{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.283 visninger | Oprettet:

Forbud af rebgimer {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt nysgerrig på, om hvordan holdningen er, ude i rideklubberne/ridecentrerne under DRF, vedr ridning med cordeo og rebgrimer med tøjler på klubbens baner og arealer. Er det noget man har en holdning til, hvordan forvalter man det rent praktisk, er der regler omkring det. Kan andre rideformer og tilgange til det at arbejde med sin hest eller pony, accepteres af de traditionelle metoder, så man kan ride side om side og rumme hinandens forskelligheder osv osv

Jeg ønsker en fornuftig debat som holdes i en god tone, så byd ind med erfaringer, meninger tanker osv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forbud af rebgimer
  • #1   8. jan 2015 For ca 1 år siden da jeg red nede på den nærmeste rideklub (skårupovergaard) der måtte jeg gerne ride i rebgrime selvom deres klub var 'under' DRF smiley dog stod jeg ikke på stedet, men lejede mig ind.

    Jeg synes det er super lækkert de steder man må, så længe man kan håndtere sin hest. (Selvfølgelig kan en hest blive bange og løbe uanset optømring)


  • #3   8. jan 2015 Skal lige noteres at jeg har talt med DRF i dag om emnet, og de har intet i mod det, og beklager hvis der er steder som forbyder ridning med fx rebgrimer. Men de kan ikke rigtig gøre noget, da det er op til den enkelte rideklubs bestyrelse. DRF ser dog gerne en saglig debat, da det jo vinder mere og mere frem med andre rideformer end de traditionelle, så det bliver noget vi skal forholde os til på et eller andet tidspunkt smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   8. jan 2015 Nu er det nok ren fornuft at man ikke tillader ridning i rebgrime, cordeo osv. Det er uforsvarligt på et stemmes så mange heste og mennesker..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   8. jan 2015 Ud over det, så kunne jeg godt finde på at skifte klub hvis en masse red rundt i grime/rebgrime/cordeo, ikke fordi de ikke rider seriøst, men fordi det sikkerhedsmæssige bare ikke er godt nok.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   8. jan 2015 Og plus, så går der pludseligt "mode" i det, også suser der 500 små pony-piger rundt i hallen, totalt ukontrolleret på deres pony..

    Rebgrime/grimer/cordeo - NEJ tak i klubberne


  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #7   8. jan 2015 I den klub hvor jeg rider skal hesten bære trense (gerne bidløs) når hesten rides. Det er et spørgsmål om sikkerhed. Der er plads til jordarbejde i det lille ridehus og man kan bestille tider til at have sin hest løs i ridehuset hvor der så er lukket for andre (faste tidsrum), men ridning skal foregå med trense.
    Ellers er der både "traditionelle" ryttere, islænder ryttere og enkelte westernryttere der bruger faciliteterne og så længe folk opfører sig ansvarligt og tager hensyn er der plads til det - og det skal der være - der afholdes også af og til islænderkurser el.lign. - typisk om sommeren hvor der ikke er helt så meget tryk på ridehusene.


  • #8   8. jan 2015 Det ridecenter jeg står på er ikke under DRF. Men hos os rides 70 % af hestene uden bid. Der rides primært med kapsun, rebgrime og sidepull.
    Pudsigt nok er der i de 2 år stedet har eksisteret aldrig sket ulykker what so ever. Heller ikke på elevholdene, der selv for de mindste børn, foregår 100 % bidløst.


  • #9   8. jan 2015 Sig b:
    Tror det handler om, hvorvidt børnene bliver instrueret i hvordan man rider bidløst eller ej smiley


  • #10   8. jan 2015 Mener ikke man må ride, uden trense (bid el. Bidløst). -tror det er grundet sikkerhedsmæssige årsager, og nok fordi det kan gå ind og provokere de "seriøse" ryttere. Især hvis hesten er ret frisk, kan den være svær at stoppe især hvis den ikke er trænet i det.
    Hvis jeg bliver fristet til at ride i rebgrime eller cordeo, så rider jeg ned på en af foldene og fiser rundt dernede. (Der er en fold egnet til det smiley )



  • #11   8. jan 2015 Den rideklub jeg har redet i, praktiserer bidløs ridning. Som nybegynder starter man med at ride med en almindelig grime med tøjler i, for at de ikke skal komme til at rykke hesten i munden. Når de så kan sidde stille med hænderne, må de ride med hovedtøj. Mange af unghestene bliver også redet med grime i starten.
    Det vil sige at alle stedets heste kan rides i grime, når det gælder det mest grundlæggende. Det skaber også en fin opmærksomhed hos de nye ryttere om at det gør ondt på hesten hvis den bliver rykket i munden.


