{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.257 visninger | Oprettet:

Et helvede at ride på en opvarmnings bane? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Nu har jeg efterhånden været til en del sløjfesprings stævner, hvor der har været RIGTIG mange starter. Og selvom der står klart og tydeligt at der kun må være 10 inde i opvarmningen (som skal være de næste 10 starter) så talte jeg op til 18 sidste gang jeg var afsted, og det var et 20x40 ridehus..
Jeg er ridende på en hingst og skal derfor hele tiden være opmærksom, hvor tæt folk de vælger at ride op i røven på en.. Og selvom der er rød sløjfe i halen, så kommer folk alligvel galopperede og laver en parade lige bag ved ham..
Det er sket en gang hvor han har sparket ud efter en der red for tæt bag os, hvor vi havde rød sløjfe i halen. Syntes det er lidt syndt for ham nu hvor han opfører jeg så pænt, at han så skal blive så presset inde på en opvarmningsbane...

Nogle der har de samme problemer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et helvede at ride på en opvarmnings bane?
  • #1   27. jan 2015 Jeg oplever også tit at der er mange på opvarmnings banen, og at de rider meget tæt, men for det meste er der et skilt med hvor mange der må være i hallen, eller også står der en TD'er og siger det smiley

  • #2   27. jan 2015 Det er jo desværre en af konsekvenserne ved at starte stævne. Er det samme rideklub du er kommet i? Hvis det er kan du jo prøve at snakke med arrangøren, om de ikke evt kunne få en 'vagt' hen på opvarmningen, som styrer hvor mange/hvilke ryttere der må være på opvarmningen? smiley
    Forstår godt din situation. Da jeg red stævner for 3 år siden var jeg den mindste på stor hest, der var også typisk 15-20 stk i lille ridehal (dette var dog dressur), men min hest følte sig også hurtigt presset af de andre heste, specielt fjordheste-hingstene, som var tilbøjelige til at ride maks 1 m fra os.. Møg træls sådan noget.


  • #3   27. jan 2015 Det er desværre ikke kun på opvarmningsbanerne, sidste år stod jeg et sted hvor der var nogle berider.. De skulle altid lige ind foran eller helt op i røven på min hingst..
    Flere gange sagde jeg det og fik svaret tilbage hvis jeg ikke kunne finde mig i det, kunne jeg bare skride.. Det var både hopper og hingste de gjorde det med..


  • #4   27. jan 2015 Desværre tror jeg bare man må tage det med, nu har jeg i de seneste 3 år redet rigtig mange springstævner på distriktsplan og det er sådan alle steder, medmindre der er vagt til at holde øje med hvor mange der kommer ind. Jeg er selv en af dem der rider meget tæt. Min hest panikkede engang over det, men nu er den fuldstændig ligeglad, hvilket de fleste andre heste også er. Dog hvis jeg fornemmer der er en hingst, holder jeg selvfølgelig yderligere afstand.

  • #5   27. jan 2015 Dem der rider tæt, skulle simpelthen ikke have lov til at varme op. Der skal være plads til alle, og derfor er det total åndssvagt at udfordre skæbnen ved enten at ride op i røven på fremmede heste, ride ind foran folk og ellers ride tæt forbi, så schenklerne nærmest går imod hinanden.

  • #7   27. jan 2015 Generelt bør hesten jo kunne håndtere det når den når op på en vist niveau, men jeg syntes bestemt ikke det er okay når vi nu snakker sløjfespringning.
    Tag en snak med arrangøren af stævnet, det plejer at virke hvis man bare er høflig og snakker pænt smiley


