{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder kan man blive for stor?
  • #1   1. feb 2015 Det kan man sagtens, men nej, jeg vil ikke mene du er for stor til en kraftig islænder smiley

  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #2   1. feb 2015 Du kan helt uden problemer ride ishest med den højde og vægt, du har.

    Forbered dig iøvrigt på en ophedet debat, hvor der helt sikkert blir fremført argumenter for, at toerponyer (islændere) saaagtens kan bære store, tunge madammer og mænd med facon som julemanden....


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   1. feb 2015 En islænder er en pony som alle andre ponyer, så ja, man kan sagtens blive for stor..

    Desværre tror folk at islændere er marsmænd, og smider derfor at for tunge og lange ryttere på deres rygge...


  • #5   1. feb 2015
    De er ikke marsmænd med superkræfter så ja, som med alle andre heste - når ens mås ikke kan være i en sadel der passer hesten så er det nok ikke lige den hest man skal ride på.


  • #6   1. feb 2015 Om man kan blive for stor i højden, ja det kan man godt.
    Om man kan blive for tung, ja det kan man godt.

    Men hvor grænsen går er vist meget forskellig alt efter hvem du spørger.

    reglen med de 100 kilo max stammer vist hovedsagligt fra turristridning.


  • #10   1. feb 2015 Altså jeg er 168 oh vejer 63 og jeg rider islænder. Så ville bestemt ikke sige du er for stor.
    Huskereglen er du må veje op til 100 kg


  • #12   1. feb 2015 Toftegårds:

    Den med de 100 kilo vist bare en gammel skrøne som bliver holdt i gang pga. turriststederne skal tjene penge.


  • #14   1. feb 2015 Stald Z. Det er selfølgelig optik de forskellige men nu har jeg mange venner i Island som vejer over 65 kg selvom de rider en normal str. Islænder. Så jeg vil ikke debattere jeg har selv den en regl der hedder max 80

  • #16   1. feb 2015 Stald Z det er da ved den søde grød de ikke gør.
    Har aldrig oplevet sted et hvor den ikke har siddet max 100 klio,
    og har været en del steder.


  • #17   1. feb 2015 Kundun hvad ville du da blande den med?

  • #19   1. feb 2015 Så får du vel bare en pony ud af det smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   1. feb 2015 Det er direkte mishandling af dyret, at smide 100 kg på dens ryg!

  • #21   1. feb 2015 Så længe man er almindelig af bygning vil jeg mene at man kan ride islænder. Så røven ska ku være i en saddel der passer hesten. Derudover er der jo også forskel på om hesten skal gå med den samme rytter hver dag, eller med skiftende vægt på ryggen.

  • #25   1. feb 2015 Ville jeg være for stor til en på 137 cm?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   1. feb 2015 Måske ts..

    Prøv den, og vurder..


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #27   1. feb 2015 Jeg har desværre set MANGE eksempler i det virkelige liv på, at tunge ryttere IKKE ejer en fornemmelse af egen størrelse. Fint nok at veje 90 kg, hvis ellers ens firbenede partner har en størrelse, der passer hertil. Det er som om mange synes at mene islændere er små kampvogne, der kan tåle hvad end man byder dem.
    En pony er en pony - og kan og bør bære vægt herefter. Efter min mening.


  • #28   1. feb 2015 Stald z
    Så må man jo købe en hest der passer til ens numse. Men nu er trådstarter jo ikke ligefrem stor med den vægt og højde så tror nemt hun vil kunne ride de fleste islændere uden der vil ske noget ved det smiley


  • #29   1. feb 2015 Jeg ville sige det som allerede er sagt.

    Dertil synes jeg en pony på 137 er for lille. Jeg er 169 og jeg ser dum ud på alt under 143.. Jeg ville finde en islænder i mellem 144-149.. Vægt mæssigt ser jeg ingen hindring i, i forhold til at ride pony smiley


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #32   1. feb 2015 Som jeg selv har skrevet, er trådstarter absolut ikke for tung til en islænder.

    Men der er nu god grund til at tage hele problematikken omkring vægtbelastning alvorligt. Tallene er baseret på engelske forhold, men danskerne bliver også tilsvarende tungere, så mon ikke billedet er tæt på det samme herhjemme.

    A report in the Sunday Telegraph says a third of recreational riders are too fat to be using their horses, sparking fears that animals could be injured.

    Researchers who carried out a survey found that only 5% of riders were the optimum weight for their mounts.

    Dr Hayley Randle, an equitation scientist involved in the research, said the findings should alarm horse owners.

    She said: "People tend to think that as horses are such big animals they must be OK, and not to take notice of the weight issue for riders, but the health impact on the horse can be quite extreme.

    "It seems to be a growing problem."

    The study comes after the first saddle designed specifically for plus-sized riders went on sale earlier this year.

    The study of riders' weight was published in the Journal of Veterinary Behaviour.

    Around 150 horses and their riders from stables in Devon and Cornwall were assessed.

    Researchers found that just eight of the riders weighed less than 10% of the weight of their animal - the amount considered 'optimum' by vets

    Ninety-five (62%) weighed between 10% and 15% - the amount considered 'satisfactory'.

    Forty-nine riders (32%) weighed more than 15% of the weight of their horse, the ratio at which welfare experts say there is an increased risk of injury.

    Ms Randle, who carried out the study with her fellow researcher Emma Halliday from the Duchy College Cornwall, said it showed horses needed to be protected.

    She said: "The problem is that these ratios are not widely known to people in the horse industry. People do seem generally to be a bit too heavy for horses. That is just a consequence, I suppose, of our average weights going up."

    As well as back pain, the consequences of an overweight rider being carried by a horse can include lameness and behavioural problems.

    Keith Chandler, president of the British Equine Veterinary Association, said that many of the problems seen by its members were caused by riders using the wrong horses.





  • #33   1. feb 2015 M K: Den artikel skalmanaltså også være lige påpasselig med, med troværdigheden i selve forskningen, idet der mangler vildt mange faktorer(som nok aldrig bliver sat op alle sammen, sammen - fordi det er alt for besværligt og tager alt for lang tid - indtil videre)
    Men udgangspunktet i 20% reglen kan jeg godt se fordelen i, hvis hesten er i korrekt foderstand.. Og muskelstand..


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #34   2. feb 2015 Ja der er selvsagt forskel på om hestens grundform er god eller mindre god og om vitamin/mineralbalancen har sikret en optimal "indre sundhed" samt mineraltilførsel til udvikling af stærke knogler osv. Men stadig, trods disse mangler, synes jeg den tager fat i et vigtigt område. Mange tror at fordi heste er store dyr, så medfølger automatisk en tilsvarende høj vægtbæringsevne, men dette er jo netop en sandhed med modifikationer. Men jeg kan godt følge dine kritiske briller, en korrekt uddannelse af hesten, så den kan bære korrekt bagfra, er en yderligere faktor som er med til at skabe en holdbar ridehest.

Kommentér på:
Islænder kan man blive for stor?

Annonce