  • #12   8. jan 2015 Hos os holder vi stævner hvor alt er tilladt på banen - i naturen er der påkrævet hovedtøj af den ene eller den anden art. Nogen heste fungerer bare super godt med det, og så længe det foregår på en indhegnet bane kan jeg intet dårligt de i at man rider dressurprogrammet i cordeo og uden saddel smiley

  • #13   8. jan 2015 Har stået på en rideklub, hvor de tillod udstyr der var godkendt i DRF's reglement - mener at det blev udtrykt sådan. Altså ingen ridning i grime, rebgrime osv. At de andre ryttere så skældte en ud for at ride bidløst, var en ret ubehagelig oplevelse for mig, der netop havde købt en af rideskolehestene, og dermed havde min "egen hest", og, ifølge reglementet, kunne ride med det bidløse udstyr der nu egang passede mig såfremt det var godkendt - og det var det tilfældigvis. Har senere været dernede og vise ridning i cordeo, hvor jeg bla. har redet opvarmning i et lille ridehus sammen med flere andre heste, uden sadel, og kun med det reb om halsen på den gamle rideskolepony(som tidligere var berygtet for sin nervøsitet og tendens til at stikke af). Efter det gik der vist lidt mode i at ride med cordeo dernede, har ihvertfald hørt historier om det. Kan godt se, at det ikke er hensigtsmæssigt at ride i codeo, såfremt der ikke er andet på hovedet af hesten, men ville nu ikke mene at det skadede nogen at tillade det, så længe der var noget på hovedet, med tøljer påsat, som kunne tages fast i, såfremt det blev en nødvendighed.
    Når det så er sagt, morede jeg mig ret meget over at kunne styre min hest bedre med et reb om halsen, end dem der red rundt med tre bid(overdrivelse fremmer forståelse), stang og stramme næsebånd, fordi de ikke havde styr på dyrene. Det kommer meget an på den enkelte hest :)!

    Nu står jeg samme sted som Louise, og har flere gange redet i cordeo med flere andre på banen uden problemer. En uerfaren hest til dette, ville jeg dog ikke ride på den måde, såfremt der var andre der kunne komme til skade. Har ligeledes sprunget på vores tærrenbane på folden, og redet på de indhegnede arealer uden udstyr. Så længe hesten er i kontrol, ville det såmænd ikke være det der holdt mig fra at forlade indhegningerne(her siger fornuften dog for det meste stop - er smuttet på en kort tur et par gange med reb om halsen).


  • #14   8. jan 2015 Der hvor jeg stod måtte man ikke. Men tog min trense og biksede lidt med tøjlerne så de sad i næsebåndet smiley Det red jeg også med til undervisning og tror de regnede med det var en sidepull smiley

  • #15   8. jan 2015 AMT, hvad mener du med uforsvarligt??
    Nu er det sådan at uanset om man er bid eller bidløs rytter, så hvis hesten bliver bange, så bliver den bange.
    Min hest kan styres 100 gange bedre uden bid end med bid..
    Sikkerhedsmæssige årsager, min bare mås smiley Hvis hesten ikke kan styres med bid, vil du så ha' jeg red i din hal med bid? smiley


  • #17   8. jan 2015 Jeg vil rigtig gerne købe mig til et facilitetskort, til den nærmeste rideskole problemet er bare at de ligesom Maria Tears skriver, kun tillader udstyr der er tilladt indenfor DRF og i deres regler på egen hjemmeside står der 'ingen longering eller ridning kun i grime' - det må vel så også gælde bidløst? I så fald har jeg ikke lyst til at betale mig for et facilitetskort...
    Når man selv har styr på sin hest og ligefrem kommer udefra for at træne mener jeg ikke at klubben burde bestemme hvad udstyr man skal bruge o.o!

    Jeg kan selvføgeligt se at det er uforsvarligt at ride rundt uden udstyr på en hest der går total amok og er til fare for andre ryttere i hallen, men hvorfor er en normal tilridning så bedre set på? Hesten kan jo være lige forvirret, grøn og farlig smiley Klubber som disse burde være åbne for andre metoder/ridestile whatever..og ryttere burde også tage hensyn og ansvar smiley


  • #18   8. jan 2015 Hvem siger jeg gør det til en kamp omkring bid og ikke bid? ;0)
    Jeg 'besvarede' det som rebgrimer, har ikke skrevet cordeo nogle steder? smiley


  • #20   8. jan 2015
    Man må springe i hackamore og sidepull for hest, hackamore med korte stænger for pony. I TREC som også er en disciplin under DRF må man sådan set bruge alt - inkl. rebgrime ;o)


  • #21   8. jan 2015 det er en misforståelse der vil noget hvis man tror at DRF ikke godkender ridning med rebgrime i deres klubber. Der hvor der er begrænsninger er når der er tale om reglementet vedr fx dressurstævner. Ellers har de ikke noget imod rebgrimer og cordeo, ved det da jeg har talt med dem i dag om emnet smiley Det er bestyrelserne i de enkelte klubber som sætter reglerne, ikke DRF på det punkt

  • #23   8. jan 2015 når flere skriver at de rider i klubber hvor rebgrimer ikke er tilladt, og at i deres klub må man kun ride med det der er godkendt i DRF reglement, så læser jeg det som at man tror at DRF ikke har godkendt rebgrimer generelt. men min fejl hvis jeg har misforstået det der bliver skrevet smiley

  • #24   8. jan 2015 I den klub jeg red i tror jeg de havde forstået det som at man slet ikke måtte ride bidløst. Det var ihvertfald sådan jeg følte det, når folk kom med spydige bemærkninger om at jeg skulle tale med ledelsen for at jeg måtte ride bidløst..

