{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.038 visninger | Oprettet:

Træpiller vs træpillesmuld {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt at smuldet bare er ødelagte træpiller smiley

men hvad synes i virker bedst og især holder længst ??

Jeg ar stået på ridecenter hvor der blev brugt træpillesmuld som blev læsset af med lastbil hvor vi så kunne bruge trillebøre..
Jeg har nu fået hestene hjem til mig selv og har den stående på smuld.. Jeg forsøgte e periode at lave bund men da begge heste er svin selvom jeg går ind for meget fold tid har jeg opgivet og vender bunden hver dag nu..

jeg fordeler pt en sæk på to bokse X2 om ugen ca... bunden er ikke så pæn og lys som jeg gerne ville have men må også prøve at spare lidt..
jeg synes ikke det holder pænt ret længe mere end et par dage selvom jeg vender hver dag..

nogen som har erfaring med at træpiller holder pænt længere end smuld eller bruger jeg allerede de bedste løsning ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpiller vs træpillesmuld
  • #1   29. jan 2015 Jeg har selv en hest der står på træpiller og vil sige at det er ret nemt at holde. Det eneste du fjerner er lorten, og lidt tis en gang i mellem. Og ellers så sørg for at få en del sække til at starte med, og få en god start. Men det kan klart anbefales. smiley

  • #2   29. jan 2015 Jeg har ikke prøvet smuld, ved egen hest, men tidligere og oplevede det støvede meget. Træpillerne er længere tid om at blive knust, så bunden holdes lysere længere tid.. Jeg synes træpillerne fungerer super, jeg bruger 1x15/16 kg. Pr. Uge til min, som sommetider står inde pga. Foldene, jeg muger i de tilfælde morgen, og fjerner klatter eftermiddag og til aften. Det hjælper gevaldigt smiley Jeg fjerner kun det våde ca.1 gang ugentlig. smiley

  • #3   29. jan 2015 Maja: jeg kender godt til træpillesmulds bund - har stået på det i et par år nu på ridecenter smiley

    Eva: oka det var også det jeg har gået og tænkt lidt på om det måske kunneholde lidt længere.. da jeg lavede madras i boksene brugte jeg min 2 sække af 20 kg pr boks pr uge g alligevel synes jeg ikk bunden vaar pæn.. træpiller er lidt dyrere end smuldet men hvis det holde rlængere og dermed bruges mindre går det jo lige op..


  • #4   29. jan 2015 Har ikke prøvet at det kommer som smuld, men jeg har brugt træpiller, som har fungeret godt for min hyp. Dog blev jeg nødt til at vande, da min hest er mere renlig end de fleste og det blev derfor hurtigt meget støvet smiley

  • #5   29. jan 2015 Jeg bruger træpiller og det er forskelligt fra hest til hest hvor pæne boksene er. Jeg bruger ca 1 sæk af 16 kg pr uge til dem der står pænt. Staldens svin bruger nærmere 2-3 sække af 16 kg pr uge. Men ja, det vigtige er at lave en god bund og god opstart. Spar ikke på pillerne i starten, men få lagt en god bund. Hvis dine heste er nogle bokssvin, så er der bare ikke nogen anden vej end masser af piller - få lagt en god tyk bund, så er chancen for at den tørre op større. Jeg er også blevet anbefalet at bruge tørv til bund og så smide træpiller ovenpå. Det giver tykkere lag og dermed større chance for at bunden tørrer bedre op og kan bruges længere tid.

    Ved desværre ikke så meget om smuld, men jeg har været ret glad for træpillerne, da de suger super godt!


  • #6   29. jan 2015 det er simpelthen ikke muligt at lave en tyk bund til dem.. da jeg havde lavet en var det lige meget hvor meget jeg lagde ind af nyt smuld så var det bar emørkt næste dag igen.
    det fungerer bedst med at vende bunden hver dag - så ser bunden nogenlunde ud smiley


  • #7   29. jan 2015 Jeg har brugt smuld de sidste par år og har været rigtig glad for det.
    Jeg spare ikke når jeg starter op...der bruges rigeligt.
    Da vi havde vores egne heste, havde vi en som brugte 1 pose om ugen, en som brugte 1 pose hver 14. dag og en som brugte 2 poser om ugen.

