{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.883 visninger | Oprettet:

sko hest, til barefoot {{forumTopicSubject}}

jaa, nu er jeg her skam igen smiley
Min gl. pony havde 4 sko på da vi købte ham, men de kom af, og han fungerede ganske fint uden dem, nu har jeg så en hest som jeg har haft i 4 år, han fik forsko på i en alder af 5 grundet dårlige hove (hørt fra dengang værende ejer)

for snart 2 år siden prøvede jeg at pille dem af, fordi jeg ikke så dem nødvendige.. men han blev altså halt efterfølgende (beton gulv, grus på pladsen og muslinger på banen) jeg fik ham så skoet igen efter det, men vi er siden hen flyttet til en privat gård, hvor jeg snakkede med deres smed, som ikke så det kunne være umuligt for min hest at gå uden, imorgen har han gået uden sko i 2 måneder, og der har ingen halten været, jeg er ret positiv over det smiley

Nu mine spørgsmål:
Kan hovene blive stærkere med tiden? og er det typisk det hjælper med blødere jord? smiley
Nogle produkter eller lignende der er gode til at styrke hovene?
Og har set en hest med boots en gang, kan de bruges til tur? erfaring med dem, + og - side af dem?

Jeg har ikke styr på det med hovene, og overlader jeg trygt min smed til, så er ganske enkelt nysgerrig smiley
Undskyld hvis det blev et længere emne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sko hest, til barefoot
  • #1   21. apr 2015 Kan hovene blive stærkere med tiden? og er det typisk det hjælper med blødere jord?
    Ja, hovene bliver bestemt stærkere. Min hest har også været bundet til fire sko i mindst 6 år før jeg købte ham. Bare fordi det havde han da de købte ham, og så var han rideskolepony, de skal åbenbart have fire sko på... Vi tog omgående skoene af, og så stod den på boots på tur. To uger efter skiftede vi til en løsdriststald med enormt meget varrieret og hårdt underlag. Nu har han stået der i snart tre år, og hans hove er stærkere end nogen sinde før :)! Vil mene at blød jord er en god start, og boots på på hård overflade, men når sømhullerne er healer, bør den kome ud og få gået på varieret underlag, hårdt som blødt, uden boots ;)!

    Nogle produkter eller lignende der er gode til at styrke hovene?
    Lad være med at putte noget på, det gør mere skade end det gavner ;)! Hvis du vil styrke hovene så giv noget tilskudsfoder, feks. B-vitamin el. lign.

    Og har set en hest med boots en gang, kan de bruges til tur? erfaring med dem, + og - side af dem?
    Ja, hvis du får dem så de passer din hest. Boots kan være svære at få i den rette størrelse, form osv. Jeg red med boots i halvandet år efter ponyen havde fået skoene af. Kun under ridning, som senere hen blev til kun ridning på længere asfalt strækninger, og nu helt uden. Få en ud, der kan tage mål af din hests hove, så du får dem i den rette størrelse :D!
    Havde Renegade boots i sin tid, vidst nok den dyrete boot på markedet. Enormt lækre, sad godt, og holdt til flere timers skovtur inkl. flere lange galop stærkninger og fri galop op af stejle(!) bakker. Det eneste minus er den tid det tager at få dem på, og hvor klamme de er efter en tur igennem mudder xD


  • #2   21. apr 2015 uhh det lyder godt, var idag (igår som det jo nu er XD) på tur med min, asfalts vej, grus/græs kant, der var intet smiley

    Har jeg skam heller ikke tænkt mig, men det var mere hvis der var noget nogle havde god erfaring med smiley

    okai, det vil jeg lige få kigget på, bliver dog nok ikke i nærmeste fremtid da jeg lige fandt prisen på boots XD jeg står lige pt og er arbejdsløs, sååå der går lidt smiley tak for svar smiley


  • #3   21. apr 2015 +\- ved boost, er også at nogle heste kan ikke gå i dem, hasen kommer helt ned og lægge. Det gjorde de nemlig ved en af mine veninders hest.
    Og den anden +\- ting ved dem er at når din ponys Hove vokser, så kan det godt ende med at de ikke kan komme ordentligt på. Ganske simpelt fordi de ikke passer.
    Derudover er det en lækker form for "sko", uden tvivl. Har selv overvejet at købe dem mange gange smiley


  • #4   21. apr 2015 Hovene skal hærdes, så du starter på blødt underligt og begynder at tage din hest til hårdere og sværere underlag lidt af gangen så hesten ikke bliver halt, i starten vil din hest måske gå at humpe lidt på underlaget, men efterhånden vil hesten gå mere stabilt når hovene er hærdet.

