{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

Hoppe og hingst? {{forumTopicSubject}}

Endelig flytter vi på landet igen, så min pony kan komme hjem og stå. Problemet er at min mor så vil bygge to bokse ved siden af hinanden og vi har planer om at ifole min pony næste år. Jeg spørger så, hvad nu hvis føllet bliver en hingst? Min mor siger vi bare har tremmer for, men den godtager jeg ikke.
Jeg ville have boksene overfor hinanden..
Men hvad siger i? Kan en hingst og en hoppe godt stå ved siden af hinanden, uden at hingsten stresser op?

Ja, jeg ved godt det ikke er sikkert at det vil blive en hingst, men nu forstiller jeg mig det bare lige smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoppe og hingst?
  • #1   28. jan 2015 Jeg ville vælge at få hingsten kastreret når den nåede den alder, og hvis det viser sig at han begynder at stresse op over det inden han bliver gammel nok, så ville jeg blot tage den der fra smiley

  • #2   28. jan 2015 det kommer an på hingsten
    da jeg var i Spanien og hente min hingst stod de hingst hoppe hingst hoppe ved siden af hinanden i stalden uden problemer.

    jeg har også haft en hingst vi måtte kastrere da den stressede helt vild og det er ikke et liv for et dyr.


  • #3   28. jan 2015 ja hingste kan godt stå ved siden af hopper uden at stresse, de skal bare lærer det fra start af.

  • #4   28. jan 2015 Jeg ville helst undgå at få den kastreret, da min tanke ville gå hen på et kommende avls emne, hvis hun giver mig mit hingsteføl. Jeg vil bare ikke have at de skulle stå ved siden af hinanden, da jeg er bange for at begge vil stresse op, da jeg ved hvordan nogen hingste kan være.

  • #5   28. jan 2015 Hvis du vil beholde den som avlsemne, har du så tænkt over priser m.m.?
    Det er bestemt meget billigere at holde vallak smiley


  • #6   28. jan 2015 Ja, både min mor og jeg er indstillet på at prisen vil stige smiley
    Ønsket har altid været at få en hingst, da jeg før har haft med hingste at gøre og dér faldt min forelskelse smiley


  • #7   28. jan 2015 Nu kommer der så sikkert en kedelig kommentar men husk at det ikke bare lige er at have en hingst.
    Derudover - hvis den skal blive avlsgodkendt - så skal den jo være af en forholdsvis god afstamning, for at det givne avlsforbund vil godkende den ...


  • #8   28. jan 2015 jeg har intet problem haft med det... og hvis den er vant til det helt fra starten af, tvivler jeg på at det bliver et problem smiley

  • #9   28. jan 2015 Stelmach, Alt det har jeg styr på smiley Og alt bliver tænkt nøje igennem, der bliver læst, der bliver snakket med avlerne inden for haflinger osv smiley Men tak fordi du lige gjorde mig opmærksom på det, for selvfølgelig skal den avlsgodkendes jo smiley

  • #10   28. jan 2015 Ingen problem, så længe den står der fra start smiley

  • #11   28. jan 2015 Kommer vel lidt an på¨hingsten -optimalt ville jeg ikke synes det var, særligt når hoppen er i brunst, men de fleste hingste kan godt lære at stå ved siden af hopper, uden at det giver problemer.

    Vi har en hingst, en vallak og en hoppe i stalden. Hingsten kan uden problemer stå på staldgangen ved hoppens boks, kan osse stå næsten mule til mule med hoppen på staldgangen osv.

    På folden går han på alenefold ved siden af hoppen og vallakken, men med dobbelthegn (med ca en meter i mellem, så de ikke kan nå hinanden)

    Så længe hun ikke er i brunst, ville jeg ikke have betænkeligheder ved at de kunne nå hinanden heller, men i brunstperioder er han altså noget mere på dupperne, og jeg ville ikke finde det specielt gavnligt at de kan nå hinanden, snuse osv, hverken for hoppen eller hingsten


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   28. jan 2015 Hvad med fold? Skal de så bare gå alene på hver sin fold?

  • #13   28. jan 2015 Jeg synes du skal være meget opmærksom på hvilke forhold du kan byde en evt hingst. Jeg vil jo umiddelbart sige det kræver 2 dyr mere, en der kan gå med hoppen og en der kan gå med hingsten. Bare fordi man er hingst skal man også ha gode forhold, komme på fold og ha selskab.

  • #14   28. jan 2015 Nu er det så langt fra alle hingste der kan dele fold med andre -vi har forsøgt med vores, det er ikke en mulighed,i hvert fald ikke hvis man har foldmakkeren kær, så her går hingsten altså osse alene

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   28. jan 2015 Michelle: men så er dine hingste vel også gode avl hingste, ellers er det forkert i min mening..

    Hvis man lader en hingst gå som hingst, uden et formål (seriøs, godkendt avl), så bør den kastreres, hvis den ikke engang må gå med andre


  • #16   28. jan 2015 jeg vil bare lige sige, vores heste lever på bedste vilkår når vi har haft dem hjemme! Nej vi er ikke familie med mange penge og derfor kun 2 heste til at starte med, jeg har hørt jeres meninger og tak for jeres svar. jeg ved nu hvad vi gør.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   28. jan 2015 Anna: heste er flokdyr, og har brug for socialitet - ergo skal der være en fold makker.

