{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  slagtning
  • #1   17. maj 2015 Det er nu de færreste steder man får lov at være i rummet mens den slagtes -den bliver jo ikke "lagt til at sove".

    Jeg ved ikke om de stadig slagter heste, men vi har ført fået slagtet i Christiansfeldt og fået super behandling. Vi har booket den første tid på dagen, så vi kunne ankomme og trække hesten direkte fra trailer og til slagterummet (her har personalet overtaget hesten i døren) hvor hesten er gået direkte ind uden at nå at opdage noget før den var væk.
    Og så har vi fået udleveret grimen og kunnet køre derfra velvidende at hesten var kommet godt herfra.



  • #2   17. maj 2015 brød mig ikke om at skrive skudt eller slagtet. så brugte lagt til at sove i stedet for ! flere steder står der (liste over slagtehuse) at man kan være der imens..

    min hest skal ikke ind i et rum hbor mange andre er skudt. vil sætte pris på den blev skudt lige når den kom ud af traileren .. Han er meget følsom og kan hurtig gå i panik hvis han fornemmer noget er forkert


  • #3   17. maj 2015 Der er vist en hesteslagter i Mariager, eller midtjydsk hesteslagteri i Horsens

    Lagt til at sove, det må være den romantiske udgave af en slagtning.
    For det minder nok mere om et mord/blodbad.
    Knapt så romantisk sidste billede.
    Du siger, være sikker.
    Tænker du, at de har en stald i baglokalet, hvor de lige smider den i en boks og kør ud af landet? smiley


  • #4   17. maj 2015 Træholt -"lagt til at sove" er bare MEGET langt fra hvad en slagtning er. Det er jo ikke som ved aflivning hvor den stille og roligt lægges ned osv.
    Jeg er ikke enig i at det er rent blodbad, men det ER voldsomt at se på, og jeg ville nok overveje om det virkeligt er det sidste minde jeg vil have om hesten. HESTEN mærker det naturligvis ikke, den er jo væk, når benene forsvinder under den og den skal afblødes, men for os mennesker er det altså ikke rart at se på.

    Hesten vil nødvendigvis skulle ind i et rum -de kan ikke stå og slagte heste på parkeringspladsen, det kunne da go hen og give en del ballade med fødevaremyndigheder osv smiley

    Når vi har fået slagtet hest, har vi netop bestilt dagens første tid, sådan at der for det første ikke var risiko for ventetid, og for det andet at man gik til et rent rum.

    I forhold til det der med at være sikker, så er historierne om heste der blev sendt til slagt men istedet blev solgt videre osv, altså primært fra en tid hvor kontrollen slet ikke var hvad den er i dag. Og i øvrigt typisk i forbindelse med at man sender hesten med en slagtetransport, hvor hestene så blev fragtet til slagtehuset og bundet der til det var deres tur. Så hændte det at nogen kom forbi og havde held med at købe en af slagtehestene eller at en hestehandler kørte disse "slagtetransporter" men istedet for at slagte, blot tog hestene hjem og solgte videre
    At du selv kører den dertil og bliver der til den er slagtet, er nok -du behøver ikke overvære selve slagtningen for at være sikker på den er død


  • #5   17. maj 2015 Hvis du ik vil ha den i slagterummet, tror jeg du får meget svært ved at finde en slagter, der i forvejen ik er mange af smiley
    En stor blodpøl på gårdspladsen, tror jeg ik der er nogen der er interesseret i.
    Og mon ik de næste heste, reagere lidt på sån en?
    Men det med dagens første tid, lyder som en løsning.


  • #6   17. maj 2015 På alle slagterier er der dyrlæge kontrol og de kan ikke fuske med at sende hestene udenlands mere. Men du undgår vidst ikke at den bliver trukket ind i et rum for at ende sine dage. Slagteren lever af at slagte dyrene og ved hvad de laver. Så bare rolig.

  • #7   17. maj 2015 Jeg synes slagtning er noget mere 'romantisk' end at sprøjte dem.
    Har fået slagtet ved Villes slagtehus en del gange og også fået lov at komme med ind for at se hvordan det foregår. Der bliver spulet pænt ned imellem hestene så de ikke skal stå i blod osv når de skal slagtes, og det er nogle dygtige folk der arbejder hurtigt og ved hvad de skal gøre.


  • #9   17. maj 2015 Min familie har efterhånden fået slagtet 4 heste på Ålestrup slagteri.
    Det hele foregår roligt og professionelt. Hestene ankommer, man får godkendt pas og afleveret det og derefter får man et ørenummer og en cirka tid også går man hen til ''døren'' på det tidspunkt, hesten trækkes stille og roligt lige indenfor af slagteren som er MEGET sød, professionel og venlig både overfor os og hesten, og binder den med det samme den er inde og BANG skydes den midt i panden af en boldtpistol - slagteren tager grimen af, klipser øremærket fast på hesten (som identitet på hesten) og vi får grimen og går derfra. - det hele tager MAKS ½ min fra han tager trækketovet.

    Det er så humant som det overhovedet kan blive! Jeg var meget nervøs både første gang, men også fordi jeg kom med en lidt speciel hest, de var noget vågent anlagt, men det hele gik super nemt og jeg har endnu ikke haft en eneste dårlig oplevelse dernede fra. Det er altid gået 100% efter bogen og stille og roligt.

    Jeg tror ikke på at du finder et sted hvor de skyder den når den er ude af traileren - den befinder sig jo ikke på et rent område, når den er derude?


