{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.598 visninger | Oprettet:

Sådan en part vil ingen sku da ha?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en vallak på 5 år.
Er der nogen der ville være interesseret i en "træn fra jorden" part?
Jeg vil gerne selv lægge knapperne ind som jeg vil ha den redet, men venter hvalpe og har fuldtidsjob, så tiden er knap.

Er det hul i hovedet at tro at nogen vil ha en part hvor man ikke må ride, måske om et års tid eller sådan?

Hva er din mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sådan en part vil ingen sku da ha??
  • #1   18. maj 2015 Rigtig mange mennesker, inklusiv mig selv, synes at det er skide spændende at arbejde med hesten fra jorden smiley så det tror jeg godt du kan. Men vær indstillet på at parten skal have lov til at rigtig "arbejde" med hesten, lære den ting den, selvom det kan være svært som hesteejer, at andre skal "opdrage" ens hest.

  • #2   18. maj 2015 Tror bare når man laver opslaget at man ikke skal kalde det en part..
    Og så kommer det jo an på hvad du forventer parten skal, og evt. skal betale.
    Tvivler på der er nogen der vil betale for sådan en 'part'..


  • #3   18. maj 2015 Det eneste der holder mig fra sådan en part, er at jeg ikke har lyst til at skulle på ryggen af flere helt nyredne ungheste. Den "risiko" ser jeg ved sådan en part, for jeg har alligevel svært ved at sige nej til det smiley

  • #4   18. maj 2015 Skulle det koste noget og er der staldarbejde forbundet med parten?

  • #5   18. maj 2015 Det er der 100% smiley
    Jeg elsker f.eks. jordarbejde, ligeså meget som jeg elsker at ride. smiley


  • #6   18. maj 2015 Hvis du gør det klart fra start af at til at starte med må man ikke ride, men at man fx må alt fra jorden. Men man dog kan få lov til at ride om et års tid fx, så tror jeg ikke det er umuligt, men det er selfølgelig sværere at finde en jordtrænings part end en der må/vil ride smiley

  • #7   18. maj 2015 Jeg har da part på en shetter jeg udelukkende laver jordarbejde med?
    Jeg har ham dog som min egen, men ingen ridning lige på ham - og det betaler vi for - 200 om måneden og jeg skal ikke lave noget staldarbejde eller lign medmindre jeg har lyst xD

    Tror det er en mulighed at finde sådan en part, hvis man ikke kræver så meget af parten - både penge og stald smiley


  • #8   18. maj 2015
    Hvis der var/er alverdens restriktioner på hvordan man måtte arbejde med hesten og hvad den må lære, så nej, så vil folk nok ikke have sådan en part.

    Da de folk der finder jordtræning spændende, jo er folk der gerne videre udvikler på jordtræningen og det man kan - som med dressur.


  • #9   18. maj 2015 Det tror jeg da at der er mange, der vil. Som Awesome K skriver er der da også parter til shetlændere, hvor folk udelukkende træner fra jorden. Det er vel bare at søge? smiley

  • #10   18. maj 2015 Jeg ved ikke helt hva man kan lære hesten fra jorden, spanske skridt, gå over presenning?
    Min interesse ligger ikke der, så jeg har ik sat mig ind i mulighederne

    Blir det ik for kedeligt?
    Parten er gratis

    Blir det til at andre må ride min hest en gang i fremtiden vil det koste

    Der skal muges lige som jeg også selv må muge smiley


  • #11   18. maj 2015 OG Jeg søgte endda selv efter en part udelukkende for at træne fra jorden med den - så ingen problemer der så længe der ikk er alverdens restriktioner som Krikken også siger ,)

  • #12   18. maj 2015 De folk der vælger at få en part at træne fra jorden, går som regel op i det smiley
    Man kan lære en hest mange ting fra jorden, ligesom i dressur og spring smiley

    Gå ture, træne tricks (og der er mange muligheder smiley ), spring, dressur fra jorden, longe arbejde - både med og uden tov, og der er et hav af mulighedder, det er bare om at tænke efter smiley


  • #13   18. maj 2015 og at muge når man er der og så er parten gratis, det ville jeg glædeligt gøre smiley

  • #14   18. maj 2015 Du kan lærer heste og generelt bare dyr, rigtig mange ting, du kan godt finde et jordtrænings part, men det kræver nok at i er enige om hvad parten skal og ikke skal, og hvis det er en der vil lære den tricks, om der så er nogle den ikke må lære fx stejle eller lign. smiley

