{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.841 visninger | Oprettet:

Skade, dyb bøjesene i hov, symtomer {{forumTopicSubject}}

Hej!
Min hest afventer pt. En MRI scanning efter have gennemgået røntgen og blokader som ikke rigtig viste noget andet end det er i en del af hoven han har smerter. Dyrlægen er i tvivl. Han har endvidere 2 pletter på størrelse med en 2 krone midt i begge baghove, dyrlæge ved ik om det betyder noget. Han er halt så snart han ikke har bagsko på!
Hun mistænker skade på dyb bøjesene i den ene baghov.
I mellemtiden ville jeg gerne høre andres erfaringer med denne slags skade. Hvordan var symtomerne på at der var noget galt?

Min hest har i de sidste 6 uger været urent gående, lidt skiftende mht. Om det var højre eller venstre bagben, men han var ikke decideret halt men fremføringen af især højre bagben var ikke som før, og det viste sig især på lille volte. Lyder dette som tegn på seneskade? Ingen hævelser overhovedet, fremadgående i skoven osv., glad og ellers upåvirket.

Jeg går jo og håber på et mirakel, at det ikke er så galt smiley så hører gerne jeres andre erfaringer. Tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skade, dyb bøjesene i hov, symtomer
  • #1   21. maj 2015 Det lyder i hvertfald ikke som min hoppes skade..

    Vidste faktisk ikke at der er en dyb bøjesene nede ved hoven??

    Min hoppe skadede i januar den dybe bøjesene på venstre bagben... Diagnosen blev stillet med en almindelig ultralyds scanning...

    Hesten var hævet og varm på pågældende ben...

    Teoretisk spørgsmål - er din hest tjekket af kiropraktior?? Synes at når det er skiftevis begge bagben - så lyder det ikke som en seneskade..


  • #2   21. maj 2015 Tak for dit svar Sandie smiley
    Han er netop behandlet med kiropraktik og arkupunktur især v krydset over en periode på 6 uger men da det ikke hjalp så meget at han blev rengående måtte vi videre til haltheds undersøgelse. bøjesenen slutter i en vedhæftning i hoven.

    Andre erfaringer ?


  • #3   21. maj 2015 Nu har den dybe bøjesene jo et "langt forløb" da den udspringer fra muskellegemer i overarm og underarm (forben), lårben (bag) og løber så bag knæet (eller hasen på et bagben) og hele vejen ned hvor den er tilhæftet til den halvmåneformede kant på undersiden af hovbenet (som jo er den nederste tåknogle). Så jo den kan godt få en skade på bøjesenen nede i hoven. smiley
    At hesten kan være halt på skiftevis det ene bagben så det andet, kan være mange ting. Heste kan tit få belastningsskader og blive halte på modsatte ben eller diagonale ben, pga aflastning for det ben der er det oprindelige problem.
    Jeg vil mene at grunden til at dyrlægen skønner at problemet sidder i hoven, er fordi den blev bedre/rengående ved blokade i de nederste led og ligamenter, hvilket jo så ville udelukke at problemet sidder højere oppe. smiley

    At hesten er halt uden bagsko kan igen skyldes flere forskellige ting. Ét kan være at sålerne er tynde/bløde og den vil derfor blive øm (især hvis hesten er vant til bagsko, så kan de godt have brug for en "tilvænningsperiode"). Noget andet kan være at hvis der er en skade på den dybe bøjesene på et bagben, vil man ofte vælge en lang sko (fx en eggbar) til at støtte bagtil og aflaste i landingen samt ændre tåvinklen ved at løfte dragten, der ligeledes er aflastende for den dybe bøjesene. I og med at man kan aflaste den dybe bøjesene ved fx en længere sko, så giver det også mening at hesten bliver halt, hvis skoene tages helt af (hvis altså ikke det er pga de tynde såler som tidligere nævnt).

    Mht symptomer og at der nævnes noget fremføringshalthed på det ene ben, vil jeg sammenholdt med blokaderne også skyde på at det kunne skyldes et problem bagerst i hoven (når nu der ingen hævelser er m.m.). I og med at problemet skønnes at ligge her, giver det mening at hesten vil tage kortere skidt og måske endda forsøge at lande med tåen først, eller i hvert fald mere plant (under normal landing lander dragten en anelse før resten af hoven, hvilket hesten nok ikke har lyst til).

    Håber det gav lidt mening og gav dig lidt svar på dine spørgsmål og håber at MRI´en kan give svar på hvad der konkret er i vejen.


  • #4   21. maj 2015 Hej JP.
    Mange tak for dit uddybende svar :).
    Den dag vi skulle til halthedsundersøgelsen, trådte han skoen af på det dårligste bagben ??, hvorfor den anden blev taget af da vi kom frem. Efter at have mistet sko var han halt som aldrig før, men det kan jo desværre godt hænge sammen med en yderligere belastet bøje sene så ??.
    Må holde ud og tro på det bedste, men ventetiden og uvisheden er så slem??


  • #5   21. maj 2015 Så lidt! Ja, når først jeg får nørdet ben og hove, stikker det nogle gange lidt af! smiley
    Ejr det var godtnok uheldigt at skoen var blevet jokket af! Det lyder til at det sagtens kunne have haft indflydelse på halthedsundersøgelsen og måske givet et fortegnet billede af problemet i og med at man er ude i spørgsmålet om almindelig ømhed ved afskoning eller yderligere belastet bøjesene har haft indflydelse på undersøgelsen. smiley


  • #6   21. maj 2015 Åh ja ventetiden er frygtelig, men man kan heldigvis gøre en del beskærings- og beslagmæssigt ved seneskader, så fortvivl ikke endnu! Men forbered dig på at seneskader tager lang tid, men det er absolut ikke en dødsdom eller en fremtid som foldbums (selvfølgelig afhængig af hvor slem skaden på senen er).

  • #7   21. maj 2015 Super fint indlæg JP the farrier!!!! thumbs up!! smiley

  • #8   22. maj 2015 Sandie L: Jo tak! Mine kunder plejer også at sætte pris på at jeg nærmest giver "teorilektioner i benstillinger og anatomi", når de får skoet eller beskåret deres heste! smiley Men hestens bevægapparat ER altså også dybt fascinerende! smiley

Kommentér på:
Skade, dyb bøjesene i hov, symtomer

Annonce