{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.502 visninger | Oprettet:

Søger du en hest ? Så kig her ! {{forumTopicSubject}}

DETTE ER IKKE EN SALGSANNONCE !

Men der i mod nogle råd samt " advarsel " om heste man bør overveje inden man i det heletaget henvender sig på, for det kan i sidste ende koste dit helbred !

Øh hvad ??? ( tænker du sikkert )


Er du en af dem som leder efter en skovturshest, eller måske en hest du vil købe til billige penge da dit budget måske ikke lige hedder 20.000 kr til en velreddet hest/pony
Så overvej nøje hvad du henvender dig på.

Mange har sat deres utrolig smukke stamtavle heste såvel som ikke stamtavleheste til salg til den forbavsende sum af feks 10.000 kr det er måske en hoppe efter en stor dressur kanon af en hingst.. Du kan se på billederne der nogle år gamle at den virkelig har kunne sit kram i dressur, billedet afslørre måske mesterskabspokal, et flot rødt mesterskabsdækken, rytteren sidder med blomster i favnen og stråler som en sol.
Men sådan en hest er da mindst 45.000 kr værd tænker du ?? Hvorfor så 10.000 kr nu ?
Hesten er måske på nuværende 10-15 år gammel, du ved at en hest i sådan en alder stadigvæk har nogle gode år i sig.
Der står typisk i annoncen at den ikke har været reddet de sidste par år og er gået i avlen, og har spyttet et par super lækre føl ud, som i dag er kåret osv.
Hvorfor blev den ikke reddet længere ?
Nogen sælger hesten som avls/selvskabs/hygge/skovturshest efter evt gaffelbåndsskade, eller andre skader /skavanker den måtte have pådraget sig.
Det er ærligt og redeligt forklaret i annoncen.

Der er desværre også dem som har disse billige heste med skader der direkte kan bringe dit ve og vel i fare... Nogle heste får konstateret KS ( Kissin Spines ) det kan være utrolig smertefuldt for en hest at bære en rytter hvis den har sådan nogle tætsiddende torntappe.
Jeg oplevet så sent som i dag at jeg henvendte mig på en annonce af denne type ( af nysgerrighed dog ) hvor jeg spurgte om jeg kunne få lov at se denne hest under rytter, der fik jeg svaret : muligvis men det bedst hvis du selv tager rytter med.

Dvs sælgeren her har nok ikke rent mel i posen, hesten reagere højst sandsynligt voldsomt på at der kommer rytter på, så det klart at sælger ikke selv ønsker at sætte sig op, men bringer den interesseret evt købers ve og vel i fare - for sølle 10.000 kr !
Hvorfor filan sælger man en hest uden at oplyse at hesten nok ikke bør rides ? Evt får hesten aflivet i stedet for at den ender som kastebold og skader både sig selv og de uvidende som køber eller prøver denne hest. ?


Mine bedste råd til dig som leder efter en villig hest :

Når du henvender dig så sørg for at få spurgt om alt relevant som ikke står skrevet i annoncen. Sørg for at få alt på skrift inden evt telefonsamtale.
Spørg ind til om den har et opdateret pas, om den er vaccineret i henhold til reglerne om vaccineprogram, smed ormekur mm.
Går den med eller uden sko.
Har den nogle skavanker, skader, unoder.
Hvordan er dens temperament både fra jorden og ryggen, trailer og traffikvant.
Sørg for at få " beviser " hvis der oplyses om røgnten der foretaget indenfor de seneste 6 mrd... Alt andet kan hurtig være " forældet " og der kan være sket noget siden evt 2013
Aftal med sælger at hesten gennemgår handelsundersøgelse + bøjeprøve !
Aftalt at hvis der findes anmærkning af betydning for hestens ønsket brug så betaler sælger, hvis den går igennem uden anmærkninger så betaler du selv. Det ret og rimeligt!
Spørg ind til hvorfor sælger skal af med den, og hvor længe sælger har ejet den og hvor sælger har hesten fra.
Få ALTID sælger eller en rytter fra sælger til at fremvise hesten! Så du er sikker på at du ikke sætter dit helbred i fare pga hestens skjulte fejl.
Køb ALDRIG en hest med Kissin Spines, eller hvor der står at hesten sælges uden garanti, for så er man 100 % sikker på at man vil købe katten i sækken, for der har sælger fraskrevet sig alt ansvar for hvis der sker noget med enten dig eller hesten.
Køb altid på en advokatudarbejdet købs/salgskontrakt og IKKE en hjemmelavet en fra sælger ... Hjemmelavet kontrakter er ugyldige og kan ikke retsforfølges ved uoverensstemmelser i henhold til købeloven under privat marked.
Uanet hvor meget viden og kunnen du har inden for heste, så hav ALTID et ekstra sæt øjne med dig, tag din underviser eller anden dygtig person med dig ud og kigge på hesten og rådfør dig med hende/ham.