    Nu er stalden lejet ud og de heste bruge hhv. 1 - 1½ - 1½ - 3 om ugen.
    Boksene er temmelig store og bunden muges højst en gang i løbet af en sæson.
    Jeg vender ikke bunden...det hiver lugten frem og jeg synes ikke det fungere optimalt.

    Men ja....lige så mange hesteejere der findes, lige så mange meninger er der om hvordan det gøres bedst med bund osv.


  • #8   29. jan 2015
    Mere strøelse måske? Tænker 1 sæk om ugen pr. boks.

    Fordelen ved træpiller er for mig også at hesten sål stimuleres når den træder dem ud :o). Også støver de lidt mindre.

    Fordelen ved smuld er at det er "trådt ud" så og sige.


  • #9   29. jan 2015 Da jeg startede boksene op i efteråret brugte jeg det som jeg tømte ud af min boks på ridecenteret da den var så fin og rigeligt fyldt samt større end de bokse jeg har hjemme.. det blev fordelt på de to bokse plus nogle ekstra sække som blev blandet sammen.. frem til jul prøvede jeg med at lave en god bund o bare tage klatter men der lugtede meget af ammoniak i stalden og selvom jeg brugte 2-3 sække pr boks om ugen var det stadig ike pænt og tørt men helt mørkt, vådt og svuppende..
    Jeg smed det meste ud og startede på ny.. nu vender jeg her dag og bruger pt ca 2-3 sække i alt på de to bokse om ugen.. bunden er i og for sig rimelig pæn, knap så tyk som før men tilgengæld er den tør..

    tænker bar eom pillerne vil holde længere og være mere økonomisk eftersom at de først skal trædes ud og ikke bare er smuld som fordeles smiley


  • #10   29. jan 2015 Har fået af vide af træpillesmuld ikke suger godt som træpiller.

  • #11   29. jan 2015 nu har jeg brugt begge dele, og hælder helt klart til smuldet, vil aldrig bruge andet, det er så nemt, men nu er jeg os typen der har dette moto "min boks skal være så ren og fin at jeg selv vil ligge i den" træpiller skal man vande for at de popper op, når de bare altid ligger i en tør boks så popper de ikk op og laver ikk ret meget fulde, og jeg kan godt lide at der er fylde i min boks,,,
    min hest er ret meget et svin, når jeg måger tager jeg klatter, og tager det tis jeg kan se, en gang om ugen "vender" jeg bunden med en 4 flænet grev,dvs sætter greven i bund og skubber den så igennem og alt det tis der så er pakket sammen kommer op til overfladen og det kan man så fjerne med sin spåne grev smiley
    SMULD helt klart smiley også er det billigst smiley mine bokse er helt lyse og tøre


  • #12   29. jan 2015 Jeg har alle mine på træpillesmuld og det er det bedste jeg nogensinde har gjort.

    12 m2 boks = 60 kg smuld i opstart
    Og der næst bruger jeg 20 kg hver 14 dag,
    Kan bruge lidt træpiller der hvor de tisser meget. Mellem 3-5 kg også hver 14 dag.
    Og man skal vende bunden hverdag, for det er ikke nemt og muge hvis man laver en fast bund.

    Selvom bunden ser mørk ud, så er den stadig tør.

    Jeg har frisk luft i stalden, ingen ammoniak lugt, og ingen konsistens.


  • #13   29. jan 2015 Mine står på smuld, og boksene var pænest dengang jeg blandede smuld og spåner. Det gav en god tør bund som samtidig så lys og pæn ud ??

  • #14   29. jan 2015 Jeg kan også bedst lide at boksen har samme farve som lige når jeg hælder det ud af posen smiley men er samtidig studerende med to heste og husleje så må også spare på det jeg kan spare på.. og gå på kompromis med nogle ting..
    bunden holdes rimelig tør nu når jeg vender hver eneste dag og tager alt vådt ud.. min dv tisser meget - men er god til at holde det i den ene halvdel af boksen men tilgengæld er det også tisset og skidt helt til i den halvdel... mens mi ox har det mere med at tisse og skide der hvor han nu lige står så der er det lidt over det hele...

    har som sagt altid selv brugt smuldet da det var det vi fik på ridecenteret men en veninde brokkede sig ofte over smuldet frem for pillerne..


