{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.154 visninger | Oprettet:

Stefanie M
Stefanie M
Tilmeldt:
5. jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Hvad undrer du dig over? {{forumTopicSubject}}

Hej søde mennesker på HesteGalleri,

Jeg er journaliststuderende og har brug for en hamrende god historie. Det er dog ikke altid lige let at have antennerne ude alle steder. Derfor skal man ikke være for fin til at spørge om hjælp, og det gør jeg så nu.

Så hvis du har noget, du har oplevet, undret dig over eller noget, du ved, kunne være værd at tage fat i, må du meget gerne lade mig vide det. Det kan være alt lige fra små ting til noget større. Jeg vil i hvert fald sætte stor pris på, hvis I vil hjælpe mig. Det kan jo være, at det kommer dig til gavn, hvis lige nøjagtig det du har tænkt på, bliver bragt i medierne.

De bedste påske-hilsner
Stefanie Mather


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad undrer du dig over?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   1. apr 2015 Hvorfor så mange "tåber" stiller op til fitness konkurrencer - og tror at de er konger fordi at de har trænet i 2 år..
    også undre jeg mig over hvordan det kan lade sig gøre at så mange pludseligt kan vokse så meget, og ekstremt i muskelmasse (og deres kæber) inden for så kort tid ;-p


  • #2   1. apr 2015 Menneskers træng til at dømme alt og alle. Til at blande sig i andres liv osv.
    Det er jo noget ALLE gør smiley


  • #3   1. apr 2015 Undrer mig over hvorfor natholdet endnu ikke har sendt den lovede natholdskop efter jeg vandt bedste natholdsbrillebillede... smiley

  • #4   1. apr 2015 Jeg undrer mig over, hvorfor der laves slim legs i str. 44-48 bukser.. Hvad skal man med SLIM legs i den størrelse.. smiley

    Så undrer det mig også hvorfor der ikke er nogle kanaler der sender godt TV fredag og lørdag aften mellem 19-21, i den bedste sendetid.. Der er altid skov tv eller genudsendelser af SERIER :s !!


  • #5   1. apr 2015 Jeg undrer mig over hvorfor kærester ikke hænger på træerne, når man godt kunne bruge en :<

  • #6   1. apr 2015
    Hvorfor folk bliver ved med at melde sig til X factor, når det der kommer ud i den anden ende, sådan cirkus bare er døgnfluer der ikke bliver noget hit.



  • #7   1. apr 2015 Ej, den sidste var mere en spøg, det håber jeg at der kan være plads til :b

    Men noget jeg lige kom i tanke om, som jeg faktisk undrer mig rigtig meget over, er hvorfor dælen nutidens børn/unge har SÅ ufattelig travlt med at blive voksne?


  • #8   1. apr 2015 Jeg undrer mig over, hvad der har ført til islamofobi, og hvorfor jeg ikke er "ramt" smiley

  • #9   1. apr 2015 Signe
    Tror ikke du skal lave de vilde internetsøgninger for at finde ud af hvad der har ført til det smiley


  • #10   1. apr 2015 Sikkert ikke, men jeg undrer mig stadig smiley

  • #11   1. apr 2015 undre mig over hvorfor heste ses som en bil og hvordan det kan være at politi anbefaler en app til at tjekke hastigheden på krikken når man ikke må føre mobil under kørsel


    så vil jeg også lige høre hvilken liter motor en krikke og mærke har nu når den går under kategorien bil

    og hvordan pokker kan det ridene politi i kbh have lov til at ride op og ned af strøget når de ikke har blå blink og cirene på

    for så vidt jeg ved så skal politiet holde reglerne som alle andre når der ikke er blå blink på og ehh det har det ridene politi jo ikke smiley


  • #13   1. apr 2015 Jeg undrer mig over hvorfor det er så svært at stoppe alt krig ?

  • #14   1. apr 2015 At man ikke kan tage en hel udenlandsk gymnasie uddannelse og stadig få SU, men skoler i udlandet med IB kan godt. Hvad der undrer mig er - hvorfor trænger folk SU, de 916 sølle kr om måneden når det koster lige knap 90.000kr om ÅRET + ekstra udgifter. Altså ret og slet er det jo kun det mere rige befolkning der kan få deres barn på skole som sådan. Hernede i Spanien er det kun de spanske skoler der er gratis, ikke IB som DK åbenbart er. Det kan undre mig at jeg som gerne vil ud og opleve verdenen, og stadig holde fast i mit land ikke kan få lov til at udvikle mig andre steder end kul i DK, og specielt når det nok er en person som mig som mere har brug for SUen for at betale bøger og papirark(fordi dem får du ikke gratis på nær hvis det er prøver, og intet er på computeren, så stortset alt vores arbejde foregårer på ark..) og lejlighed og transport frem og tilbage. smiley det synes jeg er noget mærkeligt noget hvordan de stiller det op at de rige kan få mulighed for det - for de har nok mere brug for det, frem for de fattigere, som virkelig gerne vil integrere sig i lande og udvikle sig...

  • #15   1. apr 2015 Og før folk siger at man jo udnytter systemet.. Jeg er stadig dansk statsborger og jeg bliver stadig tilbudt sygesikring gennem DK, ganske gratis. Faktisk skal DK forsikre mig så længe jeg har statsborger og selvom jeg bor i et andet land resten af mit liv, før at Spanien vil give mig mulighed for at komme til læge. Så allerede der tilbyder de mig deres ydelser resten af livet inden for eu ganske gratis. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   1. apr 2015 Også undre jeg mig over hvorfor det økonomisk er en stor fordel at Være enlig på både su og kontanthjælp.

  • #17   1. apr 2015 Jeg undrer mig meget over det økonomiske sammenhæng mellem kontakthjælp og SU. De forventer at folk kan leve af SU, men jeg kunne få flere penge af at droppe ud af studiet og gå på KH - der synes jeg der er noget galt.
    Ved godt at studerende kan få rabatter på mange steder og kollegieværelser / ungdomsboliger, men dem er der bare ikke nok af alligevel - så kan det jo lidt være det samme.
    Dermed ikke sagt at der skal skæres i hverken det ene eller andet, men jeg undres virkelig over hvorfor det set i kr og øre udbetalt hver måned, skal betale sig at gå på KH frem for SU, når man ønsker så mange unge i uddannelse som muligt.

    Jeg undrer mig over hvad meget religiøse folk laver på meget naturvidenskabelige uddannelser. Går det ikke imod skabelsesberetningen med noget så basalt for naturvidenskab som evulutionsteorien, big bang og lignende?

    Og så kan jeg godt lide at fundere over hvorvidt mennesket reelt har en fri vilje eller ej.


  • #18   1. apr 2015 Undrer mig også over hvorfor politikere skal have så helt ufattelige høje løn, + pension + deres børns pension?
    Hvad med at dele det ud til SU og KH i stedet.

    Samt jeg undrer mig over det er muligt at være på KH hvis man bare er doven OG jeg undrer mig over at syge smides i samme båd som arbejdsløse og straffes for det.


  • #19   1. apr 2015 Uh og jeg undrer mig over universet. Jeg kan simpelthen ikke finde rundt i det.

  • #20   1. apr 2015
    Lige den med kontanthjælp - hvordan kan folk få flere penge?
    Jeg ville få 1500 kr som hjemmeboende, uden børn og under 25 år. Ville kunne få mere i SU, end det. Udeboende ville jeg få sådan cirkus det samme i kontanthjælp og SU.

    Satsen er højere på KH hvis man har børn og er over 25 eller 30 år mener jeg - så har folk så også ofte hus at sørge for mm.


  • #21   1. apr 2015 Uuuuh og jeg undrer mig over hvorfor mennesket mener at bestemme over jorden og alle dets individer ?

  • #22   1. apr 2015 Undrer mig også over, hvorvidt jeg og min familie er "slaver" af samfundet, og om jeg i sidste ende ville være lykkeligere, hvis ikke jeg havde taget den obligatoriske/samfundets ønskede vej i livet:
    Folkeskole - Gymnasium - 2 sabbatår - videregående uddannelse

    Jeg føler mig ofte "fanget" af samfundets krav og forventninger til mig og min generation, og jeg synes det er latterligt, når halvdelen af os ender med at være arbejdsløse.
    Jeg ville hellere end gerne føle mig mere fri, som et selvstændigt menneske, men det gør jeg ikke.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   1. apr 2015 krikken jeg er faldet 4000 kr. (efter skat, fra at gå fra kontanthjælp til su, jeg er 23, og har et barn..

    så hvad det angår så er samfundet altså skruet forkert sammen


  • #24   1. apr 2015 Jeg undrer mig over at samfundet tillader at mennesker der ikke er egnet eller mishandler DYR OG BØRN har lov til at have disse?
    Det undrer mig rigtigt meget at straffen for at ødelægge et andet individ, så være dyr eller menneske ikke er højere og at konsekvensen ikke er større! At en der af dyreværns organisationer og politi er kendt for at gang på gang at udsætte disse dyr for psykisk og fysisk smerte og vanrøgt bagefter bare kan skaffe sig et nyt dyr at mishandle smiley smiley

    DET UNDRER MIG RIGTIGT MEGET!