  • #8   27. jan 2015 Det er ikke kun til spring....jeg oplevede i weekenden en der red så tæt på min hoppe at min hoppes hoved kommer op og ligge på bagparten af den andens hest da hun red ind foran på hovslaget.....det skete ikke kun en enkelt gang men bad flere gange om hun udviste hensyn....hun var sjovt nok springrytter så måske der alligevel er noget om snakken smiley
    Jeg oplever også der er rigtig mange på opvarmningen til pony spring i de små klasser og desværre er det tit forældrene der er de største fjolser...gentagne gange går de foran springene for at hjælpe deres egne poder, går rundt 2 og 2 trækkende med en eller flere ponyer af gangen, står midt på banen og sadler op eller ordner gjord etc....og føler sig direkte forulempede og fornærmede når man beder dem holde sig i hjørnerne og skridte en og en på hovslaget.
    Jeg oplever også at de lader 3 bitte små børn gå rundt uden hjelm midt inde på banen og trække en pony rundt og når man siger til dem de er nød til at gå ud eller få en hjelm på så bliver forældrene skide sure.
    Til stævne i weekenden var der 2 vagter der hele tiden skulle sørge for at der kun var 10 på opvarmningen.....hvilket de høstede rigtig meget ballade for hos ponyforældrene som altså mente at lige præcis deres barn og pony var nød til at have 50 min. opvarmning på bekostning af andre.....


  • #10   27. jan 2015 Louise H, man kan altså ikke bare forvente at alle heste kan lide at folk rider helt op af dem når man er på et "vidst" niveau, min kan stadig ikke have hvis folk kommer for tæt på og stikker af (løber fremad), eller "masser" sig op af barrieren hvis folk rider for tæt på g vi starter altså distriksplan. Rytterne bestemmer jo ikke selv om hesten kan li det eller ej så derfor burde ALLE uanset hvad tage afstand. Hvis min heste sparker andres så er det deres egen skyld for jeg siger det hvis folk kommer for tæt på men de er ligeglade og så kan det ikke længere være mit problem..

    Og LOF man burde ikke ride tæt på uanset hvad "bare fordi alle heste er van til det" for en eller anden dag går det altså galt og så er det din egen skyld og man burde tage afstand uanset om det er en hingst eller ej, alt andet er uforsvarligt..


  • #11   27. jan 2015 Min part går i baglås hvis folk rider tæt på, han begynder at bukke og løbe væk. Det er ikke så sjovt at sidde ovenpå en hest der er helt ustyrlig. Jeg har oplevet at man har bedt folk om at holde afstand, fordi at hesten laver sådan noget, men at de stadig rider lige op i røven på en, og det jeg snakker om, er faktisk når jeg bare rider normalt.

  • #13   27. jan 2015 Og netop derfor rider jeg ikke stævner. Min røde dame er ret hys ifht. det med at andre ryttere rider for tæt på. Hun losser altså ud, hvis hun føler sig klemt, så det vil jeg simpelthen ikke udsætte hende for smiley

  • #14   27. jan 2015 #6 - Jeg kan ikke se jeg har skrevet at der skal tages mere hensyn til mig, fordi jeg rider hingst? Efter min mening, så burde der tages hensyn til alle, uanset højde og køn på hesten. Men når et lille barn kommer ridende med 180 kmt på en lille pony lige op i røven på en hest/pony der er noget større, så er de altså lige i hovedhøjde til et sæt bagben...

    Og jeg ser tit banevagter til stævner, men folk respektere det ikke..


  • #15   27. jan 2015 Gøtterups foto: Nej det kan man ikke, men alligevel er der langt flere heste som er i stand til at håndtere det når man kommer op på et højere niveau - det er i hvert fald min erfaring.
    Jeg ville aldrig forlange at en hest til sløjfespringing skulle kunne det samme som en der sprang de højere klasser og derfor var det mere erfaren.


  • #16   27. jan 2015 Nej, men derfor kan man jo stadig ikke forlange at en hest på f.eks. internationalt niveau kan håndtere det for det er bare ikke mulig for alle heste.


  • #18   27. jan 2015 M&J, det kan så absolut ikke være mit ansvar når jeg allerede har sagt at de kan risikere den sparker hvis de kommer for tæt på og så må de jo holde afstand når de allerede er gjort opmærksomme på dette, jeg tager min hest med ud til stævner fordi vi begge 2 godt kan lide, og så har jeg ikke tænkt mig at blive hjemme og være bange for at nogen kommer for tæt på, så må dem der ikke kan holde afstand blive hjemme og ikke omvendt.

    Og jeg snakker ikke om når man rider bagved, men når man skal ind foran eller uden om, så kan det jo ikke være rigtigt at folk skal ride så tæt op ad en at ens schenkler kan røre hinanden. Alle skal kunne være der og kan man ikke finde ud af at holde afstand så gør man nettop at der ikke er plads til alle og så må man blive hjemme, for det er ikke vores skyld folk rider for tæt på.