  • #25   8. jan 2015 M&J&T - Hvad så med dem der kun har en ridehal/klub at opholde sig i... mener du så at de skal tilsidesætte sin egen ride stil bare for at kunne bruge faciliteterne?

    Mvh TT


  • #26   8. jan 2015
    Næ, det må man jo afgøre med sig selv hvor man finder sig bedst tilpas :o).
    Om man vil være ok med at skulle passe ind under nogle bestemte regler eller om man og hesten er godt tilpas et sted hvor der fx rides meget dressur, men man egentligt selv er tur rytter.


  • #27   8. jan 2015 Alle steder jeg har stået, har det været tilladt indtil en ulykke kom, som der kom på hver sted.
    Syntes det er rigtig fint at det kun er tilladt med en bidløs trense og ikke det andet, det er alt for farligt det andet, for det er ikke alle der formår at træne det rigtigt og så går det galt...
    Gider ikke ride hvis der er en der rider i grime eller det andet for at prøvet at tromle en pony rytter fordi hun ikke lige kunne styre sin pony, så min hest hader ponyer nu... Og syntes ikke det er så fedt når de kommer tæt på.
    Så er glad for at det ikke er tilladt hvor jeg står smiley


  • #29   9. jan 2015 Det er jo ikke alle der har muligheder for at transportere sin hest men må bruge det ridehus der ligger i lokalområdet. smiley For jeg kan jo selvfølgelig se at det er huld i hovedet at køre til en dressurstald hvis man vil springe osv. men det er desværre ikke alle der har den luksus. Og så er det vel ikke fair at man skal lægge sin ride stil om for at få lov at benytte faciliteterne eller at folk skal se surt på en?

    Mvh TT smiley


  • #31   9. jan 2015 Selvfølgelig skal man holde de regler der er. Men jeg har selv en hest der har trailerskræk som vi arbejder på når jeg har mulighed for at låne en trailer. Men det er sjældent, og jeg har ikke råd til trailer pt. og derfor kan jeg (som så mange andre) ikke bare læsse hesten og køre af sted! smiley

    Mvh TT


  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #32   9. jan 2015 Tror som sådan ikke der er nogle regler for at der ikke må rides i cordeo i "min" rideklub - så længe hesten har en trense på man kan tage fat i hvis der ikke lige er helt styr på hesten.

    Kan ærlig talt ikke se problemet i at hesten skal have trense på så længe man gerne må ride i fx en sidepull - særligt ikke i de lidt større klubber. Hvor jeg rider er der over 200 aktive ryttere - heraf en del børn og unge piger. Hvis man tillod at ride i rebgrime o.lign. tror jeg desværre meget hurtigt der ville opstå farlige situationer med nogle som ikke havde ordentligt styr på deres heste fordi de lige skulle prøve det og det så "smart/sejt" ud. JA - det kan også ske uden, men for langt de fleste er risikoen altså noget mindre hvis hesten har en ordentlig trense på. Et eller andet stad skal man sætte grændsen på de store steder og jeg synes det er et ret fornuftigt og ikke mindst veldefineret sted at sætte den smiley


  • #33   9. jan 2015 Jer der mener, at det er sværere at styre en hest i rebgrime etc., hvor har I det fra? Er det baseret på personlig erfaring eller undersøgelser eller noget andet?

    Blot fordi min personlige erfaring er at heste ikke er sværere at stoppe i en sidepull end med en alm trense med bid.. Jeg var tidligere bidrytter, men da jeg skiftede var jeg forbløffet over hvor nemt det egentlig var at bremse hesten. Den er jo vant til det stopsignal fra grimen.


  • #34   9. jan 2015 Det at hesten ikke er lige så nem at stoppe i grime/remgrime kommer simpelthen af at den ikke har lært signaler lige så godt som den har på biddet. De farlige situationer kan så opstå når nogen tror at hvis bare man har en rebgrime på hesten så er den en engel, for fakta er at hesten ikke har lært de signaler den skal kunne godt nok, og derfor opstår den farlige situation. Men det er da mindst lige så ansvarsløst at ride med bid, på en hest som aldrig har lært signalerne på biddet fordi den normalt rides bidløst.