    Mvh TT


  • #25   1. apr 2015
    Jeg undre mig iøvrigt også over hvad regeringen og samfundet i det hele taget har tænkt sig at gøre ved de børn/unge der ikke kan komme ind på fx erhvervsuddannelse længere, fordi der er sat karakter snit på.
    Hvor skal de så gå hen? Hvad skal de blive, når de bliver store hvis de ikke kan komme ind på en uddannelse?

    Ordblinde fx kan jo ikke bare liiige smide deres ordblindhed ud til højre og få et bedre snit.


  • #26   1. apr 2015 Jeg undrer mig over at fertilitetsbehandlinger skal koste samfundet penge. Et barn er et ønske, ikke en medicinsk tilstand, og nogle ønsker får man opfyldt ganske gratis, og andre skal man betale for, men hvorfor skal samfundet betale for dette, og lægerne i det offentlige bruge tid på noget der i bund og grund er et ønske, og ikke en nødvendighed for at overleve?
    Det tager ressourcer fra andet i sundhedsvæsenet og kan i yderste konsekvens betyde at der ikke er penge nok til behandling af syge.
    Folk må naturligvis gerne betale sig fra at få fertilitetsbehandling, jeg undrer mig bare over at vi andre skal betale for det smiley
    Jeg ønsker mig en lystejendom, men det vil Danmark nok ikke sponsorere, og skal heller ikke, da det er et ønske


  • #27   1. apr 2015 Camilla så du siger at jeg ikke skal være her

    du siger jeg ikke skal have lov til at eventuelt kunne finde på en måde at behandle kræft så mange tusind mennesker kan overleve

    det kunne være jeg måske blev pædagog skal jeg så ikke have lov til at tage mig af andre folks upser som blev lavet på køkkenbordet og ikke var et ønske men som stadig har kostet samfundet en masse penge i jord mor og fødsel når de ikke engang er ønsket


  • #28   1. apr 2015 Jeg siger ikke du ikke skal være her, det er et falsk argument.
    Jeg siger der ikke er nogen grund for samfundet til at betale for fertilitetsbehandling.
    Hvis du vil bruge det andet argument, så gælder enhver onanering eller abort som næsten det samme som mord, og det er vist heldigvis kun rabiate sydstatsamerikanere der mener dette (+ nogle islamiske og dybt kristne lande)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #29   1. apr 2015 camilla: nu er det også kun den første der er gratis.


    og med så mange som har problem med at få børn ville der slet ikke komme nok i den nye generation hvis folk skylle smide så mange tusinde som det nu koster smiley


  • #30   1. apr 2015 Der er jo masser af børn, hvorfor skal vi "dyrke" vores egne? Jeg kan ikke se problemet i at tage flere børn ind gennem f.eks. flygtninge og indvandrere, når vi har pladsen og overskuddet.
    Det kræver at man ser ud over den snævre afgrænsning der hedder "nationalitet", men jeg ser ingen problemer i dette.
    Verden mangler ikke børn, den mangler medmenneskelighed med dem der allerede er her smiley


  • #31   1. apr 2015 Camilla Hmm så har jeg lært noget forkert i samfundsfag

    for jeg har lært vi mangler børn til at kunne betale for de gamle på plejehjemmene

    der fødes 1.9 børn per familie og der skal 2.5 børn per familie til at kunne klare dette pres hvad angår de gamle mennesker som børnene skal sørge for i fremtiden


  • #32   1. apr 2015 Det er ikke forkert - for danske familier, men nu er der jo andre nationaliteter end dansk....og jeg er helt sikker på at det ikke er en opgave der kun kan løses af "danskproducerede" børn smiley

  • #33   1. apr 2015 men hvorfor skal vi betale til 3 børn og 2 voksne som kommer fra indvandring og skal have hjælp til et sted at bo når vi kan lave 0.6 børn uden at betale mere end lidt fertilit og den ellers normale børnepenge sats


    ud over det hvad skal indvandrere have af arbejde når de danske folk kan have svært ved at finde arbejde


  • #34   1. apr 2015 Ina: Fordi alle mennesker er lige meget værd, og dermed bliver det vigtigere for mig at en flygtningefamilie fra Nigeria får et godt liv her - med deres børn - end at vi pinedød skal producere børnene selv.
    Vi fortjener ikke at have det bedre fordi vi tilfældigvis er født i Danmark, det er tilfældigheder smiley


  • #35   1. apr 2015 nu siger du at alle er lige hvorfor skal en person ikke have lov til at blive lykkelig af at få hjælp til at få en unge

    du hellere betale til en unge som er blevet lavet ved et uheld til en druk fest end et barn som er ønsket og planlagt i de sidste 11 år

    hvordan kan det være en så slem en pine at få en unge når man er villig til at gå i gennem sådan en homon behandling for at få ungen det må være vejet op af ønslet

    men hvordan kan vi i dk betale til fremmede når vi selv har svært ved at kunne passe vores egne


  • #36   1. apr 2015 Hvorfor mener folk at det er en menneske ret til at få børn? Det er nok en mening med at nogle mennesker ikke kan få børn. Jeg mener det er absurd at man skal dyrke karriere så man udskyder det at få børn.. Og når man så finder det belejligt så er man blevet for gammel og ikke kan få det. Og det skal vi så betale for smiley disse mennesker burde så i stedet adoptere og hjælpe andre end at forvente at samfundet betaler for at de valgte at vente til det blev for sent!

    Mvh TT


  • #37   1. apr 2015 Tja jeg er en af dem som ikke ønsker barn sent og hvis jeg ikke finder manden jeg vil have barn med vil jeg heller få det lavet selv..
    MEN jeg er så os mere end villig til at betale for det..


  • #38   1. apr 2015 Vi har da ikke problemer med at betale til vores egne - ikke når man sammenligner med de forhold andre lever under (når vi klager i Danmark er det ikke fordi vi er nødt til at undvære mad og tage livsfarligt arbejde til langt under mindstelønnen eller sælge børnene til prostitution). Vi klager over ikke at kunne være med i forbrugsfesten og bo i København (det dyreste sted).
    Jeg er slet ikke uenig i at der findes folk i Danmark der efter danske forhold er at betegne som fattige, men de er langt fra fattige når man taler globalt, så selvfølgelig har vi overskud til at tage flere ind, det er småligt og snæversynet af os at lade være (min personlige holdning smiley ).
    Spørgsmålet er ikke om folk må blive lykkelige, men om det er samfundets pligt at hjælpe dem til at blive det. Igen; børn er et ønske, ikke en livsnødvendighed.
    Nej, jeg vil ikke hellere betale til et uønsket barn, men det er ikke de valgmuligheder der er.
    Du kan ikke fratage folk deres personlige autonomi (selvbestemmelse), så hvis folk har lyst til at få et barn, så har de lov til det, og hvis de har lyst til at føde et barn de ikke ønsker sig, så har de også lov til det (selvom det virker paradoksalt). Det er noget helt andet at undlade at gribe ind end aktivt at gå ind og hjælpe med at tilvejebringe et barn.


  • #39   1. apr 2015 Thumbs up smiley jeg siger ikke at man skal være i et heteroseksuelt forhold e.l. For at få børn. Men det at få børn er ikke en menneske ret men en velsignelse smiley og så hvis man ønsker sig børn må man sørge for at få det før det er for sent smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   1. apr 2015 camilla: du lyder virkeligt som typen der hader andres børn, og som ikke selv gider have børn..

    et apotivbarn vil aldrig blive det samme som ens eget, og så er det jo Heller ikke alle der lige kan smide så mange penge i at adoptere..

    syntes du har et meget snæversynet og trist syn på det omkring at få børn.
    Og måske er det ikke en menneskeret - men det er stadig en naturlig ting at vi skal få børn.

    Hvis man ser hvor mange kvinder og mænd der går ned fordi de ikke kan få børn, så syntes jeg de penge er godt givet ud..


