{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.371 visninger | Oprettet:

Hest smadre boksen! {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er!
Jeg har virkelig brug for hjælp!!!

Min hest har altid haft den vane at hun sparker ind mod sidekammeraten. Derfor er hendes boks nærmest betrukket med gummimåtter, og dette hjalp også - i starten.
Nu er hun begyndt at sparke igen, og det er så slemt at hun holder ejeren af gården op om natten.
De står kun inde fra kl 20 om aftenen til kl 8 om morgenen, resten af tiden er på fold.
Vi har prøvet at skærme af, dette virker heller ikke.
Løsdrift går slet ikke.
Hvad kan vi gøre?! Det er ikke længe før hun har smadret hele boksen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest smadre boksen!
  • #1   29. apr 2015 Prøv at bytte boks/sidemakker

  • #2   29. apr 2015 Ja, er det det samme, når hun har en anden hest ved siden af? smiley

  • #3   29. apr 2015 Har hun noget at gumle på hele natten :)?

  • #4   29. apr 2015 Ligger hendes hø/foder op af den anden boks?

  • #5   29. apr 2015 Har haft hende i 5 år nu, og hun har haft mange forkellige sidemakkere - både heste hun gik på fold med og heste hun ikke gik på fold med. Desværre startede det altid. smiley

    Hun har wrap og halm i slowfeeder net til natten, hun får gerne over 10-12 kg til nat. Det er propfyldt.


  • #6   29. apr 2015 Hvis hun har hø/wrap at tygge på hele natten, og det ikke ligger op mod sidemakkeren, hvad så med eventuelt at få noget underholdning ind i boksen til hende?
    En bold eller en likit sliksten i holder? smiley


  • #7   29. apr 2015 Hun har aldrig været interesseret i bolde, prøvet mange gange
    Likit slikstenene er hun desværre for klog til, hun knækker dem over på midten så den falder fra hinanden og hun så bare kan spise den. smiley


  • #8   29. apr 2015 Er hun skærmet af med en pressening? smiley

  • #9   29. apr 2015 Nej, skærmning virker ikke. smiley

  • #10   29. apr 2015 Vi har også en pony i stalden som sparkede i boksen uden nogen sammenhæng. Vi byttede så den kun har en sidekammerat, det hjalp ikke.
    Ejer skiftede så foder ud til et hvor der ingen sukker og stivelse er i.
    Det har hjulpet så den ikke sparker mere og ejer har fået en helt ny pony.


  • #11   29. apr 2015 Min får Pavo's nature best, der er kun 2% sukkerarter i. smiley

  • #12   29. apr 2015 Jeg læste lige, at der var én, som havde hængt et hønet med en plasticbold op, og det fungerede godt som underholdning.
    Måske du kan prøve det? smiley Tænker umiddelbart at du skal have hende beskæftiget med noget andet.


  • #13   29. apr 2015 Døgnfold nu? (Ved godt det er en midlertidig sommerløsning, men måske forandringen kunne hjælpe lidt)

  • #14   29. apr 2015 Vores kan desværre først komme på døgnfold om en måned. smiley

  • #15   29. apr 2015 Okay, tænkte staldejer måske ville være villig til lidt alternativt nu din holder dem vågen smiley

    Hmm... Gør hun det kun når der er ro i stalden, eller også når der er folk?
    (Ved godt det er kort tid de er inde, men er det konstant når hun er inde?)
    Tænker der måske kunne være et mønster i hvornår hun gjorde det, evt lyd/radio og noget lys ved hendes boks kunne bryde det?


  • #16   29. apr 2015 Problemet er vores døgnfolde ikke er klar endnu, vi mangler stadig hegn osv. smiley Det er derfor de ikke kan komme ud før om en måned.
    Hun gør det først når der er helt roligt i stalden, om natten omkring 3-4 tiden.
    Der er aldrig noget når vi er i stalden.


  • #17   29. apr 2015 Æv også, men nej, så er det jo afskrevet..

    Ved ikke om det er for banalt, men hvad med en radio?
    Det er da en nem løsning at teste smiley


  • #18   29. apr 2015 Ja, det kan også prøves! smiley
    Har sidder og tænkt lidt at sætte en presening op i det hjørne ind med den anden hest, det er sådan en knitrende lyd + den følger med tilbage hvis hun sparker på det.


  • #19   29. apr 2015 har hun spist alt sit wrap om morgen?
    for du skriver det først starter ved 3-4 tiden, så e wrappen måske tom der:)


  • #20   29. apr 2015 Hun har spist alt op, både wrap og halm. smiley
    Og havde hun stadig stået på halm, (hun står på træpiller nu) så havde hende boks været støvsuget helt fra alt ren halm. smiley


  • #21   29. apr 2015 Så er det ganske simpelt.... Giv hende mere wrap! smiley
    Klog hest....


  • #22   29. apr 2015 Hun får allerede næsten 16 kg wrap om dagen, så ender med en hest der bliver syg. smiley Kan ikke proppe mere i den.
    Ja, den er lidt for klog for sit eget bedste nogle gange.


  • #23   29. apr 2015 16 kg wrap om dagen er ikke en overdreven mængde... tager man vandet fra er det nærmere som 9 kg hø.. Ikke ret meget for en stor hest... Hun vil da bestemt ikke blive syg af at få mere? Hvorfor tror du dog det?
    Mine har altid haft fri adgang til grovfoder, oftest wrap, nogle gange har de fortæret op til 30 kg på et døgn hver.. Ham jeg har nu, får 15 kg til natten i boksen, fri hø på folden og lidt græs...
    Du risikerer tværtimod at din hest bliver syg i sine ben ved at sparke sådan, samt mavesår over stressen forbundet med det og mavesyren der begynder at ætse allerede efter 2 timer fra det sidste strå er tygget.... Giv hende et småmasket net med mere wrap, ikke halm... Så hun ikke løber tør midt om natten...


