{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
579 visninger | Oprettet:

tanker om udlån. {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

jeg står i et dilemma jeg håber nogle kan hjælpe mig lidt videre med. Jeg har mistet interessen for ridningen efterhånden, og det er bare ikke hvad det har været. har altid været dedikeret og glad for at komme I stalden, men det er bare ikke så sjovt mere. Jeg har ikke råd til det som jeg synes er sjovt, og som hesten elsker. Jeg overvejer derfor at udlåne hende. Men man har alle de der tanker; vil hun få det godt? Hvad hvis de ikke passer hende ordenligt? bliver hun brugt? osv osv. jeg bliver pisse ked af det hver gang jeg tænker på det, men er bare ned til at finde ud af hvad jeg vil.

samtidig så har jeg desværre nogle sygdomme og skavanker, som lægerne er bange for bliver forværret af ridning. samt at mig og kæresten måske skal købe hus snart, og så ved jeg ikke om der er økonomi til en hest på sidelinjen.

jeg har haft Sugar i godt 5 år nu, og hun var HELT slukket da jeg fik hende, hun havde det dårligt og var tynd og grim. Og hun er bare den gladeste hest idag, som stråler og er mange år yngre af sind. hun bliver 16 om 2 måneder men alle tror stadig hun er 10.... jeg begyndte på military sidste år, og det er bare det hun skal. hun ELSKER det, og liver fuldstændig op på terrænbanen. Jeg har bare ikke økonomi til at køre til alle military stævnerne. ??

så....

hvad synes i jeg skal gøre? skal jeg låne hende ud? sælge hende? eller beholde hende og se om jeg kan få gnisten igen, og så leve med mine problemer med kroppen som jeg har gjort hidtil? ?? jeg elsker den hest overalt på jorden, og min værste frygt er hvis hun ikke får det godt. ikke efter alt det jeg har været igennem med hende.

hjælp.


Kommentarer på:  tanker om udlån.
  • #1   5. feb 2015 Fra i sommers.

    profilbillede
  • #2   5. feb 2015 Den frygt tror jeg alle har, når de udlåner deres hest; vil den få det godt eller ej? Men jeg synes du skal prøve. Ikke for at virke ond eller noget, men det er også godt for hesten, at komme du til en, der kan give den det, som du ikke kan lige nu - og samtidig også for dig, at du kan få et pusterum.

    Du kan jo altid skrive I kontrakten, at du vil have lov til, at tage ud og se til hesten når det passer sig (så kan du jo holde øje med, om du synes den har det godt). Og så skrive at du skal have ret til at hente hesten hjem øjeblikkeligt, hvis den ikke bliver behandlet ordentligt (-:


  • #3   5. feb 2015 Ja det er præcis også det jeg tænker. og ja, vil have lov til at kunne tage ud til hende når jeg har lyst for at se om det går godt.

    Ved bare ikke om det er til at finde en låner der vil ride military, uden at de bliver skræmt af hendes alder???


  • #4   5. feb 2015 Alderen betyder ingenting, hvis hesten ellers er sund og har gnist og arbejdslyst (-:

  • #5   5. feb 2015 Det nok rigtigt nok. åh det er bare så svært at skulle give slip på hende på en måde. har været så meget igennem med den, og har været tæt på at miste hende til en skade for 3 år siden. man har bare det der bånd, og har altid lovet mig selv om hende, at jeg var den sidste ejer hun skulle have, da hun har haft 5 ejere før mig ?? føler lidt at jeg svigter hende, selvom jeg godt ved at dyr ikke tænker sådan..

  • #6   5. feb 2015 Du svigter hende da ikke. Det er da bedre at hun bliver udlånt til en, hvor de begge kan have glæde af hinanden, i stedet for at beholde hende hjemme og I ikke får det ud af hinanden I gerne vil (-: det synes jeg - er mere synd.

  • #7   5. feb 2015 hehe sådan har jeg også haft vendt den smiley har haft alting oppe og vende, men er bare bange for at komme til at fortryde. for ja, synes også det er synd at beholde hende hjemme, men også bare en kæmpe grænse at gå over for mig, at lade hende i en fremmeds hænder. men tror måske at konklusionen bliver at jeg vil forsøge at finde en sød men ambitiøs rytter, som kan bruge hende til.ø det hun vil, så længe hesten har lysten til det.