  • #36   9. jan 2015 Equus - Kan det ikke have en sammenhæng med at flest rider med bid? smiley

  • #37   9. jan 2015 Altså hvis der kommer forbud på et ridested, fordi der opstår noget træls, grundet en der red i rebgrime, hvad så når der sker noget træls, selvom at ekvipagen havde alm. trense på? Det er måske okay at dressurtanten og hendes varmblodshest på 7-800 kg flipper ud inde i ridehallen trods bid i munden, det får ikke konsekvenser eller hvad ?

  • #38   9. jan 2015 Jeg kan til nød sætte mig ind i, at på de rigtig store opstaldningssteder med rigtig mange ekvipager i dagligdagen, ser sig nødsaget til at lave stramme regler med forbud, for at undgå alt for mange teenagere som drøner rundt uden styr på noget.

    Men på mindre steder, hvor alle kender alle, og der er god basis for dialog, der kan jeg simpelthen ikke fatte at et forbud er løsningen. Der er jo så mange måder man kunne gribe det an på og stadig gøre alle glade.

    Desværre er der meget uvidenhed på området, for har du en rytter, som målbevidst og seriøst, har arbejdet med sin hest/pony, har trænet den og brugt tid på tillidsøvelser osv osv, så er der jo ikke mere fare forbundet med den ekvipage end en ditto som bare har valgt en anden tilgang fx dressur med hovedtøj. Jeg savner simpelthen rummelighed og respekt for andres valg. Og ja der er nogen som gerne vil være smart i en fart, der hopper op uden forstand og hovedtøj, men det er jo så der man skal sætte ind med dialog og oplysning, samt regler om hvordan tackler vi det fornuftigt her på stedet.

    Jeg blev spurgt af en: hvad får din datter ud af at ride i en rebgrime ? Jeg kan jo så spørge, hvad får du ud af at ride med fx Kandar ?

    Men sådan er der så meget smiley



  • #39   9. jan 2015 Louise H:
    Men stop for pres på næseryggen er da noget af det første man lærer en hest, allerede som føllebølle, da dette er samme signal som i en grime. Så det skulle da gerne sidde indprogrammeret i enhver velopdragen hest at de skal stoppe ved pres på næseryggen..


  • #40   9. jan 2015 Ja, hesten lærer da signalet, men der er forskel på at lære et signal og så at have det helt inde på rygraden. Hvis en normal rytter rider 30.-60 minutter om dagen på sin hest i trense, men kun arbejder 5 minutter med den i grime (eksempelvis til og fra fold) så vil den selvfølgelig være meget mere indkodet med stopsignalet for biddet end den vil for grimen.
    I paniksituationer er det jo af aller højeste vigtighed at hesten kan grundsignalerne fuldstændigt, men hvis den aldrig er blevet trænet meget i grimen, så vil den ikke bemærke signalet i samme grad, som den ville hvis det var trensen, da trensen bruges det mere og derfor er det mere indkodet i hesten smiley


  • #41   9. jan 2015 Men derudover er jeg enig med dig. Enhver hest burde kunne stoppes for pres på næseryggen. Dog oplever jeg rigtig ofte at heste kun stopper hvis der ikke er noget andet som tækker, fordi de netop ikke får signalet trænet ordentligt (desværre!)

  • #43   9. jan 2015 Jeg kan sagtens se det fornuftige i et forbud mod rebgrimer, der er gået lidt mode i det og det er altså ikke alle heste som er velredet nok og rytterne dygtige nok til at håndtere det.
    Men det er ikke et forbud DRF har sat smiley


  • #44   9. jan 2015 Equus - "man har fundet ud af at den mest ofte mødte årsag til at man mister kontrol over hesten er bidet." Nok fordi de fleste rider med bid. Ergo flere af de vil jo miste kontrollen end mindretallet der rider uden. smiley

  • #45   9. jan 2015 I den rideklub jeg rider, skal hesten bære noget på hovedet.
    Fint hvis man rider rundt i cordeo og kan styre det, men hvis hesten stikker af, kan det for mange være en uorverskueligt situation at fange en hest, hvis denne ikke bærer noget på hovedet. Det er jo fint rytter kan styre den i cordeo, men hvis den skrider og rytteren falder af og brækker benet eller en anden form for ulykke, der gør at rytteren ikke selv er i stand til at fange sin hest, er det andre der står med en panikslagen hest, og tror ærligtalt ikke mange, især hvis de ikke har erfaring med heste, ville være rædselslagne for en fuldt galoperende hest der ikke bærer trense eller noget.
    Derfor mener jeg, at det er fuldstændig ude af proportioner og helt utroligt uansvarligt at ride/fører sin hest uden trense el. lignende især i skov, eller frit område.


  • #47   9. jan 2015
    Næ Team Tindur, men sådan er reglerne og dem må man overholde - de skal jo heller ikke lave regler om kun for en persons skyld.