  • #15   18. maj 2015 Øhh har svært ved at sige der er begrænsninger, da jeg ik ved hva man plejer at lave m dem fra jorden

    Den må self ikke lære unoder, og slet ikke ting der kam blive farlige såsom at stejle og den stil smiley


  • #16   18. maj 2015
    https://www.youtube.com/watch?v=9IdE4VKLcjo

    Men nej, der vil nok ikke være kæmpe mange ansøninger til en part man ikke må ride :o)


  • #17   18. maj 2015 alle tricks kan jo blive til unoder hvis de indlæres forkert. ''normalt'' fra jorden er det meget tricks, an på hvordan hesten er i sind ang. mad kan og vil den bruge det hvis den ser det som en fordel for den selv - fx at den får mad smiley
    Men hvad hesten må og ikke må, skal og kan man kun aftale med parten selv - parten vil nok også skulle fortælle hvad de har tænkt sig og træne smiley

    Jeg fik fra start besked på at han ikke måtte lærer at stejle, og turn skal han ikke lære ved brug af pisk da det kan påvirke ham når han skal gå for vogn. Men jo han har fået visse unoder af tricksne jeg lærer ham, fx at løfte benet på staldgangen (ikke skabe, men løfter og strækker det smiley ) Hvilket jeg egentlig hellere vil have end at han skubber til folk, men det er jo smag og behag smiley


  • #18   18. maj 2015 Jeg ville nok finde ud af hvad jeg betegner som unoder, og så søge efter en part der kan finde på noget andet spændende at lave med hesten. smiley

  • #19   18. maj 2015 Hvis parten er gratis, kan det måske godt blive muligt.
    Jeg har ikke redet min ven siden oktober, der er blevet konstateret KS, så jeg træner med han jorden, muskelopbyggende træning, samt jeg går en masse ture med ham, jeg betaler ingen ting.
    Der ud over er jeg lige startet på en mere, som heller ej kan rides lige pt. den har fået konstateret spat, men skulle være klar til at blive redet om nogle mdr. så jeg er startet med at gå ture med den nu.

    Jeg ville dog aldrig betale for sådan en part, men eller jo, så er det da klart bedre end ingen hest at lege med smiley


  • #20   18. maj 2015 Der er da massere man kan lave fra jorden. Var det mig, så ville jeg også gerne være med til at udvikle den til fremtidig ridehest. Jeg ville starte på lidt af det her:
    https://www.youtube.com/watch?v=mbXxyw2fU_c

    Så kunne man jo gå ture, træne liberty og meget andet sjovt. Skulle jeg have sådan en part skulle den være gratis og så have en forsikring på at kunne ride den senere smiley


  • #21   18. maj 2015 Jeg træner faktisk mest Sas fra jorden. Jeg elsker at skabe båndet først.
    Men jeg tror dog ikke at jeg ville betale (særligt meget) til part på den måde.


  • #22   18. maj 2015 Hmm jeg må vist i tænkeboks

    Jeg kan ik blive klog på mig selv, om jeg "tør" slippe min baby til andre

    Men igen, hvis de ikke lærer den at stejle, kan det vel ik gå galt? smiley
    Har i hørt nogle skrækeksempler på jordtræning af anden, har ødelagt noget, eller besværliggjort ridning for den første?


  • #23   18. maj 2015 Jeg har hørt om en der gjorde en meget følsom hest hård, ved kun at bruge de hårdeste faser (i horsemanship(natural))

  • #24   18. maj 2015 Hvis du snakker sammen med din måske fremtidige part om hvad han/hun har tænkt sig at lave, burde du vel kunne sige ja/nej til at det må laves med hesten hvis du mener det fx kan skade din ridning smiley

  • #25   18. maj 2015
    Hvis du er nervøs om at andre håndtere din hest, så ville jeg for parten og hestens skyld - nok lade være med og finde en part :o)

    Intet mere irriterende, end en part ejer, der egentligt ikke bryder sig om at hesten har part :o)


  • #26   18. maj 2015 Så længe du TYDELIGT udtrykker dine ønsker og måske endda snakker med parten omkring din bekymring for "unoder", så tror jeg altså sagtens det kan gå. Finder du en part hvor i har en god kommunikation så tror jeg det kommer helt af sig selv, at du tør give slip på din "baby", hvis parten er klar i sine ønsker og i bare inddrager hinanden godt i det hele smiley

  • #27   18. maj 2015 En dygtig "jordtræner" ville kunne hjælpe dig meget ift fremtidig ridning. Fx lære hesten at flytte sig til siden ved pres, versader ol. Longering og bomarbejde kunne også være et eksempel.