    Du kan sammenligne det med at gå i barer tæer, ens fødder skal bare hærdes så kan man sagtens gå uden sko jo smiley


  • #5   21. apr 2015
    Ofte, så kan man ikke bare hive skoene af hesten uden at beskytte den i overgangsperioden med fx boots, wraps e.l til fx sålen er hård nok.

    Så hit ud af hvorfor hesten bliver øm uden, arbejd på det problem og beskyt hesten imens.


  • #6   21. apr 2015 Jeg har et par boots til min pony. smiley
    Min fik et par boots i slut februar, mener jeg. Hun gik med dem nogenlunde uafbrudt i cirka 1 måned (hendes hove var lidt akutte pga. dårlig smed, men det var i samarbejde med ny smed). Så fik hun smed efter cirka en måned med boots hele tiden, og nu har vi dem kun på på tur - men jeg rider også kun på tur på hende.
    Fordelene er, at det jo er billigere end sko, sundere for hoven, hesten taber ikke pludselig boot'en som den gør med sko (og hvis den gør, sætter man den bare på igen), desuden er det nemmere at vælge kun at bruge dem til specielle "lejligheder". Og så har man heller ikke jernsko på til vinter, når det er sne og glat. smiley

    Ulemperne er, at det kan være lidt besværligt at give hesten dem på, når man skal ud at ride - men det tager jo ikke lang tid. Desuden kan man måske risikere, at hesten taber en boot på tur, men jeg har dog ikke oplevet det.

    Jeg kan klart anbefale et par boots! smiley Mine er brugt ok meget ift. den relativt korte tid, jeg har haft dem. Og alligevel er de ikke blevet slidte, kun beskidte! Se evt. på billedet her.


    profilbillede
  • #7   21. apr 2015 Biotin styrker hovene og deres vækst. der findes mange slags, men har fundet ud af at det godt kan betale sig at investere i en af de lidt dyrere varianter, da man hurtigere kan se resultatet.
    St. hippolyt laver noget der heder ungulat, som kan bruges som en booster kur mod svage/dårlige hove. En i den stald hvor jeg står har brugt at give det som en kur, fordi hendes nye hest havde meget sarte hove, og siden har den ikke haft problemer med hovene.
    men det er ret dyrt koster vist 800-900 kr. for 10 kg. men det virkede nærmest med det samme, og hovene blev meget stærkere med det samme.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   21. apr 2015 en stærk hov kræver korrekt fodring, og evt. tilskud.

    jeg har selv brugt boots på en hest, hvis hesten bliver passet med smed og bootsene passer ser jeg ingen ulemper. vi brugte cavallo simple boots, på tur, under ridning og på fold.
    hvis man rider meget tur er boots en god ting da de er stødabsorberende, samt du skåner hestens hov for meget slid og dårligt underlag.

    nogle heste er ømtåede og vil altid Være det, da hove er forskellige, og nogle heste bare er ømtåede.

    desuden er de også gode hvis hesten har fået hovbyld, da hesten stadig kan komme på fold smiley


  • #9   21. apr 2015 Har brugt boots i en del år, der er så mange forskellige efterhånden at det er ret nemt at finde nogle der passer ens hest smiley
    Jeg ville give den en kur med Ungulat fra Hippolyt, samt kigge på hvor meget stivelse/sukker hesten ellers får i sin krybbe, jo mindre af det jo bedre for hovene.. Sommergræs er som regel en skidt ting for hovene, al det fruktan gør dem bløde og de bliver ofte flade, men det sker ikke for alle.. Bare hav det in mente..

    Man starter på blødt underlag, og derfra tager man den ud på mere og mere varieret underlag... Det vigtigeste er at den aldrig er ømtået, bliver den det, skal den have boots, hoofwrap eller lign på indtil der er kommet km i hovene og hoven styrket smiley


  • #10   21. apr 2015 super tak for alle de forskellige svar smiley

    Ada: vi var på tur her igår (asfalt og grus) ingen pumpen her smiley så er ret positiv over at have forsøgt smiley og nu er jeg meget forskellig fra min hest, for jeg plejer at rende rundt på sten smiley

    Jeanette: vi køber selv foderet, og søger for det ikke er meget sukker og stivelse i smiley men det med græsset har jeg ikke oplevet problemer med, (stod på sommergræs sidste år) smiley


Kommentér på:
sko hest, til barefoot

Annonce