{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.899 visninger | Oprettet:

Rydder du op efter hesten? {{forumTopicSubject}}

Mamma mia, jeg ligger atter søvnløs.
Men halleluja for det, for så kommer man i tanke om en masse ting!

Anywho - dette emne begår sig på den evige debat om, hvorvidt en rytter skal fjerne hestens efterladenskaber, når de er på ridetur. Skal det kræves, at uanset hvor hesten vælger at gøre det, så er det rytterens ansvar at have spaden med på tur, eller er det okay, at hesten efterlader en souvenir på vejen?
Og hvad så, hvis dette er lige foran en indkørsel ...?

Hvornår, hvordan, hvorfor HG? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rydder du op efter hesten?
  • #1   25. apr 2015 Altså hvis jeg rider i naturen på en mark eller sti samler jeg ikke op. Men hvis det er inde i byen- ved indkørsel- på vejen- ved huset samler jeg op.. Lige såvel jeg samler min hunds hundelort op kan jeg heller ikke bare ride fra en hestepære. smiley

  • #3   25. apr 2015 Hvis der bliver efterladt en hestegave på fortovet eller cykelsti så har du pligt til at fjerne lorten. Men rider du på vejen hvor man skal da hesten går ind under køretøj i lovgivningen er du ikke forpligtet til at fjerne hestepærer.
    Det er loven og det jeg holder mig til når vi rider smiley


  • #4   25. apr 2015 Hvis hun skider på cykelsti eller, hvis det overhoved er muligt, på fortovet. Ellers ikke smiley

  • #5   25. apr 2015 Nu rider jeg aldrig på hverken fortorv eller cykelsti for det må man ikke, man skal ride på vejen, og når det sker på vejen så nej så fjerner jeg det bestemt ikke..
    det forsvinder efter få dage sådan noget, plus det stinker ikke efter få sek.
    så nej jeg fjerner ikke..


  • #6   25. apr 2015 Altså på opstaldningsstedet skal alt hestelort samles op smiley

    Så når man er på tur så er det sådan at ved alle de steder hvor mennesker går eller folk der cykler/motionere (whatever) der sparker jeg det ind til siden så andre ikk skal tråde i det.

    Og ude ved vejen der gør jeg intet smiley
    Logisk nok om sommeren er den lille bitte klat lort jo overhovedet ingen betydning når der ligger gylle OVERALT mildt sagt smiley
    Desuden synes jeg det er meget farligt hvis jeg skal til at stå af på en landevej hvor biler, lastbiler, busser, traktorer, motorcykler og andre ting som nu kører kommer imod mig hver eneste minut, så hellere sure personer end en bilulykke smiley
    For jeg rider nemlig nogengange på meget tunge trafikkerede veje og der nægter jeg at stige af efter en lort smiley


  • #7   25. apr 2015 Men jeg er så heldig at mine heste nærmest ALDRIG skider på tur! smiley

  • #8   25. apr 2015 Jeg samler ikke op, men skider hesten midt på stien bliver det skubbet ind til siden. Det er dog sjældent sket, for hesten har ikke noget at lave midt på stien.

    Her hvor jeg bor er det tilladt at ride på stisystemerne - dvs cykelsti og fortov. Krav er at der ikke må galopperes, og at man skubber efterladenskaber ind til siden.


  • #9   25. apr 2015 Vi må ikke ride på fortorvet eller på cykelstien.
    Jeg fjerner intet, for det er min opfattelse at en hestepære er ret uskadeligt, hvis folk brokker sig siger jeg at jeg fjerner den nå ingen biler efterlader gummi fra dæk, benzin, diesel, olie og for øvrigt køre pænt.
    Så brokker de færreste sig, men dem der gør, fortæller jeg at en hest er klassificeret som bil i dansk lovgivning og vi jo derfor skal gøre som bilerne, jeg er overbevist om at min hest forurener mindre en deres bil.


  • #10   25. apr 2015 Jeg fjerner ingenting

  • #12   25. apr 2015 Ja gu skal der rydes op! Alt andet er da respektløs. Hvis hesten taber noget i byen så kommer jeg med en skovl og samler det op bagefter når hesten er sat på fold. I skoven og på grusstier hopper jeg af og sparker dem ud i siden hvor de ikke ligger i vejen.