Har du yderligere spørgsmål til køb/salg ?
Så er du velkommen til at skrive til mig.

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger du en hest ? Så kig her !
  • #1   24. mar 2015 Jeg vil så lige pointere at du som sælger, bestemt også skal passe på!
    Der findes købere derude, som kan være mindst lige så uærlige som sælgere..

    Jeg personligt, har solgt min sidste hest med skavanker! smiley


  • #2   24. mar 2015 Mamma : Det er jeg skam udemærket klar over, men i denne omgang omhandler det sælgere og hvad man som køber skal være obs på! smiley

  • #3   24. mar 2015 Ja ikke om jeg forstår at folk sætter sig op på en fremmed salgshest uden at ha set den redet bare 15-20 min. Det burde de færreste heste blive trætte af, da det ofte er det jeg hører som argument, "jeg vil ha den mens den er frisk, gider ikke prøve den når den er doven". Så hellere ser og prøve og kører ud og prøve igen uden af sælger viser frem først.

  • #4   24. mar 2015 Hvorfor skulle hjemmelavede kontrakter. Være ugyldige? Alle kontrakter indgået med myndige partnere er da gyldige - også selvom de er mundtlige, de er bare sværere at bevise smiley
    Resten burde give sig selv, HVORFOR! skulle nogle sælge noget af høj værdi til meget lavere pris ??? Det burde altid få en til at være lidt kritisk smiley


  • #5   24. mar 2015 Camilla : Læs tråden og forstå hvad der snakkes om, du er kørt lidt på afveje smiley

  • #6   24. mar 2015 Jeg har skam læst det, men stiller mig tvivlende overfor dit udsagn om at hjemmelavede kontrakter er ugyldige.....hvilket da er meget relevant ift dit startoplæg, da du der skriver at de er ugyldige smiley hvis det er at køre på afveje at påpege at man er uenig med et udsagn du selv skriver, så bliver det svært at skrive i tråde overhovedet.
    Resten gav jeg dig egentlig bare ret; vær kritisk hvis pris og påstået kvalitet ikke passer sammen.


  • #7   24. mar 2015 Det jeg skriver mht prisen er at uden på ser hesten fin og dyr ud og har super afstamning.... Prisen er sat ned til 10.000 kr efter sælger har fået kendskab til skade på hesten, dog langt fra alle som nævner dette i en annonce, men bruger " pga gravidetet, manglende økonomi osv " som grundlag for salg når det i virkeligheden handler om at få skudt hesten af så hurtig som muligt... Uden at tænke udover egen næsetip.
    Man skal skrive en tekst man kan stå 100 % indenfor ... Det er i orden at sælge uden garanti så længe det står åbenlyst i både tekst og kontrakt ved handlen. Men jeg vil til hver en tid fraråde at købe noget som er fraskrevet en garanti.

    Mht købeloven og kontraktgyldighed kan du jo kontakte en advokat og forhøre dig nærmer.
    Jeg har selv været hele rumlen igennem og fået alle nødvendige oplysninger, og ved hvordan jeg skal forholde mig både som køber og sælger.


