{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

CSF
CSF
Tilmeldt:
8. feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933

Hvor meget Speedi Beet? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg står i den situation, at min hest står længe ad gangen uden stråfoder. Var derude kl 21.30 og der var helt spist op.

Det er selvfølgelig ikke optimalt (risiko for mavesår osv), men indtil jeg finder en mere permanent løsning, har jeg købt noget Speedi Beet, som jeg har tænkt mig at give om aftenen og så vidt muligt om formiddagen sammen med lidt mash, B-vitamin og gulerødder (for fyld).

Spørgsmålet er, hvor meget ville i give om dagen til en fjordhest på 400kg?
På pakken står der 0,8kg pr dag for let træning. Er det for meget, når den ikke bliver redet? Det er trods alt mange timer at stå uden noget at spise.

Jeg har ikke så meget erfaring med det, da han før bare har fået masser af hø og evt halm. Han er dog dækket ind med vitaminer. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget Speedi Beet?
  • #1   4. mar 2015
    Ganske almindelige roepiller og/eller lucerne er billigere ;o).

    Men jeg ville give hesten x antal gram/kg og se hvor lang tid den er om at spise det, så ved du ca. hvor meget du skal ligge til før hesten har til natten :o)


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #2   4. mar 2015 Den forstod jeg ikke? smiley

    Har ikke mulighed for at give mere wrap, hvis det er det, du mener. smiley


  • #3   4. mar 2015
    Det forstod jeg, men så vidt jeg forstod ønsker du at hesten har noget og tygge på i længere tid :o). Derfor ville jeg give hesten fx 400 gram i tørvægt, så bløde det op også se hvor lang tid hesten er om at spise det, hvis hesten er 10 min om at spise det kan du "regne" dig frem til at hesten nok er 20 min om at spise 800 gram.

    Om end jeg i mit hoved tænker lucerne er bedre og billigere, ligesom roepiller også fås billigere end speedi beet.


  • #5   4. mar 2015 Speedibeet er ikke mere fedende eller mere sukkerholdige end alm. roepiller, da de er godkendt af Laminitis trust.
    1 kg tør Speedibeet svarer til 1 kg havre Fe mæssigt set.
    Lucerne skal du passe på med, i forhold til protein indholdet.


  • #6   4. mar 2015
    Agrobs som hører under Hippolyt i Danmark, forhandler en masse super lækre produkter der kan erstatte hø/wrap - men de koster også kassen, om end det kan bestilles billigere hjem fra Tyskland ;o)
    (link fjernet)


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #7   4. mar 2015 Det er mest for at forebygge mavesår, så der tænker jeg, at roepiller er noget af det, der fylder mest uden at fede for meget smiley

    Han står i løsdrift, så det skal kunne spises, mens jeg er der. smiley

    Og købte det idag, så det er der ikke så meget at gøre ved. smiley


  • #8   4. mar 2015
    Du kan muligvis hjælpe lidt imod mavesår, men hvis hesten får noget om aftenen står den jo så stadig uden hele natten og til der bliver fyldt op igen = det kan næsten komme ud på det samme.

    Men jeg havde givet den hvad den kan nå og spise, evt. skiftet gulerødderne ud med det :o)


  • #9   4. mar 2015 Roepiller er gode fibre til tarmen, som giver den noget at arbejde med/nedbryde.
    Hvis den skal spise det af en gang, vil jeg max anbefale 400 gr.


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #10   5. mar 2015 Krikken: Ja, du har nok ret, men det er bedre end ingenting smiley

    Prøver med 300-400g pr gang + mash osv, så må vi se, om han overhovedet gider spise så meget. smiley Han fik 150g idag + 50g mash og 3-4 gulerødder og det fyldte da alligevel lidt smiley


  • #11   5. mar 2015 Pas på med at gi for mange gulerødder. Der er meget sukker i.

    Er der lidt græs på løsdrift folden?
    Så ville jeg ikke være så bange for mavesår. For så går den og nipper til det om natten.


  • #12   5. mar 2015 Husk at fordi at tarmen har noget at arbejde med, så har maven altså ikke noget at arbejde med - det er ikke det samme.

    Kort sagt: Mavesår opstår når syren i mavesækken bliver så koncentreret at det laver hul på maveslimhinden og derved opstår sårene på selve maveslimhinden. For at undgå det, skal man sørge for at der er et flow af noget som passere mavesækken og derved neutralisere syren i mavesækken således syren ikke gnaver hul på slimhinden, fordi syren bliver for koncentreret.

    Så giv noget der giver hesten noget i maven - fx noget de er længe om at tygge, da dette automatisk tilfører lidt men ofte noget til mavesækken.


Kommentér på:
Hvor meget Speedi Beet?

Annonce