  • #13   25. apr 2015 Jeg rydder jeg op efter mine heste, hvor det kan genere andre. Tager turen med skovl og spand bagefter, medmindre det er i uden for lands lov og ret hvor ingen går. Jeg er selv træt af de hestepærer som efterlades på gangstierne og de grønne områder hvor vi bor.

  • #15   25. apr 2015 Nej.. Jeg gør ikke medmindre det er på stutteriets matrikel da aftalen er at jeg fjerner de der. Men på vejen eller i skoven så nej. Det skal vi heller ikke ifølge reglerne smiley
    Mvh TT


  • #16   25. apr 2015 jeg fjerner hvis det ligger dumt midt på stien eller andre steder hvor hunde lortene også bliver fjernet hvis der er stor chance for hundelorte i området så lader jeg også min ligge

    dog gør jeg det ikke med det samme jeg rider vidder og cykler rundt med reb og spand når jeg er færdig med hesten for det er ikke lige så nemt med en lille hunde pose smiley


  • #17   25. apr 2015 Jer, som tager turen bagefter for at samle op: Hvordan kan I overhovedet få tid til den slags? Nu kommer det selvfølgelig an på turen, men vi rider meget lange distancer, også på steder, hvor det er mindre nemt at komme på bil eller cykel smiley

  • #18   25. apr 2015 nu rider jeg aldrig hvor det ikke er nemt at komme til med cykel og mine ture vare ca 1.5 time i skridt en form for "cirkel" så det tager ikke mere end omkring 15-20 min at cykel fra stalden og så til lorten og samle op og så hjem i haveaffald eller ud på blomsterne som gødning

    så tager jeg bare greb og spand med ud i stalden næste gang jeg skal ud til hesten


  • #19   25. apr 2015 Nu er det jo sjældent mere end én pølle per tur, så man behøver jo ikke følge hele ruten hver gang, man tager bare den direkte vej. og hvis det er et ufremkommeligt sted så synes jeg ikke man behøver fjerne helt, så sparker man den bare væk fra sporet.

  • #20   25. apr 2015 Jeg fristes til at spørge hvad i så mener om at man ikke kan, altså stå af hesten eller køre ud bagefter pga handicap.
    Må de så ikke ride?


  • #21   25. apr 2015 miss en hjælper kan være en mulighed
    man kan også lade vær


  • #22   25. apr 2015 Miss: nu er verden jo ikke sort og hvid smiley selvfølgelig skal de ikke stå af for at fjerne ..

  • #24   25. apr 2015 nu husker vi lige på alle sammen at man må faktisk ikke ride på cykelstier eller fortov
    smiley smiley smiley
    man må kun ride på vejen og på ridestier og hvis vejen fx er en vej hvor man ikke vil se heste (fx store trafikredede landeveje) så skal den i trailer (tror det var Herning politi som fortalte det til mig)


  • #25   25. apr 2015 Her hvor jeg bor er der tilladelse til at ride på alle stisystemerne.

    Jeg ved godt at det ikke gør sig gældende alle steder, men det er altså tilladt hvor jeg bor, og dermed er der jo undtagelser.


  • #26   25. apr 2015 smut self er der undtagelser nogen steder men for pokker der bude bare være andre regler for det der med heste smiley

  • #28   25. apr 2015 hov læste det ikke ordentligt

  • #29   26. apr 2015 Nej, det er ikke så sort hvidt, hvis man rent fysisk ikke kan, så skal man selvfølgelig ikke, men det bedste ville da være at man fik en til at hjælpe sig med det, men hvis den mulighed ikke er der, så må man lade dem ligge.

    Men vi der har alle muligheder for at gøre det bør også gøre det. Der er jo rigtig mange steder, i hevrt fald her i Midtjylland hvor de vælger at lave ridning forbudt hvor vi har redet i årevis. Derfor synes jeg det er vigtigt at vi selv gør hvad vi kan for ikke at gøre os uønskede. Det er desværre ikke en menneskeret at ride i naturen.