  • #41   1. apr 2015 Nej, jeg har ingen interesse i børn, det er korrekt.
    Det ændrer imidlertid ikke på validiteten af argumentet, og jeg har da kollegaer der har adopteret, og mere kærlige forældre skal man lede længe efter; de elsker deres børn og sætter alt på standby for dem, så hvad det angår synes jeg det er dig der har et snæversynet og tristsyn på adoption.
    Men der er ingen grund til at blive personlige; jeg argumenterer for at alle mennesker er lige meget værd (også børn), men danske børn er ikke mere værd end børn fra andre nationaliteter.
    Det står jeg ved, og jeg undrer mig stadig over at jeg skal være med til at betale for at opfylde andres ønsker (ikke livsnødvendigheder, for jeg betaler min skat med glæde til sygehus, plejehjem m.m.), og dermed risikere at der ikke er nok penge til at betale for livsnødvendigheder. Havde vi uendeligt med penge, så værsgo, fertilitetsbehandling til alle (lige så snart vi havde fået alle lande op på minimum dansk niveau hvad angår sundhedspleje, arbejdsforhold, boligforhold og menneskerettigheder), men det er der ikke, desværre,


  • #42   1. apr 2015 Jeg håber mine forudgående indlæg beskriver min holdning tydeligt nok, for nu vil jeg tage fra arbejde, og hjem og holde påske, og jeg orker ikke at skrive lange indlæg fra mobilen, så derfor svarer jeg nok ikke så meget mere i denne tråd smiley
    Rigtig god påske til alle smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #43   1. apr 2015 camilla: så undre det mig ikke at du har den holdning til tingene..

    jeg siger ikke at forældre til adoptivbarn børn ikke vil gå gennem ild og vand for børnene - selvfølgelig vil de det, der lægger et kæmpe arbejde i at adoptere.

    men et adoptivbarn og et barn man selv har født og dannet bliver aldrig det samme.


  • #44   1. apr 2015 AMT: Det synes jeg er forkert - kærlighed er kærlighed, også selvom den er til én der ikke er kommet ud af ens egen krop. Selvfølgelig kan man elske et adoptivbarn lige så højt som sit biologiske barn smiley



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #45   1. apr 2015 camilla: hvor nævner jeg noget om kærlighed??

  • #46   1. apr 2015 amt forstår at forklare rigtigt hvad jeg mener

    tilføjelse hvor mange fertilits børn procent vis er blevet fjernet fra hjemmet i forhold til ups børn
    jeg er sikker på det er ups børn som procent vis er fjernet flest af og det ene barn som er blevet fjernet her nok kostet mere end det ene barn som er blevet lavet anderledes


    nu er der jo også nogle som fra staten om de er 13 eller 35 ikke har kunne få børn


  • #47   1. apr 2015 Hvad skulle ellers være et "succeskriterie" i forbindelse med adoption versus biologi hvis ikke kærlighed til barnet?


  • #48   1. apr 2015 Men det er da ikke en menneske ret at få børn.. Det er en velsignelse smiley

  • #49   1. apr 2015 Ina: Du kan ikke stille det sådan op, det er ikke de valgmuligheder der er; ups-børn der bliver tvangsfjernet eller fertilitetsbehandling. Det drejer sig som nævnt før, om autonomi, og vi skal ikke bestemme hvordan andre skal leve deres liv eller om de skal have børn eller ej. Hvis de vil og kan, så go ahead, hvis ikke de kan men gerne vil, så overvej om man vil det nok til at bruge de penge på fertilitetsbehandling.
    Folk er meget velkomne til at få det, men de bruger ressourcer fra andre i sundhedsvæsenet (på noget der ikke er livsnødvendigt), og det synes jeg er forkert disponering af ressourcerne.


  • #50   1. apr 2015 men hvis man skal snakke om at bruge andres penge vil det så ikke være bedre nu når man "skal" bruge andres penge

    at man bruger et lille beløb på en fertilits barn end et kæmpe beløb på et ups barn som bliver anbragt i hvad måske 17 år


  • #51   1. apr 2015 Camilla
    helt ærligt så har jeg den holdning jeg vil have barn og det skal være mit eget, jeg ønsker ikke andres..

    jeg har en masse niecer og en nevø, og jeg elsker dem uendelig højt, men det er ikke mine egne og det mærker jeg hver gang jeg er sammen med dem, jeg ved det ikke er mine, og jeg ville have det enormt svært ved at have et barn som ja måske på papir var mit men hvor jeg vidste inderst inde at det var det faktisk ikke..
    jeg ville simpelthen ikke kunne..
    synes det er fedt nogen kan, men jeg vil ikke have en andens barn fordi andre mener jeg ikke må få lavet fertilitets behandling fordi det koster mange penge..
    hvis det kommer dertil hvor jeg rent faktisk ikke kan få barn sådan lige i første hug og der skal mange gange til så ville jeg synes det var skønt at kunne få hjælp til det økonomisk, om det så bar er en enkelt behandling..
    for nej det er ikke en menneskeret, men helt ærligt har jeg ikke lyst til at leve et helt liv uden mit eget barn.. og sådan er jeg helt sikker på andre os har det..
    jeg betaler glædeligt hvis jeg kan få det barn jeg drømmer om, og beder ikke om mere end et, men alle har en pengepung, og den er ikke lige stor ved alle, og ikke alle kan lige låne sig til alle de penge det nu en gang koster..


  • #52   1. apr 2015 Meget hårdt og kynisk sagt men: har du penge så kan du få..har du ingen så må du gå!

    Mvh TT


  • #53   1. apr 2015 tt

    okay ingen ophold til dig på intensiv og derefter genoptræning hvis du falder af hesten

    ingen kræft behandling hvis du får kræft


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #54   1. apr 2015 team tindur: hvem snakker om menneskeret??

    camilla: det der er forskellen er at et adoptivbarn er en andens, mens dit eget er af eget kø og blod.
    men det vil du aldrig kunne forstå hvis du ikke interessere dig eller selv vil have børn, så det vil Være som at tale til en dørene smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #55   1. apr 2015 team tindur: når, så de rige skal behandles hvis de har
    penge, og de fattige må ikke? (selvom det er betalt via statskassen?)


  • #56   1. apr 2015 Der er stadig forskel på "ønske" og "livsnødvendighed", så selvfølgelig skal der være behandling til alle (og netop for at alle kan få den behandling de har brug for for at overleve eller blive smertefri, er man nødt til st se hvor der kan spares i sundhedsvæsenet....det kunne f.eks. være på fertilitetsbehandling).

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #57   1. apr 2015 camilla: så er der godt nok mange behandlinger der skal spares væk smiley

  • #58   1. apr 2015 Garanteret smiley men man skal jo starte et sted smiley

  • #59   1. apr 2015 Jeg synes at før vi skal spare på penge til vores børn at vi skal få smidt en stor del af indvandrerne hjem. Jeg er så ligeglad om de er flygtninge og bliver skudt hvis de kommer hjem - vi tilbyder dem at hjælpe dem, beskytte dem, kæmpe for dem, betale for dem. Vi giver dem et helt nyt liv med trygge rammer, og alligevel skider en større del på Danmark og vores regler og vil have alt skal ændre sig. Ja beklager, men hvis religion betyder mere for dem end et trygt liv og socialt og godt samtidig betalt så må de fiste hjem til deres eget land og så må de gøre hvad de vil og be til Gud om at hjælpe dem. Bum.

  • #60   1. apr 2015 det var måske planlagt af højre magter at du skulle have en sygdom

    ligesom det var planlagt at nogle ikke skulle kunne få børn


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #61   1. apr 2015 munk: du skriver det jeg tænker!!!

  • #62   1. apr 2015 Jeg undre mig over hvordan nogen mennesker kan være så ligeglade med andre folk og mene at vi ikke skal tage i mod og hjælpe flygtninge.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #63   1. apr 2015 johanne: jeg mener at man skal hjælpe sig selv først og få styr på sine egne problemer, inden man begynder at tage for meget på nakken

  • #64   1. apr 2015 Det synes jeg er en rigtig trist holdning at have, hvad hvis det var din familie der havde hårdt brug for hjælp og alle bare vendte ryggen til?



  • #65   1. apr 2015 Johanne hvis alle andre ikke kunne forsørge sin egen familie hvorfor skal de så hjælpe andres familier

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #66   1. apr 2015 johanne: så hvis du stod og virkelig havde brug for 10.000 kr, og det virkelig var alt afgørende for dig, ville du så give dem væk til en som egentligt bare tog dem, uden at ville ændre på noget eller få det bedre?

    det vil jeg ikke, og det mener jeg Heller ikke at man børn gøre. man skal hjælpe sig selv og sine nærmeste inden man hjælper alle andre.

    Men jeg ved godt at mange syntes at det er en trist holdning at have, men man kommer ingen vejen hvis man tilgodeser sine egne vigtige behov..


  • #67   1. apr 2015 Hvorfor skal det være enten eller?

    Vi er så heldige at bo i et trygt land, vi behøver ikke være bange for at gå udenfor, vi har mulighed for at få mad på bordet, et sted at sove, en uddannelse, vi har det sådan set ret godt, men vi kan ikke hjælpe dem som ved et tilfælde er født i et krigsramt land?



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #68   1. apr 2015 johanne: ja vi har det godt.
    Men hvad med de ældre, politiet, sygehusene, daginstitutioner?