  • #8   24. mar 2015 Jeg har skam talt med advokat, og der fået input til hvad der skal stå i en kontrakt, men der burde ikke være problemer ift hjemmelavede kontrakter. Det eneste problem er at lægmænd kan komme til at formulere sig så det kan fortolkes, og dermed kan blive ubrugeligt i en sag smiley
    Jeg er enig i resten, men mener også det burde være almindelig sund fornuft, men derfor er det da ok at minde folk om, det kan da godt være der sidder en derude der kan bruge det, og undgå at købe en skadet hest, eller komme til skade i forbindelse med hestekøb smiley


  • #9   24. mar 2015 Det er ALTID det sikreste at benytte en kontrakt som er udarbejdet af en advokat.

  • #10   25. mar 2015 Grunden til at en kontrakt udviklet af en advokat er (i mange tilfælde) bedre er jo fordi at der er alle de vigtige punkter med, ned til mindste detalje og dem kan man ofte glemme hvis man selv laver kontrakten .. Mon ikke det er der i misforstår hinanden ? smiley

  • #11   25. mar 2015 "Sikrest" er noget helt andet end "ugyldig" smiley og vi er enige i at en advokat bedre kan formulere kontrakter (hvilket også er det jeg skriver i sidste indlæg) smiley

  • #12   25. mar 2015 De fleste hestesider har heldigvis efterhånden kontrakter liggende til fri afbenyttelse

  • #13   25. mar 2015 Grunden til gyldigheden er at dem som advokaterne har udarbejdet overholder reglement og paragrafferne i forhold til købeloven.
    Der er rigtig mange som ikke kender til købeloven, eller som forsøger at snyde ved at lave kontrakten efter sit eget hovedet i håb om til egen fordel for at snyde i en handel.
    Derfor jeg siger at det ugyldigt at lave egen kontrakt, for i rigtig mange tilfælde vil den være ugyldig fordi den ikke er lavet i overensstemmelse med loven.


  • #14   25. mar 2015 Sådan en hest har jeg lige haft på prøve. .. har fundet jordens dejlige efter men må da indrømme at jeg mistede i modet.. det var med kontrakten fra hn og havde hesten på prøve som altså bare lige skulle have kondien på plads og så var hesten fin
    ... jaaaaaaa nej det var løgn! !! blev kastet af de to gange jeg prøvede efter jeg fik hesten hjem (hesten var sød under prøvning ??) Fik trykkede ribben hjernerystelse og problemer med nakken jeg stadig døjer med...

    Aldrig har jeg haft så meget respekt for heste før efter dette...konklusionen Må være at hesten enten har været dopet eller et eller andet da jeg prøvede den. Jeg fik sågar dygtige ryttere på internationalt niveau med en snert af berider uddannelsen op påhesten og de måtte give op. Jeg havde hesten på prøve og går ud fra at det er sælgers tro at jeg ikke ville nænne at sende hesten retur.. og det kunne jeg heller ikke. Hesten var smidt rundt 7 steder på et år fandt jeg ud af og tidligere ejer var bange for den... hvilket også kom frem efterfølgEnde. .. historien er endt nogenlunde .. jeg har mine kontakter som har deres kontakter så han er kommet til et blivende hjem og til.en der er vandt til heste som ham og han fungerer næsten allerede for hende. .
    Jeg har stadig problemer med nakken og respekt for snerten af en lidt frisk heSt.. men som.sagt har jeg nu fundet en skøn hest og.med lidt hjælp er jeg kommet på rette køl smiley så ja

    PAS PÅ!!!!!


  • #15   25. mar 2015 Camilla k

    Mange tak for din historie:)
    Og tak for påmindelsen om at det altid er en god ide at prøve hesten flere gange inden man bestemmer sig for om den skal på prøve evt..

    Hesten har højst sandsynligt været dopet, og evt behandlet med smertestillende for det er jo ikke en hests natur og gode vilje at den reagere voldsomt ved at kaste rytteren af.
    Den har nok haft smerter eller dårlig oplevelse.