  • #30   26. apr 2015 Hvor skulle en sådan hjælper komme fra?
    Altså de fleste vil jo nok have penge for at skulle gå efter sådan en rytter, jeg gad faktisk ikke gå 20 km for at samle en pære op som ikke skal fjernes.
    Men jeg er nok doven


  • #31   26. apr 2015 miss man jan tage en veninde med på tur enten på en cykel eller jan hun ride med

    og nu ved jeg ikke hvor lange dine ture er men jeg rider /går nok en 5 km med min og der er nok Max 2 km ud til lorten og 1 km til huset


  • #32   26. apr 2015 men nu bunder det nok mest i at vi i mit område har nogle fjordheste fra noget center som rider midt på fortovet

    og så skider de altid midt ude på fortovet og det får jeg og mine ride venner altid skylden for når vi så kommer ridene

    så nu samler jeg op så jeg kan skælde dem der skælder mig ud at de skal skælde de der fjordheste ud i stedet for

    smiley


  • #33   26. apr 2015 Det kunne være en veninde eller forælder eller sådan noget, og det er også kun HVIS de har det.

  • #34   26. apr 2015 Hvad hvis man ingen har?
    Man skal ikke fjerne det, så hvorfor gøre det, hvis man holder sig fra fortorvet og cykelstien?


  • #35   26. apr 2015 miss så skal man vel samle op på vejen lige som traktorer skal fjerne jord/gylle fra vejen

  • #36   27. apr 2015 Nej jeg fjerner ikke. For ærlig talt gider jeg ikke gå mine 15-30km rideruter igennem for at fjerne hestens efterladenskaber inde i skoven. Og muligt man sagtens kan køre med en bil der inde, det er bare ikke tilladt smiley
    Jeg fjerner heller ikke langs vejen, kun hvis jeg har været nød til at bevæge mig op på fortovet eller ind i en indkørsel og hesten skider der. For jeg må ikke ride på fortovet og andres indkørsel er privat grund - derfor skal der ikke ligge lort der.


  • #37   27. apr 2015 Ina: Udover det faktum at landmanden ikke skal ryde op efter sig. Der skal kun sættes skilte med "advarsel fedtet/glat føre"

  • #38   27. apr 2015 grafik skal man så ikke som landmand samle op hvis man ikke har disse skilte

  • #39   27. apr 2015 Ina: Nej en landmand skal aldrig ordne vejen, han skal bare søger for at der bliver opsat advarsles skiltene,

  • #41   27. apr 2015 Nu har jeg ikke læst de andres kommentarer, så måske er der nogen, der deler samme mening som jeg selv.
    Først: Jeg er så privilegeret at have en hest, der hverken tisser eller skider, når hun bliver trænet! (y)

    Men skulle det ske, at hun laver en bæ på vores ture, fjerner jeg det ikke, tror jeg. Jeg har én enkelt gang været ude at gå med hende lige efter jeg købte hende, hvor vi kom gående inde i byen, og så skulle hun altså skide. Midt på vejen. Min mor så det - desværre - og forlangte at jeg gik derom med skovl og trillebør efterfølgende, så jeg kunne fjerne det. Så det måtte jeg jo.

    Når jeg rider i skov/ikke-bebyggede områder, kunne jeg ikke drømme om at fjerne bæen.. Det er da sikkert lækkert for skovbunden! smiley På tur i bebyggelse mener jeg nu også stadigvæk, at den sagtens kan blive liggende. Den forsvinder få dage efter, meget af det er bare ikke-fordøjet hø/wrap/græs, og det er, trods størrelsen, ikke nær så ulækkert som en hundelort.

    Vores have er fyldt med kattelort..... og det på trods af at vi kun har en hund.... Hvornår kommer katteejerne og fjerner de lorte, deres katte har lagt? :o)


  • #42   27. apr 2015 ok

  • #43   27. apr 2015 Og nå ja, så har jeg lige for et par dage siden spurgt min far (politimand), om ikke det er et krav, at landmænd, der kører med store, beskidte maskiner på vejen og laver mudder- og jordspor, skal fjerne det, de efterlader. Og jo, det er det.

