{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Kloning af heste {{forumTopicSubject}}

Hej alle i dejlige HG'ere smiley

Jeg sidder nu og er i gang med mit eksamensprojekt i engelsk på HTX, dette er en opgave med et selvvalgt emne, og da jeg går på en kemi/biologi linje er det oplagt at vælge et emne der ligger op af studieretningen... Da jeg samtidig med er hestemenneske har jeg valg at skrive om kloning af heste, og FEI's accept af dem i internationale konkurrencer smiley

Jeg stå bare i et dilemma, fordi jeg ved entelig ikke helt hvad min holdning er til emnet... Som forskerspire syntes jeg at det er fantastisk at se kloner være på lige fod og fungere som alle andre heste. Hvorimod jeg som dyre elsker syntes at det er forfærdeligt at dyr skal bruges til forsøg (for det er det jo hver gang der bliver klonet) uden et egentligt medicinsk formål.

Nu er mit spørgsmål så: Hvad syntes du egentligt om kloning? og hvad syntes du om FEI's accept af kloner på lige fod men en hver anden hest?

Som inspiration er her et par link til artikler smiley
http://www.independent.co.uk/news/science/a-leap-into-the-unknown-cloned-eventing-horse-tamarillo-is-groomed-for-success-8827747.html
http://www.horseandhound.co.uk/news/tamarillos-clone-feature-documentary-466476
http://www.horseandhound.co.uk/news/cloned-horses-may-now-compete-says-fei-313182
http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/05/02/fei-sports-forum-directs-fei-dressage-committee-decide-blood-rule

På forhånd tusinde tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kloning af heste
  • #1   27. mar 2015 Spørger du mig, er det sygt og forkert.. Det er en syg måde, at "lege Gud" på og en hån mod Moder Natur og alle hendes skabninger.. smiley

    Efter min mening, burde kloning forbydes, ikke kun i konkurrencer, men i det heletaget... smiley


  • #2   27. mar 2015 som du selv synes jeg at det er fantastisk hvad moderne videnskab kan gøre, men jeg kan ikke se grunden til det. hvis vi alle klonede vores heste og dyr generelt vil vi ikke få en genetisk fremgang. Nu har jeg haft husdyravl og genetik som fag og har i begge lært at det ikke er godt for fremgangen. Det er noget at tage med i forhold til avl. Som vi diskuterede på klassen da kloning var emnet, var det heller ikke sikkert klonen blev lige så god som den oprindelige, på grund af miljøfaktorene den kan have en dårlig start forkert fodring osv. osv.. Så rent avlsmæssigt vil det være tåbeligt at satse på kloner, da det ingen genetisk fremgang vil give, da afkom som udgangspunkt vil være bedre end forældrene (hvis man avler rigtigt).

    jeg synes det er helt fint de konkurrere på lige fod med "almindelige" heste, det har jo lige så meget med træning at gøre, man ved bare at den har potentielle gener. smiley


  • #3   27. mar 2015 og forresten held og lykke med opgaven smiley Det er bare sindsygt spændende smiley

  • #5   27. mar 2015 Hvis det bruges omhyggeligt vil det kunne give en masse muligheder, og det vil måske også hjælpe til at redde udrydningstruede racer (selvom emobrytransfer måske ville være bedre der).

    Det skal bruges med omtanke så man ikke ender ud med 10 Don Shcufro kloner hvor folk ikke gider andre hingstes afkom, men når det er sagt, så har jeg egentlig ikke noget imod det - de er jo heste ligesom alle andre smiley


  • #7   28. mar 2015 Jeg synes, kloning er fascinerende. At lave et levende føl/får ud fra nogle celler, er en fantastisk videnskab, som kan hjælpe os på rigtig mange andre måder ud over et levende individ i sidste ende.

    Er det etisk korrekt? Nej, det er det altså på mange måder ikke, og så alligevel. Man kender ikke konsekvenserne af kloning så godt, og flere kloner dør tidligere end de "burde". Samtidig bliver der forventet noget af dem. Det her "Tomatillo"-føl er født, fordi det skal leve op til forgængerens præsentationer, og dér er mit problem. Der er samtlige investorer, der forventer, at det hiver penge hjem, når det kommer til konkurrencer. Det har jeg ret svært ved at forholde mig til, for jeg kunne forestille mig, at man stadig ikke har fundet ud af, om kloner kan leve op til samme præsentationsniveau. Det er trods alt mere komplekst end bare gener, at være dygtig i konkurrencer.
    Tænk på enæggede tvillinger. De er nødvendigvis ikke ens i temperament, interesser osv. bare fordi de har samme genpulje.

    Med hensyn til FEI, så har jeg i forvejen mistet ret meget respekt for dem, og jeg mener, at de har taget en uansvarlig beslutning.


  • #8   28. mar 2015 synes det er fedt hvis man kan klone hjerter, celler, lunger osv.. som man kan bruge i medicinsk forstand.. alt andet er bare for weird.

  • #9   28. mar 2015 Hov, jeg knytter lige en kommentar til din udtalelse: "Hvorimod jeg som dyre elsker syntes at det er forfærdeligt at dyr skal bruges til forsøg (for det er det jo hver gang der bliver klonet) uden et egentligt medicinsk formål"

    Der bliver kun taget en celleprøve, fra det dyr, der bliver klonet. Det er ikke et stort indgreb, som skader dyret. Med fåret Dolly blev der taget en yverkirtel-prøve - deraf navnet smiley


  • #10   28. mar 2015 Tusinde tak for alle jeres indslag, det er super behjælpeligt smiley

    Helena H: tusinde tak, ja det er nemmelig super spændende smiley

    Signe: jeg ved godt at der bare bliver taget en celleprøve fra "det originale" dyr, det er jo næsten samme procedure som ved kunstig befrugtning, og roemoder, det er ikke her jeg med mit dyrehjerte ser et problem, men det føl der kommer ud af det er et eller andet sted bare en "produkt" af et menneskeskabt forsøg. og det er stadig uhvidst hvilke konsekvenser kloning kan have for "produktet" smiley


  • #11   28. mar 2015 Mama Pimp er spot on. Hvis der er noget, vi mennesker skal lære, så er det at lade Moder Natur håndtere livets cirkel, og acceptere Hendes valg.

Kommentér på:
Kloning af heste

Annonce