  • #16   25. mar 2015 Det skal lige siges at jeg ikke bare blev smidt af pga hesten var frisk... og udstyret var i orden smiley og som sagt de andre jeg fik hjælp af måtte også give op..
    og hesten blev tjekket i hovede og r..


  • #17   25. mar 2015 Det sådan en hest som sælger var bevidst om havde skjule fejl og mangler.

    Hvad havde sælger fortalt / beskrevet om hesten i salgsannoncen ?


  • #18   25. mar 2015 Selvf er de ikke ugyldige, tror heller ikke det var ment helt sådan smiley

    En underskrift er en underskrift, det handler bare om hvad der er skrevet under på


  • #19   25. mar 2015 Man skal jo heller ikke regne med det bedste hvis man kun vil gi 5000 f.eks.. Ser mange søgeannoncer hvor folk søger hest med en maxpris på ca 5000 og det synes jeg egentlig er ret urealistisk..

    Men når det er sagt så er det et super fint indlæg smiley jeg har aldrig selv været uheldig, selvom jeg har købt nogle billige heste smiley


  • #20   25. mar 2015 JGR : Det skal du så ikke være helt sikker på, for jeg har læst mig til flere steder om folk der har haft lavet kontrakter hvor både køber og sælger har underskrevet kontrakten som var " hjemmelavet " den endte i retten hvor køber vandt sagen pga den var lavet i strid med den gældende købslov.
    For selvom du fraskriver dig feks returretten i kontrakten, så siger loven noget andet smiley man har som minimum 14 dages returret.

    Så uanset hvad der skrives under på I en hjemmelavet kontrakt kan du aldrig vide dig 100 % sikker hvis du ikke er inde i alle de regler og love mm.



  • #21   25. mar 2015 Det tror jeg altså ikke på - en underskrift gælder for det der er skrevet under på.. Du kan fritage dig for de gældende lovkrav i handel, hvis du skriver under på andet, dette er dog på ejet ansvar..



  • #22   25. mar 2015 JGR : Sælger sætter selv sin pris for hesten, og herefter er det køberens eget valg om han/ hun vil give prisen.
    Og hvis man er int i hesten til prisen, så er jeg skam udemærket klar over at bevisbyrden ligger hos køberen ved opdagelse af skjulte fejl og mangler.
    Men ærligheden ligger hos sælgeren, og der findes desværre rigtig mange " grimme og hjerteløse og iskolde " mennesker derude som vil sælge en defekt hest for hver en pris! Uanset om det i sidste ende kan koste en potentiel køber sit helbred !
    Folk er pengegriske og ligeglade med andre mennesker i sådan en handel.
    Det er sælgers ansvar at skrive ALT info om hesten som er relevant for kommende ejer at vide ! Alt der undlades som køber opdager efter evt handel kan retsforfølges!
    Så ærlighed frem for undladelse!
    Så er køberen informeret om hvad han/hun går ind til. Og så den skid slået!


  • #23   25. mar 2015 Enig.. Mange sælgere er total ligeglade om det ender i en disideret farlig situation for køber og hest..

  • #24   25. mar 2015 Ja, hvis begge parter er 100% enige i dette ! Men man skal dælmer vide hvad man så går ind til.

    Jeg ville aldrig nogensinde købe en hest som var fraskrevet holdbarhed og garanti på... For det jo tydeligt at den så fejler noget der ikke holder i længden!
    Og det er jo ligesom min ide med tråden her, at folk skal være mere opmærksomme og især folk som søger førstegangs heste og er helt grønne på området indenfor hestekøb.


  • #25   25. mar 2015 http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-235.html

    Kig i bunden mht reklamertionsret


  • #26   25. mar 2015 Har jo ikke sagt at man ikke har reklamationsret? smiley

  • #27   25. mar 2015 http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=177

    Læs hele denne artikel så er du med på hvad jeg mener smiley


  • #28   25. mar 2015 Ja der står jo netop også at man selv kan aftale en reklamationsfrist smiley

  • #29   25. mar 2015 I et vis omfang ja, men den er der og kan ikke fraskrives smiley

  • #30   25. mar 2015 Dvs alt i alt kan du ikke nægte at tage den retur

  • #31   25. mar 2015 Jeg kan godt læse at der står de ikke kan total fraskrives men det kan de godt,. Skriver du under på at der ingen reklamationsret er, så er det det der gælder..