  • #69   1. apr 2015 Ina - Hvis man ikke kan forsørge sin egen familie, så har man jo netop og brug for hjælp og så det jo logisk nok at man ikke kan hjælpe andre, men nu er det altså de færreste i danmark som ikke kan forsørge sin familie.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #70   1. apr 2015 johanne: du kan faktisk komme i situationer hvor en velfungerende familie går bankerot. der kan ske ting i dit liv som man ikke kan styre, og hvis du står med hus, bil, 2-3 børn, så bliver det hurtigt meget stramt hvis man kommer i klemme i systemet.

  • #71   1. apr 2015 Igen, hvorfor er det enten eller?
    Jeg har intet sted skrevet at vi KUN skal hjælpe flygtningen, selvfølgelig skal der os laves nogle ting om herhjemme, men det betyder ikke at man ikke kan hjælpe andre.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #72   1. apr 2015 johanne: fordi nu var det flygtninge vi omtalte..



  • #73   1. apr 2015 AMT .- Det er jeg skam godt klar over, jeg har selv siddet i klemme i systemet i mange år pga sygdom. Men igen, derfor kan man sagtens godt hjælpe andre.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #74   1. apr 2015 johanne: hvorfor skal man hjælpe andre når man knap kan hjælpe sig selv?

    Hvis jeg sad i en økonomisk klemme, ville jeg bruge alle penge på min familie, og gøre det bedste for os - ikke alle andre.

    Jeg hjælper gerne andre - hvis overskuddet er til det.

    mig og min familie - der næst alle andre.


  • #75   1. apr 2015 Jeg har det sådan, danmark burde hjælpe sit eget land først, ergo danskerne så der ikke kommer det med at vi er nød til at spare på diverse ting.. hvis vi ikke konstant hjalp alle andre lande, og alle de flygtninge som kommer hertil og alligevel er skide utilfredse, ja så behøvede vi heller ikke at spare så meget som vi gør..

    jeg er ikke racist, har intet i mod invandre, men helt ærligt os selv før alle andre er den holdning jeg har, hvis der så er noget tilbage jamen så kan vi godt hjælpe dem..


  • #76   1. apr 2015 AMT - Selvfølgelig hjælper man sin familie først, det gør alle jo, det ikke det, som det handler om.

    Men at vende nogen ryggen, nogen som virkelig har brug for hjælp, de kan ikke bare tage hjem, for så bliver de myrde, dør af sult eller lign. , at sige til dem at vi vil ikke hjælpe, det synes jeg er virkelig forfærdeligt. Tænk hvis det var vores land som blev ramt at krig, og de andre lande så bare sagde, sorry vi kan ikke hjælpe.


  • #77   1. apr 2015 Maria c - Nu er der jo os forskel på at komme til danmark som flygtning og på at indvandre..

    Derudover så er det nok de færreste flygtninge som er utilfredse, når de kommer hertil.


  • #78   1. apr 2015 Undrer mig over at vi kvinder skal betale tonsvis af penge for hygiejnebind. Syntes i den grad at dén tid på måneden er træls nok i forvejen, og jeg er bestemt ikke tilfreds med at skulle betale penge for den smiley

  • #79   1. apr 2015 Undrer mig over at man kan søge om støtte til diverse allergier såsom glutenallergi (økonomisk), men sådan noget som briller og kontaktlinser skal man selv betale, og det er ikke billigt kan jeg afsløre..
    Man kan jo ikke gøre for at ens syn er dårligt, men alligevel skal man betale dyre domme for det. Enten skal man have briller, som afhængig af hvor slemt det er kan komme godt op i pris, eller så skal man betale et beløb om måneden for kontaktlinser, og har man kontaktlinser har man sandsynligvis også briller..

    Men glutenallergi, kan man søge om støtte om? Som mig bevist ikke kommer i nærheden af hvad jeg fx. giver for briller og linser..


  • #80   2. apr 2015 Jeg undrer mig også over hvorfor det skal være så dyrt at gå til tandlægen -.-

  • #81   2. apr 2015 Johanne
    Forstår godt tandlægerne, det er en nødvendighed for os som forbrugere, så kan de lige så godt have skyhøje priser alle sammen, for de ved det er noget vi bliver nød til at gøre alligevel smiley

    Men ja er enig, det er rigtig træls!


  • #82   2. apr 2015 Johanne..
    flygtninge og indvandre er sku det samme for mig smiley så længe de ikke er født i danmark..

    nå men det er ikke længe siden der kom en masse til danmark som mens deres asylansøgninger skulle godkendes blev plantet på bla. samsø og nøj hvor var de utilfredse, der var flere der sagde at havde de vidst det var det blevet i deres eget land bar fordi der ikke var noget at lave og de skulle være der et par måneder hvor de fik alt de havde behov for..

    helt ærligt har man den mening kan det sku ikke være særlig slemt der hvor de kommer fra, og så burde de bar pisse tilbage..


  • #83   2. apr 2015 Som tilflytter i Århus undrer jeg mig rigtig meget over boligpriserne. Det er helt åndssvagt dyrt at bo i byen - hvilket er forfærdeligt når man ikke engang er bymenneske, men det er også for dyrt at bo uden for byen. En standart, almindelig lejlighed i Århus koster det samme i måneden som et hus i Vestjylland, hvor jeg kommer fra. Min fars hus koster ca. 3.500-4.000,- i måneden, det er et hus med have, udbygninger, 120 kvm og tæt på bussen. Ret hurtigt lærte jeg, at hvis man skal bo i Århus skal man være villig til at give mindst 3.500,- for en 1-værelses. Ad. Jeg fatter ikke hvordan folk overlever på en SU. Jeg er virkelig glad for min elevløn.

    Jeg har nu fundet et værelse (dele-altting) der er billigt, meget billigt i forhold til at det er Århus, som jeg giver knap 2.000,- for. Til sammenligning har jeg to veninder der bor sammen i Ålborg, og de giver vel ca. samme beløb hver, for en 2-værelses.

    Konklusionen er nok bare, at jeg undrer mig over hvorfor folk gider bo i Århus. Jeg bor der på grund af min elevplads, men det er også den eneste grund.


  • #84   2. apr 2015 Hønen
    Vil så også sige at din far får utroligt meget for pengene og har en utrolig god pris der smiley Vi giver omkring det dobbelte for en 2 værelses lejlighed i Nørresunby, på omkring de 110 kvadratmeter smiley


  • #85   2. apr 2015 Igen det de færreste der har det på den måde..

    Nu skal man bestemt heller ikke tro på alt man læser/hører.


    Flygtninge er folk der er flygtet fra deres land ofte pga krig.
    Indvandre er folk der rejser fra deres velfungerende land til et andet land for at bo, så det jo langt fra det samme...


  • #86   2. apr 2015 begge dele burde smutte hvis de er utilfredse, eller bar laver ballade eller vil lave om på vores land, færdig bum det er min mening..
    og om man skal tro det eller ej, tjo tja, jeg tror ikke på alt, men helt ærligt, har mødt for mange med den holdning til at jeg ikke tror på det..

    men det jeg egentlig ville sige var egentlig bar at jeg synes danmark skulle bruge penge på os selv før de bruger på andre, der er mange ting der står standby fordi der ikke er råd til det, men det havde der været hvis de ikke havde brugt millioner, milliarder på flygtninge og indvandre


  • #87   2. apr 2015 Nu det jo igen de færreste FLYGTNINGE som flygter hertil for at lave ballade smiley de flygter jo fordi de ikke kan leve i deres land og ærligt talt no shit hvis nogle af dem måske er lidt forskruede når de kommer herop, de har oplevet ting som er så grusomme og forfærdelige og mange af dem lider ofte af post traumatisk stress syndrom.



  • #88   2. apr 2015 Man kunne jo så sparer andre steder, behøver vi virkelig en masse nye motorveje, eller kan det vente lidt, behøver ministrene tjene så mange penge, behøver konge huset at få så mange penge for at lave ingenting, behøver fodbold spillerne få flere millioner pr kamp etc.. Der er massere af penge at hente, hvis man leder de rigtige steder.

  • #89   2. apr 2015 Jeg undrer mig over, hvorfor vi i disse moderne tider stadig opdeler folk i "os" og "dem".
    Der findes ingen over-mennesker. Ingen har mere ret til at være end andre. Og det uanset hudfarve, religiøs overbevisning, sociale, psykiske eller fysiske handicaps, sexuel orientering ect.
    Kort sagt undrer jeg mig over den stigende arrogance, "jeg er mig selv nærmest" attitude og den manglende omfavnelse smiley

    Ren hippiestil vil nogen mene. Utopi. Muligvis. Jeg undres stadig..


  • #90   2. apr 2015 Mette - jeg er så enig!

  • #91   2. apr 2015 Jeg undrer mig over hvorfor folk mener at bestemme hvad skatte pengene skal gå til. Uanset hvad betaler vi alle det samme i skat, så kan folk være hamrende ligeglad med om det ene går til en der vil have et barn, nye patter, psykolog behandling, eller kræftbehandling osv.

    Skatte summen ændres ikke, ligegyldigt hvad pengene går til. Skulle noget skæres på, er det de skide politikere der burde få mindre.