    Så må man have hesten stående et sted hvor de tillader det man vil ride med eller stående i nærheden af en ridehal der gør :o)


  • #48   9. jan 2015 Krikken - Læs # 31. Jeg skriver jo lige at man skal overholde de regler der er! smiley

  • #49   9. jan 2015
    Læste godt svaret, men så er tingene jo bare som det er - også er der jo ikke meget og klage over ;o)


  • #50   9. jan 2015 Tror ikke der er nogle problemer med det hos os. Men nu findes der jo andre end mig her i verden smiley

  • #51   9. jan 2015 Jeg står heldigvis et sted, hvor jeg rider i hvad jeg har lyst til. Det strækker sig fra alt til cordeo til s-kandar.
    Synes det er en latterlig holdning, at det er uansvarligt at ride i grime og div. Pres på næseryggen er absolut oftest det første stopsignal hesten lærer.
    Selvfølgelig findes der ryttere der rider uden bid og hovedtøj, som ikke kan styre deres heste, men det er nu ikke ligefrem fordi alle bidryttere kan styre deres hest heller..
    Alt gælder om træning, og jeg vil vove at påstå, at min hest er lettere at styre i cordeo, end flere andre heste er med voldsomme bid i munden. Det handler om træning, og en forståelse for hesten. Flere har nok problemer med at styre deres heste i grime, fordi det er svære at knække en hest uden bid, end hvis den havde bid i munden. Og så er træningen og forståelsen ganske enkelt gået galt smiley


  • #52   9. jan 2015 I min rideklub skal hesten have trense på for at benytte deres arealer under ridning, meget latterlig regel, men sådan er der jo nogen der er, når de ikke kan se ud over deres egen sport overhovedet.

  • #54   11. jan 2015 Bliv endelig ved med at komme med input, jeg lapper dem til mig. Og tak for at i holder den gode tone, havde faktisk frygtet at jeg ville starte en 3.verdenskrig med dette emne smiley

    Aldrig galt at få andre øjne på og høre andre meninger, og jeg tror jeg at dette emne vil begynde at poppe op flere og flere steder, og at flere klubber må tage stilling, da flere og flere begynder at få øjnene op for den skønne måde at arbejde med sin hest eller pony på smiley



  • #55   12. jan 2015 jeg er opstaldet et sted hvor vi er medlem af DRF så jeg er også medlem.
    jeg rider bidløst og i cordeo, hverdag, det er sjældent jeg har min sidepull på, og jeg har ingen problemer haft, med min hest eller andre ryttere. så kan ikke se hvorfor det skal være et problem? smiley


    profilbillede
  • #58   18. jan 2015 Da min datter gerne vil på efterskole hvor hun kan have sin pony med besøgte vi Aalestrup Naturefterskole i sidste uge. Og spændte var vi jo på deres politik omkring bidløs, rebgrimer, cordeo osv Dejligt at de rummer det hele, trods en stald med 45 heste/ponyer og lige så mange teenagere. Deres regel er ganske simpel, kan man styre sin pony i alle gangarterne, så må man ride i lige det man har lyst til smiley



  • #60   28. jan 2015 Caro, er man ikke seriøs rytter vis man rider cordeo/rebgrime, nu hvor du siger "provokere de 'seriøse' ryttere" ? smiley

  • #61   28. jan 2015 Det siger jeg intet om at cordeo ryttere ikke kan ride seriøst??
    Men hvis hesten eller rytteren ikke er trænet i det kan det jo altså gå galt.
    Jeg siger intet om at der ikke kan ske det samme med folk der rider i trense
    Men personligt ville jeg selv syntes det ville være irriterende at der fes en lille pony rundt hvor rytteren ikke havde muglihed for at stoppe den? smiley


  • #62   28. jan 2015 helt enig, misforstod dig bare smiley

  • #63   30. jan 2015 Men i har fat i noget af det jeg i hvert fald møder, nemlig at ridning med cordeo og rebgrimer ikke betragtes som seriøs ridning. Og det er jo med til at gøre det svært at få det accepteret ude i klubberne, når nu engang der findes et overtal af dressurryttere med denne fordom. Gad vide hvordan de ville reagerer hvis man forbød dressurridning med bid, bare fordi det ikke er seriøst nok smiley

    En anden snak er jo at alt skal have en begyndelse. Så det kræver en dialog og stillingtagen i klubberne, så dem der gerne vil begynde på rebgrime, også har en chance for at træne det, selvom at de ikke er styrbare i begyndelsen smiley

    Vi står nu der hvor beslutningen er taget om at forlade verdens bedste opstaldningssted, fordi den klub der holder til der, ikke accepterer eller anerkender min datters arbejde.



  • #65   30. jan 2015 Min udmelding er udelukkende baseret på mine erfaringer. Kun dejligt hvis du ikke har hørt og oplevet hvad vi må stå model til, fordi vi har valgt en anden ridestil end klassisk dressur.