    Og desuden kan man godt nægte at tage hesten retur.. Hvis man gær det kan køber overdrage hesten til politiet og rejse et gældskrav mod sælger eller selvf vælge at beholde hesten og stadig rejse (et mindre) gældskrav som kompensation for de fejl / mangler hesten nu skulle besidde..

    Jeg ved godt at der er mange forskellige "meninger" omkring dette, men jeg sidder altså og arbejde med det og skriver pt en større eksamensopgave hertil smiley

    Og jeg håber da ikke at de har lært mig noget forkert på min uddannelse smiley


  • #32   25. mar 2015 Men det er jo ligemeget, pointen er vel at folk skal passe på smiley

  • #33   26. mar 2015 Ja jeg er en af de idioter, der skulle have haft sådan en tekst her for ca 2,5 år siden.
    Hvor jeg købte en lækker M hest, sat voldsomt ned fra 100.000, og det var bare feeeedt.
    At jeg fik et brud i benet med, var ikke en del af aftalen...

    Så jeg måtte lærer min naivitet at føle på den hårde måde.


  • #34   26. mar 2015 Det er altså ikke let som avler at lave nogle super føl/heste, og så vil folk have dem forærende. Det koster at lave kvalitet, det glemmer mange køber når mønterne skal tælles.

  • #35   26. mar 2015 Hej igen.
    Der var ikke nogen annonce på hesten idet det var igennem nogen jeg kendte som vidste hun skulle af med den så det var lange beskeder og billeder på facebook og sms. Kende sågar en der købte hest af hendes veninde som er fin. Jeg fik fortalt at han var frisk men ikke dum og manglede muskler så han skulle starte forfra muskelmæssigt da han kun havde gået turridning de sidste måneder.

    Og som sagt var han fin og rolig under prøvning. . Men det er så også kommet frem efterfølgEnde at dyrlægen havde været der den dag........


  • #36   26. mar 2015 JGR : Hvis du skriver under på at der ingen reklamertionsret er, så er det ugyldigt! Sådan en sag har jeg været igennem - og vundet !

  • #37   26. mar 2015 Stutteri haven : Det er jeg klar over, men den er myndet på andre end avlere også, for der kan jo komme en og give dig 70.000 kr for en god unghest på 3-4 år som ikke fejler en skid ... Køber kan måske ride hesten op til at gå MB klasser og så kan den pådrage sig en skade i enten ben eller ryg feks ... Så får man dyrelægen ud som påskønner at hesten er færdig som ridehest .... Vedkommende er måske ikke int i at lave føl på den hvis det er en hoppe.. Så vælger at vil få solgt den hurtigst muligt... Ligesom hvis det havde været en vallak..... Så lever de højt på at hesten har fine papire.... Men sætter prisen til feks 10.000 kr for den står med en gaffelbåndsskade eller har fået Kissin Spines ... Så kommer der en uviden køber og prøver hesten, som enten er dopet med et beroligende smertestillende middel så den på ingen måde reagere hvis man rider den 30-40 min ved fremvisning ... Og så når bedøvelsen går over har den værre ondt end nogensinde det stakkels dyr og køberens næste ridetur ender i et helvede evt med varige skader fysisk og psykisk hvis man har en følsom mentalitet.

    Eller hvis sælger slet ikke selv ønsker at vise hesten frem fra ryggen og heller ej har en rytter til det.... Så begynder bageriet at lugte brændt, så holder man sig væk !
    Desværre er der naive købere som æder alt rådt hvad der kommer ud af munden på sådan en sælger.