  • #8   5. feb 2015 Tænk på, at du skal hendes behov foran dine egne her. Tror du får mere dårlig samvittighed af IKKE at gøre det. Sådan ville jeg i hvert fald selv have det (-: du kan jo også overveje en part og lade hende blive stående der hvor hun står. Så har du hende halvt og kan stadigvæk være sammen med hende, mens en anden tilfredsstiller de behov du ikke kan klare? (-:

  • #9   5. feb 2015 Jeg kan ikke forlige mig med at skulle blive på jorden så at sige. Det må jeg være ærlig at sige. og ja, jeg skal vægte hendes behov, også derfor jeg overvejer hvad jeg skal gøre. Pt. bliver hun stadig redet 4-5 gange om ugen osv. men det er bare ikke sjovt mere, hvilket det jo gerne skulle være for os begge. part har jeg forsøgt, men har dårlige erfaringer med det. enten kommer de ikke eller også gider de ikke alligevel osv. ??

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   5. feb 2015 Tænk sådan: hvorfor skulle folk smide en masse penge i en hest for at vanrøgte den.

    Og du kan som ejer hurtigt sikre dig med en kontrakt, og med grundig udvælgelse af låner smiley


  • #11   5. feb 2015 Man hører så meget amt. og man har så til hørt om folk der har lånt deres hest ud og når de så ville hente den igen, så den forfærdelig ud osv.

  • #12   5. feb 2015 Så tit*

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   5. feb 2015 A.M.N: men ofte så er det også ejere som ikke sikre sig når de udlåner.

    Man må som ejer også gøre lidt for at man med sikkerhed kan sige at ens hest får det godt smiley



  • #14   5. feb 2015 Ja selvfølgelig. det synes jeg også jeg Gør rimelig klart i det jeg skriver, at jeg vil?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   5. feb 2015 A.m.n: jo, det er mere generelt mange der udlåner deres heste, de er lidt for godtroende smiley

    Den var overhovedet ikke myntet på dig.


  • #16   5. feb 2015 hehe nej okay, undskyld at jeg følte mig trodset. følelserne sidder bare lidt udenpå tøjet når man går med disse overvejelser smiley

  • #17   5. feb 2015 Det er altid svært at råde andre.
    Jeg ville personligt aldrig nogensinde låne en hest ud.
    Jeg har set flere låneheste blive behandlet virkelig dårligt.. Altså de har fået mad og er kommet på fold osv osv. Men i ridningen har de virkelig bare fået rykket i kæften, pisk i røven og bare brugt som en maskine.. Glidetøjle misbrugt osv.


    Der er som mange vil sige: ja, der er nogle brådne kar imellem, mens andre har gode oplevelser.. Jeg ville IKKE turde det.
    Man ved ikke hvad der sker når du vender ryggen til og ikke er der..

    Der findes også gode mennesker som ville låne, men jeg turde ikke tage chancen.



  • #18   5. feb 2015 Jeg ville sælge. Jeg har stået nogenlunde i din situation, og hvis jeg kunne ville jeg gå tilbage i tiden og have solgt hende dengang. Du vil altid have din lidt dårlige samvittighed hængende over hovedet. Du vil kunne risikerer at låner pludselig siger op eller at din hest bliver kronisk syg og så står du pludselig med en hest hvilket er en stor stressfaktor. Især hvis der kommer en masse dyrlæge regninger. Derudover risikerer du at få en helt "anden" hest hjem igen og det er ikke altid i en positiv retning, at låner lyver eller ikke overholder pasningsaftaler. Det er en helvedes træls beslutning at sælge og jeg sidder i konsekvensen af det nu selv. Så mens du stadig har overskuddet, ville jeg sælge selvom det føles helt forkert. For hvis du først får lyst til at ride igen om flere år er hun alligevel måske for gammel. Og penge er også en vigtig ting at overveje.. Hvis du pludselig får hende tilbage, måske syg, har du så pludselig råd til det? Især når du pludselig har en hverdag som er planlagt ud fra du ikke har hest?

    Det er i hvert fald nogle vigtige overvejelser og har selv været igennem dem. Og jeg har nu endelig taget konsekvensen at sælge selv og det skulle jeg have gjort for lang tid siden. Hvad der er det rigtige for dig er jo svært at sige, men nu har jeg i hvert fald delt mine egne erfaringer smiley


  • #19   5. feb 2015 Hvad med n part?