    Men det er meget arbejde der ligges i en hest sådan, med meget lidt udbytte for parten hvis vedkommende ikke får lov at være med ved tilridning også, eller endda så skal til at betale for at ride på en hest de selv har lagt meget arbejde i. Synes ikke det ville være fair for en part.

    Og som Krikken siger, så er der vitterligt intet mere irriterende end at fornemme at part-ejer egentligt ikke gider en, men blot har en som et nødvendigt onde nærmest, fordi de ikke kan få hjælp (økonomisk eller anden hjælp) på andre måder.


  • #28   18. maj 2015 Han er i fuld gang med ridning, jeg vil bare gerne selv uddanne ham videre smiley

    Kan godt høre, at jordarbejde fører til et andet slutmål end det jeg ønsker - måske jeg bare sku annoncere efter en reserve bedste til Karl smiley


  • #29   19. maj 2015 Nu har jeg efterhånden selv haft mange parter den første privat hest jeg passede måtte jeg kun strigle, hygge med og nogen gange have ham med i ridehuset. få gange måtte jeg gå nogen ture med ham.
    Ham passede jeg i et halvandet år indtil at parten overtog ham og hun smed mig op på ham smiley
    Det var jo den drøm jeg gik efter i det halv andet år jeg havde passet ham!
    Og jeg begyndte at måtte flere ting med og til sidst hjalp jeg meget med hans genoptræning, dog efter en lang kamp med en skade blev han aflivet...
    Ham passede jeg i tre år fra da jeg blev tilbudt at passe ham til at han blev aflivet.

    Hvis han stadig havde levet den dag i dag, havde jeg helt sikkert stadig passede ham!
    Jeg fik mig et unik samarbejde med ham og jeg kunne mærke en ubeskrivelig tryghed på ryggen af ham, som nok ikke ville have haft hvis jeg ikke havde lært ham at kende fra jorden først smiley

    Shaman startede jeg også selv ud med at lære at kende fra jorden, jeg måtte gerne ride, men valgte at bruge meget tid fra jorden og lære ham en masse sjove ting.
    Hvis jeg ikke havde startet sådan, havde jeg ikke nået så langt med ham som den dag idag!

    Skalle var noget af en mund fuld på staldgangen og fra jorden og ikke mindst fra ryggen.
    Han er gammel angrebs hest og havde det stadig i sig da jeg begyndte at passe ham.
    Vi bakkede bogstavelig talt hele landsbyen igennem både fra ryggen og frra jorden.
    Men jeg valgte en dag at tage tid til at sætte mig ude på folden med ham og kigge på ham, se ham, mærke ham.
    Efter det begyndte jeg stille og rolig kunne strigle uden at blive sparket ned eller bidt.
    Det sidste års tid hvor at jeg passede ham, tog jeg ham med til en ridelejr, ja en gammel angrebs hest med på ridelejr med børn også, skide smart!
    Men han var klar, vi var klar til at tage fat i noget mere seriøst fra jorden og vupti, ejer indrømmede selv at det har hjulpet ham godt på vej! smiley

    Mine nuværende må jeg også godt ride, men jeg valgte igen at tage en start fra jorden, for at finde en tryghed jeg manglede da jeg startede på dem.
    Nogen dage vælger jeg også bare at træne fra jorden og hygge, hvilket jeg tror at ejer er mere end taknemmelig for at jeg gider at bruge tid på dem fra jorden.
    Allerede nu kan de begge to løs longere, start på galop ved siden af mig.
    Den ene af dem har jeg leget lidt med side bevægelser fra jorden, hvilket jeg kan mærke i ridning er godt for hende. smiley

    Så længe at du kommer til parten og siger hvis det er noget godt og ikke mindst noget skidt.
    Om det er en vane der kommet mens parten har trænet eller om at det er noget der er godt at blive trænet væk .
    Evt tilbyde at hvis de selv betaler at de kan modtage undervisning fra jorden, f.eks akademisk eller løs arbejde smiley

    Jeg tror at der er mange der gerne vil være med til at stadig forme hesten fra jorden, det giver alligevel super meget!
    Og et unikt sammen arbejde! smiley


  • #30   22. maj 2015 Der er tonsvis af ting, man kan gøre fra jorden. smiley
    Vi træner meget fra jorden - og rider også.
    Vi laver bomarbejde over bløde skumbomme - ProPrio-Træning - det er hestefysioterapeutisk træning, som er styrkende for balance og muskler, sener, led - fantastisk forarbejde til at lave en overlinje, der er stærk nok til at bære en rytter..