  • #20   27. jan 2015 M&J:
    En hestelængde (vel og mærke længden på den hest man rider bag) er godt nok til mig, så er der ingen problemer med min dame. Det er mere hvis folk rider helt oppe i røven på hende, at hun bliver truntet smiley


  • #21   27. jan 2015 Jeg syntes rideskole reglen med at halen på hesten foran, skal kunne se mellem din egen hests ører er super god - selvfølgelig skal man også lige huske hvilken højde ens hest har, for ellers ville shetlandsponyen komme lige lovligt tæt på smiley

  • #22   27. jan 2015 Det burde være sund fornuft, at man holder afstand - minimum en hestelængde. Og har man markeret med sløjfe i halen og bedt rytteren holde afstand, så er det ikke længere ens eget ansvar hvis de vælger at gøre det alligevel. Kan man ikke finde ud af, at overholde så enkelte ''regler'', så er man i mine øjne i moden eller fornuftig nok til at starte stævner.

    Mht. at antallet på opvarmningsbanen ikke overholdes, så skal man gå til arrangøren af stævnet og klage.


  • #23   27. jan 2015 Nu er det efterhånden mange år siden, jeg har startet stævner i springning, men jeg synes bestemt også, at opvarmningsbanen kan være et frygteligt sted at befinde sig ved dressurstævner!

    Jeg har flere gange oplevet, at folk har "rundsave" på albuerne, når de skal lave de øvelser, de nu er i gang med - hvad end det er en schenkelvigning, der ender ud lige foran mig og min hest, eller om en galopvolte absolut først kan startes, lige i røven på min hest, der traver i et langsommere tempo.

    Har også flere gange oplevet, at folk rider med en pisk i næsten 90 graders vinkel ud fra hesten - og en enkelt gang har jeg oplevet, at en pige ramte min hest i hovedet med den pisk, der stak 90 grader ud fra hendes egen hest.

    En anden gang har jeg oplevet en mand, som bøvlede med at få sin hest ned i den ene ende af opvarmningsbanen, fordi den havde set sig bange for noget - fred være med det. At han så forventede, at jeg ville agere "onkel" for hans hest ved at vise den ned i den ende af banen - det kan jeg også godt leve med, det er træls, når jeg har koordineret den tid, jeg har til opvarmning, men kan sagtens hjælpe, så de også får en god oplevelse. Men at han så vælger at ride helt oppe i røven af min hest - og jeg mener HELT oppe i røven; forbenene på hans hest gik i samme spor som bagbenene af min hest, der sætter jeg skisme grænsen! En ting er, at jeg aldrig kan vide mig sikker på, om min hest sparker. Noget andet er, at hans hest så nemt som ingenting kunne træde op i ballerne på min hest og lave en skade. Det kan pisse mig af!


    Og selvfølgelig er der bred enighed om, at det er ens eget ansvar, at hesten er "til at have med at gøre", når man vælger at tage den med i byen - men ingen kan gardere sig for, om en hest kan finde på at sparke - uanset hvilket niveau, man rider på! Der skal ALTID udvises hensyn. Og med hensyn mener jeg, at man rider med behørig afstand til andre ryttere, man rider ikke lige ind foran - eller bagved - en anden. Man stiller sig ikke lige i hovslaget og snakker med tilskuere eller andre ryttere. Man rider ikke to eller tre ved siden af hinanden, hvis der er andre på opvarmningen, som endnu ikke har været på banen. Det må nødvendigvis være hver enkelts ansvar - og jeg finder det vanvittigt skræmmende, at der er nogen, der slet ikke tænker så langt!


  • #24   27. jan 2015 Det eneste jeg synes er pænt irriterende er folk der skal skridte af 2 og 2

  • #25   27. jan 2015 Sarah Emilie:
    Det skal generelt bare stoppes. Det er så irriterende, at man prøver at træne i vores ridehal (en ponybane), og så er der to trunter der rider ivejen fordi de rider to og to og har for travlt med at snakke til at holde øje med omgivelserne.


