{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre med hest uden trailerkort
  • #1   18. apr 2015 Mener det er 750 kg:)

  • #2   18. apr 2015 Bilens og trailerens total vægt må ikke overstige 3500 kg, og du må selvfølgelig ikke læsse traileren mere end totalvægten. Og så skal føreren have fået kørekort i 2009 eller før, ellers er reglen ikke gældende.

  • #3   18. apr 2015 Det er rigtigt, men det må tilsammen ikke veje mere end 750 kg, som Maya også skriver. Så jeg ved ikke helt hvilken hest og trailer, man kan køre med, som ikke vejer mere? En miniature i en lukket hobbytrailer? smiley

  • #4   18. apr 2015 Altså jeg bliver 18 næste uge, og jeg tager bare BE kortet med det samme, så jeg selv kan køre med min hest, for der gælder et andet reglement for mig, end for min mor. Mega irriterende, men så har jeg det jo! smiley

  • #5   18. apr 2015 750 kg som max må du altid køre med.
    Vejer hest og trailer mere, gælder de regler som II salmone skriver


  • #6   18. apr 2015 Er kortet taget før 2009, må vogntoget max. kunne veje 3500. Altså trailers totalvægt+bilens vægt. Det mener jeg ihvertfald, kører ikke selv efter de regler, da jeg har kørekort fra efter :P!
    Efter 2009 hedder det max. 3500 kg. med bilens vægt+bilens max. træk eller 750 kg. efter bilen(stadig med max. på 3500). Feks. kører jeg i en BMW der må trække 2200, og vejer 2050. Jeg må ikke køre i den med en trailer der vejer over 750, fordi bilens vægt+max. træk er over 3500; 4250. Derfor tog jeg trailerkørekort smiley


  • #7   18. apr 2015 Er kortet taget før 2009 skal bilen plus trailerens egenvægt og indhold veje max 3500 og trailer plus indhold må ikke overstige bilens koblingsvægt.

  • #8   18. apr 2015 du kan tjekke reglerne på politiets hjemmeside

  • #9   18. apr 2015 Som Maria skriver, afhænger det af hvornår kørekortet er taget. Er det taget efter 2009, kan du godt gå udfra at du ikke må... max-vægten er så lav at du vidst skal køre med en miniature i en hundetrailer for at overholde den smiley

    Er det taget inden, kan det sagtens gøres lovligt, afhængig af bil/trailer/hest. Jeg har ganske ofte kørt (helt lovligt) med Axel.


  • #10   18. apr 2015 vi har været ved at undersøge med vores bil, og så vidt min kæreste fandt ud af, så må lige netop vores bil, trække indenfor de nye regler, selvom vi fik kortet i 2011. Vores bil vejer 1560 kg og må trække 1520 mener jeg. begge disse er under 3500 kg, og vi må derfor godt køre med en trailer hvis totalvægt ikke overstiger 1520 kg. (den vi har til rådighed har en total på 1300 kg) smiley

  • #11   18. apr 2015 Det er noget med at du skal have erhvervet dit kørekort før 2009

  • #12   18. apr 2015 A.M.N. Hvis i begge har taget kørekort i 2011 og ikke tog trailer kort samtidig, må i ikke køre med mere end 750 kg på krogen.
    Har man har fået kørekort efter 2009, skal man have trailerkort hvis man skal køre med mere en 750 totalvægt, selvom bilen må trække mere!


  • #13   18. apr 2015 hm men som en anden skriver så må bilens totalvægt sammen med bilens trækvægt ikke overstige 3500 kg. og som vi kunne læse od frem til så måtte vi godt køre med det. men tror nærmest man skal ringe ind til politiet for deres regler er så åndssvagt sat op.

  • #14   18. apr 2015 det gælder kun for dem som har taget kørekort før 2009.
    Det har du jo ikke, så du skal have trailerkort for at må køre med en totalvægt over 750 kg. smiley


  • #15   18. apr 2015 AMN -det kræver nu ikke et opkald til politiet. Tidligere måtte man køre med en totalvægt op til 3500kg uden trailerkort. Det blev ændret, så enhver der har taget kørekort senere end 2009, uanset hvilken bil og hvilken trailer de kører med, må max have 750kg på krogen uden trailerkort, mens vi der har ældre kørekort, kan køre efter de gamle regler

  • #16   19. apr 2015 Kommer lige til at tænke på, hvad nu hvis man har trailerkørekort, men ikke hestetrailerkørekort?? Må man så køre med mere?:-)

  • #17   19. apr 2015 Der er ikke noget der hedder hestetrailerkørekort ;)!

  • #18   19. apr 2015 michelle w: det er bare ikke det der står på politiets hjemmeside...

    eller jeg kan i hvert fald ikke finde det. det jeg kan finde er dette:




    Kørsel med bil og påhængskøretøj




    Der findes særlige regler for kørsel med bil og påhængskøretøj. Få et overblik over, hvad du må køre med efter de nye regler, der trådte i kraft den 19. januar 2013.