    Vi træner også en del miljøtræning (Agility-træning) i samme omgang, så vores er kolde uanset næsten, hvad de måtte møde på en tur.
    Dvs alm longearbejde, longere i 8-taller, bakke og gå frem også på lydsignaler, bøjningsøvelser, som styrker balance og koordination, slalomøvelser, forparts- og bagpartsvendinger, gå sidelæns over bomme, løfte og flytte de enkelte ben uafhængigt af hinanden.
    Indparkere ved skammel eller tøjrebom eller .....
    Trailertræning,
    Træne gangarter og frem og ned
    Skoleparader, flytte vægt til bagparten i det hele taget, så hesten bedre kan lære at samle sig også fra ryggen.
    Træne korrekt parade - altså ikke bare brat stop, men bevæge sig korrekt ind i en korrekt parade.
    Piaffe, passage
    Springe - også løsspringning

    i det hele taget gøre alle disse ting for bittesmå signaler, så hesten er lydhør og let at få til at starte, stoppe, dreje, bøje, samle sig.

    Og så gør vi det hele løst også - altså som løsarbejde.

    Desuden diverse tricks.
    Jeg lærer aldrig hestene stejl eller spanske skridt - den dag en forkert person ved et uheld giver signalet, kan de få et ben i hovedet .... så ... kun hvis det er strengt nødvendigt, fordi hesten har uønsket adfærd af den type, som er svær at fjerne ellers - der kan det være løsningen at sætte en kommando på, så hesten kun gør det på kommando, men ... ja ... normalt gør jeg altså ikke. smiley

    Tricks kan være : Smile (mest fordi så kan vi se tænderne på dem og holde øje med, om der kommer bølgebid fx), gabe - forstadie til at blive kigget i munden, så vi kan se, om der er noget i anmarch. smiley
    Sit, Dæk, BANG flad ud, du er død og rul - fordi det er skideskægt. smiley
    Spille bold - løbe rundt og se, hvem der kan fange den først, men også spille til hinanden.

    Apport - hest skal samle en ting op - IKKE ting, som den ved et uheld kan bide i stykker bagefter, så .... vi har et pivedyr.

    Nikke, Ryste på hovedet

    Løfte hove og holde dem selv. Så vi kun behøver støtte den.

    Træne STÅ.

    Ja - jeg har nok glemt det halve, men ... der er mange skægge ting, man kan lave fra jorden.

    Om du du DIT område kan finde en part, der har ønsker i den retning, ved jeg ikke, men .... hvis du slår sådan en part op i gruppen Hestevelfærd.dk fx, så tror jeg, du vil få en del henvendelser. smiley


  • #31   24. maj 2015 Jeg har lavet en annonce hvor jeg håber jeg får formuleret mig tydeligt nok

    Hva syns i om den?


  • #32   24. maj 2015
    Hvis jeg skal være ærlig, så var jeg nok skræmt væk for længst.
    Teksten er lang og bære præg af som du skriver at:
    " Du kan nok læse, at jeg holder frygtelig meget af min baby smiley "

    Også er der en lang smøre om ridning, som jeg egentligt finder unødvendig når parten ikke skal have noget og gøre med dette. Generelt er det en lang tekst.

    Men jeg er heller ikke en, der ville søge en part kun fra jorden :o)


  • #33   24. maj 2015 Parten omkring ridning er for lang og egentlig unødvendig for søgende part, det er mere noget man kan fortælle til dem der kommer ud og møder hesten fx smiley
    Bare skriv noget med at parten ikke kan ride hesten da du selv ønsker at uddanne ham sammen med din underviser, men måske i fremtiden vil noget ridning være muligt

    Resten behøver man ikke smiley


Kommentér på:
Sådan en part vil ingen sku da ha??

Annonce