{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Særlig adfærd for andalusier/PRE
  • #1   27. jan 2015 Jeg ville sige viljestærk og arbejdsom hest. Og først færdigudviklede ret sent, omkring de 7 år smiley

  • #2   27. jan 2015 Den æder skider og sover. somme tider vrinsker den, andre gange pruster den.....

    kende tegnene kan du læse om hvis du googler, og hvad er det for særlig adfærd du efterlyser??


  • #3   27. jan 2015 Vi bruger oftest PRE/de spanske racer inden for film- og stuntindustrien, netop på grund af deres stålfaste temperament og smukke udseende kombineret. smiley

  • #4   27. jan 2015 Temperamentet smiley

    Har selv en P.R.E, men dens temperament svinger meget.. Altså den er oftes meget rolig og nogle gange kan den blive tændt på ingen tid og helt oppe og køre. Det er meget forskelligt -.-


  • #5   27. jan 2015 Har skrevet:

    Roligt temperament
    Intelligent
    Viljestærk
    Samarbejdsvillig
    Lærenem
    Stærk og hårdføre
    Selv hingste er meget omgængelige


  • #6   27. jan 2015 Men kan den ikke både have et roligt temperament OG være temperamentsfuld? smiley

  • #7   27. jan 2015 Hvis man går længere tilbage var PRE, lusi og berber faktisk under samme avlsmål og de gik ofte under navnet andalusier eller ibirsk. Idag har man avlet væk fra denne brugs hest som man havde engang, de heste som var med et ikke så stabilt sind blev spist og de fornuftige i hovedet avlede man på. Denne tildens kan man se i flere racer idag desværre

  • #8   27. jan 2015 temperamentet svinger jo lige så meget fra hest til hest som det gør inden for alle andre racer, Det er levende væsner vi har med at gøre ikke maskiner, så de er alle forskellige.
    Lige som deres udseende er forskelligt.... det er langt fra dem alle der er lige smukke, selvom de har samme aner, og man har avlet efter noget bestemt i deres udseende.

    Du har en super smuk en af slagsen Anna, det du beskriver om hendes temperament, kunne lige så godt være en beskrivelse af mine blandinger, så det er ikke særligt for en bestemt race, men generelt for arten hest


  • #9   27. jan 2015 Anna, man kan godt opleve, at de er meget viljefaste, men kan tændes med et enkelt knips med fingeren. Det er faktisk meget det, man søger i en filmhest - stabile nerver, kan tændes on/off efter behov. Hvordan oplever du temperamentsfuld? smiley

  • #10   27. jan 2015 Svært at forklare Amanda smiley


  • #11   27. jan 2015 Min dreng på 5, har en sjov måde at vise glæde på. Han springer ligesom op i luften. Det er ikke rigtig bukkespring. Det ser virkeligt sjovt ud.
    Derudover skal man ikke arbejde med ham, hvis man f.eks. er syg eller har en dårlig dag. Det læser han lynhurtigt og tester, hvilket sjov, han kan få lov til, hvilket vist er ret typisk for PRE. Vi kalder også min for shetlænderhesten, da den har en jernvilje - eller kan blive utrolig stædig.
    Fysiske kendetegn er vel deres kraftige pandelok, man og hale samt deres typiske bygning. Synes altid man kan kende en PRE.


  • #12   27. jan 2015 For mig, så er det væsentligste der adskiller oprindelige iberiske heste og nutidens sportsheste, at de iberiske er avlet til arbejde og kvægarbejde. Derfor er de mere motiverede for at 'angribe' (tænk tyrefægtning eller drivning), frem for at flygte, sammenlignet med en helt alm. hest. Bliver de forskrækkede resulterer det ofte bare i et lille hop eller sæt gennem kroppen. Har aldrig set en stikke af.