  • #92   2. apr 2015 Min kommentar om penge gjaldt kun til fertilitets behandling!

    Mvh TT


  • #93   2. apr 2015 Jeg har lige netop siddet og undret mig over den dér antagonisme over for teknologi. Altså, at der er flere unge mennesker, der er begyndt at klage over, at man hele tiden bruger sin mobil, computer mm.
    Men det er da forsøren naturligt, fordi teknologien har udviklet sig.
    Jeg synes flere og flere har fået en overlegen og lidt frelst attitude omkring dét at bruge sin mobil - som om det bliver til en diskussion om, at man har mere dybde, hvis man kan lade være med at bruge sin mobil hele dagen.
    Men så regner jeg også med at de er fortalere for at de engang imellem, over en periode på en uge eller to, kun laver lektier på papir, dropper træk og slip-toilet, bruger stearinlys i stedet for lamper etc. etc. smiley

    Selvfølgelig skal man have et sundt forhold til brug af mobil, computer mm. - det er blot som om at nogle folk slet ikke overvejer, at vi selvfølgelig følger med udviklingen, men gør det til en åndssvag diskussion om at man åbenbart skulle have mere dybde end andre personer hvis ikke man er "afhængig" af sin mobil/facebook/teknologi - jeg synes derimod man skal have et naturligt forhold til teknologien i stedet for at være så forhippet på at UNDGÅ det smiley


  • #94   2. apr 2015 WHAT, kan man få støtte til glutenallergi??? smiley Hvordan kan der OVERHOVEDET argumenteres for det? Det er lidt ligesom mentaliteten om at det er i orden at få støtte til fedmeoperation men ikke silikonebryster. Dobbeltmoralsk og snæversynet.
    Men hvad er argumenterne egentlig for at man kan få støtte til glutenallergi? Hvorfor lige støtte til allergi overhovedet? smiley


  • #95   2. apr 2015 Og så synes jeg man skal høre lidt oftere om adoptivbørn. Jeg er ikke i tvivl om at det self er anderledes med et eget barn compared to et adopteret et, det er jo noget du har fulgt fra det lignede en tudse, men jeg er hellere ej ikke i tvivl om kærligheden er præcis den samme uanset hvad. Men bare fordi man kan elske et adoptivbarn lige så højt som en egens, hvorfor skal man ikke have lov til at have eget barn? Politikerne og vi prøver vel på at blande kulturer men fastholde det i selve samfundet i eget land (skoleformer, restauranter, sprog, jeg snakker kun om hudfarve og det), for at udvikle os og få større medmenneskelighed. Jeg synes der er mange vigtigere dele i dk vi skal få fat på før vi tilbyder nogen som helst at komme ind i landet, selv om det er nordmændene og svenskerne. Jeg er så langt fra at være dansk og dansk er ikke mit fædreland inde i mit hjerte, men derfor opfører jeg mig stadig dansk når jeg er i landet og føler nær for landet. Vi skal have styr på at hæve vores undervisnigsniveau, og vi skal passe bedre på de ældre og dem der er syge. Og så skal vi lave lidt større konsekvenser til de arbejdsløse, der nægter at tage nogen som helst form for arbejde som en start. Vi skal få down syndrom børn og voksne ind i vores samfund og se at de kan opføre sig ganske normalt., og vi skal hæve vores dyrevelfærd ganske meget højere end religion og andre menneskers nydelser. Der er så mange ting at tage fat på før vi altså kan tilbyde at blande os med andre, af den grund at ellers føler vi ikke medmenneskelIghdd.

    Jeg giver ikke penge til Afrika og det gør jeg aldrig, før jeg står dernede og planter det i hånden på personen selv. Afrika er et rigt land når vi tænker på alle de diamanteormer der er i jorden. Afrika er så rig, ofså med surfingsteder og safari, og kultur. Tænk på ALLE de gange vi har givet over 100 millioner, og de andre lande også, og dem som sponsorer månedligt! Er det ikke utroligt at Afrika så stadig er det sted i dg? Størstedelen a pengene bliver jo taget af styrkerne dernede. Så Afrika er er rigt land, ganske rigt, det bliver bare ikke vist.

    Nu er jeg i udlandet fordi jeg vil udvikle mig og få forståelse for andre mennesker og kultur og sprog. Det bliver jeg straffet med at jeg skal lære sproget, samtidig med at gå i spansk skole og øve til eksamener som vi har hver uge. Jeg kan ikke få su til at lade være med at arbejde så jeg kan fokusere på min uddannelse. Så fordi jeg må self repetere et år om, hvilket betyder flere bøger, et år til med masser af kørsel, og endnu flere penge, og fordi jeg ikke får su, men så må arbejde og derfor kan ikke fokusere på studierne, så måtte eg sige nej og gå på dansk fjernstudie i stedet for. Jeg synes det er trist. Jeg synes det er ganske ganske trist..... Med alt jeg har nævnt.


  • #96   2. apr 2015 Jeg undre mig over en del.
    Tar det politiske først.

    Jeg undre mig over vi ikke har et dyrepoliti endnu?
    Jeg undre mig over at dyresex ikke er forbudt.
    Jeg undre mig over vi ikke har nogen grænsekontrol. folk som vi jo har udvist i danmark kan jo komme ind igen ligeså let som at pille sig i numsen smiley

    så til det lidt mere psykiske.
    Jeg undre mig over tabuet om psykiske syge? Man kan jo heller ikke se kræft? men det er der?
    jeg undre mig over at de små søde skolebørn stadig bliver mobbet uden nogen vil tage hånd om det.

    jaaaa det var lige hvad jeg havde på dubberne smiley


  • #97   2. apr 2015 nårh ja! Jeg undre mig over at vi ikke har fred på jorden.

  • #98   2. apr 2015 Funke
    Ja det kan man, jamen de mener at det bliver dyrt hvis man skal købe og lave mad uden gluten, så derfor kan man søge støtte til det.. Synes der var ting der var væsentligere at støtte !!


  • #99   2. apr 2015 Nu er jeg lige så doven at jeg ikke har googlet det, men kan man finde en liste over disse ting? For nu nævner du diverse allergier, og jeg tænker som dig bare.. det bliver da også dyrt når man bruger briller eller hvis man fx. skærer tænder (bideskinne = 4.000 kr) .. begge dele (som udgangspunkt) noget man er født med og altså ikke et valg, ligesom med allergi, der siges at være til dels arveligt.. så man har alså bare slået en terning og bestemt at allergi skal støttes? Ej, det er nok bare fordi jeg slet ikke finder logik i det smiley
    Og det er jo heller ikke sort/hvidt - nogle ting bliver støttet (bestemte høreapparater?) og andre gør ikke (fik støtte til mine briller indtil jeg blev 18), men jeg synes ikke der er sammenhæng i det.


  • #100   2. apr 2015 Funke
    Ved heller ikke hvordan det er blevet vedtaget, men synes også det er fint nok man kan få støtte til sådan noget HVIS man så også kunne få støtte til fx briller og bideskinner, for i vores husholdning hvor vi kun er 2, lægger vi rigtig mange penge til briller og linser om året. Siger ikke vi skal have det hele betalt, men en støtteprocent eller et støttebeløb om året eller måneden ville altså gøre en forskel. Eller bare en støtte når man køber nye briller smiley


  • #101   3. apr 2015 Jeg undre mig over, hvorfor nogen mennesker, ser naturen som deres egen personlige skraldespand... Nøøj det gør mig altså gal...

  • #102   4. apr 2015 Jeg undrer mig over det med eget produceret barn versus adopteret barn.

    Jeg har lidt svært ved at sætte mig ind i/forstå hvordan der kan være så stor forskel på om man selv har "poppet ungen ud" eller adopteret. Hvis man ikke kan elske et barn lige højt, om det er af eget kød og blod eller ej, så... hvad med mænd? De kan jo ikke ligefrem føde et barn, er det så stadig noget helt specielt at have et barn med samme DNA som én selv i forhold til at adoptere? Hvad så med donorbørn; hvis barnet møder sin biologiske far, vil faren så kunne mærke det her helt specielle kærlighedsbånd fordi de deler DNA? Eller er det kun mødre dette gælder for? Og hvad så med de tilfælde med ombyttede børn? Og hvad med tvillinger eller flere børn? Kan man ikke elske dem lige højt?

    Jeg kan godt lide (nogle) børn og et sted ude i fremtiden kunne jeg da også godt tænke mig mit eget, hvad enten det så er "hjemmelavet" eller adopteret.


  • #103   4. apr 2015 Ridning med hjertet.
    Er fuldstændig enig. Bliver en lille smule stødt over nogen mener man ikke vil få samme 'bånd'(kan ikke lige huske hvilket udtryk/formulering, der blev brugt) hvis man adoptere eller får dine 'egne' børn. Nu er jeg godt nok selv adopteret så ser det nok med andre øjne end så mange andre, men af den grund har jeg nok også svært ved at sætte mig helt ind i, hvorfor det er mere specielt at få sit eget barn end at adoptere.