  • #38   26. mar 2015 DD
    At du erkender det og har indset det nu, er bedre end først om 10 år !
    Men jeg er ked af din oplevelse for 2,5 år siden smiley
    Men fik du ikke dyrelægeundersygt hesten inden køb ?
    Uanset prisen på hesten, så er det altid bedst at få den handelsundersøgt inkl. Blodprøve og bøjeprøve af ben. Tjek evt krybben.... Der sometider pulverrester hvis man har givet den noget afslappende


  • #39   26. mar 2015 Camilla : Når en sælger foreslår en dag i kan mødes, så foreslå altid en anden dag, og spørg om indsigt i hestens journal 5 år tilbage og frem til nu via din egen dyrelæge.

  • #40   26. mar 2015 Ja smiley det ved jeg også nu:D men har nu glæden af hende her smiley vi fik en skøn ridetur i går

    profilbillede
  • #42   26. mar 2015 JGR : Hvad er det du er ved at udd dig til ?
    For det virker ikke helt 100 % som om du helt er med på hvad jeg er inde på, men drager egne konklusioner.


  • #43   26. mar 2015 Camilla K : Sød hest, er det den hest du snakket om tidl eller en anden ?

  • #44   26. mar 2015 Det er min nye hest efter min dårlige oplevelse smiley

  • #47   26. mar 2015 Lisette : Jeg synes at du skal læse linket som jeg har smidt lidt længere oppe, læs dette grundigt igennem og vend tilbage smiley

    Mht min tråd har jeg sat fokus på de billige heste, hvor det ofres er den som er tale om mht skjulte fejl og mangler, derved ikke at udelukke at de lidt højere prisklasser er fejlfrie, men der er der også flere undersøgelser folk tilvælger for det meste, fremfor de billige til feks 10.000 kr.
    Der er jo en ret god årsag til at folk har sat prisen så langt ned, selvom man kan se at hesten har kæmpe gangarter, kåret med 8-9 i helhed og haft gode resultanter i ridesporten.
    Skader og skavankerne kommer af forkert og for hurtig fremgang i træningen i en alt for tidlig alder.


  • #48   26. mar 2015 TS

    Jo det gjorde jeg, med hans pris var det ikke noget der skulle undværes. Han gik igennem bøjeprøven enda. Han haltede heller ej, bruddet fandt jeg ud af pga en taktfejl.


    Dog fik jeg aldrig de lovede røntgen billeder, og naiv som jeg var skrev jeg under på en kontrakt der sagde, at leverede jeg hesten tilbage, uanset grund, skulle jeg betale 25000 oven i.

    Tænk at jeg har været SÅ dum og blind af kærlighed til den hest.


  • #50   26. mar 2015 TS
    Sådan en kunne jeg også godt have brugt, da jeg ledte efter hest. smiley
    Da jeg ledte efter ny hest, var jeg ude og kigge på på en skøn hoppe.
    Det mærkeligste var dog, at man kun kunne stige op inde i stalden, samt at den skulle rides med glidetøjle. Men så dum som er, affærdigere man det jo bare.

    Ejeren red hende først og der var den lidt livlig. Vi skulle jo så tilbage til stalden så jeg kunne stige op, og hold da den var følsom! Konkluderede ret hurtigt at den nok havde gjordkrampe, hvilket jeg gjorde ejer opmærksom på, men nej nej den fejler intet. I mens jeg rider forklarer sælger til min mor, at det var da utrolig flot som jeg kunne ride, alle de andre der havde været og kigge var blevet smidt af.

    Og senere er den stadig tilsalg, hvor der står den er sååå sød en hest.

    Synes generalt der er mange uærlige sælgere der lover guld og grønne skove også er det næsten det modsatte man får at se. smiley



  • #51   26. mar 2015 Best : Allerede der hvor den kun kan rides med glidetøjle, siger alt!
    Den skal rides med tvang for ellers bliver man smidt af!!???
    Noget tyder på at den har haft smerter eller et form for trauma som kun kunne afdæmpes vis en glidetøjler.