  • #26   27. jan 2015 Præcis, det er egentlig ikke kun på opvarmningsbanerne, men også derhjemme. Nu er jeg ret heldig at det kun er mig og en pige der rider der, men har været på rideskoler hvor der blev redet 2 og 2 og det kan jeg få fniller af smiley

  • #27   27. jan 2015 Sarah Emilie:
    Ja det er vildt irriterende... Fair nok hvis alle er ved at skridte af eller hvis man rider på hestebane, der er jo langt mere plads, men inde i en lille ridehale duer det bare ikke.
    Har forsøgt at gøre folk opmærksom på det, men de mener jo, at de har ret til det. OG DET HAR DE DA OGSÅ - når blot de kigger sig for, og rykker sig/rider ikke ind foran andre, når der er en der træner seriøst smiley


  • #29   27. jan 2015 Jep, så må man orientere sig, så man ikke genere nogle der træner seriøst

  • #31   27. jan 2015 Jeg snakker om D stævnerne, syntes ikke man ser det så ofte til C stævnerne.

  • #32   27. jan 2015 Er der ikke en sløjfe-farve der betyder hingst?
    Det er vel nok noget man bare må leve med, hvis man vil ride stævner. Nu har jeg er hest, der allerhøjest siger en lille pivelud, men det er ikke noget vi ikke kan være ligeglade med.
    Nogle gange er det dog lidt skræmmende, når jeg rider på min 2'er fjordhest til hestestævner og man er ved at blive trampet ned af en kæmpestort brun. Som sagt er min hest ligeglad, så jeg er vendt mig til det


  • #34   27. jan 2015 Jeg vil også lige være fræk at sige, at jeg tror den tone man bliver svaret med afhænger meget af, hvordan man spørger.
    Jeg har aldrig fået et surt svar, hvis jeg har nævnt for nogen, at jeg gerne vil lave en bestemt øvelse et bestemt sted. Ligesom at jeg altid er blevet mødt med et stort og et undskyld hvis nogen er kommet lige lovlig tæt på. Og hvis jeg har lave fejlen er der heller aldrig nogen der har bebrejdet mig (og husk på, at alle kan lave en fejl eller være ukoncentreret et kort øjeblik.)

    Be openminded and everything will turn out great


  • #35   27. jan 2015 Katja: det ved jeg, men der er også en halesløjfefarce til hingste smiley gul eller sådan noget

  • #36   27. jan 2015 Det var lige hvad jeg kunne finde ang. sløjfe farver.

    profilbillede
  • #37   27. jan 2015 Jeg er helt enig! Man bliver total mast på opvarmning.... Jeg har heldigvis en hest som ikke siger noget til det, men det er virkelig irrerende at folk ikke kan holde lidt afstand, man kan jo aldrig sige at hesten ikke vil sparke.....

    Desværre oplevede jeg sidste gang jeg var afsted til C-stævne, at 2 heste havde røde sløjfer i halen, jeg holder mig selvfølgelig på afstand så langt væk som muligt.... Men det var ligesom om at de "udnyttede" deres røde sløjfer, de red simpelthen ind foran os andre (vi var ca 20-25 på 20*40 bane), fordi de vidste vi gav dem plads..... Uheldigvis var der en af dem der sparkede ud efter min, som selvfølgelig blev meget forskrækket (og ingen undskyldning fra ejeren?).

    Noget andet er, til spring stævner "råber" i så når i springer et spring på opvarmning, fx "lodret"? smiley
    Personligt gør jeg det hver gang, men det er en vane fra da jeg red pony, for der gjorde alle det. Men efter jeg er kommet på hest, er det godt nok sjældet at der er nogen der "råber" noget......


  • #38   27. jan 2015 Jeg har prøvet med blå sløjfe i en periode, men det hjalp heller ikke. Men mit problem er jo at han godt kan finde på at sparke ud, når de kommer alt for tæt på.
    Jeg tror ikke der er så mange der kender de andre farver? smiley