  • #20   5. feb 2015 Tak for jeres input. det var lige netop sådan en frygt som du beskriver, som jeg er bange for at opleve. men igen, hvis jeg sælger hende, og det samme sker, så kan jeg bare IKKE gøre noget for hende. Men ja økonomien spiller også en del ind. har levet hårdt siden jeg flyttede hjemmefra pga. hende, og er ved at Være brugt lidt op over at skulle vende hver 25 øre for at Være sikker på at der er råd til hende. Det er alligevel omkring 3000 kr pr md her om vinteren jeg bruger. ved godt jeg kunne sænke det ved at flytte til andet sted osv. men det ønsker jeg heller ikke.

  • #21   5. feb 2015 laura: har dårlige erfaringer med part. svært at finde nogle som er engagerende nok og som overholder sine aftaler.

  • #22   5. feb 2015 Kan godt forstå dig. Sidder selv med samme overvejelser om at sælge min pony. På den ene side vil det jo være det bedste, men på den anden side er det ikke. Man kan jo ikke sælge sine ven. Men hvis det er hvad der skal til for at begge parter kan fungere optimalt kan man jo blive nødt til det.
    Mit indlæg hjælper nok ikke det store....
    Men sikke dog en smuk dame du har dig, og held og lykke smiley


  • #23   5. feb 2015 Tak Agnes smiley ja hun er fantastisk. Og altid rart at høre Hvordan andre tænker om situationen

  • #24   5. feb 2015 Udlån med henblik på salg. Så du får en chance for at se hende det nye syed, og med de nye ejere. Og kan trække stikket de første par måneder hvis du ikke syntes kemi og hest og ejer er det. For ja det er hårdt for økonomien at holde hest. Især hvis der kommer hus mand og børn ind i billedet. Ville i dit tilfælde finde den helt rigtige ejer, om hesten så skal foræres væk. Ved udlån får du jo heller intet for den. God jagt efter den rette ejer smiley

  • #25   7. feb 2015 Hvis jeg fik muligheden for at have part på så fin en hest, der red military med så stort et overskud, ville jeg være i ekstase. En skam I bor i Nordjylland! smiley Ville helt klart vælge at låne ud til en person tæt på dig, så du altid kunne komme hen og hilse på, måske endda ride en tur, hvis savnet meldte sig. Det hele bunder i den rigtige kontrakt, og hvis du har mistanke om kontraktbrud fra låners side, så er det jo bare om at trække hende hjem øjeblikkeligt. Hvis eventuelle lånere melder sig, så kan du altid sige, at de skal have prøvet hesten 3 gange, mens du overværer det, så begge parter sikrer sig, at deres niveau og kemi passer sammen. smiley ellers er det bare at følge ens mavefornemmelse. Jeg ville nok også selv vælge at transportere hesten til det nye sted, så jeg også fik mulighed for at se faciliteterne. Altså godkende boks, fold, overvære hendes omgang med nye foldkammerater osv. smiley rigtig meget held og lykke

  • #26   7. feb 2015 Tusind tak, hvor er du sød! smiley og ja det er nok bare med at finde den rigtige smiley hun skal bare blive i Jylland, så det egentlig lidt ligemeget hvor smiley

  • #27   4. mar 2015 Hvis du alligevel får lyst til at låne til Sjælland, så sig endelig til! ;o) Hehe

  • #28   4. mar 2015 Hvis du udlåner og så alligevel når til et punkt så må du medregne at hun falder i værdi fordi hun jo bliver ældre og ikke er ung nu heller.. Ved ikke om det betyder så meget for dig, men for nogen er det en vigtig faktor smiley

    Jeg ville sælge.. Har ikke nerver til at udlåne i og med jeg hele tiden vil føle et ansvar.. Forstå mig ret.. Og udlånere som kommer rendende hele tiden er heller ikke fedt smiley
    Jeg synes også der er mange useriøse lånere derude.. Sikkert også købere, men stadig.. Er nok lidt dårlig til at formulere mig smiley

    Ligemeget hvad, så tjek stedet hun skal hen og sørg for at have den rigtige mavefornemmelse smiley


Kommentér på:
tanker om udlån.

Annonce