bestemt godt huske dig! smiley og ja det er Wellmind smiley


  • #14   23. dec 2014 Der er ikke så stor mulighed for at tage derud flere gange i løbet af dagen da der er 6-7 km og jeg ingen bil har smiley
    Vil klart overveje Pronutrin hvis det nye ikke har nogen effekt smiley
    Tak for dine råd Christel! smiley
    Hun er en rigtig dejlig hest og er rigtig glad for hende smiley
    Ja, jeg passer rigtig godt på hende smiley


  • #16   23. dec 2014 Det kan du tro jeg vil smiley
    Ja det tog meget hårdt på hende at være indlagt på Højgård. Der raslede kg bare af hende. smiley så siden da har hun taget rigtig fint på smiley hun er bare desværre gået i stå igen. Så håber der er et eller andet som hjælper.
    Det tager bare lang tid i forhold til Lucky som der bare tager på på ingen tid smiley


  • #17   23. dec 2014 Har haft et fuldblod hest, jeg gav ham: majsolie, med lucerne og fiber. Noglegange, så meget roepiller. Det virkede godt for ham. 12 kg wrap om dagen. Og synes at du forsætter med at give den Mash, det virker godt for dem som har haft kolik.. Håber bedste for dig! smiley

  • #18   23. dec 2014 Tak smiley
    Min plan er også at fortsætte da mashen er god til at stabilisere hendes mave smiley


  • #19   23. dec 2014 min fuldblods hoppe var også alt alt for tynd, og havde længe problemer med hun ikke tog på.
    jeg købte mig fattig i forskellige musli blandinger, og prøvede alt muligt forskelligt..
    så kom jeg til at tænke på hvad vi mennesker har brug for i vores kost.. vi har brug for kulhydrat, protien, fedt og vitaminer..
    nu får hun sort havre som har et højere indhold af protein, calcium og olier end den almindelige havre, og giver ikke den samme tænding, det er jo så kulhydrat, så får hun lidt soyaskrå og lidt lucerne, som er protein, og rapsolie som er fedt.... så vitamin tilskud... og ALT det wrap hun kan æde...
    wrap vil altid være det vigtigste i en hests kost...

    jeg tilføjer lige at min hoppe samtidig med hun fik føl, ændrede hun fuldstændig figur.. ikke at jeg siger du skal gøre det, men det gør altså noget ved deres krop, ligesom med os menneskers kroppe.. og husk altid på at en fuldblod er ikke lavet til at være tyk smiley


  • #20   23. dec 2014 Jeg ved godt den ikke skal være tyk smiley men lige nu er hun stadig alt for tynd smiley og derfor skal hun ha' mere sul på kroppen smiley

  • #21   23. dec 2014 det er rigtigt smiley men en fuldblod er noget værre noget at fodre på, så ikke vær for hård mod dig selv hvis den ikke tager på, det er ikke nemt smiley

  • #22   23. dec 2014 Jeg prøver at lade vær med at være hård ved mig selv, det er bare frustrerende at hun ikke rigtig tager så meget på smiley

  • #25   23. dec 2014 Jeg er blevet anbefalet Build Up af en med forstand på det foder, så går ud fra at en der arbejder med det ved hvad han snakker om. Og han fik at vide at hun lige har været syg for et par mdr. siden og har for højt stofskifte.

  • #27   23. dec 2014 Som sagt er jeg blevet anbefalet at bruge Build Up til at "fede" hende op med, af en uddannet der arbejder med det foder. Og jeg går ikke ud fra at han ville anbefale det hvis det var så skidt for hende som du mener.

  • #29   23. dec 2014 jeg spørger om råd ja, og har fået en masse gode inputs som jeg klart kan bruge hvis det her ikke virker.

    Men når du reagere sådan der til trods for at jeg fortæller at en som arbejder med det hver dag har anbefalet Build Up, så går jeg ud fra at han ved hvad han snakker om (ellers havde de nok ikke viderstillet mig til ham) og han har fået hendes sygehistorie hos mig at vide samt at hun har for højt stofskifte!
    Men jeg skal da nok forhøre mig omkring det hos min dyrlæge når nu du synes det er så forfærdeligt at jeg bruger det. Så har jeg da mit på det rene.

    Men du er åbenbart den eneste her som synes Build Up ikke er godt nok.

    Men nu gider jeg ikke diskutere det her mere. For det er åbenbart forkert af mig at give en hest det som jeg bliver anbefalet af en der har forstand på det.


  • #30   25. dec 2014 Har hun fået meget medicin da hun var syg og indlagt?

    For så kunne hun nok godt bruge enten noget animal biosa (mælkesyrebakterier)

    Eller ysy for at få mave / tarm flora til at fungere igen.

    Da det er blevet slået i stykker af medicin / penicillin.


Kommentér på:
Fuldblod, foder???

Annonce