    Jeg ved i hvert fald, at i mit og min brors tilfælde, at der intet binder os sammen med vores biologiskeforældre andet end vores DNA. Det er vores forældre(dem der adopterede os) der har været der for os så længe vi kan huske.

    Synes ofte det en smule overvurderet(mangel på bedre ord) det med at dele DNA, man hører ofte om familier hvor faderen f.eks. smutter fra familien da barnet er lille, hvis moderen så finder en ny kæreste og han er der 100% for barnet og moderen, er han så ikke mere 'far' end den biologiske far? smiley
    Kan selvfølgelig godt sætte mig ind i, at man vil lave et barn med den man elsker og man vil se hvordan barnet bliver en blanding af en selv og sin partner. Ingen tvivl om det. smiley


  • #104   4. apr 2015 Selvfølgelig kommer man da til at elske et adoptivbarn lige så højt som hvis det var ens eget barn. Nu prøvede jeg lige at skimme over diskussionen men kan ikke helt finde mening i det. Så sorry, hvis jeg diskuterer lidt med selv. Men jeg synes dog ALDRIG at man skulle tvinges til at adoptere i stedet for at føde sit eget barn. Så er vi simpelthen ude i at nægte folk deres autoritet. Jeg ved ikke, om der er nogen der synes at det er en god idé (at få folk til at adoptere selvom de gerne vil have deres biologiske barn), men jeg synes det er en syg tankegang.

    Min veninde opfatter hendes stedfar som sin far. Jeg er slet ikke imod adoption på nogen måde. Det, jeg er imod, er hvis man vitterligt synes at folk skal adoptere i stedet for at føde deres eget barn fordi "der er jo ingen forskel" - selvfølgelig er der da en forskel for forældrene, hvis de er blevet tvunget til at adoptere et barn når moderen ville føde sit biologiske barn!

    Jeg er slet ikke i tvivl om, at et adoptivbarn bliver elsket på lige vilkår som en biologisk barn. Det er da slet ikke der, problemet opstår. Problemet opstår, hvis folk tror at de kan diktere over for andre, fratage folk deres autonomi, bare fordi de er ligeglade med, om det er et adoptivbarn eller biologisk.

    Jeg ved slet ikke, om det var det, diskussionen handlede om, men jeg synes ærlig talt at det er sygt hvis man vil til at bestemme om folk skal have et adoptivbarn eller et biologisk - også selvom et adoptivbarn bliver elsket på lige vilkår. Jeg håber da ikke at der er nogen, der ønsker at fratage folk deres autonomi på den måde smiley


  • #105   4. apr 2015 Funke, er fuldstændig enig med dig i, at man selvfølgelig ikke skal tvinges ril at adoptere et barn ligesom man heller ikke skal tvinges til at føde et barn, hvis det ikke er det man vil, for det er bestemt ikke fair for nogen af parterne. Hvis det var det diskussionen handlede om har jeg nok misforstået noget - men det kan jo ske for alle smiley

  • #106   4. apr 2015 Fünke
    det der blev diskuteret var at folk synes ikke at den første fertilitetsbehandling skulle være gratis fordi det så er andre der betaler for at folk kan få det lavet, via skat..
    og at det at få et barn ikke er en folkeret, så hvis man vil have og ikke kan få naturligt mente andre at man skulle betale selv for det lige fra starten af..

    og så begyndte diskutionen at køre over i at man bar kunne adoptere og ja nu den så endt her, det er kort det diskutionen handler om..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #107   4. apr 2015 Tror det handler om at folk mener at hvis man skal gennem fasilitets behandling for at blive gravid, så bør man adoptere i stedet - for så får man jo et barn.

    Jeg ville kun adoptere hvis jeg på ingen måde kunne blive gravid, Heller ikke gennem fasilitets behandling. Men hvis jeg gennem den behandling kunne, så ville jeg til hver en tid fortrække at Være gravid med eget barn.

    hvis det virkeligt er så "nemt" med et adoptivbarn børn, hvorfor er der så ikke flere der Gør det? det er jo nok et tegn på at størstedelen fortrækker at have et barn af egen gener frem for en fremmed kvindes.


  • #108   4. apr 2015 "Nemt" at adoptere? - af hvad jeg har forstået er det faktisk rigtig svært at få lov at adoptere, langvarigt (flere år) og dyrt. Det får mig også lidt til at tro at et adopteret barn virkelig må være ønsket, for det er i hvert fald ikke en "upser".

    At mange gerne vil have et barn som de deler DNA med tror jeg har en del at gøre med urinstinkter og ikke "kun" moderinstinktet - det har nok ikke så meget med faderinstinktet at gøre når der laves faderskabstests...

    Om vi vil det eller ej, så er menneskeracen altså bare ikke nået så langt i forhold til urinstinkter, som vi nogle gange tror.

    For mig må folk selv om hvornår og hvordan de vil have børn, men de har dælme et ansvar overfor barnet. Man skal ikke have et barn for enhver pris - det skal være for barnet skyld.

    Jeg respekterer at der er nogle som bare ikke kan elske et barn ubetinget, hvis det ikke deler deres DNA, men jeg må så sige at jeg virkelig håber at det barns forældre ikke bliver skilt og måske ender i en sammenbragt familie, hvor der så virkelig er forskel på "dine og mine børn".

    Mit indlæg handlede så ikke om fertilitetsbhandlinger, men man har vel egentlig en mening om alt, så her kommer min på dét punkt; med hensyn til spørgsmålet om der skal betales for fertilitetsbehandlinger af det offentlige, så må jeg sige at jeg virkelig ville ønske at der var penge til alt, men at de penge ville jeg hellere have blev brugt til noget andet.


  • #109   4. apr 2015 Jamen jeg havde lidt svært ved at finde hoved og hale i diskussionen om adoptivbørn/biologiske børn, så jeg gav bare lige min mening med på noget, som måske ikke rigtig var essensen af diskussionen, haha smiley

    Jeg tror at jeg er lidt ambivalent ift. det med at få gratis fertilitetsbehandling. Ift. adoptivbørn så koster det jo netop også at adoptere, så jeg synes på en måde der burde være overensstemmelse mellem de ting. Jeg ville nok også foretrække at være gravid med eget barn, men det bør vel ikke være sådan at dem, der vælger fertilitetsbehandling får det gratis, mens dem, der ikke kan få børn og modsat vælger at adoptere, skal betale for det. Jeg synes det er fair, at det ikke er gratis at adoptere - men kan da godt se, hvis man ser lidt sort/hvidt på det, at der ikke er overensstemmelse mellem de to ting.
    Ej, det er måske også en underlig ting at sige. Man køber jo en anden kvindes barn - ved fertilitetsbehandlinger føder man selv sit eget barn. Det var bare en tanke, der strejfede mig.

    På den ene side kan jeg nok være ret kynisk - kroppen er måske ikke indrettet til at få børn på naturlig vis og man vil derfor gerne have en fertilitetsbehandling. Men på samme måde er vi andre da også født med en krop, hvor man måske ikke kan få det man vil, fordi ens krop ikke er indrettet sådan. Så jeg kan godt se logikken i at fertilitetsbehandlinger ikke skal være gratis.
    Men på den anden side - hvis jeg brændende ønskede mig et barn - er jeg da sikker på, at jeg ville blive fuldkommen knust over ikke at kunne få et barn, hvis ikke jeg havde råd til fertilitetsbehandling.

    Jeg tror bare jeg er lidt ambivalent i forhold til det. Det er også lidt svært at forestille sig, når jeg på ingen måde har stået i sådan en situation.


  • #110   4. apr 2015 fünke
    nu er det jo os kun første behandling der er gratis, var noget andet hvis alle var gratis jo men jeg synes det er okay at første er gratis


  • #111   4. apr 2015 Jeg ved godt at det er gratis, men vidste ikke lige hvor mange gange. Måske er jeg lidt uvidende, men er det nok med én behandling - eller foregår fertilitetsbehandlinger på den måde, at det er størst chance hvis man fx. får 3 behandlinger eller lignende?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #112   4. apr 2015 ridning med hjernetet: jeg taler ikke om selve processen i at adoptere, men tiden efter adoption . hvordan man knytter bånd til en barn der måske har en anden farve, ikke forstår dit sprog, måske aldrig har set elektronik osv osv.

    jeg ved godt at det ikke er nemt at adoptere, det kræver en god bankbog og de rigtige boligforhold og de rigtige jobs, men folk Gør stadig som om at det er nemmere end at klø sig under armen, og at man bare burde gøre det..