    Kørekort til almindelig bil (kategori smiley og almindelig bil med stort påhængskøretøj (kategori B/E) udstedt før den 19. januar 2013.
    Hvis du allerede har kørekort til kategori B eller kategori B/E, må du fra den 19. januar 2013 føre de samme køretøjer, som du måtte føre før denne dato. Dog kan vilkårene for efterfølgende udstedelser af kørekortet have ændret sig, f.eks. gyldighedsperiode og helbredskrav.

    Kørekort udstedt fra den 19. januar 2013
    Fra den 19. januar 2013 må du med et kørekort til almindelig bil (kategori smiley køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg.

    Du må ligeledes køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.

    Hvis du har brug for at køre med et større vogntog end 3.500 kg., har du to muligheder:
    •at gennemføre en særlig køreuddannelse og aflægge en praktisk prøve, der giver mulighed for at køre med et vogntog, hvis samlede tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, men ikke overstiger 4.250 kg (B+), eller
    •at tage kørekort til kategori B/E (stort påhængskøretøj), der giver mulighed for at køre bil med et påhængskøretøj, hvis tilladte totalvægt ikke må overstige 3.500 kg.

    Uddannelserne er ens, men gennemføres med forskellige størrelser af vogntog. Du kan høre mere om dette hos din kørelærer, hvis du vil finde ud af, hvad der passer til dit behov.

    Hvis du har brug for at køre med et større vogntog end de nævnte, skal du have kørekort til f.eks. lille lastbil eller lastbil med stort påhængskøretøj (kategori C1/E og C/E).

    Fastsættelse af vogntogets og påhængskøretøjets tilladte totalvægt
    Vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt fastsættes på baggrund af bilens og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, som fremgår af køretøjernes registreringsattester.

    Indehavere af kørekort til kategori B, der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf, kan også fastsætte vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt på baggrund af bilens tilladte totalvægt og den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.

    Det bemærkes, at denne vægtfastsættelse kun finder anvendelse i forhold til kørsel i Danmark.


    og som jeg læser det, så står der at man må sætte køretøjer sammen, så længe de ikke overstiger totalvægten på 3500 kg samlet for trailer og bil.


  • #19   19. apr 2015 A.m.n ja det må man også. Men har du taget kørekortet efter 2009 og indtil nu, må du altså kun køre med påhæng på max. 750 kg. Har du derimod taget det inden 2009 og tidligere må du køre med max total på 3.500 kg.
    Og har du 1 hingst og/eller 4 følhopper skal du ydermere have kompetancebevis fra Fødevarestyrelsen som gælder for 5 år af gangen, traileren skal godkendes og synes til hestetransport også hvert 5 år. Og vejer vogntoget så tilmed også over 3.500 kg total skal der monteres en thygrografen i trækkende køretøj.


  • #21   19. apr 2015 Stutteri Haven

    Jeg er enig med A. M. N, og vil gerne vide hvor du læser at en der har taget kørekort efter 2009 ikke må køre med vogntog med totalvægt på 3500 eller under?
    Jeg synes jeg læser at hvis du har taget kortet før 2009 gælder samme regler som tidligere (hvor du godt måtte føre vogntøj på 3500 kg totalvægt da du havde kørekortet før 2009) og at de nu ændrer reglerne for dem som har kørekort efter 2009 til at man godt må føre påhæng med over 750 kg HVIS d bil+trailers totalvægt ikke overstiger 3500? smiley
    Jeg har æret inde og læse pjecen på politiets hjemmeside https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/koersel_paahaeng/ da alle svarer det med kørekort før/efter 2009 når der bliver spurgt til det herinde, og det bekræfter at alle må føre vogntøj på 3500kg? Ret mig hvis du ser/læser noget andet end dette - det kunne være rart hvis hestefolket kunne blive enige om reglerne (som er svært når de laver dem om konstant :P)


  • #23   19. apr 2015 ifølge det du skriver der bette mus, så må jeg jo med min bil og trailer, godt køre efter de nye regler. da bil total og trailer total ikke overstiger 3500 kg samt at trækvægten mm passer sammen.

  • #25   19. apr 2015 Godt så er vi enige smiley og ja det er super træls hvis bilen nærmest er for tung. men det gælder jo også den anden vej. ikke mange trailere med en total på under 2000kg efterhånden.

  • #26   20. apr 2015 Det er et fortolkningsspørgsmål.
    Ring til politiet og spørge, så er du sikker i din sag!


  • #27   20. apr 2015 Tak for svar alle

    Ja, Katja, det kan jeg fornemme - det er der godt nok delte meninger om smiley


Kommentér på:
Køre med hest uden trailerkort

Annonce