    Det skal ikke lyde som om jeg gør kæmpe forskel, for en hest er en hest, men det avlsarbejde der ligger bag, er værd at være opmærksom på smiley


  • #13   27. jan 2015 Haha min springer også op i luften Trine.. Det er viiildt mærkeligt smiley


  • #14   27. jan 2015 Min hoppe er 7 og er påbegyndt tilridning igen. Hun er utrolig rolig når jeg først sidder der og er meget opmærksom på mig. Hun løber aldrig fra mig men bliver ved mig hvilket er skønt.
    Hun er den rigtig gammeldags type, meget bred og kompakt. Den slags man avlede dem til i gamle dage


  • #15   27. jan 2015 Det du selv beskriver med det "flyske" temperament, er et kendetegn hos dem. smiley
    Jeg har selv haft en skøn spansk dame i 9 år, og hold nu op! det temperament der, det første lange stykke tid! smiley
    Men, når først man lære at udnytte deres temperament og arbejde på det, så tænker man ikke over det mere. smiley

    Blanca kunne tændes, helt vildt og åndsvagt, så det for udefrakommende kunne ligne, at jeg ikke havde det mindste styr på hende, selvom jeg havde 100% styr på hende, og hun kunne slukkes på ingen tid igen. smiley

    De er kendte for deres tænd/sluk knap, og den kan være svær at styre, men når først man finder den og lære at styre den, så får man et helt andet gear af arbejdsomhed og power! Det er helt fantastisk at arbejde med! smiley

    Så ja, det er ganske normal spansk adfærd du oplever. smiley
    Og som sagt, når først man lære at arbejde med deres temperament og styre det, så er det helt fantastisk! smiley


  • #16   27. jan 2015 Lærenem, klog race... Let ved dansen så at sige, trofast, elsker mine 2 Pre piger og de er meget hengivne

  • #17   28. jan 2015 Som de andre skriver er det generelt en rolig race, men man skal huske at de også har araber blod i sig, modsat eks. Lusitanoen der er avlet som brugshest.
    Pt. har jeg kun prøvet at ride en Lusitano, men det var godt nok en af de modigeste små heste jeg har kendt, og han var simpelthen vidunderlig - hvilket jeg er sikker på PRE'en også er smiley

    Og det der med at de er sent udviklede, det kan man jo diskutere. Alle racer er jo først helt færdigtudviklede i 6-7 års alderen, sådan er det bare med heste smiley


  • #18   28. jan 2015 På nogle sider, står der at de er temperamentsfulde og andre at de har et roligt temperament?
    Men kan de ikke have begge dele? smiley


  • #19   28. jan 2015 Anna, som alle andre hesteracer, så er hver enkelt unik. Jeg kender en utrolig urolig tinker, og en araber som er mildest talt bombesikker - der er ikke nogen ting som ligger helt fast.
    Men ibiriske racer er generelt følsomme, hvilket nok kan gøre dem temperamentsfulde hvis du ikke forstår dem smiley


  • #20   28. jan 2015 Hvordan vil i beskrive deres temperament? smiley

  • #21   28. jan 2015 https://www.youtube.com/watch?v=3tKXx0tuktY

    Ved i hvad det her "hop" hedder? smiley


  • #22   28. jan 2015 Mener du det lige i starten? smiley Det er en kapriolé.

  • #23   28. jan 2015 Jeg vil mene den ligger ud med terre á terre i starten - ikke helt fejlfrit, men næsten smiley
    Hoppet er som skrevet en capriole, nok den sværeste øvelse at mestre inden for dressuren smiley


  • #24   29. jan 2015 Du kan læse mere på vores foreningsside www.pre-horse.dk
    Bla.om maluso hingsten.
    Det spanske blod flyder i årene på flere andre racer i tidligere tider.
    Pre hesten var engang ved at uddø, men nogle spanske hopper var gemt...
    Den spanske hest blev brugt af konger til krigsridt i gamle dage, den blev redet på en hånd med våbnet i den anden....
    PRE heste i hele verden er alle registreret i Sevilla Spanien og man skal have sin stambog omkring dem, har du ikke det, kan du ikke kalde din hest en PRE.
    Pre hesten bliver typisk dna testet smiley


Kommentér på:
Særlig adfærd for andalusier/PRE

Annonce