    Nu skriver jeg ikke jo ikke at det er alle dressurfolk som er imod rebgrimer, men faktum er jo at der må være nogen, eftersom at der er udfordringer på landsplan med at vi alle kan være her. Igen ja der findes steder hvor alle lever i fred og fordragelighed, men desværre er der også klubber som den vi flyttede til sidste år, som i år så bestemmer at det skal være forbudt. Tankevækkende at bestyrelsen udelukkende består af dedikerede dressurfolk smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #66   30. jan 2015 Personligt er jeg indifferent om hvad folk rider med eller mangel på samme, men jeg føler alligevel at vi skal vende problematikken på hovedet, hvordan ville en traditionel rytter blive accepteret i en klub med udelukkende bidløs hms mm. Ryttere ?

    Ville de ikke blive set skævt til netop fordi de rider med udstyr, pisk, spore, sadel med mere ?

    Lad os antage at stævne fordringerne foreskrev bidløs optømning ville der så blive åbnet op for optømning med bid fordi et stigende antal ryttere gik den vej ?



  • #68   30. jan 2015 Ha ha, ja sjov og interessant betragtning at vende det på hovedet. Det kan jo kun blive gætværk. Jeg forholder mig til den udfordring vi har i dag, at det kan være svært at være "alternativ". Ville da ønske at der var mange flere steder at vælge imellem, hvor den form for ridning, vi praktiserer var den overvejende, eller bare accepteret, men sådan er det bare ikke. Og det er nok kommet temmelig meget bag på mig, at det overhovedet skal være et problem rundt om i klubberne, det havde jeg simpelthen ikke set komme. Ikke engang DRF er bekendt med at der findes forbud rundt om i klubberne. Det er de så nu, da jeg har gjort dem opmærksom på det.

    Rettelse til mit indlæg højere oppe. Ser først nu at jeg har formuleret mig så det vil blive misforstået, beklager. Det jeg mener er at der er et overtal af dressurfolk, og at nogen af dem har fordomme.

    Så sent som i onsdags, fik jeg den serveret, hvor min datters ridning blev sammenlignet med hygge og sjov, når man slappede af med sin pony i grime om sommeren. Og det blev sagt så man ikke var i tvivl om at det var en nedgørelse af det arbejde min datter fx laver med sin pony, og derfor i mine øjne en total mangel på respekt og viden.


  • #69   30. jan 2015 Jeg synes det er helt i orden at klubber (offentlige) forlanger enten bid eller hackamore eller sidepull, og ikke rebgrimer og lignende.

  • #71   30. jan 2015 Hvilket argument retfærdiggøre at en form for ridning ikke er tilladt ? Og hvordan kan ridning med rebgrime/cordeo ikke passe ind i omgivelserne ?

    Nu var det ikke min intention at denne tråd skulle bruges til at pensle vores aktuelle situation ud, for det er svært at at formidle sagen fra begge sider, og jeg vil jo have svært ved at forholde mig neutral i denne sag smiley

    Men man skal nok have prøvet at stå i en lignende situation, for at forstå hvad der kan foregå rundt om.

    Men jeg løfter gerne lidt af sløret her, for jeg er måske meget naiv, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor, det er nødvendigt med et forbud. Jeg kunne da aldrig finde på selv at behandle andre ryttere sådan, fordi de ikke rider på samme måde som jeg selv. Og kommer man med et argument om sikkerhed, så kan man også finde en løsning på det, uden at bruge forbud. Når man har med heste at gøre , så må man forvente en hvis risikovillighed. Jeg råber da ikke op om forbud fordi jeg ikke mener at det er forsvarligt når 700 kilo varmblodshest kommer ind i en ridehal hvor min datter på 8 år tøffer rundt på hendes shetlandspony.

    Og nej, der har ikke været nogle tilfælde af at min store datters (14 år) ridning har været til fare for nogen andre, mere end når andre rider rundt med al verdens udstyr. Den pågældende bestyrelse har kommet med nogle vage begrundelser, som jeg har kunne modbevise. Blandt andet lagde de ud med at det var et forsikringsmæssigt spørgsmål. Jeg kan så bevise at det ikke er tilfældet. Der gælder nøjagtig samme lovgivning for rebgrimeridning som med traditionelt hovedtøj når vi snakker forsikringer.

    Et andet argument var at nogle dressurfolk var utrygge ved at skulle være i hallen hvis min datter red i rebgrime. Intet problem, for min datter, ønsker slet ikke at ride i rebgrime, når de pågældende ryttere red på deres store og til tider ret livlige varmblodsheste. Hun var ganske enkelt utryg ved dem ! Så red hun hellere på en af de andre baner i klubben. Hun har også i respekt for en forsigtig dame, monteret hovedtøj, så den pågældende dame kunne nyde sin hest uden bekymring for alt det hun mente kunne gå galt.

