{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Jeg er for usikker -what to do? {{forumTopicSubject}}

Håber virkelig at I gider hjælpe, og har nogle løsningsforslag, da det er gået hen og blevet et rigtig træls problem for mig, der påvirker min omgang med min unghest. 

Sagen er den at jeg har den dejligste unghest på 4 år. Jeg glæder mig som et lille barn, til at vise hende verden og træne med hende. (Hun var alvorligt syg sidste år, så pt er det groundwork vi arbejder med)
Mit problem kommer af min usikkerhed, jeg er SÅ bange for at gøre noget forkert. Jeg har professionel hjælp til noget så "simpelt" som longering.

Jeg er typen, der helst kysser min hest gennem alt træning, og har altid fået af vide at jeg ikke er konsekvent nok, både af trænere, dyrlæger veninder og sådan. 
Alligevel står jeg og er bange for at jeg gør træningen sur og kedelig for min hest, og opgiver derfor tit modløst træningen kort tid efter jeg begyndte. Det går fint, når jeg har min underviser, der står og "klapper mig på skulderen", og siger det er rigtigt, hvad jeg gør.
Men så snart jeg er alene bruger jeg al min energi på nervøsitet, og på at finde de bittesmå signaler, der kunne indikere at min hest ikke vil være med. Jeg går konstant med hjertet i halsen, og det starter allerede når jeg tager kapsunen frem. Ryster næsten når jeg lægger den på hende.

Så spørgsmålet er, hvordan kommer jeg det til livs? Hvordan overbeviser jeg mig selv om, at hun ikke kommer til at hade mig ved at jeg beder hende om at lave noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er for usikker -what to do?
  • #1   3. mar 2015 Ved du hvad det er det gejler dig selv op?

  • #3   3. mar 2015 Du bliver nødt til at acceptere, at du aldrig bliver hestens bedste ven. Du er et menneske, du kan sørge for at den har det godt og bliver trænet korrekt. Men du bliver aldrig dens bedste kammerat, for du er ikke en hest, du er et menneske.
    Og mennesker skal den have respekt for, sådan at du kan træne den så blidt og skånsomt som muligt. Men det kræver at den har respekt for dig, og accepterer dig som den, der har kommandoen. Og nej, den synes ikke det er super fedt at arbejde hårdt i longen eller under rytter, men du kan og skal sørge for, at den arbejder på en måde som er gavnlig for den. Ellers kan du lige så godt lade den være foldbums - men det er vel ikke derfor, du har anskaffet dig den.
    Sæt dig ned og lav en træningsplan hjemmefra, hvor du bestemmer dig for hvad hesten skal kunne, og læg en plan for, hvordan du træner dig frem til det. Udtænk hvad der er fair at forlange af hesten.
    Når du så kommer i stalden, så hold dig til den plan, og vid, at du har udtænkt det på basis af hestens behov og kunnen, og at det derfor er okay at følge planen.


  • #4   3. mar 2015 Team AP: er udmærket klar over at det er mig selv, der er problemet, men er man først havnet i en ond cirkel, kan man ikke bare lige bryde ud af den ved at knipse med fingrene.

    Tak til I andre. Selvfølgelig vil jeg hende intet ondt, og træningen skal foregå i det tempo hun kan.

    Men kommer jeg ikke videre herfra kommer hun til at forblive foldbums om jeg vil det eller ej smiley

    Bettemus: Har lavet aftale med min underviser om, at hun træner mindst halvdelen af tiden, når hun er ude og undervise, i hver fald her i starten, netop så jeg kan se hvordan det ser ud smiley


  • #5   3. mar 2015 Hej ven smiley
    Du skal huske de ting jeg nu skriver!
    Da jeg besluttede mig for at selv tilride Tindur var der mange tanker der løb rundt, hvad nu hvis jeg gjorde noget forkert.. Hvis jeg indvirket på en dårlig måde, gjorde noget ubehageligt for ham. Alle disse tanker delte jeg med min tidligere BBH underviser. Hun sagde så til mig:
    Det er ligeså godt for din hest at det er dig der tilrider den som en professionel. Det er dig der skal ride og træne den, og leve med den. Så det er faktisk bedre for hesten at vende sig til de små fejl du gør med det samme og til dine signaler og indvirkning med kroppen. Den bliver mere frustreret hvis den bliver tilredet af professionelle og så kommer du og generer bagefter og ikke gør ligesom dem.
    Denne sætning tænker jeg over hvis jeg kommer til at klotte lidt i den smiley
    Så ikke tag det så tungt smiley selv de bedste gør fejl. De har dog ofte ikke mod på at fortælle om det da det ødelægger deres ry... smiley
    Havde jeg haft en dyr hest der skulle gå konkurrencer og "blive" noget ville jeg sendt den af sted. Men da jeg og Tindur "kun" skal ride jagter og springe og det kun er os to så ville det være spild af penge at sende ham af sted smiley