    Skal lige se, om ikke jeg kan finde lovkravet på nettet. :o)


  • #44   27. apr 2015 " § 87. Der må ikke på vej henkastes eller efterlades noget, der kan være til fare eller ulempe for færdslen.

    Stk. 2. Såfremt der fra køretøj tabes eller spildes noget på vej, der kan være til fare eller ulempe for færdslen, skal dette straks fjernes. Kan dette ikke ske, skal andre, indtil faren eller ulempen er fjernet, ved afmærkning eller på anden lignende måde gøres opmærksom på forholdet."
    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005 smiley


  • #45   27. apr 2015 tak bidløse

  • #46   27. apr 2015 bidløse. ja traktorer skal netop fordi hvis de bare efterlader det = det regner dagen efter = hvis en motorcykel kommer på 80km/t = ulykke! smiley det siger jo sig selv smiley

    men er det egentlig et lovkrav man skal fjerne hestepære? smiley


  • #47   27. apr 2015 Mason Fall
    Da jeg satte det ind var det også til det med traktorer. smiley Jeg tænker, at det skal være en meget stor hest, som kan lægge en meget stor lort, før den kan påvirke trafikken sådan rigtigt. Altså, der er vel bilister, som kører udenom.. Men udover det? Tror ikke en bil kan forulykke på grund af en hestepære på vejen.... smiley


  • #49   27. apr 2015 C.Sværke
    Den havde jeg faktisk ikke overvejet. Tænkte kun på biler/lastbiler/busser, som jo har mange og brede dæk. Hmm, det har du selvfølgelig ret i. Så på sin vis kan en hestepære godt være til gene for øvrige trafikanter. Hvis man er meget uheldig!


  • #50   27. apr 2015 Majbrit en hest er vel er køretøj og det er en traktor også

    en traktor som er køretøj skal samle op
    så burde en hest som er et køretøj jo samle op


  • #51   27. apr 2015 men står der direkte en lovkrav om hestepære?

    Fordi af det bidløse har nævnt er det jo kun hvis det er til fare i trafikken at man skal samle op. Ergo skal landmænd da vejene kan blive glatte af det. og når man så rider i rabbatten er der jo ingen farer smiley


  • #52   27. apr 2015 en eller anden bonde knolden skal sikkert nok glide i lorten hvis den ligger i vejkanten smiley

  • #54   27. apr 2015 Tak for svar sværke! smiley Altså som skrevet længere oppe er mine heste dejlige nemme og skider næsten aldrig på tur. men det er stadig dejligt at vide hvornår man skal skubbe det siden og hvornår det ikke er nødvendigt! smiley

  • #55   27. apr 2015 Hvis det er på asfalt/ cykelsti osv skubber jeg det ind i rabatten (hvis der er sådan en) Hvis det er ved huse, hvor der vel og mærke ikke er nogen rabat, kommer jeg tilbage senere og samler op/ fejer det væk. Hvis jeg rider på stier/ rabatter osv lader jeg det ligge.

  • #56   27. apr 2015 Ina nope

  • #57   27. apr 2015 miss tror man kan vende og dreje den for jeg kan også vende den og sige okay

    der er ingen som går efter en bils udstødningsrør for at samle co2 og kuldioxid op i en plastikpose

    hvorfor skal jeg så gå efter min hests udstødningsrør (røvhul) for at samle dens partikler op


    jeg.tror i stedet for at få en hest i kategori bil motorcykel og hund og diverse underlige ting så burde der hede en kategori hest


  • #58   27. apr 2015 Så slipper vi også for at sammenligne med diverse køretøjer

  • #59   28. apr 2015 Bidløse: Loven siger jo netop også "er det ikke muligt at fjerne" så skal det skilte op. Mange landmænd har ikke en kost og kan derfor slippe afsted med at bare sætte et skilt op, fordi de faktisk stadig følger loven.