    Et 3. var at hun har dårlig indflydelse på de 5 andre teenage piger på stedet. De kunne jo træffe at finde på at lave de samme ukunster på deres ponyer, og komme galt af sted. Jeg foreslog en dialog med dem, så de kunne lære hvad der skal til inden man smider alt hvad man hidtil har kendt at styre sin pony med. Og at forældrene evt kunne komme på banen og tage ansvar/stilling, således at der skulle tilladelse til hjemmefra osv. Og jeg tænker så i mit stille sind, om det er mere okay at komme til skade når man rider med hovedtøj og sadel.

    Alt er blevet fejet af bordet. Så nu er begrundelsen at de vil have forbud, fordi at der er andre klubber som har det, og at det er vejen frem, for det der pjat med at ride rundt i en grime er gammeldags, og bare slet ikke noget man kan tilgodese i den pågældende klub smiley

    Det er med sorg at jeg må konstatere at det er sådan det er blevet, der hvor vi valgte at blive opstaldere. For som sagt, jeg forstår det ganske enkelt ikke.

    Da jeg startede denne tråd, var det først for at få et lille indblik i hvordan står det egentlig til derude, og dernæst håbede jeg at ruske bare lidt op i folk rundt omkring, at få snakken i gang i klubberne, så der kunne blive fundet gode løsninger, hvor der ikke behøver at være tabere.

    Jeg tager gerne på mine brede skuldre at blive kaldt for provokatør, og kværulant. For så har jeg jo trods alt rørt ved et eller andet hos nogen, og måske bare en stopper op og tænker over sagerne en ekstra gang.

    Det er ikke et spørgsmål om enten eller, men både og. Og det drejer sig ikke om at få ret, men om at rumme forskellighederne.

    Nyd jeres heste og jeres ridning, og husk at verden er fuld af farver. Det er så kedeligt kun med sort og hvidt smiley









  • #72   30. jan 2015 I vores tilfælde drejer det sig om et forbud, så ridning med cordeo, rebgrimer med tøjler, eller grimer i det hele taget er forbudt på klubbens arealer. DRF har intet om at det er forbudt, det er jo kun i forbindelse med stævnereglementer. De ønsker ikke sådan et forbud, men kan intet stille op, da det er de enkelte bestyrelsers beslutning hvordan det skal være i den pågældende rideklub.

    Og jeg har ikke ikke siddet og tjekket klubhjemmesider for at se om de har noteret noget om et forbud. Så kan ikke hjælpe med et link


  • #74   30. jan 2015 Sammenhængen er der da smiley Min datter laver de samme øvelser i rebgrime, som dem med hovedtøj. Hun har bare valgt at at gøre det uden bid, hvilket der er flere årsager til, men en er, at vores pony sådan set ikke har friplads i munden til et bid, det trykker op i ganen når det ligger på tungen. Men det har vi først opdaget efter at hun startede med rebgrime og cordeo. Hvorfor rider hun så ikke med en sidepull eller hackamore? Jo fordi at det er nøjagtig samme princip når hun rider med rebgrime og tøjler, rebgrimen ligger trykket over næseryggen. Rebgrimen fåes bare i mange flottere farver er praktisk i hendes jordarbejde med ponyen og ser ikke så voldsom ud som vi synes en hackamore gør. Jordarbejdet er en kæmpe stor del af det at kunne ride uden tøjler. Hun har igennem flere år trænet med leg og tillidsøvelser, som gør at hun har en pony der stoler på hende og derfor ikke har brug for at "flippe ud", den er helt tryg ved at hun tager sig af de pumaer som gemmer sig rundt omkring. Så sjovt nok, så er det ikke hendes pony som hopper rundt i hallen, når andre flyver rundt og har svært ved at stoppe en hest som er blevet forskrækket over who knows what.

    Hun har aldrig ( nok farvet af sin mor) brudt sig om at have fat i tøjler og bid, for hun er vokset op med at man kan ride lige så fint uden, hvis man vel og mærke sidder på en pony som har sin grundridning på plads, så den er styrbar for signalerne.

    Når det hele går op i en højere enhed, jordarbejde, signaler, tillid, lyst og mål, så har man en lige så seriøs ekvipage som enhver anden du ser på stævnepladserne. Det er her jeg gerne så lidt mere respekt og accept af hvad vi kan kalde alternativ ridning. Det er i bund og grund bare en anden tilgang til samarbejdet med dyret, men samme mål. Og det burde altså kunne lade sig gøre at være på samme bane vil jeg mene i dette tilfælde.