  • #24   29. apr 2015 Du skriver at den får 10-12 kg. på en nat, det er jo heller ikke voldsomt meget til en stor hest i 12 timer. Hvordan hænger du dit hønet op?

    Min ven har hele vinteren fået 20 kg. i hans 13-14 indetimer, med kun en smule levnet.


  • #25   29. apr 2015 Jeg har altid fået at vide jeg ikke måtte give alt for meget wrap, så hellere frøgræs osv. smiley
    Er da kun glad for jeg gerne må give meget mere! smiley
    Alle hendes net er småmasket, og så snart hun har bidt dem i stykker køber jeg nye. smiley
    Må bare sætte hende meget mere op i wrap så. smiley

    Hun får 10-12 kg om natten ja, de får nemlig også på folden.
    Vi hænger det op længst væk fra sidemakkeren på den anden side, og det er småmasket. Det sidder i en god højde.


  • #26   29. apr 2015 Hehe ja det gør livet noget nemmere smiley
    Lyder dejligt du vil give hende mere wrap, det bliver hun glad for... Opdater endelig herinde når det er afprøvet nogle dage om hun stopper med at sparke i boksen midt om natten, efter der er wrap nok til næste morgen smiley


  • #27   29. apr 2015 Jeg tænkte mere på at hænge det midt i boksen, ned fra loftet. Det blev jeg anbeaflet, dog var det for ikke nødvendigt for mig.
    Hvis det hænger ud i luften, og ikke op af en væg, så er det sværre for hesten at få fat i, derved vil der gå længere tid før den har fået spist det hele. Eller ja bare sæt den op i wrap smiley


  • #28   29. apr 2015 Hvis hun ikke er overvægtig eller får dårlig mave af wrap ser jeg heller ingen grund til at du ikke skulle sætte hende op i wrap smiley Alternativt kan du jo blande hendes nat-wrap med frøgræs hvis du er bange for at hun får for meget?

  • #29   29. apr 2015 prøv at give hende en boks uden sidekammerart, det kan være hun stresser over at den er så tæt på.
    har hun nok hø at gumle i til at beskæftige sig med, det kan jo være kedsomhed...


  • #30   29. apr 2015 Kan hun ikke få en jordfold om natten?

  • #31   29. apr 2015 Jeg vil prøve at sætte nettet op midt i boksen, samtidig sætte hende op i mere wrap. smiley
    Jeg har haft givet hende frøgræs før, og det virkede rigtig godt. Ville bare ikke købe en ny balle da der kun er en måned til de skal på døgn.
    Hun har heldigvis aldrig haft problemer med mad, hun kan holde til det hele.

    Det er ikke mulight at give hende en boks uden sidekammerat. smiley
    Hun kan ikke gå ude om natten, da de andre ikke vil lade deres gå ude.

    Tusind tak for rådene, jeg sætter hende op i wrap og vi prøver at placere det midt i boksen. smiley


  • #32   29. apr 2015 Har haft en pony præcis på samme måde som din.
    Min kunne ikke lide hendes side kammerat, og under min udd. blev hun flytte nogle gang, men hun blev ved og ved med og sparke og være sur, hun ville aller helst være alene, der kom ro over hende, da jeg fik ejet sted, hun kom til gå alene en tid, hun nød det og blev helt afslappet, hun var bare en, der bare ville være alene.
    Det har os kun taget ca 16 år og finde ud at det var der skulle til.


  • #33   29. apr 2015 Jeg kan bare ikke have hest derhjemme, og hun kan også godt lide andre heste. Når bare de er på fold sammen. smiley

  • #34   29. apr 2015 Har du prøvet at hænge hønettet op på den ''udsatte'' væg? For så tænker jeg hun automatisk ville få vendt rumpen den anden vej smiley Og som Jeanette siger, giv den mere at spise, så den har rester over til dagen efter smiley

  • #35   29. apr 2015 En lille update. smiley
    Jeg valgte at ringe til min dyrlæge, for at spørge om han kendte til nogle gode metoder, og da jeg var lidt nervøse for hendes ben. Han fortalte mig at det er et kæmpe problem i øjeblikket med hopper der sparker, da det er brunsten der sætter det igang. Han havde selv hopper derhjemme der var startet. Så han kom ud og gav hende en hormonsprøjte, for at se om det kunne være årsagen til hun er startet igen efter hun ikke havde sparket hele vinteren. Samtidig kunne han lige kigge på benene, og heldigvis var hun kun lidt øm(han havde lige forinden aflivet en hest, da den havde sparket sine ben i stykker).

    Så nu har hun fået hormonsprøjte, hun er sat op i wrap, der er kommet en ny plade i boksen(da hun havde ødelagt selve træet ind mod den anden) og gummimåtten har vi hængt lidt ud fra væggen i håb om hun bliver forskrækket over den bevæger sig. smiley


  • #36   30. apr 2015 Håber det hjalp, du må skrive hvordan natten gik! smiley

  • #37   30. apr 2015 Natten gik helt fint, de har intet hørt. smiley

Kommentér på:
Hest smadre boksen!

Annonce