  • #60   28. apr 2015 Ina: En hest er stadig en hest og ikke registeret som værende et køretøj. Men den skal på steder uden særlige ridestier opføre sig som et køretøj, altså være på kørebanen smiley

  • #61   28. apr 2015 nej hesten er ikke registreret som et køretøj men betragtes som et, og der er ikke regler for at man skal samle op efter den

  • #62   28. apr 2015 politi i Herning sagde at man så hesten som en bil men skulle trækkes som en motorcykel og nogle vil have man samler op efter den som en hund

    jeg tror bare vi skal have en kategori hest


    FDM eller Falck skulle vist have lavet eller snart komme med et oplæg for hvordan man skal ride

    er ikke medlem i noget af det så kan ikke selv læse det


  • #63   28. apr 2015 Ja man ser hesten som en bil, men den tilhøre ikke kategorien: Registeret køretøj. Den har ingen kategori tilknyttet smiley

  • #64   28. apr 2015 Ina der er allerede regler for hvordan vi skal ride. De er beskrevet i færdselsloven, hverken Falck, Fdm eller dansk rideforbund kan lave særskilte love på området. Vi har kun en lovgivende instans i Danmark og de har beskrevet hvordan man skal færdes med hest både når man rider og når man trækker hesten.

    Og da den betragtes som et køretøj skal den være på vejen, placeret så langt til højre som muligt og der er ikke krav om at fjerne lort efter dem.
    Ud over det gælder samme regler for håndholdt mobil og alkohol som der gælder i bil


  • #65   28. apr 2015 Rikke har snakket med herning politi om det og har styr på reglerne men de kan jo bare "bøjes og vendes " og defineres på så mange måder at man nemmere vil kunne finde ud af det hvis man bare lavede nogle helt nye regler til hesten og æslet og muldyret i stedet for at det skal være en bil og eventuelt udsættes for farlige busser og biler mm og at man så kan undgå at motorcykeller vælter i lort

    eller at vi får skel ud for ikke at samle op når vi faktisk ikke skal

    FDM eller Falck kommer med en klar udmelding af hvordan reglerne er så man ikke skal sidde og gætte sig frem og tolke og definere osv


  • #66   28. apr 2015 Loven kan ikke bøjes, lige på det punkt er den meget tydelig

  • #67   28. apr 2015 åbenbart ikke tydligt nok om der bude samlet op på vejen eller ej

  • #68   28. apr 2015 Dog kan grundejer foreninger og privat veje opstille krav om oprydning efter hesten og hvor vidt du må færdes der

  • #69   28. apr 2015 Jo det er også tydeligt. Der står ikke at det er en lov. Altså skal du ikke

  • #70   28. apr 2015 Ina: Det er ikke falk eller FDM der skal komme med en udmelding. Det er politikkerne som skal lave en lovændring og derved omskrive færselsloven.
    Udover det syntes jeg nu det er okay at hesten betragtes som en bil og at man derfor ikke må ride på fortovet.
    Dog burde man have lov til at benytte cykelsti men hvor der skal udvises særlig artpågivenhed fra rytterens side af.


  • #71   28. apr 2015 Hmm syntes så bare det er.mærkeligt at man så skal sørge for at olie fra biler eller have affald son falder fra traileren skal samles op

    eller at erhvervs køretøjer med heste transport skal sørge for at der ikke kommer tis på vejen


  • #72   28. apr 2015 team du misforstår nok det jeg skriver jeg skriver at FDM eller Falck vil komme med en klar forklaring på hvordan reglerne er (så man nok kan undgå diskussioner om netop dette emne)

    som du siger grafik brude det være okay i det mindste at ride på cykelstier med hensyn til andre trafikanter på stien


  • #73   28. apr 2015 Det skyldes miljø forurening heste lort er ikke skadeligt for miljøet.



  • #74   28. apr 2015 men det er tis

  • #75   28. apr 2015 Olie gør føret glat og kan derfor være til fare! Tabt haveaffald kan blorkere vejen og derfor være til fare.
    Det giver god mening at sådanne ting skal fjernes!

    Og man skal ikke sørge for der ikke kommer tis på vejen, man skal sørge for hesten har strøgelse i traileren som syger tisset. Dette har intet med færdselsloven at gøre, men loven om dyretransport.