    Hvis man ikke har penge til en fold makker, bør man overveje grundigt om man bør holde hingst..


  • #18   28. jan 2015 det skal vi nok selv styre amt

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   28. jan 2015 Anna: du siger ho selv at jeres heste lever under bedste vilkår, men det skal en hingst jo også..

  • #20   28. jan 2015 Det er da ikke noget med at styrer, men nærmere hvad der er sundt hestehold.

  • #21   28. jan 2015 nogen hingste kan godt stå ved siden af hopper, men hvad så når de skal på fold? selv hvis hingsten ikke kan enes med andre mener jeg stadig hoppen i følge loven om hestehold ikke må stå alene

  • #22   28. jan 2015 Så længe en hest er over 2år gammel må den gerne gå alene så er der ingen krav om at de skal være to... Det synes jeg så er forkert og kunne aldrig selv finde på at lade min gå alene... Men jeg har selv en hingst (tror jeg nok) han går sammen med en hoppe og en vallak og han er ligeglad når hun er i brunst


  • #23   28. jan 2015 AMT -han er min fars ikke min, men ja, planen er at få ham kåret i foråret. Skulle han mod forventning ikke blive kåret, må vi jo tage den derfra.

    Vi ville da self helst at min vallak og hingsten kunne gå sammen. Jeg er af den overbevisning at heste altid så vidt muligt, skal have adgang til social kontakt med artsfæller. Det prøver vi så at dække så godt vi nu kan, ved at min og hingsten kan have kontakt over skillevæggen i stalden. Men på fold bedækker han alt med en puls, og med knapt 1000kg er det ikke noget andre heste kan holde til.

    Generelt er jeg ikke sikker på jeg turde have hingst gående med andre (bortset fra hvis den kan gå som stodhingst), på trods af at jeg mener det mest optimale er at heste ikke går alene.

    Jeg har været en del steder med hingste opstaldet, og en god del af disse har osse haft hingste gående enten med hinanden eller 2 og 2 med en vallak.
    Og desværre har det i rigtigt mange tilfælde før eller siden givet skader. Bl.a. mindes jeg en ældre vallak der simpelthen blev banket synder og sammen af den hingst den ellers havde delt fold med i over 5 år (siden hingsten blev vænnet fra)

    så jeg er sgutte sikker på jeg turde lægge hest til, til selskab...

    Kristina -hesteloven kræver kun at heste under 2 år har selskab... alt over to år må gerne gå alene... selvom jeg så vidt muligt ville undgå det


  • #24   28. jan 2015 Henriette -du TROR det er en hingst? det er da noget man ved, er den kastreret eller er den ikke?
    Og medmindre hoppen skal bedækkes, så er det en ualmindeligt dårlig plan at lade den dele fold med en hingst (hvad jeg tvivler på din er, hvis ikke den så meget som forsøger sig med hoppen når den er i brunst)


  • #25   28. jan 2015 Altså han er ikke kasteret og begge kugler er faldet ned dyrlægen har været ude og tjekke ham og han er hingst på papir men han opføre sig bare ikke sådan... Men jo det er planen at han skal bedække hoppen men tvivler på det sker

  • #26   28. jan 2015 Så har hoppen vel bare ikke været i brunst... en del unge/uerfarne hingste kan måske nok have svært ved at hitte ud af hvad de skal, men har endnu ikke mødt en der ikke engang forsøger at gøre sig til

  • #27   28. jan 2015 Jo hun har været i brunst han snuser til hende og løfter læben det er det eneste der sker

  • #28   28. jan 2015 ja jeg giver mig så at jeg huskede forkert omkring det de skal gå med artsfæller men uanset mener jeg nu de skal have lov til det smiley

  • #33   28. jan 2015 Stald Z .-men det er jo netop problemet med at opstalde hingst ved siden af hoppe -at de kan snuse altså.
    (det lyder i hvert fald til at det bare er tænkt som alm tremme-adskillelse)

    Vores hingstebasse er osse ganske tilforladelig. Han kan sagtens dele staldgangen med hoppen, kan køres på tur med hopper osv. Ingen problemer i det.
    Men en brunstig hoppe der står og svinger måsen over mod skillevæggen, er jeg sgutte sikker på ikke ville udløse en reaktion, uanset hvor sød og nem han så ellers er.


  • #34   31. jan 2015 Det er også i orden .. Jeg ville bare gøre opmærksom på det smiley
    Jeg har 2 hingste nu, og jeg er jo af den mening at de ikke skal gå sammen da jeg ikke vil have skader men mine går på folde så de kan "snakke" over tråden og det er mine glade for.
    Jeg vil mene at du skal tage den fra hinanden når følle er ca. 7 måneder .. Alternativt kan det jo være at han kan komme i hingste"børnehave, hvis du snakker med avlere alligevel .. smiley
    Jeg har altid ekstra tråd på drengenes folde, da de nemt kan komme til at tage tråden med forbenene i leg .. smiley


Kommentér på:
Hoppe og hingst?

Annonce