  • #113   4. apr 2015 AMT - jeg er bare for jeg ikke helt følger din tankegang; altså når der adopteres, så er det så vidt jeg ved spædbarn/meget små børn eller store teenagere for det meste. Det vil jo så ja, måske være en anden hudfarve barnet har (som jeg ikke kan se et problem i - du risikerer jo også at få et barn med brune øjne selvom du måske har blå, alt efter generne), men et spædbarn uanset om det har dit DNA eller ej, vil jo endnu ikke have et sprog eller erfaring med elektronik eller noget andet for den sags skyld, så jeg har lidt svært ved lige at forstå hvad du mener.

    Efter min mening er det ikke som at klø sig i rumpen bare at adoptere, eller føde for den sags skyld, der skal altså (eller bør) i hvert fald tænkes godt og grundigt over det inden.

    Nu laver jeg så lige en kobling mellem børn og dyr - man bør tænke sig godt og grundigt om inden man vælger at anskaffe sig nogen af delene og overveje om man kan tilbyde et godt, stabilt og trygt hjem. Man bør ikke få nogen af delene bare fordi man "kan" og/eller det er nemt at anskaffe sig.

    Hvis du ved du ikke kan knytte dig til et afkom som ikke er dit eget, så nej selvfølgelig skal du ikke adoptere. Lige så vel, som du ikke skal anskaffe dig en hest uden papirer hvis du ser ned på disse og egentlig kun vil have en med fuld stamtavle. Det kommer der jo ikke noget godt ud ad.


  • #114   4. apr 2015 OBS - jeg respekterer at andre ikke deler mine meninger og holdninger, men jeg undrer mig stadig smiley

  • #115   5. apr 2015 Jeg har været lidt skræmt om at have en hel anden hudfarve som kæreste eller barn, men er efterhånden nået dertil at jeg som adoptivmor eller bare mor sagtens kunne adoptere en anden hudfarve, selvom mit foretrukne nok ville være fra Brasilien eller Columbia, men det er udelukkende fordi min kusines adoptivbarn kommer fra Columbia og har den flotteste mulatfarve og er simpelhen så smuk, mest fordi hele hendes personlighed træder igennem. Så den ligger nok der at det er fordi jeg er så forelsket i hende at jeg virkelig vil have en som hende. De har netop fået deres helt eget barn, men jeg er så sikker på at der ingen forskel er. De virkede i starten som at de holdte sig lidt fra adoptivdatteren, men de var jo pære nybagte, efter mange års ventetid og så nervøs for hvordan man gør, fordi moderinstinktet altså er mere forberedt når du følger barnet gennem 9 måneder, og så får de et pludseligt, knap 2 år, og som ikke snakker deres sprog, forstår hvad der sker of ikke vil væk fra hendes plejefamilie, så hun var lidt svær at få til at slappe af og være tryg i starten. smiley

  • #116   7. apr 2015 Jeg undrer mig over, at man som patient med akut opståede problemer (i det her tilfælde en mulig blodprop) kan sidde i akutmodtagelsen i flere timer før de første prøver bliver taget, for så at vente 3-4 timer ekstra før man får et svar af en sygeplejerske om at "de kan ikke lige se noget på EKG'en, men de kan først være sikre når der kommer en læge." Hvordan kan det være rigtigt at der morgenen efter stadig ikke er kommet en læge der kan give svar?
    Hvordan kan det være rigtigt, at en hel region skal samles på én akutmodtagelse, med 3 sygeplejesker på en base, der fiser frem og tilbage og nærmest slider 3 par nye sko ned på en aften? Hvordan kan det være rigtigt, at der ikke er en eneste læge tilstede om aftenen/natten på hele akutmodtagelsen? Hvordan kan det være rigtigt, at en sygeplejerske fra en del af akutmodtagelsen er nødt til at gå ned til en anden del med kun 3(!!!!) tilknyttede sygeplejesker og bede om assistance, fordi der kun er den ene på den anden afdeling?
    Kan det virkelig være rigtigt, at der skal være SÅ voldsomme nedskæringer, mens politikerne krydrer røv med tårnhøj løn og kæmpe pensioner?


  • #118   7. apr 2015 C.Sværke

    Hm, må lige kommentere på den der.

    Jeg har bl.a skizofreni (og ja det kan netop ses via scanning). Men jeg er fuldstændig komfortabel med at tale om det. Det var jeg ikke dengang jeg fik diagnoserne, nej korrekt, for der skamte jeg mig af H til.
    Men med tiden lærte vi at være åben omkring det, er det der hjælper mest.

    Det er noget vi direkte lærer i terapi grupper og hos psykologerne. Så det forklare forhåbentligt hvorfor en del er åbne omkring deres diagnoser. Det er første skridt imod accept af sig selv smiley

    Når dete r sagt er jeg enig i at næsten alt og alle åbentbart har noget. Specielt ADHD er godt nok udbredt hos næsten alle børn..


  • #119   7. apr 2015 Jeg er diagnoseret med stress og depression, og det blev jeg først over et halvt år efter det rigtig begyndte at gå ned ad bakke. Det var først da jeg var så stresset, at jeg i bogstaveligste forstand begyndte at tabe håret og jeg fik det så skidt, at jeg begyndte at kaste op ved tanken om at skulle noget som helst, at jeg fik mine diagnoser. Det er *heldigvis* diagnoser som jeg kommer til at slippe af med.

    Jeg kunne slet slet ikke tale om det i starten, men jeg er blevet åben om det, ikke kun for min egen skyld. Det hjælper mig at tale om det, og ikke lægge skjul på det. Er man nødt til at lægge skjul på det, så er det noget man begynder at skamme sig over, og så bliver det værre. Kommer man ud med det, forsvinder noget af skammen, og man kan så småt begynde at få det bedre.
    Derudover deler jeg min fremgang og mit forløb, fordi jeg ved der er andre som ikke er så heldige at have fremgang, og de mange gange har brug for, at se at man godt kan komme til at få det bedre. smiley

    Jeg hader mine diagnoser. Der går ikke én dag, hvor jeg ikke ville ønske, at jeg aldrig var blevet stresset eller depressiv, for hvis der er noget der er dødsygt, så er det at sidde fast det samme sted grundet sygdom. Jeg måtte droppe ud halvvejs igennem gymnasiet, for at mit stress ikke skulle blive kronisk, og nu er jeg her, snart halvandet år efter, og stadig syg - men i bedring. Det har været de absolut værste indtil videre 16 måneder, fordi jeg ikke kan holde ud ikke at komme videre med mit liv. Jeg kan kun være glad for, at jeg er ved at være rask nok til at give uddannelse et nyt forsøg, for man bliver skør af at sidde fast pga sygdom.


  • #120   7. apr 2015 [...]hvis du er diagnosteret for noget, lad være med at bruge det som undskyldning i sociale- og arbejdsrelaterede sammenhænge[...]

    Jamen, det er jo netop derfor, man får diagnosen. For at forklare på arbejde eller til en julefrokost, at grundet depressionen/stress, bliver der nu taget forbehold. Diagnosen betyder, der bliver sat menneskelige ord på den situation, man står i. Og stress/depression skal tages alvorligt!

    Kan der gives nogle eksempler på folk, der selvdiagnoserer? Jeg kan ikke rigtig mindes, jeg nogensinde har mødt et menneske, der selv har diagnoseret sig, let alone ØNSKER sig flere diagnoser!


  • #121   7. apr 2015 Hollaender

    - Det er en udbredt mode for en del teenagere at rende rundt og sige 'jeg har stress, depression' osv osv, uden de nogensinde har set en psykolog/læge, men blot læst sig frem til det på nettet.

    Det med dem der ønsker sig flere diagnoser, kender jeg dog heller ikke. Men de må da gerne få nogle af mine.


  • #122   7. apr 2015 Men det er jo (desværre) ikke ønskeligt for en arbejdsgiver at ansætte en person der før har gået ned med stress, depressioner o.l. Eller lider af det pt. Så i en samtale ift ansættelse så er det ikke noget man siger hvis man ønsker at få et arbejde.

    Mvh TT


  • #123   7. apr 2015 DD, true that. Viste dog ikke, det er en udbredt tendens, at unge går rundt og siger den slags ...

  • #124   7. apr 2015 TT, også sandt, som det er sagt. Dog tænkte jeg mere på sammenhænge, hvor man ER ansat på en arbejdsplads smiley

  • #125   7. apr 2015 Hvad så hvis arbejdspladsen er udsat ift. Økonomisk usikkerhed og står for evt fyringsrunder.. Sådanne ting bliver set meget på.. smiley
    Jeg ville nok ikke nævne det til andre end i private sammenhænge og hvis chefen hører det ad andre e.l. Så ville jeg jo være ærlig men samtidig sige at det jo tydeligvis ikke har haft nogen betydning for mit arbejde siden han intet har hørt eller lagt mærke til. smiley


  • #126   7. apr 2015 Problemete r jo at diagnoser HAR betydning for arbejde.

    De forsvinder ikke abre, fordi man er på arbejde, ergo vil de blive lagt mærke til.


