{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.632 visninger | Oprettet:

Fodring - kraftfoder vs grovfoder {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg havde i går en mindre diskussion i stalden, omkring fodringen af min hest, da staldejer mente, at min fodring og min "fodrings-religion" er helt ude i hampen.

Jeg har altid lært, at hesten skal have så meget grovfoder som muligt - gerne ad libitum. Jeg har derfor, mod betaling, bedt om at min hest får 15 kg dagligt og ikke 6-8, som er med i staldlejen, da min hest har tabt sig lidt på det seneste, og jeg vil ikke have han tyndere.

I krybben får han dagligt 2kg Brogaarden Trotting Cubes, vitaminer og lucerne med olie (6 store håndfulde). Dette fordeles over 3 måltider.
Herudover får han 1kg roepiller (tørvægt) de dage jeg er i stalden (5-6 gange ugentligt).

Han mente bestemt, at mere hø ikke ville gavne, og det kun ville give ham hø-vom, da hø kun skulle bruges til vedligehold (6-8 kg dagligt), og alt mere krævet energi herudover skulle komme fra krybbefodret.
Jeg mener så, at hesten gerne skulle have hø ad libitum, også kan man altid regulere på krybbefodret, hvis den skal have mere energi/ fedt på siden.
Herudover ville han gerne, kvit og frit, give min hest 2kg havre dagligt i en måned, for at overbevise mig om, at min hest skal have mere (og andet) krybbefoder.

Opsummeret:
Jeg vil give så meget grovfoder som muligt - gerne ad libitum. Herudover er jeg lidt modstander af ren havre kost. Mængden af krybbefoder behøver ikke være flere kg pr måltid for at holde hesten pænt i huld, hvis den vel og mærke får godt grovfoder ved siden af.

Staldejer mener, at der ikke skal tildeles mere end 6-8 kg til almindelige heste - han går med til, at 10-12 kg til min store hest er fornuftigt. Herudover vil han gerne tildele flere kg havre ved hvert måltid, da store måltider i krybben holder hesten bedst i huld. Mine små mængder krybbefoder og store mængder hø giver hængevom. Desuden sagde han, at havre giver lang tyggetid, og er det eneste korn hesten kan optage.

Hesten er en oldenborg vallak på 600kg. 9 år og MB niveau.

Hvad er jeres "religion", og burde jeg følge hans råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring - kraftfoder vs grovfoder
  • #1   25. jan 2015 Min tanke er det var ikke meget hø til sådan en stor hest.
    Og Alt for meget krybbefoder


  • #2   25. jan 2015 Bare for at være med: 15kg er for lidt og 2 kg TC er for meget? (-:

    Mængden i krybben er et resultat af den begrænsede hø.


  • #3   25. jan 2015 mine religion på det område er lidt, helst intet i krybbe, og masser af strå..... de kan aldrig få for meget strå.

    i min optik er hø/wrap og vitaminer den rette fodring. i tilfælde hvor der ikke er timer nok i døgnet til at hesten kan æde sig til et ordentligt huld via strå, kan et supplement af krybbe foder komme på tale.

    altså jeg mener du har ret og din staldejer er forkert på den



  • #4   25. jan 2015 Jeg mener i har ret og din staldlejer er forkert på den. Hø/wrap ad lib. og ellers vitaminer/mineraler i krybben. Alt andet i krybben er hvis din hest har brug for noget ekstra.

  • #5   25. jan 2015 Min "egen religion" lyder på at de skal have så meget wrap de kan spise, og krybbe foderet er kun for at de kan få deres vitaminer og mineraler og hvad der ellers skal høre til.
    Derfor mener jeg at du skal holde dig til det DU mener! Det er jo trods alt din hest, og det er dig der bestemmer hvad DIN hest skal have at spise. smiley


  • #6   25. jan 2015 Tak for alle jeres hurtige svar! Er glad for at høre, at jeg ikke er helt galt på den.