  • #76   28. apr 2015 men som skrevet længere oppe kunne en hotellet vælte en motorcykel = farlig

  • #77   28. apr 2015 Hvis vi skal til at færdes på cykelsti og fortov sø vil vi også skulle samle op efter hesten

  • #78   28. apr 2015 En hvad???? ??

  • #79   28. apr 2015 Ina: En motorcykel kan også vælte grundet en vandpyt. Man lære netop at undvige disse ting når man tager sit kørekort til motorcykel.
    Og for at være "til fare" eller unødig ulempe skal det påvirke alle trafikkanter smiley


  • #80   28. apr 2015 Rikke: Mener bestemt ikke en hest har noget at gøre oppe på et fortov. Men mener godt man kunne låne cykelstierne som går langs de store landeveje smiley

  • #81   28. apr 2015 Okay syntes bare stadig ikke at det er tydligt nok for som.man kasse siger en at lorten skal fjernet pga motorcykel og den anden siger at det skal være til fare for alle



  • #82   28. apr 2015 Ina: Love. er ny ganske tydelig, at du så vælger at gå ned i nippikkeri kan man jo ikke gøre noget ved. Du skal jo være velkommen til at fjerne din hests lort smiley
    Og angående nippik, så kan man gøre dette ved rigtig mange punkter af færselsloven smiley


  • #83   28. apr 2015 Ina det er synsninger ikke lov.
    Blade, grus, vand er til fare men det er til fare for alle trafikanter.

    Færdsels loven er utvetydig.

    Grafik jeg er som sådan enig.


  • #84   28. apr 2015 team det et jo så bare ærgerligt at reglerne skal lave så mange diskussioner fordi nogle går den ene vej og andre den anden "fordi man kan"

  • #85   28. apr 2015 På en eller anden måde endte den her tråd ud i noget helt andet, end det jeg tror, der var meningen med den...

    Team Grafik, kan se du henvender dig til mig i dit svar 59. smiley Er i skole og havde time, da I skrev, så jeg kan først svare nu.
    Jeg er helt enig! Jeg så her den anden dag, at der rent faktisk var skiltet med et glat vejføre netop på grund af jord fra en traktor. Og der har du jo ret. smiley
    Men der er dælme også mange, der ikke skilter! Loven siger netop bare, at man skal fjerne det, man smider/taber på vejen. Hvis man ikke kan det med det samme, skal man skilte, indtil det er fjernet.
    Altså, det skal fjernes, men det er ok ikke at fjerne det før arbejdet er slut, og indtil arbejdet er slut, skal der skiltes. Det er i hvert fald det, jeg får ud af det. smiley


  • #86   28. apr 2015 Bidløse: Det er nemlig også korrekt, men mange fjerner det bare ikke og lader blot skiltet stå smiley Men heller det end ingen varsel smiley

    Ina: Jamen altså, nu er det bare sådan at en hesteprut ikke skal fjernes i følge færselsloven - den er hverken til unødig ulempe eller til fare. Motorcykler er meget sarte, det er korrekt - og det er netop derfor man skal lære diverse undvigelses manøvre.
    Men svar mig ærligt, hvor tit rider du ude midt på kørebanen? For som motorcykellist køre man "midt" i den højre side af kørebanen og ikke klisteret op af rabatten som en rytter til hest vil være smiley
    Og tvivler nu på at en motorcykel vælter hver gang den støder på noget lidt dårligt føre, for man har jo netop lært at tage højde for sådanne ting og tilpasse hastigheden.


  • #87   28. apr 2015 Ja, men jeg mener egentlig a have fået at vide, at jorden skal fjernes ved arbejdets afslutning - hæng mig ikke op på det! smiley Jeg tænker også, at så længe der er skilt, så går det. Selvom det er rigtig irriterende at køre på!

  • #88   28. apr 2015 grafik jeg gør aldrig men det kunne jo være man red 2 og 2 som man jo så godt må så længe stregerne på vejen viser at dette er okay

  • #89   28. apr 2015 Ina: Man må aldrig ride to og to på vejen smiley

    Bidløse: Altså jeg mener ikke der er krav på fejning af vejen, men kun skiltning så fremt man ikke kan feje vejen ren fra mudder smiley Men dette er så noget en kørelære har sagt, så om det er korrekt ved jeg ikke. Men skiltet er et lovkrav så fremt der ikke bliver fejet med det samme.