  • #10   17. maj 2015 Amalie: nogle gange er løsningen jo desværre slagtning / aflivning..
    Tror ikke den bliver slagtet uden grund


  • #11   17. maj 2015 Amalie - de færreste mennesker synes det er rart at få aflivet eller slagtet sit dyr, så det er jo ikke noget man gør for sjov.

    Jeg håber dit indlæg bare er et udtryk for at du ikke er så gammel, for nej heste kan ikke altid "reddes" og få et godt liv.


  • #13   17. maj 2015
    Hvis du har en hest, du er bange for bliver for vågen og nervøs af og komme et nyt sted hen, så vælg at dyrlægen kommer ud istedet for og afliver.

    Min ville også skulle aflives hjemme når den tid kommer, da jeg netop ikke tror at hun vil kunne være rolig nok til at det bliver en god afsked for hverken hesten eller mig.


  • #14   17. maj 2015 Ja når Tindur en dag skal herfra skal det være med sprøjte hjemme i rolige omgivelser...

    Mvh TT


  • #15   17. maj 2015 For de fleste heste i dag, giver det vidst sig selv -det er jo desværre ikke længere ret mange der har mulighed for at have hest der ikke er taget ud af fødekæden.

    Vi har fået slagtet flere heste både vågne og mere rolige. De er blevet taget god hånd om, og er kommet godt herfra.



  • #16   17. maj 2015 Michelle - hvorfor mener du at det ikke er ret mange der har mulighed for at holde hesten til konsum..? smiley

    Mvh TT


  • #17   17. maj 2015 Team Tindur -fordi der jo i så fald er medicin der ikke må gives, man må ikke give så meget som en ormekur selv, uden først at gennemgå et kursus, man skal indberette alt hvad hesten får at spise osv.
    Derfor kræver mange opstaldningssteder at hestene er meldt ud af fødekæden, og mange der har hest hjemme, melder dem ud fordi det ganske enkelt er for besværligt ikke at gøre det.

    Vi har hestene hjemme, har ingen problemer med slagtning osv, men har alligevel valgt at melde dem ud, for at slippe for besværet og for ikke at være begrænset i behandlingsmuligheder (sidstnævnte kan man self bare tage stilling til den dag behovet evt opstår)


  • #18   17. maj 2015 Har kursus.. Er da ikke værre end hvad man selv gør det til smiley mht. Opstaldning så har jeg selv sørget for min hest så de intet har med det at gøre.. smiley

    Mvh TT


  • #19   17. maj 2015 TT -tja, JEG synes det er besværligt at skulle indberette alt hvad jeg hælder i hovedet af hesten. At du ikke gør, er jo super, men fakta er at mange opstaldningssteder ikke ønsker besværet (der er trods alt osse forskel på at skulle indberette fra 1-2 heste eller fra 70 der næppe alle fodres ens), og derfor stiller krav om at hesten skal være afmeldt.

    Vi har 1 der i forvejen var afmeldt pga behandling i forbindelse med en skade. 1 blev afmeldt pga behandling i forbindelse med sygdom, og efterfølgende har vi så afmeldt de øvrige fordi det bare er nemmere på den måde.



  • #20   17. maj 2015 Jeg afmelde også Tindur, dette efter et bid hvor han skulle på antibiotika hvor de andre typer antibiotika ikke ville virke så godt, så der var ret stor fare for betændelse sagde dyrlægen.. Så da valgte jeg at afmelde ham smiley men syntes ikke det var besværlig da jeg havde en bog og et system smiley men fair du synes det smiley

    Mvh TT


  • #21   17. maj 2015 Hvis du vil have din hest "lagt til at sove" skal du vælge medicinsk aflivning ved dyrlæge. Der kan du godt selv være til stede. Men jeg skal nævne at det er stadig voldsomt når hesten lægger sig.

  • #22   17. maj 2015 Min tidligere hest blev aflivet og så det.. det var virkelig ubehageligt ): pg det værste var at hun lå der i nogen dage før hun blev hentet. .



  • #23   17. maj 2015
    Slagtning er ikke mere behageligt - bortset fra du ikke set hesten blive skudt, ligesom en hest der bliver skudt med en boltpistol skal afblødes, da boltpistolen kun gør hesten hjernedød - ikke helt død.

    Så ingen af delene er behageligt.

    Vdr. og ligge et stykke tid, så skal man have det timet med at hesten ikke aflives flere dage før, at Daka kan nå og hente den.


  • #24   17. maj 2015 Det kan jo ikke altid times

  • #25   17. maj 2015
    Nej ikke altid ;o) Men man kan undgå at hesten ligger weekenden over fx, hvis det ikke er akut.


  • #26   17. maj 2015 Det tror jeg også de fleste gør, jeg skulle nødig have min hest liggende en weekend smiley

  • Karen Ras
    Karen Ras Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 2 Svar: 5
    #27   22. maj 2015 Jeg fik aflivet en hest hjemme, hvilket er den absolut blideste og venligste måde at gøre det på. Du kan på forhånd bestille Daka til at afhente næste dag.
    Det SER desværre voldsomt ud, når slagteren gør det. Han skyder hesten i panden med en boltpistol og skærer herefter halsen over på den. Dyrlægeaflivning er ublodigt, men også voldsomt. Den lægger sig ikke stille ned og sover ind. Begge dele er formodentlig ret smertefrit. Det går i hvert fald meget hurtigt med slagteren. Mine heste skal ikke skræmmes med transport til et sted der lugter af blod. Så hellere ha den døde hest liggende et døgns tid med en lille presenning over til Daka henter den. Og de par tusind kr som hjemme-slagter og Daka koster, vil de fleste vel godt ofre på en god ven der skal herfra, ikke?


Kommentér på:
slagtning

Annonce