    Maria
    Helt sikkert, og jeg lukkede også diskussion i går med, at det er min hest, mine penge og mit ansvar. Men hvis jeg var helt galt på den, ville jeg jo gerne vide det, for hvem vil ikke gøre det bedst muligt for hesten? (-:


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   25. jan 2015 Du skal bare holde på dit, heste får ikke høvom, men halmvom, ofte er det fordi staldejer kan fodre billigere med krybbefoder end med grovfoder, men hvis du betaler for 15 kilo så skal den have 15 kilo.

    Min gamle tusse spiser også mindst 15 kilo dgl. Og hun er pensionist smiley

    Minimums anbefalingerne er 2 kg wrap Per 100 kilo hest så du er ikke meget over med de 15 kilo.


  • #9   25. jan 2015 Helst så meget grovfoder som muligt, gerne ad libitum hvis den individuelle hest kan tåle dette ellers som min 12 kg i et slowfeeder net. OG så helst kun vita/min i krybben, evt noget supplement til vita/min som roepiller eller lucerne/grøntpiller. smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   25. jan 2015 Caroline i princippet har du ret, men som med alt andet så er der forskel på heste og en hest der rider mere end hyggeture i skoven og lidt baneridning kan godt have brug for noget mere krybbefoder end vitaminer og mineraler, som er en god løsning i forhold til easy keepere smiley




  • #11   25. jan 2015 Førhen fik min store dv på 176cm og knap 700kg lige som din, ikke så meget hø/wrap men store mængder kryppe foder..

    han tabte sig.. nu for han alt det hø han kan æde 15-20kg om dagen plus han går i løsdrift og finder både grene og græs.. og så for han 700g. naturmüsli og 700g linamix..
    nu han begyndt at tage på og se sund og rask ud..

    så jeg er til masser af grovfoder, og kun min. af krybbefoder..


  • #12   25. jan 2015 Ja, der er forskel, meeeen ikke så stor en forskel. Min egen går konkurrence og jagter lever på et minimum af kraft foder som kun er for hun gider æde sine vitaminer og ellers på grovfoder ad libitum. Hun er 23 om jeg må be, så man vil jo automatisk tro hun ville mangle energi, gør hun så bestemt ikke. Får hun fx korn så går det lige i hovedet på hende. smiley
    Der blev lavet et studie enten var det sidste år eller forrige år, omkring hestens behov for kraftfoder med et antal væddeløbsheste. Der viste det sig at de heste som kun var på vita/min i krybben og ellers grovfoder ad libitum klarede sig lige så godt under løb, som den halvdel som fik kraftfoder og mindre grovfoder. smiley


  • #15   25. jan 2015
    Havre giver ikke tyggetid - havre ( og bare korn i det hele taget ) giver mindre tyggebevægelser end grovfoder ( hø/wrap ).

    1 kg hø giver 3500 tyggebevægelser = 10-12 liter spyt.
    1 kg korn/müsli giver 800-1200 tyggebevægelser = 3 liter spyt

    Står vældig fint i de her to undersøgelser/PDF'er af Nanna Lutherson der har forsket en del på området - der findes mere på google :o)

    https://www.dropbox.com/s/rpfv1ok4y4qc0vr/Nanna_Luthersson_-_Maves%C3%A5r-forekomst_del_1%20%283%29.pdf?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/i99etkuitngz4bn/Maves%C3%A5r.pdf?dl=0


  • #16   25. jan 2015 Min på 167cm og ca 550kg æder uden problemer ca 15 kg wrap i boksen og de få også wrap på folden så hvor meget den egentlig får spist i løbet af en dag ved jeg ikke. Den får i alt 1kg krybbefoder daglig.

  • #19   25. jan 2015 Tina . Hvad skal hesten så spise når den kun må få 10 kg? Og har spist det op?

Kommentér på:
Fodring - kraftfoder vs grovfoder

Annonce