  • #90   28. apr 2015 Hmm man må da godt som motor cykel køre 2 og 2 hvis man ikke kommer over stregerne og hvis stregerne er dobbelt optegnet
    og man må da godt overhale på almindelig vej så kan en hest jo godt overhale en anden og i overhalingen skide


  • #91   28. apr 2015 Nej man må heller ikke på motorcykel køre to og to, man skal køre i hver sin vognbane. Nogen veje er brede nok til at have to vognbaner, men her skal man faktisk kun bruge den venstre til overhaling og ellers være i højre vognbane.
    Overhaling er noget helt andet, men personligt ville jeg ikke overhale en anden hest på vej - det kan blive farligt vis der kommer en bil. Og igen hesteprutter skal ikke samles op, de anses ikke som værende tabt affald eller farligt spild som kan forværre vejens føre og derved være til fare.


  • #92   28. apr 2015 Hmm... måske du har ret. Min far - tidligere færdselsbetjent, har muligvis ikke helt styr på det længere - sagde bare, at man ikke måtte lade det ligge.
    Når jeg læser, finder jeg både det du skriver, men også at man skal få det væk, bare ikke nødvendigvis med det samme (hvilket kræver skiltning) ... smiley


  • #93   28. apr 2015 Men nu er en hest altså klassificeret som en bil i trafikken og så er der jo ikke meget at diskutere om den sag

  • #94   28. apr 2015 Jeg ville faktisk gerne se hvor travlt landmænd lige fik hvis de skulle ud og feje veje hver gang de tabte en skovl fuld noget, det gør de altså ikke, loven siger at de skal fjerne hvis de nedsætter førligheden på vejen over et længere stykke, ikke blot for en skovl grus eller mudder.
    Ellers ville jeg gerne se hesten der kan skide 25 m i en hel vognbane, der er en trillebør vist ikke nok, he he.
    Ingen køre galt af en hestepære for så har de ikke overholdt paragraf 3 mener jeg det er, hvor man skal køre efter forholdene, på landet og i byen må man forvente at nogen eller noget har tabt en spand, en smule affald, græs fra græsslåmaskinerne og altså også en hestepære.
    Men man skal samle op efter sin hund og hold nu op der er mange der ikke ser deres hunde skide, det er klamt


  • #95   28. apr 2015 Miss: Tja, men når der ligger jord 300meter på en stor landevej pga traktorer mener jeg stadig landmanden bør feje vejen når de er færdige med at arbejde på marken smiley
    Men ellers er jeg enig i at man ikke bør køre galt grundet en hestepære


  • #96   28. apr 2015 Grafik hvor skriver jeg at landmanden ikke skal rydde op

  • #97   28. apr 2015 Forstod på dit svar at du mente landmændene ville få for travlt ved at rydde vejene og derfor kun skulle ordne vis de har svinet et længere stykke. Hvis dette ikke var din pointe, så undskylder jeg for misforståelsen.

  • #98   30. apr 2015 Jeg har så tit hørt det der argument med, at på vejene skal vi ikke samle op, fordi vi er ligesom bilerne, men HVOR STÅR DET? Er der nogen, der rent faktisk kan henvise til, hvor det står i loven?

    Jeg talte nemlig fornyligt med en betjent, der sagde, at vi skal samle op allesteder. Ligesom biler skal samle op, hvis de spilder olie. Vi kan reelt få en bøde for at lade "gaver" ligge.


  • Susanna W
    Susanna W Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #99   1. maj 2015 Hestepærer er ikke sundhedsskadelige på nogen måde. De indeholder ingen bakterier der er farlige på samme vis som hundelorte. Derfor er det ikke nødvendigt at rydde op efter hesten.

  • #100   1. maj 2015 Jeg fjerner ikke noget på tur. Og det kommer jeg aldrig til.
    Ikke før en bil ejer fjerne deres olie på vejen smiley


Kommentér på:
Rydder du op efter hesten?

Annonce