{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

MEGET frisk hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle min hoppe er en norsk døle, som oprindeligt bliver brugt som trækhest, og koldblodstraver løb. Men jeg har valgt at bruge min hoppe til allround hest dog mest dressur. men når jeg rider hende har hun en mani med at blive rigtig hidsig og stresse lidt op og begynde og trippe og tygge meget. Er der nogen der har erfaringer for noget lignede, og jeg ville gerne ride hende med Løse tøjler men hun, begyder at løbe rigtig stærkt når jeg lægger på tøjlen.
Jeg har også prøvet at ride hende bidløst men jeg kan slet ikke holde hende efter hun har travet et par runder.
Er der nogen der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre, eller hvilke "tools" jeg eventuelt skal prøve.
Jeg gider ingen dumme kommentarer om at hun fejler alt muligt, for jeg har fået hende tjekket i hoved og røv og hun får ordnet tænder 1 gang hver halve år. Så der er ikke noget galt med hende!!!
tak på forhånd håber der er nogen der har oplevet noget af det samme smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MEGET frisk hest
  • #1   6. maj 2015 Nu ved jeg ikke hvad du fodre med, men nogle heste tåler ikke for godt korn, og bliver varme i hovedet af det. så hvis du fodre med korn, kan det være at du skulle prøve et foder uden korn, det har jeg erfaring med at det kan "dæmpe" de heste der har alt for meget energi.

  • #2   6. maj 2015 Vi fodre med havre der hvor jeg står og har sagt hun ikke skal have så meget men hun gjorder det også før hin fik havre i foderet smiley så ved ikke helt men kan prøve at tage det fra hende i en periode smiley

  • #3   6. maj 2015 Katla har også godt med krudt i røven, det er dog blevet meget bedre smiley I starten blev hun ledt rundt på en timetervolte, hver gang hun satte farten op uden at blive bedt om det og ikke reagerede på en halv parade. Så blev vi ved med timetervolter, indtil hun var nede i tempo igen, og så ud på hovslaget igen. Det hjalp en del, for til sidst blev hun træt af timetervolterne, og reagerede på vores halve parader istedet smiley
    Derudover er det også en god ide at holde hesten beskæftiget - rid en masse volter, slangegange, skift volten ofte, volter tilbage, skråt igennem, slalom, alt!
    Øv også hesten i at reagere på en halv parade, så den reagerer med det samme du klemmer med knæene og tager let i udvendige tøjle.


  • #4   6. maj 2015 Hun reagere fint på en halv parade men i det samme øjeblik hun sætter farten ned og jeg roser via at jeg fjerner trykke så sætter hun farten op igen

  • #5   6. maj 2015 så skal du lave en halvparade igen, så hun venter på dig smiley

  • #6   6. maj 2015 Min pony er meget frisk og det har jeg virkelig haft problemer med da jeg også rider mest dressur. Det skyldes ofte at hesten "keder sig" og synes der skal ske noget mere og hvis rytteren "bare" rider rundt må den jo selv finde på noget sjovt som så ofte bliver at løbe, bukke, vende om osv...
    Mine erfaringer med Beauty er at hvis hun begynder at sætte farten op så arkiver dem med små volter, parader og alt sådan noget hvor hesten selv skal tænke og derfor retter sin opmærksomhed mod øvelserne smiley Det jeg har haft allermest gavn af er at i letridning for længere tøjler og så hvis den løber så ikke tag i hesten (så bliver den endnu mere ophidset) men rejs og sæt dig langsommere i sadlen så er hesten nemlig nødt til at sætte farten ned for at passe ind i takten.. Det er også en super god ide hvis hesten ikke reagere så meget på dig, så at trave 3-5 skridt så tage ned i skridte og skridte 3-5 og så op i trav og ned i skridt osv... Indtil du kan mærke at den lytter efter dine signaler smiley


    Håber du kunne bruge noget af det og held og lykke med det smiley men det tager lang tid smiley


  • #9   6. maj 2015 Hej, har selv en svensk koldblodstraver hvor hun spændte op og løb, så ved hvordan du har det. Det er fustrerende og man kan hurtigt miste modet. Men lad være med at give op. Jeg har arbejdet rigtigt meget med min hest Tilde, i starten var hun ligsom du forklare din. Jeg startede faktisk med at fokusere på mig selv, for jeg opdage at jeg faktisk sad og spændte lidt, selvom jeg ikke selv kunne mærke det. Der efter arbejde jeg med virkelig at gøre letridningen langsom så hun nærmest blev nødt til at følge mig. Der efter fokuserede jeg på at hun hele tiden skulle gå mit tempo og hun skulle være tryk ved ridebanen for det var ligsom om hun spændte op hver gang hun skulle trave på banen. For at gøre hende tryk lavede jeg nogle forskellige sjove ting fra jorden på banen som tricks. Jeg arbejde med hende rigtig længe med bare at holde tempoet stille, pyt skidt med hovedet/holdningen, bare koncentre dig om tempoet, hovedet/holdningen kan man arbejde med bagefter
    Håber du fik noget ud af det.
    En selv spiller ihvertfald en stor rolle i disse situationer. Er du spændt er hesten spændt. Er du afslappet er hesten afslappet.
    Skriv endelig hvis du har brug for mere hjælp


Kommentér på:
MEGET frisk hest

Annonce