  • #52   26. mar 2015 Jep for måtte bestemt ikke tage den af - stakkels hest smiley

  • #53   27. mar 2015 det her er guld værd for mig!

    har desværre i rigtig mange år bare købt hesten fordi den så sød ud og fordi den vandt mit hjerte.

    det har desværre resulterede i køb af mange syge heste. dog også mange elskede heste.

    ja har haft hest i snart 10 år og kan stadig ikke finde ud af at ty mig når jeg skal købe hest smiley men nu har jeg noget jeg kan tage med til når jeg skal kigge på hest igen! Forhåbentlig om mange år smiley


  • #54   27. mar 2015 Mason : Det er rart at høre at der er nogen som kan bruge dette til noget.
    Det vil ihvertfald spare dig ærgelser og penge samt tid i sidste ende smiley


  • #55   27. mar 2015 Ja de brådne kar findes desværre, og her går det desværre ud over hesten. Det er så ærgerligt.

  • #56   28. mar 2015 Altså jeg fraskrev mig alt ansvar om heste i min kontrakt, da jeg valgte at sælge min tidligere hest. Dette fordi, jeg simpelthen ikke vil have hesten kastet i hovedet igen, når jeg har solgt den, og det er uanset hvad det er.
    Desuden havde jeg ikke fået lavet en handelsundersøgelse på ham, da jeg købte ham. Dels fordi jeg kun gav 7000, og min dyrelæge mener ikke at handelsundersøgelser er vigtige på heste til under 10.000, og dels fordi jeg i forvejen havde haft med hesten at gøre i hele dens rideperiode (et års tid).
    Køberen som købte ham, ville heller ikke have lavet en handelsundersøgelse, så jeg vidste faktisk ikke hvad jeg stod med af hest med hensyn til bøjeprøve osv. Derfor har jeg fraskrevet mig garantien - og det vil jeg nok også altid gøre, hvis ikke hesten er forsikret. Ville dog aldrig købe en hest, hvor garantien var fraskrevet, medmindre der er lavet skøn og syn på hesten, så der i forvejen ingen garanti er.


  • #57   28. mar 2015 Jeg ville aldrig købe en hest jeg ikke kunne forsikre

  • #58   28. mar 2015 Nu ved jeg ikke om det var myntet til mig? Men som jeg selv skriver, så ville jeg aldrig selv købe en hest til over 10.000, hvis ikke der er lavet handelsundersøgelse på. Dog vil jeg ikke sælge hest med garanti, hvis den står uden forsikring, da jeg ikke vil have en hest tilbage, som jeg lige har solgt, uanset om den er handelsundersøgt eller ej smiley

  • #59   29. mar 2015 Så vidt jeg ved, gælder købeloven også ved handel med heste. Det lærte jeg da, dengang jeg havde køberet på 4. semester på jurastudiet. Derfor er jeg ikke enig i, at hjemmelavede kontrakter er ugyldige smiley

    Efter købelovens § 1 er alle aftaler gyldige. Det uanset om man indgår dem mundtligt eller skriftligt.
    Af hensyn til beviset af aftalen er det dog altid smartest at få den skrevet ned!
    En hjemmelavet kontrakt er også gyldig!
    Det man blot skal være opmærksom på ved hjemmelavede kontrakter er, at man skal få dem skrevet så præcist som overhovedet muligt. Er der noget der kan misforstås eller noget der ikke er taget stilling til, skal aftalen nemlig fortolkes ud fra købeloven.
    Ud over det findes der den såkaldte koncipistregel, hvor man fortolker "imod" den, der har lavet kontrakten. Dette gør man ud fra den betragtning, at den der har lavet kontrakten kunne have præciseret den. Reglen anvendes oftest i professionelle forhold.
    I aftalelovens § 36 findes yderligere en regel, hvorefter man kan tilsidesætte direkte urimelige aftaler. Er der derfor indgået en direkte urimelig aftale, kan man tilsidesætte aftalen. Der skal dog noget til, før den kan tilsidesættes som urimelig.
    Fordi det er vigtigt, at aftalen er så præcis som muligt, er det derfor en god ide at få hjælp fra en advokat, da de ved, hvor de typiske faldgruber er. Men dermed ikke sagt, at det er et krav, at en advokat laver kontrakten! smiley