  • #15   29. jan 2015
    Ida - Hvis det skal være samme farve som når du hælder det ud af posen hjælper ingen strøelse... Eller jo, så skal du bruge mange penge, på konstant at proppe nyt ind :o)


  • #16   29. jan 2015 ja det ved jeg men overdrivelse fremmer forståelsen smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   29. jan 2015 Smuld har nøjagtig samme sugeevne som piller hvis du tAger 15 kilo af hver så er det jo præcis det samme, 15 kilo er 15 kilo smuldet er soldet fra når pillerne presses.

    Vi bruger 200 kilo til opstart, det er vigtigt ikke at spare der, her i det fugtige vejr bruges der mere uanset hesten er en gris, vi bruger ca. 60 kilo Per boks på 14 dage og nej det kan ikke holde den pæne lyse farve og slet ikke når du graver tis frem hver dag.

    Vi har ikke muget i bund siden vi startede boksene op 3 år siden, når tissepletten er for tyk så fjernes den og der efterfyldes med mindst 2 poser af 20 kilo, jo mere bund du har des nemmere holder du boksen pæn, selvom den bliver mørkere så betyder det ikke at den er våd smiley

    Sommeren kan nøjes med 2-3 poser Per måned.


  • #18   29. jan 2015 det kan altså godt lad sig gør med stort set samme farve med nyt og gammelt, kommer an på hvem man er som person til at passe den bund, min er så lys og fin og tør, er bare over den hele tiden, og tager klatter når jeg foder til nat, det hjælper altså en hel del smiley har os en i stalden de tager kun klatter også hælder nyt smuld ovenpå, vender aldrig og tager aldrig tis, de står så godt på 40 cm bund, men man bestemmer helt selv hvordan ens bund skal være, det behøver ik og være dyrt og ha en tør, fyldig og blød bund, smiley smuld er billig og giver fyld med det samme smiley

  • #19   29. jan 2015 har brugt begge dele, jeg foretrækker uden tvivl smulden, jeg syntes det holder længere da man nemt kommer til at tage piller med op..

  • #20   29. jan 2015 lyder som om der ikke vil være den tore gevinst i at skifte til piller frem for smuld mht vedligeholdelse smiley
    jeg fortsætter med at vende dagligt smiley min dv kan tisse "hul" i bunden i løbet af en nat... de var oppe på en bund på ca 40 cm højde..det eneste jeg fik ud af det var en total pakket bund, toppen ville ikke holde sig blød lig meget hvor meget jeg hældte ind og rev op i det, og jeg brugt 2-3 gange så mange sække om ugen som jeg gør nu, og der lugtede at ammoniak i stalden..


  • #21   29. jan 2015 Træpiller er gode til store heste.
    Knuste træpiller/smuld er gode til mindre ponier og shettere , da de ikke er tunge nok i sig selv til at knuse træpillerne.
    Sugeevnen er mere eller mindre ens.
    Knuste træpiller/smuld støver lidt mere de første par dage.

    Det lyder som om, at du burde prøve et andet produkt i stedet for træpiller/smuld. Hvad med at køre en testperiode med produkter fra Dansk Dyrestimuli? De har en bund, som suger rigtig godt. Den hedder Easy-Way og er varmebehandlede granulerede halmpiller. Det er et super produkt - om end lidt dyrere end træpillerne, men de har også en bedre sugeevne, så man kan holde boksen pæn i længere tid. Ulempen ved produktet er, at det har en lidt mørkere farve end træpillerne. Men det er jo en biting...
    Husk at lave en god startbund på ca. 10 cm i højden.


  • #22   30. jan 2015 jeg har kigget på flere forskellige typer bund der iblandt også hampestrøelse... men det virker dyrt.. samtidig skla jeg også tænke på at kunne komme af med det.. pt har jeg fået lov af landmanden der har marken ved side af mig at læsse af på hendes mark indtil april når den skal i brug igen..så det skal samtidig være noget som har en rimelig nedbrydnings tid...
    har også overvejet spåner men synes det er noget møg at muge i...


  • #23   30. jan 2015 Spåner er jeg bestemt heller ikke tilhænger af. Det støver for meget og suger for lidt.

Kommentér på:
Træpiller vs træpillesmuld

Annonce