{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
417 visninger | Oprettet:

Hvad har i gjort for at blive helt trygge igen efter styrt :)? {{forumTopicSubject}}

For knap 2år siden styrtede jeg med en hest, og havde indre blødninger og en smadret milt, tilbragte et Par døgn på intensiv og et par måneder på mange smertestillende dagligt.
Jeg red igen efter 4-5 måneder og var egentlig ikke utryg ved det, da styrtet var et uheld, men jeg stoppede efter 2-3 måneder med at ride da jeg fik ondt af det, men nu vil jeg rigtig gerne igang igen og har de sidste par dage været lidt igang med de tre unge heste (4års) jeg har gående hos mine forældre og havde det faktisk okay med at sætte mig op også selvom de er forholdsvis rå, men jeg har alligevel lidt svært ved helt at slippe frygten, for er jo på den hårde måde blevet gjort opmærksom på, at det faktisk er med livet som indsats ...
Nogle råd :)?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad har i gjort for at blive helt trygge igen efter styrt :)?
  • #1   30. mar 2015 For mig var det ridning på en idiotsikker hest der skulle til. Jo mere jeg red, og jo mere jeg fik afprøvet (gangarts/hastighedsmæssigt) des mere tryg blev jeg ved det. Nu føler jeg mig som verdensmester igen - og jeg er også styrtet et par gange siden, men ikke særligt voldsomt (den type hvor man kan grine og sætte sig op igen).

    Jeg synes at du er MEGET sej at kunne sætte dig op på rå heste som det første. Det havde jeg ikke kunne dengang jeg styrtede. Så jeg tror bare at du skal ud og have nogle gode, sikre oplevelser, hvor du stille og roligt kan ride frygten ud af kroppen igen. smiley


  • #2   30. mar 2015 Tak for svar smiley har os godt tænkt på det med idiotsikker hest, men den jeg styrtede med var en rigtig sød og forholdsvis rolig hest - jeg klemte til den og satte den for tidligt af på et spring og den satte af som jeg bad den om - alt for langt fra og væltede i springet - den ramte mig heldigvis ikke, jeg landede nok bare meget uheldigt for havde springvest på også..

    Jamen jeg synes egentlig ikke mine tanker går såå meget på hvilket hest jeg sidder på for alle kan jo blive bange eller vælte - og nok lidt det der er gået op for mig, for har før i tiden været helt frygtløs - lyver nok ikke hvis jeg siger jeg er fløjet af 4-500 gange smiley
    Men kan godt mærke at fx med min ene ung igår - første gang han har rytter på siden i sommers - hvor han havde rytter oppe og blive trukket rundt max 4-5 gange - og jeg blev trukket i skridt og trav igår og han var så god - men når den så spænder lidt ja så gør jeg nok os lidt smiley


  • #3   30. mar 2015 Jeg fik først en" gammel" dame som jeg forsøgte mig med
    Også fik jeg Zarina på prøve også gik jeg Langsom frem
    Alt er gemt nu. Så vi kan det meste Zarina og jeg smiley
    Men den hest det gik galt med km jeg kun op på et par gange siden
    Og den var bange for mig, og blev være og være smiley
    Håber det bedste for dig og dine hest
    VH
    Annette


  • #5   30. mar 2015 tak for svar smiley
    Jeg har kun været oppe på den jeg styrtede med en gang siden og den er her desværre ikke mere Idag, men det havde jeg det okay med for ikke hestens skyld smiley
    Men nok også en del følelser imellem for mig, fordi min lille søn kun var 3 uger da jeg styrtede og pludselig er det ikke kun en selv man skal passe på og har ansvar for ..
    Jeg har pt de tre unge og er kun gået igang fordi de gerne sku sælges og det er jo lettere hvis de kan lidt - jeg skal ikke selv have hest når de er solgt for tiden er der ikke - men kan da indimellem godt savne det seriøse ridning og stævner - men ved heller ikke om jeg kan holde til, for kan godt mærke allerede nu at når jeg rider / efter får jeg stadig ondt i siden - lægen siger jeg bare skal lære at leve med det smiley