    Og ja jeg ved godt at der selvfølgelig også er traditionelle dressur folk som laver jordarbejde andet end longering, det er nok bare ikke udbredt i samme grad. Som en ganske fornuftig forældre i vores klub påpegede, til et af vores utallige møder, så er det påfaldende så uopdragne mange af dressurhestene er, når pigerne skal trække dem ind fra fold smiley

    For at man kan mødes på midten, kræver det at begge parter flytter sig. Jeg kan jo kun tale ud fra vores egen oplevelse, og det er at der for nogen kan være ganske langt ind til midten, og i den erkendelse, har vi valgt at søge nye græsgange smiley



  • #75   30. jan 2015 Jeg er fuldstændig enig med dig Gitte J smiley

  • #76   30. jan 2015 JM:
    Men nu findes der heldigvis steder, som ikke er så sort hvide og tænker i enten eller. Hos os rider folk med det de vil, så længe de behandler hesten ordentligt. Og alle bliver behandlet pænt og folk respekterer hinanden. Det lyder nok utroligt, men har været der i lidt over 2 år og jeg har aldrig hørt nogen derude tale grimt om hinandens ridning.
    Og jeg rider bidløst men med alm dressursadel. Andre bidløst med lammeskindssadel. Og så er der nogen der rider med bid, alm dressursadel, gamacher og hele molevitten. Man ser også folk i cordeo uden sadel til tider. Gør ingen forskel så længe hesten trives smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #77   31. jan 2015 SIg b ja og det vil der sikkert også komme fremover, men det tager tid og min oplevelse er desværre også at rummeligheden og accepten heller ikke gælder den anden vej, og at der på begge sider går lidt religion i ens ridemetoder og så bliver det svært at komme overens.

    For mange år siden stod jeg på et ridecenter der var og stadig er et springsted, de lejer også helst ud til springryttere fordi de bruger mange timer om ugen på undervisning i spring og der er rideskole hver dag, der var et mindretal af dressur og skovtursryttere de måtte acceptere at deres timer i ridehus og bane var stærkt begrænset og det var vilkårene hvis man stod på stedet, der blev aldrig set skævt til dem men de måtte indrette sig efter stedets interesser ellers måtte de stå et andet sted.

    Hvor vil jeg hen med denne historie, jo nogengange må man acceptere at det er flertallet der tegner stedet og det er demokratiet, som mindretal vil det altid være svært at komme igennem, så hvis en klub eller et privatejet sted ikke ønsker alternative rideformer så Kan de jo ved afstemning til generalforsamling vedtage at det ønskes ikke, en privat kan gøre det samme de skal blot ikke spørge nogen.

    Indtil dette sker så er det måske lettere at søge sammen med nogen som foretrækker den rideform som en selv.


  • #78   31. jan 2015 JM:
    Ja, men det handler jo om ride-genre, det du taler om nu. Det synes jeg ikke optømning gør på samme måde. At ride bidløst er i min verden ikke en ride-genre. Jeg rider ganske alm dressur, blot i sidepull. Jeg laver præcis samme øvelser som en dressurrytter, der bruger bid, gør.
    Det er jo klart at man ikke kan have fx dressur, spring og agility på samme bane på samme tid. Men kan ikke se hvorfor man ikke kan have en springrytter i rebgrime og en med bid på banen på samme tid, når nu de springer det samme spring.


  • #79   9. feb 2015 Beklager jeg åbner denne diskussion igen, men jeg fik lige fanget noget smukt på video i går.
    Kan godt forstå at en del herinde synes det er uansvarligt at ride i sidepull (som jeg gør) eller andet bidløst. Til undervisning i går blev en anden hest forskrækket, hvilket resulterede i at min hest blev forskrækket og løb med mig på ryggen. Og det tog sindssygt lang tid før jeg kunne stoppe ham. Det må være fordi jeg rider bidløst... smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=ERClzrQqbAs&feature=youtu.be

    (NB: dette indlæg skal tages med et smil og et gran salt)


  • #80   10. feb 2015 Du skal endelig ikke beklage, jeg vil hellere end gerne at denne debat holdes i live, så vi kan nå ud til endnu flere, som går rundt med fordomme som i bund og grund bunder i uvidenhed. Selv om at jeg i den grad har fået på puklen for at kalde modstandere af anden måde at ride på end deres, for uvidende smiley

    Og jeg synes det er total fedt at din hest stopper, for det er lige netop mange modstanderes argument, at vi jo ikke kan styre vores vilde ridedyr uden et klassisk hovedtøj, og helst med et bid i. Overdrivelse fremmer forståelsen, hvis nogen skulle føle sig stødt smiley

    Jeg lagde en video op på min FB væg forleden ( skal se om jeg kan finde ud af at få den her ind også) Den viser en lille bitte pige kravle op på en stor hest redet bidløst. De rider rundt i baghaven med klatretårne, trampolin, vandbasin og en hund i mellem benene. Hesten vipper ikke med et øre, jeg skriver begejstret at den hest vist ikke har været pakket ind i vat og kedelige ridehaller. Tænk sig, det er der nogle af mine bekendte som følte sig stødt over smiley


  • #81   10. feb 2015 prøver lige at ligge et link til den film jeg omtaler i min ovenstående tekst.

    https://www.facebook.com/video.php?v=573937039407776

    Jeg jubler jo i begejstring, og synes at det er lige som det skal være smiley


Kommentér på:
Forbud af rebgimer

Annonce