  • #39   27. jan 2015 Jeg red min hingst både ved d og c stævner sidste år. Og er der noget folk er ligeglade med er det sløjfer.
    Til d stævner er det ofte fordi folk ikke ved hvad en sløjfe betyder ud over pynt. Til c stævne er folk rent ud sagt pisse lige glade.
    Selvfølgelig skal ens hest være styrbar. Men sløjfen er jo til at advare andre om, at min hest kan godt sparke. Og hvorfor pokker rider folk så op bag ens hest.
    Men jeg synes generelt ikke nogen tager hensyn til hinanden på opvarmningen.
    Og når alle rider venstre eller højre rundt, hader jeg bare den trunte der ikke tror det gælder for hende. Og rider modsat alle andre.
    Men bevæg dig hurtig videre op i klasserne. Fra lb på c plan begynder folk at vise hensyn!
    Jeg oplevede endda en far der sagde til hans børn, at de ikke skulle vise hensyn til mig, selvom hesten havde en sløjfe i halen. Vi red b0 klasser. Så ingen havde noget og vinde. Men hvis nu de kunne generer så jeg kunne få en dårlig tur.
    Selvfølgelig skal din hest være opdraget som hingst. Men du har gjort hvad du kunne for at gøre opmærksom på din hest, ikke er 100% stabil. Jeg fik af vide at kunne folk ikke holde afstand. Så måtte de føle. Også råb af folk. Det er dit eneste våben


  • #40   27. jan 2015 Og jeg red både med rød og blå sløjfe på et tidspunkt. Til sidst opgav jeg. Hesten er kastereret i dag. Men han hader stadigvæk at andre kommer tæt på i opvarmningen

  • #41   27. jan 2015 Gøtterup's foto - Din hestefotograf/ Fancy : Det er klart at det er ens eget ansvar hvis der sker noget. Men når man rider 20 personer med store heste på en 20x40 ridebane, folk både skridter, traver, galloppere og springer. Der går mennesker ud og ind på banen hele tiden. Så kan man bare ikke undgå at ride tæt og langt langt de fleste heste er ligeglade. Men som sagt er jeg godt klar over at man selv er skyld i hvis man rider for tæt på og ens hest bliver sparket. Men det er ens for alle og nogle gange kommer der nogle heste som slet ikke kan håndtere alt det der sker omkring den, men derfor kan man jo ikke give vildt meget plads til denne rytter, da de resterende 19 ryttere så skal presse sig endnu mere sammen. I disse tilfælde burde man lade sin hest blive hjemme.

  • #42   28. jan 2015 Det kunne jo være en ung uerfaren hest, LOF. Man skal jo starte et sted og jeg vil ikke mene der er behov for at 20 varmer op eller skridter af samtidig. Der er jo kun en inde på banen.

  • #43   28. jan 2015 Det er jeg enig i Sarah Emilie, men medmindre der sidder en og holder styr på hvem der er på opvarmning, så er der altså bare så mange. Det er selvfølgelig super frusterende at komme med en ung uerfaren hest, som kræver mere plads. Men det er simpelthen svært at give og tage hensyn til en enkelt hest.

  • #44   28. jan 2015 Det jeg synes er mest irriterende til springstævner er, at når man råber fx "oxer" og vender mod springet, så kommer der enten en og krydser lige foran eller efter springet eller sågar tager springet smiley

  • #45   28. jan 2015 Nu har jeg kun været til D stævner, men så vidt jeg husker er der kun gang i en bane, dvs. En rytter og et sæt dommere. Derfor er der kun behov for at 2-3 varmer op og en skridter af. At man har behov for at varme op en time før man skal på, forstår jeg ikke.

    Der ville slet ikke være behov for at tage så meget hensyn, hvis folk brugte mindre tid på at varme op, så der var færre på banen.


  • #46   28. jan 2015 Sarah, man kan jo godt have en hest der skal varmes op i lang tid.
    Tror ikke der er mange, der kan varme en hest op på 2-3 ryttere?
    Men dermed ikke sagt, at det er nødvendigt at skridte rundt i hallen en time før start.


  • #47   28. jan 2015 Altså jeg varmer normalt i ca. 45 min, da min ellers ikke er ordentligt opvarmet, og så er 2-3 ryttere i hvertfald ikke nok smiley

  • #48   28. jan 2015 Ja, okay det var også lavt sat, men at ride så lang tid at der er 20 rytter på banen samtidig? Hvis vi siger hver rytter er 5 min på banen så er det jo næsten 2 timer man rider rundt, for at opvarme eller skridte af. Gør i også det derhjemme?