    Købeloven sondrer mellem tre forskellige købssituationer. Handelskøb, civilkøb og forbrugerkøb.
    Handelskøb er en aftale indgået mellem to der handler som led i deres erhverv. Eks. hvis det er et stutteri der køber en avlshoppe af et andet stutteri, med henblik på at hoppen skal indgå i stutteriets avlsprogram.
    Civilkøb er en aftale mellem to der handler udenfor deres erhverv. Eks. når en rytter køber en hest af en anden rytter, og begge har ridningen som fritidsinteresse.
    Forbrugerkøb er en aftale indgået mellem en person der handler udenfor sit erhverv, og en der handler som led i sit erhverv. Eks. hvis rytteren køber sin ridehest direkte fra avler.

    Grunden til, at det er vigtigt at sondre mellem de tre typer af køb, er fordi der i købelovens § 1 stk. 2 er en række bestemmelser, som ikke kan fraviges til skade for forbrugeren. Det vil sige, at når der er tale om et forbrugerkøb, kan disse bestemmelser ikke fraviges til skade for forbrugeren. Men kan derfor f.eks. ikke aftale en kortere reklamationsfrist end dem der findes i købelovens §§ 81 og 83. Men kan dog godt aftale en længere reklamationsfrist, da købeloven dermed er fraveget til gavn for forbrugeren!
    Som eksempel er den absolutte reklamationsfrist i købelovens § 83 på to år. Er der tale om et forbrugerkøb, kan man derfor ikke aftale en reklamationsfrist på 1 år. Derimod kan man sagtens aftale en reklamationsfrist på 3 år.

    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142961

    I forbindelse med køb af sadel, lavede jeg faktisk selv en kontrakt, hvor sælger og jeg fraveg købeloven på nogle punkter. Det fordi jeg gerne ville have mulighed for at prøve sadlen på min hest et par gange, for at sikre mig, at den lå som den skulle. Omvendt var det heller ikke retfærdigt at sælger skulle vente i evigheder på, om jeg ville købe sadlen. Vi aftalte derfor en begrænset testperiode.
    Der var tale om civilkøb, da vi begge handlede som privatpersoner. Derfor kunne vi aftale hvad vi ville, inden for rimelighedens grænser, uden aftalen blev ugyldig.

    Ud af mit lange indlæg vil jeg pointere at hjemmelavede aftaler er gyldige, men der kan være meget der skal tages stilling til, så derfor kan det være en god ide at kontakte en advokat.

    Ud over det, kan jeg ikke være mere mere enig med dig. Man skal tage sine forholdsregler, når man kigger på ny hest. Man kan nemt ende med skægget i postkassen! smiley


  • #60   30. mar 2015 Katrine :
    Det mærkeligt at det du skriver har været et modsat udfald for mig i en sag, hvor jeg vandt sagen pga en kontrakts ugyldighed i forhold til købeloven der ikke stemte overens med loven.


  • #61   30. mar 2015 Haffe-dissen:

    Kan du forklare nærmere om sagen? Hvad stod der i kontrakten, og hvem var sælger? Det kan være det forklarer udfaldet.

    Var det et forbrugerkøb eller civilkøb?

    Måske den konkrete kontrakt har kunne tilsidesættes pga. aftalefortolkning?

    Købeloven finder jo anvendelse med mindre andet er aftalt, jf. § 1 stk. 1. Måske sagen omhandlede noget der ikke var taget stilling til i kontrakten, og købeloven dermed fandt anvendelse?


  • #62   30. mar 2015 Katrine : sender dig en besked i PB senere for jeg har en kopi af den endnu herhjemme smiley

  • #63   30. mar 2015 Fedt! Den glæder jeg mig til at se smiley

    Er spændt på, om jeg kan se hvor problemet ligger. Du giver mig i hvert fald noget at nørde med! smiley


Kommentér på:
Søger du en hest ? Så kig her !

Annonce