    Mvh TT


  • #6   3. mar 2015 Jeg har selv haft det på samme måde, og har det stadig en gang imellem, men det er blevet meget bedre. Jeg prøvede på et tidspunkt klikkertræning for at motivere min hest, og det gjorde det også, til gengæld blev han så aggressiv og frustreret over godbidderne... så det holdt jeg op med igen. Jeg tror, det det egentlig handler om er for dig at overbevise dig selv om, at du er god nok, og at det du gør er godt nok. Jeg har også selv startet min hest op fra bunden - jeg havde ikke den store erfaring, og jeg lavede massevis af fejl som jeg ville have gjort anderledes nu, men min hest hader mig alligevel ikke for det smiley Jeg synes sagtens, man kan prøve sig frem, og gøre det man føler er rigtig, så længe man altid sørger for at behandle sin hest ordentligt - så skal den nok tilgive en de fejl man må komme til at lave.
    Så tro på, at det du gør er godt nok, og slap af og hyg dig med din hest smiley Ens attitude og indstilling til træningen betyder væsentlig mere end man umiddelbart skulle tro - hvis du selv er motiveret og kan se et formål med den træning i laver, så vil hesten også generelt være meget mere motiveret smiley


  • #7   3. mar 2015 Tak! smiley

    TT: Her er hun også kun til min fornøjelse smiley kunne ikke finde på at sende hende i prof ridning smiley
    Og det giver fin mening hvad du skriver smiley så tak.

    Naturlig hestetræning: nej, ingen er jo perfekte, og det skal jeg jo nok bare acceptere at jeg heller ikke er. Jeg er bare så bange for at gøre det forkert eller ødelægge hende. Men det er det jeg skal forsøge at lægge på hylden - især når vi træner smiley

    Men godt at høre, at hun nok skal tilgive mine fejl smiley


  • #8   3. mar 2015 jeg er sikker på, at så længe du altid behandler hende venligt og respetfuldt, så bliver hun på ingen måde ødelagt. Held og lykke, jeg håber det bedste for jer smiley

  • #9   3. mar 2015 Jeanette:
    Beklager, hvis det kom forkert ud. Jeg spurgte nu bare om du vidste om hvad det var der fik dig "der op". Det var ikke ment på nogen ond eller bedrevidende måde. Mange gange undskyld hvis det kom forkert ud, jeg vil blot hjælpe smiley


  • #10   3. mar 2015 Jeg kan sætte mig hundrede procent i dit sted. Jeg ærer min islænder hoppe rigtig, rigtig højt, så hver gang jeg er på vej ud på folden for at hente hende, begynder mit hjerte at slå rigtig hurtigt, og jeg får overfladisk vejrtrækning.
    Min kærlighed for hende, er så stærk, og jeg er så nervøs for ikke at være god nok til hende.

    Jeg ville virkelig anbefale dig at læse de tre artikler fra Marianne Florman på denne side her: hestemennesker.dk
    Det er tre rigtig gode artikler, og min egen personlige mening ligger tæt opad.

    Selvfølgelig skal det være sjovt for hesten at lære noget! Ellers ender man ud med en hest, som i værste tilfælde simpelthen giver op på at prøve at føre en dialog med dig og bliver passiv og indelukket.
    Jeg er i den tro, at med kærlighed kommer man længst. Med kærlighed ikke kun til hesten, men også til dig selv og livet. Man skal skabe trygge rammer, et rum af kærlighed som dig og din hest kan dele når I er sammen. Som er trygt, og godt og rart at være for jer begge to.

    Jeg tror problemet her ligger i en manglende selvtillid. Jeg kan høre du ære din hest rigtig højt, men husk at du også skal ære dig selv. < 3
    Håber du kunne bruge mit indlæg til noget. smiley


Kommentér på:
Jeg er for usikker -what to do?

Annonce