  • #6   30. mar 2015 Camilla - jeg vil ikke selv have hest igen pga tiden - men ville bare så gerne ha de unge igang så de kam blive solgt smiley

  • #7   30. mar 2015 Jeg kan nemt forstå dig både det med dit barn og at du gerne vil ride igen
    Syns bare du skal vente med de unge
    VH
    Annette


  • #8   30. mar 2015 Ja okay - måske, har bare så dårlig samvittighed over de bare går, men nu ser jeg li de næste par dage smiley

  • #9   30. mar 2015 Hej TS
    Det er flot, du har turdet sætte dig op og ride igen. Men så kommer alle tankerne og så er det, at du skal føle efter, om du har fået bearbejdet styrtet.

    Det er svært at sige, hvad du skal gøre. For som du skriver, du har et barn at tage hensyn til. Dit udganspunkt har også ændret sig og din hverdag.

    Jeg synes at du skal se på det, på den barske måde. De ungheste? Er det dine, eller dine forældres? Hvem har egentligt ansvaret?

    Og måske, "kaste håndklædet i ringen" og sælge unghestene som de er nu. Og så få det for de ungheste, I/du kan. Den der ejer hestene = ejers "problem".

    Du skal videre i dit liv. For at komme godt i gang med ridningen, så kunne du måske tage nogle timer på en rideskole? Som enetimer? Med instruktør og på en rolig hest. Måske endda en handicaphest? For det handler om stabilitet og at kunne overskue det at ride, mere end det at skulle stå med det hele selv. Og så tage den derfra?

    Og vælg at det er okay at have dårlig samvittighed, men at det ikke hjælper dig videre.

    Gode hilsener.

    PS. Jeg ved godt hvordan det er at være styrtet. Jeg og manden rider jagtridning. Engang, styrtede jeg med min unghest, der var glat i et sving og vi røg helt ned og jeg røg ind i en skrænt med hovedet. Det er ikke for sjov, hvis man ikke er helt så modig som tidligere. Så bare tro på dig selv og tag det langsomt.


  • #10   30. mar 2015 Jeg faldt af min tidligere lånehest, endte ind under ham, og fik en hov i baghovedet. Få centimeter så havde jeg ikke været her i dag. Jeg var bagefter lettere angst for at ride ham, men satte mig alligevel op. Jeg sørgede for at min underviser var hos mig imens. Vores fokus lå i at jeg skulle slappe af, og jeg lavede en masse vejrtrækningsøvelser samt sagde højt for mig selv hvordan jeg ønskede hesten skulle gå, så mit fokus lå på noget andet.
    Det hjalp rigtig meget for mig!
    Desværre skete der endnu en hendelser senere hen der også har gjort mig angst, og har ødelagt min rideglæde. Nu træner jeg med en der fylder 3, til maj, og hun er den eneste hest jeg glæder mig til at skulle på ryggen af. Når den tid kommer, har jeg tænkt mig at lave nøjagtig det samme smiley


  • #11   30. mar 2015 Tak for svar smiley
    Kan sagtens se nogle af de ting du siger, og ja jeg ved ikke om det er bearbejdet 100% for det har da gjort rigtig meget ved mig, og især træt af at jeg stadig Idag ikke kan ride seriøst/ være meget fysisk aktiv uden at få ondt..
    De to er mine forældres og den sidste er min, men jeg havde det sådan set okay med at være oppe på alle tre igår hvor min bror hjalp med at trække osv, men mest bagefter jeg tænker meget over det smiley
    De er til salg nu os og synes ikke selv de er dyre. Men åbenbart svære at sælge ..
    Det med rideskole/ handicap hest tror jeg dog bare at jeg er for stolt til at ku få mig selv til - har før redet op til la3 dressur på hest og pony og la spring på hest og MB på pony smiley
    Jeg ved godt det ikke er det det drejer sig om men nej ..
    Mange tak for dit svar og ja nogle ting har du nok meget ret i smiley


  • #12   30. mar 2015 Tak for svar - puha lyder os som en ubehagelig oplevelse smiley min egen af de unge har je os haft fra føl og os derfor svært bare at sælge ham smiley

Kommentér på:
Hvad har i gjort for at blive helt trygge igen efter styrt :)?

Annonce