    Jeg er klar over hesten skal være ordentlig varm, men at bruge en time og 40 min på at varme op, er for meget. Specielt hvis hesten skal ind og præsentere sit ypperste bagefter


  • #49   28. jan 2015 Hvis jeg skulle starte springstævne, så ville jeg bruge en halv time på at varme op. Vil ikke gamble med min hests helbred smiley

  • #50   28. jan 2015 Sarah, nu er det heller ikke dressurstævner jeg synes man døjer med overfyldte opvarmningsbaner, men springstævner.
    Der er mere flow i opvarmningen til et dressurstævne, hvor kun fx 10 ryttere skal igennem på en time. Set i forhold til et springstævne, hvor der skal omkring 30-40 igennem på samme time smiley


  • #51   28. jan 2015 Det kommer godt nok an på hvor man er. Tilgengæld synes jeg ikke det er et problem i spring de steder jeg har været, fordi opvarmningsbanen var så stor smiley

  • #52   28. jan 2015 I mange af tilfældende tror jeg også det bunder i ren provokation og at skulle "vise sig frem". Jeg bliver virkelig provokeret når folk rider for tæt på, for hverken jeg eller hesten kan lide det, og jeg kan lige se for mig hvor galt det kan gå. Især når man rider pony imellem de store heste. Det gør jeg så dog ikke længere, men hold da op hvor blev man bare mast op af barrieren fordi ponyen kun var 1.33 og de andre havde jo altså heste der var MEGET store på 1.75.. Jeg er godt nok glad for jeg er kommet højt til vejrs nu, så man kan undgå det en smule. Men jeg synes det er en rigtig uforskammet opførsel, og det viser blot hvor egocentreret folk kan være.

  • #54   28. jan 2015 10-15min på pony Hingsten, og tror jeg kommer til at bruge 30min på min Hest.

  • #55   28. jan 2015 Ved dressurstævnerne har man jo også faste tidspunkter, man skal starte på - du kan planlægge langt mere, end man kan til et springstævne, så det er jo klart, at opvarmningen i springning kan være mere kaotisk. Alle vil jo gerne være i god tid og nå at varme ordentligt op smiley
    Ikke desto mindre er det endnu vigtigere at vise hensyn i de tilfælde!


  • #56   29. jan 2015 uha har prøvet det samme.. endda på en mindre bane...

    Ved min lokale rideskole bruger det hele ridehuset både til opvarmning og ridt. På en 20 meter volte varmer folk op. på en bane på 20x40 rider de konkurrencen. vi kunne sagtens ride 10-13 mennesker på opvarmning på samme tid.

    Kan huske jeg hjalp en til et springstævne hvor jeg trak den færdig redede hest. hesten havde løse bagben og sløjfe i. imens inde på opvarmning sprang en rundt på sin pony helt ustyrligt på en 20 meter volte!!! Hun endte med at ride op i røven på mig og hesten jeg gik med sparkede ud smiley


  • #58   30. jan 2015 Nanna hvis det er mig du hentyder til med 45 min så er det altså dressur jeg snakker og ikke spring da jeg ikke er spring rytter ??

  • #59   31. jan 2015 Hov ??=:)

  • #60   1. feb 2015 TIl distrikts- og landsstævner er der heldigvis ofte gode TD´ere der styrer opvarmningen med HÅRD hånd. Men det værste er når et par ævletøser synes de skal skridte af side om side, medens vi andre ligger og varmer op på høje spring fordi det snart er show time.

    Det værste jeg har oplevet var dog til et lille d-stævne hvor en mor jagtede datterens pony med et skridttæppe fordi ponyen ikke gad springe. Eller en mor hvis dreng skridtede rundt om springene, fordi han var for fin til at skridte på hovslaget. Der måtte jeg til sidst finde en repræsentant for klubben som kunne agere TD´er, så der kunne komme skik på opvarmningen!


  • #62   3. feb 2015 Kristsine, jeg bryder mig ikke om at du kommer den slags ord i munden på mig - for det har jeg ikke skrevet noget som helst sted!
    Jeg skriver generelt hvilket betyder at det bestemt ikke er alle heste - ellers havde jeg skrevet alle i stedet for.


Kommentér på:
Et helvede at ride på en opvarmnings bane?

Annonce