  • #127   7. apr 2015 Nu var det jo ikke diagnoser jeg henviser til. Det var stress og depression. Hvis man bliver stillet diagnoser som manisk depressiv, adhd, thourette, asbergers o.l. Så selvfølgelig skal det ud i det åbne. Så bliver man beskyttet og møder en forståelse i stedet for irritation over manglende kompetencer nogle dage..

    Mvh TT smiley


  • #129   7. apr 2015 TT

    Depression og stress er diagnoser. Det er ikke noget man bare har fordi man føler sig ked eller stresset. Så er vi ude i selv diagnoser igen.


  • #130   7. apr 2015 Nu har jeg selv bla. angst og depression og de første lange stykke tid efter jeg havde fået papire på at jeg fejlede det, var jeg enormt flov over det og ønskede bestemt ikke at andre skulle vide noget om det overhovedet, men en del af min behandling gik ud på at lære at være åben omkring det, ikke at jeg går og siger det til hver og en mand, men det vigtigt at det ikke bliver et tabu. Jeg kan sagtens skrive eller snakke om det, især hvis det kan hjælpe andre der står i samme situation.

    Jeg bruger ikke mine sygdomme til at få medfølelse eller som forsvar, på nogen måde og jeg tror simpelthen ikke på at der er nogen OVERHOVEDET som ønsker sig flere psykiske sygdomme, da det er rent ud sagt et helved...



  • #131   7. apr 2015 TT, jeg er diagnoseret svært depressiv og svært stresset af både psykolog og egen læge, og har fået henvisning til psykiater som kan udskrive medicin.
    Jeg kan så sige, at selvom det "bare" er stress og depression, så mærkes ens arbejdsevne markant af de sygdomme.


  • #132   7. apr 2015 Bøgegårdens Liva og DD - Har lægen diagnosticeret det så er det en diagnose. Hvis ikke er det endnu ikke en diagnose..Ser I hvor jeg vil henne? smiley
    Har lægen kommet med en diagnose så giv arbejdsgiver besked og send denne papirerne fra lægen. Hvis lægen ikke har diagnosticeret det er det ikke en diagnose(endnu) så hold det indtil kroppen sådan at der ikke opstår problemer... smiley
    Håber I forstår min mening..hvis ikke spørg igen.. smiley

    Mvh TT


  • #133   7. apr 2015 Efter den sidste kommentar tror jeg, at jeg ved hvad du mener. smiley Kunne bare ikke lige fiske det ud af de andre kommentarer. smiley

  • #134   7. apr 2015 Jeg undre mig over hvordan man kan blive ved med at spare hos Dansk Politi.
    Det er da for pokker vores sikkerhed/tryghed det går ud over..


  • #135   7. apr 2015 Undre mig over at studiet (gymnasium/videregående) betagtes som et fuldtidsjob på 37 timer om ugen, samtidig med at det forventes at man får fritidsjob/studiejob ved siden af fordi en SU ikke er en fuldtidsløn. +at det faktisk pisser mig af, hvis bare politikerne kunne blive enige med sig selv om det er et fuldtidsjob (måske ikke helt med fuldtidsløn, men SU nok til at man kan leve på den uden job ved siden af) eller om man kun skal bruge så mange timer som man bliver "betalt" for smiley Hvis det gav nogen form for mening smiley

  • #136   7. apr 2015 Louise Thastum: Jeg tænkte præcist det samme i morges ... !!

  • #138   7. apr 2015 Jeg undre mig over hvordan i alverden det kan lade sig gøre at en person på 18 kan få mere i kontanthjælp end en på SU smiley
    Også undre jeg mig over politikere i det hele taget, skal de bare snakke uden om alt og aldrig svare på de spørgsmål de bliver stillet


  • #139   7. apr 2015 TT

    Uden diagnoserne, har man det ikke. Eller jo men når det ikke er blevet diagnositeret (staves?), render man vel ikke rundt og siger man har det ?


  • #140   8. apr 2015 Jo DD, det er desværre sådan en ting folk slynger omkring sig med. "Ej, jeg er sku lidt deprimeret" - Nej, du er sku nok lidt trist, har en dårlig periode.. Opsøg en psykiater eller læge hvis du dybt seriøst mener at du er deprimeret..

  • #141   8. apr 2015 Jeg kender mange som giver sig selv en diagnose, især deperation og stress er noget folk slynger ud med, blot fordi de lige har en lidt svær periode. Men sådanne perioder har alle jo smiley

  • #142   8. apr 2015 Og at det man faktisk næsten kan leve bedre på kontanthjælp end på mindste lønnen, hvordan kan det give mening hvis vi skal have flere i arbejde? Så må mindstelønnen op eller KH ned smiley
    Og som en anden tidligere nævnte, de høje lønninger og pensioner til politikere... Hvor mange af dem ikke har nogen erhvervserfaring, så tænker jeg lidt om de har nogen idé hvordan det er på arbejdsmarkedet?


  • #143   8. apr 2015 Der er desværre folk der går ned med stress eller bliver deprimeret og har det rigtigt skidt. Disse klarer arbejdsdagen og det er det.. De tager hjem og bare sover eller sidder apatiske. Det tager rigtig lang tid for nogle at gå til lægen og bede om hjælp. Det er i disse situationer man ikke skal åbne op før man har været hos lægen og fået den første dokumentation...

    Mvh TT


  • #144   8. apr 2015 At sige man har stress synes jeg godt er tilladt - uden det skal gøres til en sygdom. Jeg kan da godt sige at jeg har alt for meget stress at jeg lige må tage en enkelt fridag og slappe af og så komme i gang igen. Jeg synes kun det kan diagnotiseres af lægen hvis man får Psykiske eller fysiske reaktioner, som tab af hår eller mavesår, eller udvikler en psykisk sygdom. Jeg går og siger jeg har stress ja - jeg kan også sige at jeg er deprimeret i dag, fordi jeg føler mig trist og uoverskuelig og har et negativt syn på alt. Det er jo en del af en depression, men bare fordi min kun varer en dårlig uge eller to, skal det gå hen og gøre at jeg siger at jeg ikke må sige jeg er deprimeret og faktisk være det - og lige sænke alle ting 20% for ikke at gøre det værre? Nu har jeg sjældent taget fri for noget, på nær denne uge hvor jeg netop har været deprimeret og stresse og nu er bag ud med lektier, men min motivation er kommet lidt igen, og det er vigtigere for mig at jeg kan sige det og tage en beslutning for mig selv, om at stoppe tiden lidt og tage tid til mig selv og alle mine tanker og følelser, uden at blive stemplet som at det må jeg ikke sige eller gøre, og jeg er bare opmærksomhedsskrævende.

  • #145   8. apr 2015 Munk - tror ikke I forstår mit budskab! Jeg siger dette KUN for at passe på jer.. En arbejdsgiver er bange for hvad det kommer til at koste bedriften hvis en ansat bliver langtidssygemeldt. Så desværre er der nogle der vælger at fyre Medarbejdere hvis de får høre om situationen. De fyrer jo ikke på det grundlag (det er ulovligt) og de kan ikke fyre når lægen er indover Osv. Men de fyrer så på falske grundlag for at bedriften ikke skal tabe penge hvis I nu går og bliver sygemeldt on of . I må undskylde men ude i arbejdslivet er der ofte penge før de ansattes velfærd..
    Mvh TT der for hende så må I sige hvad I vil. Men for jeres eget bedste så hold kæft medmindre lægen er ind over for så er I beskyttet.


  • #146   8. apr 2015 Vil lige tilføje; man er ikke sikret ikke at blive fyret bare fordi man har lægen inde over. For mange sygedage kan få alle fyret - uanset diagnose eller lægeerklæring.


  • #147   8. apr 2015 Selvfølgelig smiley men man står meget stærkere. smiley

  • #148   8. apr 2015 Jeg vil sige det sådan, at jeg er ekstremt heldig med min chef og mit sygeforløb. Jeg har haft rigtig mange fraværsdage og perioder, og nu er jeg sygemeldt. Jeg har stadig mit arbejde når jeg er rask nok til at genoptage det, og har fået at vide flere gange at de er kede af, at jeg er blevet syg og glæder sig til at jeg kommer tilbage, fordi jeg er en af de ansatte som kan med ALLE de andre ansatte, og er en af dem der har fået flest positive kommentarer fra kunderne. (ind i mellem må man gerne blære sig lidt smiley )
    Derudover har jeg en arbejdsplads hvor vi har masser af praktikanter og deltidsansatte med mentale sygdomme, bla. har vi en skitzofren og en autist.
    Min skitzofrene kollega er meget, meget stille, og snakker helst kun med chefen, men han var så småt begyndt at åbne op og snakke og joke med mig også, inden jeg blev så syg at jeg ikke kunne arbejde på deltid. smiley


  • #149   8. apr 2015 Dejligt at høre smiley

Kommentér på:
Hvad undrer du dig over?

Annonce